View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 22:49



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Tjena Boys, har en liten rörfråga? 
Author Message

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Tjena Boys, har en liten rörfråga?
...Har beställt från Tubedepot en quad Mullard EL84 av nytillverkning och undrar om någon har testat dessa...[?]


13 Jan 2008, 18:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:04
Posts: 113
Location:
Post 
Har ingen erfarenhet, men är själv intresserad av att jämföra dem med originalet, eller andra NOS-rör. Vilket fabrikat kommer närmast i jämförelsen. De flesta har väl hört de nya JJ-rören, så de kan ju tjäna som någon sorts referens, kanske.


..Tänk om Mullard reissue enbart är Sovtek/EH med "ny stämpel". Någon som behärskar testapparater borde testa dem en gång för alla, på ett vetenskapligt sätt med alla grafiska kurvor etc.

Oj, vad man blir misstänksam med åren.

Vilken stärkare skall du lägga in dem i?

In abstracto, in concreto


14 Jan 2008, 14:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Det är vanliga nyproducerade rör, troligen från Reflektor-fabriken i S:t Petersburg, precis som deras så kallade Mullard EL34M. Det är alltså samma företag som gör rör under varumärken som Svetlana (alltå inte SED C-Wing-rören), Sovtek, Electro-Harmonix, Tung sol och en del annat smått och gått. Ägs av amerikanen Mike Matthews som väl snart köpt det mesta i varumärkesväg inom rör och gitarrprylar.

Det betyder inte att det är något fel på rören. En hel del som kommer från Matthews imperium är säkert schyssta grejor.

Hurvuvida de rör som säljs just som Mullard-rör är bra, bättre eller same same som allt annat vet jag inte. De få tester jag läst av EL34M har varit positiva, men man menar att äkta gamla Mullard spelar i en helt annan division. Det känns därför tveksamt att betala lite extra bara för att få rör som det står Mullard på. Kanske bättre spara stålarna och satsa på bra NOS-rör?

Det finns en del andra tillverkar av rör som försöker marknadsföra sina rör som att de låter som Mullards. Helst ska man klämma dit ett "M" i beteckningen. Alltid "lurar" man några kunder. Groove Tubes t.ex. gör ett EL34M som är en kinesisk reproduktion av Mullard xf2. Skitsnygga. Låter säkert väldigt bra, som ett antal nya EL34:or gör. Men till soundet från gamla Mullards når man knappast (fast jag hoppas, tänkte nog skaffa mig ett par framöver [:p][:p])

Berätta vad du tycker om dina nya Mullard EL84:or? Kul om du kan göra en jämförelse med andra märken.

/Gunnar


14 Jan 2008, 15:31
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post 
Tonebuddy: Ska ta och prova i min Peavey Classic 30 får bli backup rör om dom inte låter bättre än mina Ruby Tubes...[:)]

Izzy: Som du redan misstänkt, så såg jag att det stog "Made in Russia" på dom, såg inte det när jag beställde men men...
Ska göra en test så jag kan jämföra med mina Rubys, men det kan ta ett tag men lovar att återkomma...[;)]


15 Jan 2008, 00:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.