View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:03



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Valve Junior / Ga-5 moddning 
Author Message

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post Valve Junior / Ga-5 moddning
Hej. Min första post här på forumet.

Jag har varit sugen ett tag på att lära mig mer om rör och har beställt en ga-5 från thomann som borde dyka upp nästa vecka. Tänkte ha den som en lärostärkare att labba lite med. Antar att det finns fler här som har meckat med dom (eller valve junior) som man kan snacka ihop sig lite med och utbyta erfarenheter.

Innan jag börjar modda efter smak tänkte jag ge mig på dom självklara delarna som känns mer "rätta till konstruktionsfel", alltså höja ingångsimpedansen och biffa till glättningskondingarna. Sen blir väl tonratten nästa sak att rätta till vad jag förstått.

Är det någon som vet var man kan få tag i 100uF/400V som passar på kortet? alltså radiella eller axiella som inte är för humungusstora, eller ska man gå på större kannor och montera i chassit?

/Johan


12 Jan 2008, 17:15
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
VÄLKOMMEN, kapten Ahab [:D].

Jo, just ja. HarleyBenton GA5 är en Valve Jr version II, alltså fortfarande med fel utgångstrafo. Dessutom har den en tonkontroll som fungerar bakvänt, men hyggligt. Utgångstrafon, ja - där har du en grej som verkligen förtjänar att bytas!

Det finns ett par grundmoddar som nog ska göras innan du gör nånting annat. När dom är gjorda kan du börja mecka med den för att passa just din stil/dina gitarrer. Till grundmoddarna hör bl a byte av utgångstrafo.

Polifemo är vår lokale Vjr-expert. Maila honom, eller avvakta svar här, han hugger säkert med både konkreta komponentvärden och tips.

I övrigt finns det monstertrådar om dom här på t ex http://www.sewatt.com

Häpp/Richard


12 Jan 2008, 17:21
Profile

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Snabbt svar!

Har läst att trafon är värd att bytas så det är väl värt att kika efter, vilken föreslår du, var får man tag i den och vad kostar den?

Gissar på Hammonds 125 serie och http://www.edgaraudio.se/

Vilken impedans gillar el84an att jobba mot på anoden?

edit: hittade själv. el84 vill se 5,2 kOhm men får 7,5 så det känns inte i närheten av optimalt nej...

/Johan


12 Jan 2008, 17:31
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Sant. 5K är bättre. Finns i huvudsak 2 val - Hammonds biffiga 125:a och den som Chris säljer (till P1 Extreme m fl byggen) på http://www.ax84.com eller http://www.dobermanamps.com

Bägge är bra skit. Jag har en AX84-trafo (som jag tror är en Heyboer) i min, mest beroende på att jag fick den gratis och fraktfritt. Nästa Vjr/GA5 kommer dock få en Hammond som jag har liggande.

Bägge trafosarna ovan ger dej valet/möjligheten att peta in en extra oktalsockel i chassit - så kan du köra med antingen EL84, 6V6, 6L6 eller nåt annat kul. Möjligen ligger nättrafon på gränsen (vad gäller glödström) om du vill använda EL34, men det är värt att undersöka.
/R


12 Jan 2008, 17:39
Profile

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Ok, har slängt ut lite krokar om trafos nu, men det blir nog antagligen inte det första jag byter. Beror väl lite på om jag får tag i en till vettigt pris.

Har reggat mig på sewatt nu, fanns MYCKET att läsa där. Blev tveksam till om det är värt att uppgradera glättningen, får väl se hur mycket den brummar när jag får den..

Det sägs att B+ är alldeles för hög för slutröret, ska mäta den direkt och se vad jag kan göra där. Tonkontrollen får nog försvinna, är mer intresserad av gain och master kontroller, kanske fixar en bright-switch också.


12 Jan 2008, 19:03
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Om det är en HA5 topp så brummar den inte, den är byggd på version 2 av Epi:ns kort och saknar en del av version 1:s svagheter.

Glättningen behöver du bara titta på om du vill ha "styvare" bas. Och det behöver du inte bekymra dej om innan du bytt utgångstrafon - för du har ingen bas innan dess. Inte med nån reda i a f. [:D]

B+ ska du nog inte hacka i, den kan vara bra om du vill köra oktala slutrör. Viktigare att sätta rätt arbetspunkt för EL84:an (rätt Rk)och ett skärmgallermotstånd värt namnet, så att SG-spänningen ligger rejält under B+.

(När du ändå byter rör - originalrören kan du kasta - får du ändå mecka med dessa komponenter.)

Om du river ut tonkontrollen får du nog lasta ner signalkedjan lite grann (led av lite mer signal till jord precis innan slutrörsgallret), så du inte tok-överstyr slutröret. Tonkontrollen käkar lite gain, ju.

Häpp/R


12 Jan 2008, 19:43
Profile

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Ok, jag får nog återkomma när jag har fått stärkaren... Baserar ju allt det här på vad andra har sagt. Ja visst är den baserad på vjr v2 med dc till glödtrådarna, synd att dom inte rippade v3 med rätt trafo då..

Återkommer med synpunkter, spänningar och spekuleringar nån gång i veckan hoppas jag [8D]


12 Jan 2008, 21:17
Profile

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Ballz wrote:
Om du river ut tonkontrollen får du nog lasta ner signalkedjan lite grann (led av lite mer signal till jord precis innan slutrörsgallret), så du inte tok-överstyr slutröret. Tonkontrollen käkar lite gain, ju.

Byter väl ut den mot motståndet som sitter i V jr då, funkar ju där..

Såhär ungefär har jag tänkt att börja + bright-switch med konding över R6, ev ta bort r7 och en pot för r5. r10 och r14 funderar jag på om dom bör väljas efter det röret som sitter i (bias-ström osv)
http://www.leftee.net/images/linked/Epi_VJH_Leftee_mods.jpg


12 Jan 2008, 21:21
Profile

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
En sak till: Om jag skulle få ett trängande behov av en triod/pentod switch, är det här det korrekta sättet att göra det?

http://users.otenet.gr/~ATHSAM/tube_power_amplifier_EL84.htm


12 Jan 2008, 21:41
Profile

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Ballz wrote:
så du <b>inte</b> tok-överstyr slutröret.


Inte? Det är ju dörfär jag skaffat den här stärkaren [}:)]


12 Jan 2008, 21:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Tycker att herrarna verkar ha läget under kontroll, men kan jag hjälpa till med något så försöker jag gärna.

/Peter


12 Jan 2008, 22:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Ballz wrote:


Polifemo är vår lokale Vjr-expert.


Tackar [:I]

I och för sig så är väl detta att likna vid att: Vara bäst på att göra <i>"bomben""] från bassängkanten i ett sällskap där det finns spänstiga killar som gör <i>"Tyska hoppet i pik med quadruppla saltomortalskruvar""] från tian med endast en lätt krusning av vattenytan vid nedslaget, men man får va´ glad för det lilla man kan [^]


13 Jan 2008, 11:47
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
polifemo wrote:

Ballz wrote:


Polifemo är vår lokale Vjr-expert.


Tackar [:I]

I och för sig så är väl detta att likna vid att: Vara bäst på att göra <i>"bomben""] från bassängkanten i ett sällskap där det finns spänstiga killar som gör <i>"Tyska hoppet i pik med quadruppla saltomortalskruvar""] från tian med endast en lätt krusning av vattenytan vid nedslaget, men man får va´ glad för det lilla man kan [^]


Då är du rätt man för mig!


13 Jan 2008, 17:04
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Ahab wrote:

polifemo wrote:

Ballz wrote:


Polifemo är vår lokale Vjr-expert.


Tackar [:I]

I och för sig så är väl detta att likna vid att: Vara bäst på att göra <i>"bomben""] från bassängkanten i ett sällskap där det finns spänstiga killar som gör <i>"Tyska hoppet i pik med quadruppla saltomortalskruvar""] från tian med endast en lätt krusning av vattenytan vid nedslaget, men man får va´ glad för det lilla man kan [^]


Då är du rätt man för mig!


Och jag har upplevt herr Polifemos "bomben" med väldigt gott resultat [:)]


13 Jan 2008, 19:34
Profile

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Ållrajt! Fick paket från Thomann idag. Tog en bra stund att rota igenom den abnorma mängd med bubbelplast dom gett mig på köpet. Kunde nästan tro att dom tagit fel och skickat en 4x12"...

Tycker den låter helt ok som orginal, men nu ska det bli riktigt roligt att börja mecka. Den lät präktigt högt innan det började dista, redan vid klockan 10-11 började det bli för högt för lgh och disten kom inte igång förrän vid kl 3 och efter det.

Ska def modda dit en master-pot. Tonen ryker nog illa kvickt och lämnar en plats ledig.

forts:
Hann spela en halvtimma innan lödkolven åkte fram [}:)] Gjorde några basicmoddar först för att känna mig för, en del komponenter blev Kajsa Warg, men close enough for rock'n'roll..
R1 (68k) > 820k
R2 (68k) > 10k
R6 (1M) - 1nF parallellt
R7 (1M) - puts väck
R8 (2k2) - 1k3
R9 (2k2) - 1k3

Lät markant bättre överlag efter det, disten kommer mycket tidigare och är snyggare också. [:D] Hade tyvärr inte så mycket små e-lytar hemma så C3 och C4 blir nästa vända, kanske R14 också. Poten till eq:n är på 1M så den kommer jag använda till en mastervolym istället för R5, R6 blir nog 1k5 som på Valve jr.

edit:
Till min hjälp har jag haft ett riktigt bra dokument från s2amps, med schema, komponentlista med förklaringar och förslag på moddningar.
http://www.s2amps.com/docs/vj_kit_inst.pdf


15 Jan 2008, 19:18
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Ahab wrote:
R6 (1M) - 1nF parallellt
R7 (1M) - puts väck


Måhända har du "tänkt till" och är ute efter ett lite speciellt sound när du gjort denna modd, men att ta bort R7 och sätta 1n över 1M i R6 är kanske inte det mest uppenbara.

Genom att ta bort R7 ökar du maxgainen, vilket är OK till en viss del*, men det filter du skapat över R6 är inget jag själv skulle välja.

Ett "bättre" sätt att uppnå den gainökning du nu har är att sätta 100k i R6, bypassa <u>den</u> med din 1n, vilket ger ett fint lyft i övre mid, och så sätta 220k-330k i R7.
Ger ungefär samma gain, men brusar mindre tack vare de mindre resistorerna, och så får du ett filter som låter snyggt också [;)]

Ang C4/C3 så kan du nog, eftersom din gainökning ger lite mer botten, välja en ganska liten konding i C4. Prova med 1uF.

Befträffande C3 så kan den tas bort för lite NFB eller vara 22uF för en "full range boost" eller kanske lika liten som C4 för mer av ett high gain-ljud.

Känsligast för "basbludder" är värdet på C4.

* Vill du ha samma gain som i orginal kör du samma värde i både R6/R7: tex. 470k/470k, 220k/220k eller 100k/100k. 100k i båda tappar å ena sidan en del bas, men låter å andra sidan lite mer definierat och tydligt.
Har du 100k i R6 och ökar R7 till 220k får du mer gain och något som uppfattas som ett lyft av mellanregistret. Går du upp till 330k får du ännu lite mer gain med en mer tydlig push av hela bottenregistret.
Jag har, givetvis, provat allt detta själv [;)]


19 Jan 2008, 11:20
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
polifemo wrote:
Jag har, givetvis, provat allt detta själv [;)]


Lysande svar! Ska prova dina tips vid nästa tillfälle, låter väldigt vettigt som vanligt. [8D]


20 Jan 2008, 18:58
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Annars kan man göra som Polifemo föreslår i denna tråd:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=13066

Massor av headroom och man använder overdrive/dist för att få VJr att bli elak.


21 Jan 2008, 08:07
Profile

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Efter att ha spelat lite mer har jag kommit fram till att den är löjligt högljudd, så en masterratt är prio 1 för att kunna kräma ur lite dist utan att bli vräkt, förstegsdist är bättre än ingen alls...

Behöver jag tänka på något om jag använder den 1M poten som redan finns? Epi har ju ett 220k motstånd på den positionen. kanske en 1M resistor parallellt för att matcha lite bättre?

Sen ska jag se över r6/r7 och pröva lite olika kondingar i c3/c4 tror jag.


22 Jan 2008, 14:33
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Det finns faktiskt inte så mycket preampgain i en VJr...
(Izzy - inofficiell Svensk Mästare i mastrar - har visat mig att tom en JMP producerar förvånasvärt lite dist i försteget)

Vill man ha bra dist på låg volym så tycker jag att 2 stackade OD´s, båda ställda för "mediumgain", funkar bäst.
<i>(<u>OD no 1</u> får gärna ha en hel del mid. Denna pedal ställs på lite lägre gain än pedal 2, men ska å andra sidan ha högre utsignal än "unity gain" så att den "kickar" nästa pedal.
<u>Od no2</u> får gärna ha en mer transparent karaktär och ställs som sagt på lite mer gain, men fortfarande endast "medium gain", och ska ha den utnivå man tycker passar förstärkaren bäst, vilket i allmänhet är högre än "unity gain".
Har man haft turen att ha 2 ODs som kompletterar varandra på ett bra sätt har man vips ett ljud som låter som om man spelade väldigt starkt, men på sovrumsvolym)

"]Rördist ska låta starkt [8D]

Ska du inte satsa på en Tweedtonkontroll istället? (Jag har ingen själv, men "SE-WATTARNA" verkar överlag vara nöjda med den).


23 Jan 2008, 01:36
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Ja det är väl bara att prova och se vad jag gillar mest egentligen... Det är ju inga större ingrep ändå. Jag är bara anti tonkontroll eftersom jag inte rattar den något, har ju ett bra grundljud som jag kan mörka till med tonpoten på gitarren om jag behöver.

Ska se om jag kan prova den någon annanstans än hemma snart så man får kräma på lite, har prövat att ösa lite men det var så löjligt högt så jag tror det lät ut på gården. Dom 5W är hyfsat kralliga [:)]

Har iofs bara kunant köra den i en 4x12" och 15" hemma, funderar på om en mer trögdriven högtalare vore lämpligt, eller en konstlast. 5W kräver ju inga jättemotstånd. en 8ohms högtalare och 3 st 8ohm 10W motstånd så kan man ju dämpa effekten över högtalaren till 25%.


25 Jan 2008, 14:12
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Ahab wrote:

Ja det är väl bara att prova och se vad jag gillar mest egentligen... Det är ju inga större ingrep ändå. Jag är bara anti tonkontroll eftersom jag inte rattar den något, har ju ett bra grundljud som jag kan mörka till med tonpoten på gitarren om jag behöver.

Ska se om jag kan prova den någon annanstans än hemma snart så man får kräma på lite, har prövat att ösa lite men det var så löjligt högt så jag tror det lät ut på gården. Dom 5W är hyfsat kralliga [:)]

Har iofs bara kunant köra den i en 4x12" och 15" hemma, funderar på om en mer trögdriven högtalare vore lämpligt, eller en konstlast. 5W kräver ju inga jättemotstånd. en 8ohms högtalare och 3 st 8ohm 10W motstånd så kan man ju dämpa effekten över högtalaren till 25%.

Kanske ett tips!?
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=6705.htm
Det är roliga små stärkare att hålla på med. Om du vill byta till 6V6 eller nåt annat oktalrör rör istället för EL 84 kan du köpa bra prylar från http://www.turretboards.com/valve_junior_page.htm

En god ton är wiktigare än vatt


27 Jan 2008, 01:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
L-pad funkar bra så länge man inte drar ner för mycket. Om så är fallet försvinner bl a diskanten en del, kan kompenseras av en lämplig konding över ben 2 & 3 på paden.


27 Jan 2008, 11:13
Profile

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Bra länk. Bra tips om kondingen också.


28 Jan 2008, 00:07
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Såhär gjorde jag:

Image

Inkråm (ursäkta bristen på skärpa... :

Image

Utsida :

Image

The Evil Attenuator [}:)]

Image


MEN, det låter ILLA när man dämpar mycket med en så´n häringa mojäng [xx(]


28 Jan 2008, 09:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Exakt en sådan har jag gjort, dock med anna låda.
Observera kylhålen, de är viktiga.


28 Jan 2008, 12:37
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Om det är så att du ändrar dig så har du en bra tonkontroll här:
http://amps.zugster.net/articles/tone-stacks
Moonlight heter den och fungerar utmärkt tom till munspel med dubbla kondingstorleken och ett lite större motstånd. Liten signalförlust och är inte så interaktiv med volymkontrollen som tweedkontrollen är. [:)]

En god ton är wiktigare än vatt


29 Jan 2008, 00:58
Profile WWW

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Livar upp den här gamla tråden igen, har varit igång med kolven [:)]

Gjorde allt i ett svep så vad som påverkat vad har jag såklart ingen aning om..
C3 - 3,3uF
C4 - 3,3uF
R6 - 190k // 1nF
R7 - 390k
R14 - 330
R15 - 1,5k (tonkontroll is no more)

Iaf så fick jag SJUKT mycket gain med dom här förändringarna. Det distar nästan direkt, och kl 9 är det riktigt högt. kl 12 och framåt är det riktigt fett distljud, men alldeles för högt för lägenhet [}:)]

Litet dilemma. Jag diggar ljudet men det blir alldeles för högt, köpte ju en 5W för att den inte skulle låta så mycket. Sen finns det inget som helst clean-ljud kvar, men det köper jag.

R5 kan nog konverteras till en master ändå med lite vilja och våld.


27 Feb 2008, 21:01
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Du måste ha ett fel nå´nstans...
Märkligt värde i R14 också...

Det borde inte vara så mycket gain som du beskriver.


27 Feb 2008, 22:58
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
I min iver fick jag för mig att ett något högre R14 skulle dra ner strömmen genom slutröret någt, men det kanske är smartare att ge sig på R10 och inte talla på motsånd som påverkar bias?

330 ohm är väl inte så märkligt ändå? Sitter ju 220 ohm original? Får nog testa att byta tillbaka den och se.


28 Feb 2008, 13:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.