View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:50



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Vox AC30CC - köpråd? 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Vox AC30CC - köpråd?
Har en kompis som fått Vox-feber och vill prompt skaffa sig en AC30. Varken plånbok eller spelförmåga talar för en satsning på vintage-grejor här.

Men har ni några erfarenheter av Custom Classic-serien? Finns det uppenbara svageheter, i konstruktion eller sound? Eller är det helt enkelt en bra stärkare för slantarna?

De verkar finnas med två olika högtalarval, Alnico Blue eller Vox-märkat GSH12-30(?). Är det Blue som gäller och inget annat?

/Gunnar


14 Jan 2008, 16:03
Profile
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post 
Sitter själv på en AC30CC2 (den billigare varianten med Wharfadale element GSH12-30) och tycker det är en mycket trevlig förstärkare.

Jag tycker den både låter och känns riktigt bra. Härligt bätt och enligt mig en väldigt mångsidig förstärkare.

Kvalitén kanske inte är den absolut bästa för pengarna men vill man låta vox finns det inte så många alternativ. Utseendet har jag inget att klaga på, tycker den ser väldigt trevlig ut!

Elektroniskt säger "de som vet" att de elektriska komponenterna inte är av särskillt bra kvalité. Detta kan resultera i en något kort livstid, men det är inget som inte går att byta och är inte särskillt dyrt, speciellt inte om man gör det själv. En annan bra sak är att de nu ska ha lött komponenterna på kretskort vilket jag personligtn gillar. Det gör det lätt att byta komponenter etc.

Själv använder jag fortfarande orginalrören men planerar att byta ganska snart efter att ha läst att det kan förändra en hel del. Till det bättre sägs det men jag har inte testat, men jag kan anta det.

"Soundet" anses av många vox-entusiaster vara en av de bästa reissue serierna någonsin, det finns flera exempel runt om där folk helt enkelt lagt de gamla vintage voxarna på hyllan och istället kör med CC. Jag är dock inte voxkännare själv så jag kan inte stå bakom detta men det kanske stämmer. Den har både mastervolume och många inställningar så att man kan variera soundet mycket vilket är uppskattat av de flesta. Som Vox ska låta har den ett krispigt mellanregister och en väldigt härlig clean.

Har den svagheter? Nja, den är definetivt ingen metal färstärkare. Den har som exempel på den lite billiga byggkvalitén stenhårda handtag i plast vilket är lite fult, men de går att byta... Komponenterna sägs inte vara de bästa men det är ingen som vet någon exakt livslängd än pga. att serien är så ny. De är egentligen de svagheter jag kan se.

Angående blues eller inte handlar det mycket om vilket sound man är ute efter. Vill man låta 100% vox finns det bara ett alternativ, blues. Men enligt mig verkar de billigare fungera riktigt bra! Wharfadale högtalarna är mer lika greenbacks och då kan du kanske förstå ljudskillnaden. Vill man komma lite närmare blue kan man köpa med Wharfadale och sedan köpa t.ex. ett par Eminence Red Fang eller Weber Bluedog som båda är kopior till under halva priset av Celestion Blues. Då kommer man undan lite billigare.

Jag är väldigt nöjd med min AC30CC2. Är dock pengar inget problem, så är det värt att köpa AC30CCX med Celestion element. Jag använder en Rat2 och en Crowther Hotcake för att få ännu fler möjligheter till olika distar. Den tycks dessutom vara bra med olika pedaler. Men är dock en EL84 stärkare så det bör man veta, vissa pedaler lirar inte så bra med dessa rör.

*edit*
Fråga gärna frågor, kan inte riktigt komma på allting såhär på rak arm. [:)]


14 Jan 2008, 16:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Stort tack för en massa bra information. Jag ska förmedla vidare och se om det dyker upp följdfrågor.

Några metal-ambitioner finns inte alls här. Det ska vara klassisk, klingande ton, gärna lite skönt Vox-skramlig (om uttrycket tillåts).

/Gunnar


14 Jan 2008, 17:04
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 14:55
Posts: 452
Location: HVällinge
Post 
Den något bättre gitarristen i bandet asade
ner en sådan i replokalen förra veckan.
Måste säga att den lätt väldigt mumma.[^] Dock inga
blå i hans heller.
http://www.youtube.com/watch?v=jI4tuvWAyys

Image
Pathfinder..Cambridge 15..Cambridge 30..AC-50
http://cruses.se/cab
http://cruses.se/cam


14 Jan 2008, 17:29
Profile WWW

Joined: 19 Nov 2002, 22:56
Posts: 297
Location:
Post 
Jag köpte en ny CC2 för ett par veckor sedan, den "billigare" med Vox-element och tycker den låter fantastiskt bra. Har inte hunnit testa alla olika ljudmöjligheter än men den låter kanon både till min Les Paul och stratan. Den blir nog kvar länge länge.
Jag uppfattar att den även har mycket mer kräm än min förra combo som också var en 30-wattare, Laney VC30.


14 Jan 2008, 20:48
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
VOXAC30CC låter faktiskt väldigt bra. Komponentkvalitén vet jag inget om egentligen, kinesiska trafon i sedvanlig rå finish osv men bra låter den. Relativt trogen respektive kanals och slutstegets orginalschema med ett ovanligt fett reverb (paralellkopplade OP-förstärkare där de flesa kör med enkla.)

Dessutom, och detta är min poäng med att skriva detta inlägg: Eftersom jag vet att du gillar att testa olika mastervolymslösningar tror jag du kommer att bli förvånad hur bra en vanlig enkel "cross over-master" paralellt med cut-kontrollen kan fungera. Jag är ingen överdrivet stor anhängare av den masterlösningen men här funkar det verkligen!

Annars finns ju alltid detta: http://www.voxamps.co.uk/heritagecollection/ , eller ett Trainwreck Liverpool-kit från Ceriatone och en uppsättning värstingtrafon..


15 Jan 2008, 00:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tack åter för kloka synpunkter och tips.

Jag har faktiskt testat en sådan här AC30, men rätt kort och i butik på låg volym. Men jag håller med dig Peter om att Crossovermastern funkar förvånansvärt bra i denna konstruktion. Det finns förstås teoretiska förklaringar till det som har att göra med hela slutstegets konstruktion.

Återkopplar till min polare.

/Gunnar


15 Jan 2008, 09:48
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post 
Vox Custom Classic låter mycket bra - störande bra för
dom som vill ha sin vintage-kult ifred...
Men jag vill slå ett slag för 112-modellen med neo-element.
Fick en mindre chock när jag testade den sida vid sida
med Wharfdale 212. 112 lät <i>mkt"] bättre.
Den berömda liknelsen
"som ett täcke dras av" var högst giltig.


15 Jan 2008, 15:11
Profile
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post 
lasse svaj wrote:

Vox Custom Classic låter mycket bra - störande bra för
dom som vill ha sin vintage-kult ifred...
Men jag vill slå ett slag för 112-modellen med neo-element.
Fick en mindre chock när jag testade den sida vid sida
med Wharfdale 212. 112 lät <i>mkt"] bättre.
Den berömda liknelsen
"som ett täcke dras av" var högst giltig.


CC1 säljs väl inte med Neo element orginal?

Personligen skulle jag avråda ifrån cc1 eftersom det då är omöjligt att sätta i blues i orginallådan.


15 Jan 2008, 15:46
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post 
Jo si det är just vad den gör det.
Och den låter superbt, särskilt i mix-läge tycker jag.
http://www.thomann.de/se/vox_ac30_cc1_gitarrencombo.htm


15 Jan 2008, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post 
lasse svaj wrote:

Jo si det är just vad den gör det.
Och den låter superbt, särskilt i mix-läge tycker jag.
http://www.thomann.de/se/vox_ac30_cc1_gitarrencombo.htm


Ah de stämmer! Tycker fortfarande inte om CC1... [:D]


15 Jan 2008, 21:10
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.