View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 09:57



Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Projekt Midi revisited 
Author Message

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post Projekt Midi revisited
Hejsan grabbar. Sitter här och â€Â


13 Jan 2008, 05:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Intressant projekt! [:)] Tyvärr kan jag inte ge CAD-hjälp men det ska bli intressant att följa.


13 Jan 2008, 09:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
För mig så är ju själva programeringen det som är kinesiska för mig. Jag har helt enkelt ingen aning överhuvudtaget.
Saker som "PIC propp", "C", "sourcen" skulle lika gärna kunna vara skrivna med kinesika tecken.

Alltså det som händer mellan ingången på 16f628 och dess utgång(ar) och hur man får 16f628 att göra det.

Handlar det om någon grej man sätter 16f628 tilfälligt i som man kopplar upp till datorn och sen skickar ett program som grejen bränner in i 16f628 eller?
Just detta är vad jag är helt lost på[:I]


13 Jan 2008, 13:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
Mycket intressant tråd, det är inte off topic i mina ögen, det handlar ju om att styra signalerna m.m. mellan de vackra elektronrören...

Jag har byggt en analog styrning, med 8 "kanaler", som sin tur tänder och släcker ett antal optokopplare inne i stärkaren. Ska vilken minut som helst starta upp lödkolven för att sätta in sju optokopplare ytterligare, då är jag uppe i 18 optokopplare.

Inte så att jag vill slå något rekord, men det är väldigt lätt att dras med när man upptäcker möjligheterna...

Med midistyrning borde ett sådant projekt som jag gjort, och framför allt omprogrammeringar, göras betydligt enklare än vad det varit för mig. Och det kan ju utvecklas ytterligare, så skriv bara mer [:p].


/Lennart

http://www.specter.se


13 Jan 2008, 16:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:04
Posts: 113
Location:
Post 
Det här skall bli intressant. Gammal teknik möter nytt! Det hela tog sin början i Mastervolym DC30-tråden. Eller ursprungligen på gamla "planket". Hoppas våra trådar utvecklas till full belåtenhet för alla berörda parter.

Mvh. Håkan

In abstracto, in concreto


13 Jan 2008, 18:43
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Roligt att det är fler som gillar ideen.


Tubis wrote:

För mig så är ju själva programeringen det som är kinesiska för mig. Jag har helt enkelt ingen aning överhuvudtaget.
Saker som "PIC propp", "C", "sourcen" skulle lika gärna kunna vara skrivna med kinesika tecken.


Jag känner igen det kinesiska syndromet från när ni grabbar drar igång och diskuterar filterteori och signalelektronik etc. =) Egentligen är det inte så konstigt, bara massa konstiga ord och jag som är dålig på att förklara. Försöker vara lite tydligare. Pic är en alltså en microprocessor(propp om man är norrlänning), fördelen med en pic är att den har kringelektronik i sig så man kan göra nyttiga grejjer direkt från pinnarna på processorn utan massa kringelektronik så som läsa seriell data, slänga ut en logisk 1'a på en pinne etc. Detta gör man genom att programmera proppen via ett språk, språket kan vara ex. assembler, C, Basic etc men i vårt fall C. C är väldigt enkelt att förstå om man sätter sig och läser någon av de miljarder tutors(små snabb kurser) som finns på nätet, lite svårare att bemästra. Belöningen för att traggla och lära sig språket är att du kan köra ut en TTL 1'a, eller tom i begränsad form driva saker direkt på en pinne på processorn med ett så pass enkelt statement som:

rb0 = 1;


Quote:

Alltså det som händer mellan ingången på 16f628 och dess utgång(ar) och hur man får 16f628 att göra det.

Handlar det om någon grej man sätter 16f628 tilfälligt i som man kopplar upp till datorn och sen skickar ett program som grejen bränner in i 16f628 eller?
Just detta är vad jag är helt lost på[:I]


Precis så är det, du slänger ner ic-kretsen i en programmerare, som du kopplar till din dator, som flashar om minnet i din IC med din kompilerade source. Sen lyfter du proppen in i ditt egenkonstruerade kort och tutar och kör. Finns även något som kallas för ICP (In circuit programming typ) dvs att du kan konstruera ditt kort så att du ej behöver någon programmerare utan kretsen kan flashas i sin egen krets så att säga. Men det kräver extra lull lull på kortet vilket känns onödigt för vårt syfte.



Custom Sam wrote:
Med midistyrning borde ett sådant projekt som jag gjort, och framför allt omprogrammeringar, göras betydligt enklare än vad det varit för mig. Och det kan ju utvecklas ytterligare, så skriv bara mer


Absolut, och om det handlar om antalet rena utgångar så är det ju busenkelt att implimentera en pic med lite tillhörande logik kretsar och göra dom addresserbara "träd stuket". Då har du tillräckligt med utgångar att tweeka varenda tänkbar parameter i dina byggen. =)

När jag tänker på det kan du nog driva optokopplarna direkt på tassarna med, har för mig att proppen klarar driva 25mA.





Just nu sitter jag på "jobbet" och "jobbar" natt i vanlig ordning, och försöker mer sätta mig in i återigen vad man kan åstadkomma på den rent hårdvarumässiga sidan. Verkar finnas gott om duktigt folk som delar med sig av kunskap och det verkar gå att göra rent ruskigt avancerade grejjer med dessa små rackare. Nä vi ska nog få ihop något skoj av det här så småning om.

/Peder


Signature deleted due to offencive remarks


14 Jan 2008, 06:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
Hej tänkte bara flika in med ett par ord
En sida med MIDI moduler (PIC18F452) http://www.ucapps.de/
Core Module, LCD Module och DOUT Module skulle kunna utgöra en stomme för div växlingar i rör förstärkare.
Finns även en AOUT Module med en sådan skulle man kunna ersätta pottarna, gain base mid treble mm mm

Har förövrigt tillgång till ett bra program (eagle) för schema och pcb, har dock inte kört ut något verkligt projekt ännu så jag är osäker på min förmåga[V]

ralvejd


15 Jan 2008, 22:32
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
ralvejd wrote:

Hej tänkte bara flika in med ett par ord
En sida med MIDI moduler (PIC18F452) http://www.ucapps.de/
Core Module, LCD Module och DOUT Module skulle kunna utgöra en stomme för div växlingar i rör förstärkare.
Finns även en AOUT Module med en sådan skulle man kunna ersätta pottarna, gain base mid treble mm mm

Har förövrigt tillgång till ett bra program (eagle) för schema och pcb, har dock inte kört ut något verkligt projekt ännu så jag är osäker på min förmåga[V]



Hejsan, tack för tipset. Kollade igenom den siten som snabbast innan jag började knappa på det här och hittade mycket nyttig info där, dock tyckte jag att det var lite overkill och komplicerat för våra syften. Dom gossarna kan verkligen sina saker, men eftersom vi bara ska switcha så känns det som överflödigt med så pass mycket kåd. Dom har ju i princip gjort ett helt OS för midi, modulärt och väldigt avancerat bör tilläggas. Tror jag leker vidare med det jag började på, blev så impad att jag får till något med min högst begränsade kunskap och på en 70 rader kåd. =)

Kanske när man bemästrar den här lille rackaren lite bättre kanske man kan ge sig i kast med deras kåd. Inte utan det vattnas i munnen när man tänker på att spara patchar med sina favvo-inställningar. =)


All kunskap du kan hjälpa till med på CAD sidan är högt uppskattat då min kunskap i ämnet är näst intill obefintligt. Föresten, på tal om det Eagle det är väl ett gammalt hederligt CAD? Har för mig att jag lekte med något DOS baserat cad som om jag inte missminner mig hette Eagle? Fast det var väl en 10 år sen. =) Ska kolla in det iaf, det där expresspcb såg ju inte allt för bängligt ut heller under kvarten det tog att rita schema, frågan är om det funkar bra att köra ner det till pcb.



/Peder

Signature deleted due to offencive remarks


16 Jan 2008, 03:51
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
I dom flesta program går det att placera ut komponentarna och dra banorna manuellt utan att exportera/importera schema, nysta upp ratsnest, autocada osv.
Tror det bara blir omständigt för en sån här liten krets.

Förresten, hur tillverkar du kortet utifrån kretskortslayouten?
Snackar vi UV-framkallning här eller?


16 Jan 2008, 09:31
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Tubis wrote:

Förresten, hur tillverkar du kortet utifrån kretskortslayouten?
Snackar vi UV-framkallning här eller?



Jo precis, fast jag gör det inte själv. Brukar lejja bort det hellre än att sitta och gegga med det själv. Brukar inte vara speciellt dyrt om det är hobbyist som gör det.

Signature deleted due to offencive remarks


16 Jan 2008, 15:09
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
linusberg wrote:

Tubis wrote:

Förresten, hur tillverkar du kortet utifrån kretskortslayouten?
Snackar vi UV-framkallning här eller?



Jo precis, fast jag gör det inte själv. Brukar lejja bort det hellre än att sitta och gegga med det själv. Brukar inte vara speciellt dyrt om det är hobbyist som gör det.

Signature deleted due to offencive remarks

Jo geggandet är inge roligt. Jag har förstört lite kläder och dylikt för dumma Jag kan ju aldrig fatta att jag måste byta om och inte spilla hej vilt omkring mig.
Får det aldrig helt bra heller. Tror det beror på att etsningen tar för lång tid för att jag sitter och skvalpar för hand. Det börjar liksom etsa igenom den skyddande beläggningen innan all oskyddad koppar är borta. Fast på tunna kort blir det rätt hyfsat ibland.


16 Jan 2008, 15:22
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
linusberg wrote:

ralvejd wrote:

Hej tänkte bara flika in med ett par ord
En sida med MIDI moduler (PIC18F452) http://www.ucapps.de/
Core Module, LCD Module och DOUT Module skulle kunna utgöra en stomme för div växlingar i rör förstärkare.
Finns även en AOUT Module med en sådan skulle man kunna ersätta pottarna, gain base mid treble mm mm

Har förövrigt tillgång till ett bra program (eagle) för schema och pcb, har dock inte kört ut något verkligt projekt ännu så jag är osäker på min förmåga




Hejsan, tack för tipset. Kollade igenom den siten som snabbast innan jag började knappa på det här och hittade mycket nyttig info där, dock tyckte jag att det var lite overkill och komplicerat för våra syften. Dom gossarna kan verkligen sina saker, men eftersom vi bara ska switcha så känns det som överflödigt med så pass mycket kåd. Dom har ju i princip gjort ett helt OS för midi, modulärt och väldigt avancerat bör tilläggas. Tror jag leker vidare med det jag började på, blev så impad att jag får till något med min högst begränsade kunskap och på en 70 rader kåd. =)

Kanske när man bemästrar den här lille rackaren lite bättre kanske man kan ge sig i kast med deras kåd. Inte utan det vattnas i munnen när man tänker på att spara patchar med sina favvo-inställningar. =)


All kunskap du kan hjälpa till med på CAD sidan är högt uppskattat då min kunskap i ämnet är näst intill obefintligt. Föresten, på tal om det Eagle det är väl ett gammalt hederligt CAD? Har för mig att jag lekte med något DOS baserat cad som om jag inte missminner mig hette Eagle? Fast det var väl en 10 år sen. =) Ska kolla in det iaf, det där expresspcb såg ju inte allt för bängligt ut heller under kvarten det tog att rita schema, frågan är om det funkar bra att köra ner det till pcb.



/Peder

Signature deleted due to offencive remarks


Jag kan göra ett försök att fixa schema och pcb, om du skickar mig underlaget. Skulle det bli kass så är det bara kasta i det runda arkivet å hoppas att någon annan kan bättre [8)]

egele freeware finns här http://www.cadsoft.de/freeware.htm
Denna version är dock begränsad, och full versionen en aning dyr för hobby bruk, men det är ett smidigt program när man väl har kommit över tröskeln
Quote:
Limitations

The following limitations apply to the EAGLE Light Edition in general:

* The useable board area is limited to 100 x 80 mm (4 x 3.2 inches).
* Only two signal layers can be used (Top and Bottom).
* The schematic editor can only create one sheet.


Jag håller med om att " http://www.ucapps.de/ " är lite väl avancerat om man bara vill ha lite kanal växling, boost mm. Men mitt midi pedal bord skulle ha väldigt kul ihop med en fullt ut midi styrd stärkare [:D]


/ralvejd


16 Jan 2008, 23:59
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
ralvejd wrote:

Jag kan göra ett försök att fixa schema och pcb, om du skickar mig underlaget. Skulle det bli kass så är det bara kasta i det runda arkivet å hoppas att någon annan kan bättre [8)]

/ralvejd


Så fort jag har testat så att kåden funkar som den ska fullt ut med hårdvaran så skissar jag ihop ett schema och postar här i tråden så får du jättegärna hjälpa till. Tror inte att det svåra är själva routingen i sig, utan snarare att få komponentstorlekar, pinhål och sånt att stämma i förhållande till de komponenter som vi får tag på från svenska postorderfirmor, verkar drygt att sitta och gnugga datablad efter den infon. Vissa av komponenterna är ju som sagt inte allt för vanliga att hitta i CAD program, typ optokopplare osv. Men men, vi löser det säkert när problemet uppstår.

Signature deleted due to offencive remarks


17 Jan 2008, 03:10
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
En opto som 6N138 tex är i DIL8, 16f628 i DIL18 så dom är nog inga problem. Tror inte det blir några udda komponenter här.


17 Jan 2008, 09:30
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
Blir de "några" udda komponenter så är det inte hela värden att rita upp dessa, om man en finner någon spec på dem. När det gäller små kondingar så kan man ha flera raster avstånd på samma komponent (tex 5, 7.5 och 10) så passar de flesta fabrikat.

/ralvejd


17 Jan 2008, 22:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
linusberg wrote:
har kompillerat och kört kåden i emulator och det verkar funka finemang så vitt jag kan se. Hojta till om ni vill se utdrag och exempel på sourcen, det bidde bara ca 100 rader.

Haloj där linusmountain.
Känner att jag måste få in midi i mina förstärkare för att hänga med kidsen nuförtiden(man börjar ju bli gubbe här, 32 bast).
Bror min är en jävel på att programera i pc men är lite osäker på detta. Skulle du kunna visa sourcen(vad det nu är)och kanske en beskrivning på hur det hela går till med programmering av schippet.
Den där emulatorn, var hittar man den och vad ska man plugga i shippet vid bränningen? Såg dom har massa sånt där på kjell o co?


24 May 2008, 14:52
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Tjena igen Johan, 32 oj vad gammalt då är det väl dax att införskaffa tele istället för att drömma om retrofit'a äckliga metal stärkare med midi? Lämna sånt till oss ungdommar (30 om en månad). =)

Har stagnerat lite när det gäller det projektet, har 2 stärkare som jag bygger på samtidigt vilket gör att tiden inte har räckt till, men jag har inte gett upp. Brännare har införskaffats, en byggsats från kjelle. Midiswitch grejjerna är uppkopplad på veroboard så när som 2 33 nf kondingar som ehhrm bommades förra beställningen från electrokit, dvs jag beställde ytmonterade mitt dumma a**le. Så när jag drar iväg en beställning nästa gång så ska jag testa och bränna och ploppa i den.


Jag vill inte pasta sourcen här rakt av då den inte är speciellt vacker så som den ser ut nu, inga funktioner eller kommentarer som inte innehåller svordommar och så, bara hårdkådat rakt av, men jag kan förklara hur det går till och hur man gör för att sätta upp proppen för att läsa midi i kåd, sen är det ju bara vanlig C för att få den att göra det man vill.
Det ser MYCKET mer komplicerat ut än det är, om brorsan är hemma på pic c så förstår han nog tillräckligt för att knåpa ihop det själv.
Annars om ni kan vänta ett tag tills jag är färdig så kan ni få sourcen så kan du ändra den själv, då blir det lätt eftersom funktionerna blir lättare att använda. då är det bara switcha genom typ

utport = 1 osv.

Hur som helst, jag vet inte hur mycket det ger men here goes.



#define XTAL_FREQ 4MHZ /* Vi kör med 4mhz, blir enklast så */

#include <pic.h> /* Inkludera header filerna som behövs */
#include "delay.h"

// ************************************************************
// Conf'a proppen,
// ************************************************************
__CONFIG(HS &
WDTDIS &
PWRTEN &
MCLREN &
BOREN &
LVPDIS &
DATUNPROT &
UNPROTECT );


// ************************************************************
// Det här är hur I/O bitarna ska benämnas, dvs tassarna
// på proppen asså istället för rb1 så får vi ett namn
// så vi vet vilken switch vi snackar om
// ************************************************************
#define FX_SW_BIT RB0
#define SW_1_BIT RB3
#define SW_2_BIT RB4
#define SW_3_BIT RB5

#define CFG_BIT_1 RA0
#define CFG_BIT_2 RA1
#define CFG_BIT_3 RA2
#define CFG_BIT_4 RA3

#define CFG_WORD (PORTA & 0x0f)

#define USART_MIDI_SPBRG 1 // (4000000/(31250*64))-1 usart om det eh 4mhz

const unsigned char midi_switch_packets[NUM_OF_COMPARES][MIDI_RCV_SIZE] =
{
{ 0xc0, 0x03, 0xff, 0xff }, // Vektorn för midi-
{ 0xc0, 0xff, 0xff, 0xff }, // paketet vi ska
// kolla. varje rad
{ 0xc0, 0x00, 0xff, 0xff }, // är en "switch" 0xch
{ 0xc0, 0x01, 0xff, 0xff }, // är patchchange och
{ 0xc0, 0x02, 0xff, 0xff } // resten switch
// bitarna
};



void main()
{
unsigned char midi_in;

CMCON = 0x07; // pinnarna ska vara I/O
TRISA = 0B00010000; // bits 0-3 ut, 4 in
TRISB = 0B00000010; // 1 in 0,2-7 ut
PORTA = 0x00;
PORTB = 0x00; // Komparatorer av


SPBRG = USART_MIDI_SPBRG; // 31250 bauds, (midi)
SYNC = 0; // asynkront
SPEN = 1; // serial porten
CREN = 1; // usart


Sådär, nu är allt komplicerat avklart nu kan man läsa midi_in rakt av väldigt enkelt så här:

midi_in = RCREG;

sen är det bara kolla av mot vår vektor om det är några av de messages som vi mottar innehåller de paket vi letar efter för att switcha våra switchar. Switcha gör man enkelt genom att bara göra:

SW_2_BIT = 1;

Och om min elektronik funkar som den ska så ska den switcha. =)
Som sagt vet inte hur mycket det ger, men om bror är programmerare förstår han nog, annars kan ni maila mig via profilen tror inte det ser speciellt bra ut med massa kåd på rörplanket. =)



/Peder

Signature deleted due to offencive remarks


26 May 2008, 13:37
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
Tackar, får se om brorsan hänger med. För mig var det bara en massa kinesiska[:)]


26 May 2008, 13:43
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Jag tror om du ser hela kalaset när det är färdigt samt läser en snabb "tutor" på det globala nätet om grundläggande C så kommer du förstå tillräckligt för att kunna ändra och få proppen att göra det du vill. Sen om vi får det att funka så kan jag givetvis bränna kretsarna åt dig så slipper du köpa brännare, tror byggsatsen gick på 400 spänn eller så på kjelle. Dum som jag var köpte jag en seriell också, vilket innebär att jag får bränna på jobbet eftersom jag fick lov att byta dator. =)

Men men, är man dum så är man...


Signature deleted due to offencive remarks


26 May 2008, 13:58
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
Det hadde varit kul om du fick ihop det där. Det skulle kasta våra förstärkarbyggen till nya dimensioner[:p]


26 May 2008, 15:23
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Se sådär ja.. nu kommer vi någonstans. Kopplade in den nybyggda velleman brännaren nu ikväll, så det är väl läge för lite uppdatering i Miditråden.

Som jag nämnde så äger ingen av mina windows datorer serialportar, vilket gör det lite knussligt att pyssla med den här brännaren. Om någon annan bygger brännare så bygg en USB driven en för vår ateistiska guds skull. Hur som helst, hittade en serie port här om kvällen på min linux firewall/router vilket fick det att klia i fingrarna. Letade upp ett hemma hackat program för linux som fungerar.

http://dev.kewl.org/k8048/Doc/

Nackdelen var att det var sanslöst komplicerat att förstå så jag kom fram till att det var dumt att försöka sig på det innan jag vet att mitt bygge funkar som det ska i windows i alla fall. Satt och lekte ett tag och det blinkade fint i brännaren iaf, lovande hur som helst.

Några folköl senare så började det klia i fingrarna återigen och jag fick en inlevelse, så jag installerade en gammal Cedega(wine) version som jag hade liggande och installerade vellemans orginalprogramvara under linux och blev ganska förvånad att allt verkar funka klockrent via wine. Följde instruktionerna och allt blinkade som det skulle så jag skickade i en pic krets, laddade hex filen, och brände. Allt verkar funka som det ska.

Så nu har första midiswitcharprogrammet hittat hem i en lycklig propp och väntar på sina kondensatorer för att testa om mjukvaran fungerar som det är tänkt på labplattan.

Så nu är vi ett steg närmare Sammys Midibrödrost iaf, nu gäller det bara beställa de sista kondingarna, fixxa en midipedal och testa om det funkar som det ska eller om det är tillbaka till ritbordet.

Om någon får syn på en billig beggad midipelle som är funkis så kan dom väl hojta till...

/Peder


Signature deleted due to offencive remarks


29 May 2008, 21:16
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
linusberg wrote:


http://dev.kewl.org/k8048/Doc/

Följde instruktionerna och allt blinkade som det skulle så jag skickade i en pic krets, laddade hex filen, och brände. Allt verkar funka som det ska.

Så nu har första midiswitcharprogrammet hittat hem i en lycklig propp och väntar på sina kondensatorer för att testa om mjukvaran fungerar som det är tänkt på labplattan.

Så nu är vi ett steg närmare Sammys Midibrödrost iaf, nu gäller det bara beställa de sista kondingarna, fixxa en midipedal och testa om det funkar som det ska eller om det är tillbaka till ritbordet.

/Peder


Signature deleted due to offencive remarks


Detta börjar bli riktigt intressant. "Sammys Midibrödrost", det var ju ett projektnamn som förpliktar... Oj, det känns väldigt seriöst helt plötsligt.[:I]

Några funderingar kring styrningen, kan man styra mängden ström till optokopplaren ochså, eller är det bara på/av? Du har skrivit en hel del tidigare, men ibland är jag liksom lite trög... Och har lite dåligt med tid att läsa alla länkar som är postade ovan, ursäkta.[:I][8)]

Anledningen till att jag frågar är att jag även vill använda optokopplarna som pottar. Detta gör jag idag i min Fenderstärkare, fast då analogt via en vanlig pot som styr strömmen. Vete sjutton om jag inte frågat detta förut.

Vad gäller programmeringen är det en bra sak att jag har två extremt skickliga programmerare som kompanjoner, de har nog inget emot att tipsa lite i alla fall.



/Lennart

http://www.specter.se


30 May 2008, 09:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Att styra optokoplarna som pottar är möjligt med PWM. Vet inte om det går med PIC, men om Atmel's AVR klarar av det så tror jag att PIC också har en färdig funktion för detta.


30 May 2008, 09:43
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
Ok, pot funkar, då är det som sagt hett...[:0]

Kom just på att mina programmerarkollegor säkert skulle hitta på att göra en styrning via webben, så att man kan styra ljudinställningarna på distans.

Vad man nu ska göra det för...[:D]

Byta Midiinställningsprogram mellan varandra borde iofs gå att göra, förutsatt att logikkretsarna i respektive förstärkare är likadana, eller hur?


/Lennart

http://www.specter.se


30 May 2008, 11:48
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Jo, det går att styra optokopplarna via flera olika tekniker och uppnå vad du vill men i första hand nu gäller det att få till enkel on/off styrning via antingen reläer eller optokopplare eller vad man nu vill. Tror att det skulle löna sig att gå över på andra mer komplexa API's typ http://www.ucapps.de/ istället för att skriva från grunden i takt med att komplexiteten ökar på projektet. Vi får se hur vi gör, men det vore en dröm och göra ett generiskt "interfacebord" med 10 högupplösta digitala pot'ar och 10 switchar som man kan hänga på vilken tonstack som helst och tuta och köra. =)

/Peder

Signature deleted due to offencive remarks


30 May 2008, 13:40
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
linusberg wrote:



Vi får se hur vi gör, men det vore en dröm och göra ett generiskt "interfacebord" med 10 högupplösta digitala pot'ar och 10 switchar som man kan hänga på vilken tonstack som helst och tuta och köra. =)

/Peder

Signature deleted due to offencive remarks


Jag tror du just har paketerat en väldigt spännande produkt...[;)]
[:p]


/Lennart

http://www.specter.se


30 May 2008, 14:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
Custom Sam wrote:


Anledningen till att jag frågar är att jag även vill använda optokopplarna som pottar. Detta gör jag idag i min Fenderstärkare, fast då analogt via en vanlig pot som styr strömmen.

Behöver du fjärrstyra potarna via midi?
Midi volympedal eller?[:D]


30 May 2008, 18:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
För att ännu gå in på hightech så börjar jag fundera på programerbara inställningar typ som på JMP-1. Det börjar bli så jädra dyrt med alla potar man vill ha till fyrtielva kanaler med 7-bandiga eq´s och shit.[:p]


31 May 2008, 11:26
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Behöver nödvändigtvis inte behöva bli dyrt, men det är för och nackdelar med alla varianter. Servopot'ar skulle vara väldigt praktiskt men huga ligen vad dom kostar. LDR varianten verkar intressant och billig men där torde väl problemet vara begränsningar i att hantera ström antar jag utan att ha gett mig i kast med problemet, vet inte hur mycket ström pot'arna i en tonstack måste palla.

/Peder

Signature deleted due to offencive remarks


31 May 2008, 16:49
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
Tubis wrote:

Custom Sam wrote:


Anledningen till att jag frågar är att jag även vill använda optokopplarna som pottar. Detta gör jag idag i min Fenderstärkare, fast då analogt via en vanlig pot som styr strömmen.

Behöver du fjärrstyra potarna via midi?
Midi volympedal eller?[:D]


Nej, det är det att jag vill behålla exteriören på stärkaren (vad det nu är) och kunna ändra ljud via optopottar i stället för fysiska pottar. Att man sedan kan spara ljudinställningarna och enkelt plocka upp dem är ju klart kul...

Det som är väldigt behändigt med optopottar är att kretsen inte "ser" potten så länge det inte går någon ström till den.

Som exempel: Min Fenderstärkare som jag tjötat om i snart två år har jag 20 optokopplare i. Om jag bryter strömmen till dem, och drar ut två av pottarna (MVS och en pot till) är det nästan en vanlig Dual Showman. Då kopplas hela optohögen förbi. Bra om pedalbordet går sönder t.ex.


/Lennart

http://www.specter.se


31 May 2008, 18:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 52 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.