View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 04:11



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Valve Junior / Ga-5 moddning 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Ahab wrote:

I min iver fick jag för mig att ett något högre R14 skulle dra ner strömmen genom slutröret någt, men det kanske är smartare att ge sig på R10 och inte talla på motsånd som påverkar bias?

330 ohm är väl inte så märkligt ändå? Sitter ju 220 ohm original? Får nog testa att byta tillbaka den och se.


<i>"Märkligt""] var nog inte det bästa ordet...
<i>"Onödigt stort"]" hade nog varit bättre.
Finns nog sällan anledning att gå över 270R ifall man har "rätt" värde i R10.

Jag tror dock att du har nå´t fel i kretsen.
Ska inte vara så litet clean headroom och så mycket gain vid kl 9 på volymen...


28 Feb 2008, 19:31
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Bytte tillbaks r14 till 220 ohm, men ingen större skillnad.

Mätte lite spänningar på V2: ben 9 - 300V, ben 7 - 310V
Du tro inte det har med r6,r7 att göra? de styr ju ändå hur mycket signal som går till V1b och sedan V2?

Edit: Bytte r7 till 390k (med 1nF parallellt) cleanade upp sig en hel del då.

Edit2: Bytte R10 till 470 ohm och mätte spänningar på V2:
ben 9 - 290V, ben 7 - 305V

Märkte ingen större skillnad på ljudet, men vad jag kan förstå så är det sundare spänningar för V2?
Iaf så är jag rätt nöjd för idag och skruvar ihop den igen.

Det jag funderar på nu är vad jag ska göra med poten som sitter på panelen till ingen nytta. Master, tweed-ton eller något helt annat?

Tog ju upp pentod/triod switch utan gensvar, vad har man för nytta av det? Är det värt besväret?


02 Mar 2008, 19:52
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Ska du ha ett cleanare ljud så öka R8 och R9 till 2k2 igen, om du har 1k3 kvar på dom. Prova att ta bort parallellkondingen på R6.

En god ton är wiktigare än vatt


02 Mar 2008, 22:51
Profile WWW

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Blev rätt nöjd med ljudet som det är nu. Cleant en bit upp, och sen börjar det överstyra lite lugnt och fint. Men det vore ju trevligt med en switch så man kan gå från helt cleant till hi-gain, men det finns det ju pedaler till.. Gillar grudljudet nu iaf.


02 Mar 2008, 23:36
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
100k i R6 och R7 skulle ju dämpa gainen en del.
Låter definitivt tydligare vid högre volymer där jag tycker att högre värden på R7 ger en alltför "köttig" ton.
Skulle inte gå över 220k där (R6/R7).


03 Mar 2008, 09:08
Profile ICQ WWW
Post 
Hej!
Blev medlem här idag och detta blir mitt första inlägg, jag hoppas att jag skriver det på rätt ställe...
Jag har med intresse följt diskussionerna om modifieringar av Harley Bentons 5 watts rörförstärkare GA5. Jag tänker själv köpa en GA5h, d.v.s. bara toppen. Anledningen till att jag köper den är att jag vill komma åt rördisten, eftersom jag bara har transistor-förstärkare, men jag är hemmamusiker så jag vill inte att den låter för högt. Så jag har några frågor till den som käner sig manad att svara;

1. Vad jag förstått så måste man höja volymen ganska mycket innan disten kommer. Går detta att lösa med en gainswitch, eller finns det någon annan lösning för att få rördist på lite lägre volym?
2. En standby switch är kanske en god idé?

Jag har aldrig försökt mig på att jobba med en rörförstärkare och har förstått att det inte är något för nybörjare. Men om någon gav mig anvisningar till hur jag kan göra ovanståemde mod´s, så kanske jag kan fixa det själv?

Hälsningar Barry


21 Sep 2008, 12:08

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
1. Jo det blir riktigt högt innan den distar. En power soak eller annan konstlast kan dämpa ljudet. Att flytta gain till försteget tar ju bort det goa med en lågwattare. Jag har funderat på att koppla om min el84 till triodläge för att sänka effekten men det har inte blivit av.

2. Det råder delade meningar om det, de flesta tycker det är överflödigt.

Om du har mekat med elektronik alls innan så är det inget konstigt, väldigt enkel konstruktion och lätt att löda. Instruktioner finns överallt på nätet. Akta dig för de stora elektrolytkondensatorerna bara, se till att de är urladdade innan du tar i något.

Har du ingen erfarenhet av elektronik alls så börja med något annat som går på lägre spänning, tex effektpedaler som går på 9V, det är helt ofarligt.


21 Sep 2008, 14:50
Profile
Post 
Hej och tack för svaret!
Ja, kanske en powersoak är bäst, eller möjligtvis en mastervolym?

Barry


21 Sep 2008, 15:33

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Visst kan du köra med en mastervolym, tror vi diskuterat det innan i denna eller en annan tråd, finns rätt mycket om ämnet om du söker lite.


21 Sep 2008, 15:41
Profile
Post 
Tackar för svaren! Ja, jag får titta igenom tidigare diskussion och försöka besluta mig för hur jag ska göra!
Barry


21 Sep 2008, 19:28

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
För att liva up det här ämnet igen så kan jag meddela att jag monterat en triod/pentod switch nu. Ger ingen enorm skillnad i ton, men ger lite lägre volym = lite snällare mot grannarna.


06 Oct 2008, 16:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.