View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:26



Reply to topic  [ 5 posts ] 
PPIMV typ 2 på MADAMP och Marshall 1987S 
Author Message

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 409
Location:
Post PPIMV typ 2 på MADAMP och Marshall 1987S
Så fick jag då mina poter från Banzai till sist.

Nu har jag lött i min MADAMP M15.

Enligt Izzy:s och d95err:s eminenta anvisningar har jag gjort enligt: http://www.putfile.com/pic.php?img=3953067
Jag är inte så bevandrad i elektronik så det tog en stund att klura ut att hur det skulle funka och att det faktiskt är samma koppling som d95err beskrivit.

Poten satte jag bak på chassit mitt emellan slutrören.

Hur blev det då?

Resistansen över bias feed-resistorerna blev 231kohm på fullskaft. Det är visserligen mer än 220kohm som är standard men å andra sidan inom toleranserna för koponenterna och troligen även inom mätnogrannheten på min Biltema-multi.

Jag har inga bilder men tycker att det blev hyfsat snyggt. Det var svårt att samla alla 4 jordflätor på en pinne på poten så det blev lite "kladdigt" med tenn där.

Svepet blev lite konstigt. Jag köpte log-potar och det blev ganska känsligt på låg volym. Går potarna åt "fel" håll i denna applikation eller hade det blivit ännu värre med lin-potar?

Ljudet?

Tja. Jag har inte provat så jättemycket men de första intrycken är:
Ju lägre volym desto fräsigare och fizzigare blir disten. Det är ganska stor skillnad på hur biffig tonen blir på hög volym. Dock är det mycket bättre än med Weber mass. Med massen blir det väldigt mycket diskantbortfall och allmänt bluddrig ton vid mycket dämpning.

Jag misstänker också att det har med högtalaren att göra. Jag kör med en greenback i sluten låda och den kanske tappar förmågan att återge det fräsiga på högre volym. Och så öronen förstås.

Jag upplever också att det blir mindre dist på låg volym. Tvärt om mot vad Izzy upplevde i sin 1987. Kan detta ha att göra med att det inte är negativ feedback i MADAMPEN?

Hur som helst skall jag i huvudsak ha mastern till spel hemma så det blir väl om det inte låter precis som odämpat. Med bandet blir det oftast nära fullt.

Jag passade ockå på att stoppa i en switchbar treble bleed kondensator på 220pF över volymen på den "rena" kanalen. Det gör gott för det blir lite mer driv i ljudet och så harmonierar den lite bättre med den andra kanalen också.

Nästa steg blir att plutta i en på min 1987S också. Jag har inte bestämt mig för om jag vill pilla i den själv. Jag är noga med att det skall gå att återställa den helt och det blir ju svårt om jag sabbar PCB:t. Kanske finns det någon i Gbg som vil förbarma sig över den? I så fall klurar jag på att sätta poten i hålet för "Polarity-switchen" som ändå är förbjuden i Sverige (eller?).

Jag tar gärna emot synpunkter, frågor eller förslag och återkommer kanske efter mer utförlig provning. Kul det här!


12 Jan 2008, 14:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
<font size="2">
bongus wrote:
Resistansen över bias feed-resistorerna blev 231kohm på fullskaft. Det är visserligen mer än 220kohm som är standard men å andra sidan inom toleranserna för koponenterna och troligen även inom mätnogrannheten på min Biltema-multi.

Duger säkert. Men om man är konnäsööör anpassar man motstådens värden så att du dels kommer när 220k, dels får lika mellan dubbelpotens båda sidor. I mina dubbelpotar har det diffat uppåt 10-20k. I någto fall har det inneburit 2.2M på ena sidan och 1.5M på andra. Då funkar det lika både på fullt skaft och på olika inställninar.
Quote:
Jag har inga bilder men tycker att det blev hyfsat snyggt. Det var svårt att samla alla 4 jordflätor på en pinne på poten så det blev lite "kladdigt" med tenn där.

Du kör skärmat förstår jag? Jag kan berätta att jag senast, i min 1987 och den Bandmaster 5E7 jag byggt, kör helt oskärmat, otvinnat och med solid core-tåt. Det fungerar lysande. Inte minsta tendens till störning, missljud, varken på fullt skaft eller nedvridet. Skärm och tvinning är överdrivet. Viktigare kan var hur du drar dina tåtar i förhållande till andra, störande tåtar. I 1987:an sitter poten nu i precensepotens hål, vilket är bra ur kabeldragningsynpunkt), precense på baksidan. Mina ppimvs äter i vilket fall minimalt med ton på detta sätt. Tror jag.
Quote:
Svepet blev lite konstigt. Jag köpte log-potar och det blev ganska känsligt på låg volym. Går potarna åt "fel" håll i denna applikation eller hade det blivit ännu värre med lin-potar?

Har du A-log? Kanske har du fått reversed log som går åt "fel" håll. Jag kör A-log och det är inte alls känsligt vare sig på låg eller hög volym. Funkar perfekt. Däremot, när jag testade att vända på poten och koppla vipern mot fasvändaren för att nyttja potens 250k som fast bias feed-resistor, blev svepet inte alls bra. Dessutom lät det inte lika bra på låg volym, men det är en annan historia.
Quote:
Ju lägre volym desto fräsigare och fizzigare blir disten. Det är ganska stor skillnad på hur biffig tonen blir på hög volym.

Jag upplever också att det blir mindre dist på låg volym. Tvärt om mot vad Izzy upplevde i sin 1987. Kan detta ha att göra med att det inte är negativ feedback i MADAMPEN?

Mkt intressant! Det kan säkert hänga ihop med avsaknaden av nfb, på något sätt.
Biffigheten kan du inte göra något åt. En stärkare har sin sweet spot, ett volymområde då den låter bá bäst. Och det är sällan med strypsnara. En liten volymdämpning tycks ibland kunna ge en schysst karaktärsändring. Allt annat är trista förändringar av karaktär. Bygg eller köp en mindre effektstark stärk!
Quote:
Nästa steg blir att plutta i en på min 1987S också. Jag har inte bestämt mig för om jag vill pilla i den själv. Jag är noga med att det skall gå att återställa den helt och det blir ju svårt om jag sabbar PCB:t. Kanske finns det någon i Gbg som vil förbarma sig över den? I så fall klurar jag på att sätta poten i hålet för "Polarity-switchen" som ändå är förbjuden i Sverige (eller?).

Är det en Marshall 1987 du talar om, en tidig RI? Det är en mkt litet ingrepp som behövs på en pcb-stärk. Man bör nog lyfta kortet, men det går tt göra jobbbet ovanifrån. Lyft benen på 220k bias feedresistorerna och på kondingarna efter fasvändaren från pcb. Låt dem "sväva fritt" och montera kablarna på de fria benen på kondingarna och på motståndens ben som sitter kvar mot pcb. Vips. PPIMV2. Kör du solid corekabel kan du få hela paketet att sitta satdigt, ev med hjälp av lite buntband eller - Karlssons klister (lätt att sätta dit, syns mkt lite, lätt att ta bort - bra tips Tubis!!).

Kul att du labbar med detta! Fortsätt [:)][:p]

/Gunnar</font id="size2">


12 Jan 2008, 22:41
Profile

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 409
Location:
Post 
OK

Nu har jag gett mig på Marshallen. Ja, det är en tidig RI. Den första upplagan från 1988 närmare bestämt.

Poten gav 268kOhm på båda "sidorna" så det blev 1M2 säkerhetsmotstånd.

Installationen bör framgå av översiktsbilden.

Jag satte poten i hålet efter polaritetsbrytaren.

Jag lossade biasfeed-motstånden på "kondensatorsidan" och satte kopplingstråd (som går till wipern på poten) i hålen. Det blev snyggast tycker jag.

Ledningarna från PCB till slutstegsrören fick sitta kvar men jag lödde loss dem från rören och strappade upp så att de inte skall kortsluta någonstans.

koppligstråd från poten till biaskretsen satte jag fast i ena biasfeed-motståndets ben (det ben som sitter kvar i kretskortet).

All koppligstråd jag använt är vit och strappas med röda buntband för enkel identifiering :)

Översiktsbild
Image
By bongus, shot with NIKON D70 at 2008-01-19

Runt poten ser det ut så här
Image
By bongus, shot with NIKON D70 at 2008-01-19
Ledningarna kommer ju nära spänningsmatningen. Jag antar att detta är dåligt.

Det låter väldigt trevligt. Mycket bättre än på MADAMPEN. Dock upplever jag att det även här blir lite spretigare dist med neddragen master. Den är dock betydligt mer transparent och den bästa master jag någonsin provat (tillsammans med Kochens kanske).
Barnen tittar på film så jag har inte provat så mycket än.

Det är lite väl brummigt med mastern på mer än 50% men det kan jag leva med.

Det är en sak som är väldigt märklig dock: När jag spelar #C så brusar det förskräckligt. Det startar när jag slår an och upphör när jag dämpar strängen. Finns det några tankar kring orsak och möjlig åtgärd. Jag funderar på att dra en jordstrumpa runt kablarna men det blir lite bökigt så jag vill gärna höra om det kanske är något annat.

Jag kan göra bilderna större om det syns för dåligt.

Hörs
/M


19 Jan 2008, 18:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
bongus wrote:
Det är lite väl brummigt med mastern på mer än 50% men det kan jag leva med.

Det är en sak som är väldigt märklig dock: När jag spelar #C så brusar det förskräckligt. Det startar när jag slår an och upphör när jag dämpar strängen. Finns det några tankar kring orsak och möjlig åtgärd. Jag funderar på att dra en jordstrumpa runt kablarna men det blir lite bökigt så jag vill gärna höra om det kanske är något annat.


Spontan snabbis (hinner inte mer ikväll):

Brummet beror (sannolikt) på att du drar oskärmade och mkt långa signaltåtar rakt över området med inkommande och ej likriktad AC. För det är om jag förstår dig brum som tillkommit, inget som du haft tidigare? Jag har inte fått något extra brum med mina ppimv2, snarare tvärtom. Lösningen är att flytta mastern till där precense sitter. Du får mkt kortare och rakare kabeldragning samt ej så nära/över "AC-land". Det kan kanske räcka med skärmad kabel, men använd i så fall endast skärm för att just skärma, inte för att leda bias (jordreferens) igenom genom.

Det bästa vore egentligen om dioderna/likriktningen satt till höger på ett eget kort, eller på lödstöd, långt från området där du drar dina mastertåtar. Så ser det ut i min 1987:a. Men det är förstås en lite joxig operation.

Ditt fenomen med C# låter mer som glapp någonstans. Ett rör, en kabel eller komponent som viberar och glappar vid en viss frekvens. Är det vid mkt låg volym också eller bara när stärkaren känner av vibartioner? Pröva med trästicka och picka runt när du spelar så hittar du kanske ett glapp.

Den spretigare disten är ett faktum. Du har mkt litet diskantavrullning med denna ppimv2, men du tappar förstås punchen i botten och den kraftfulla 50w-stärkarens förmåga att sätta luft i rörelse genom högtalaren. Mer som ett audiellt fenomen än elektroniskt om du är med på vad jag menar.

/G


19 Jan 2008, 19:10
Profile

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 409
Location:
Post 
Izzy wrote:


Spontan snabbis (hinner inte mer ikväll):

Brummet beror (sannolikt) på att du drar oskärmade och mkt långa signaltåtar rakt över området med inkommande och ej likriktad AC. För det är om jag förstår dig brum som tillkommit, inget som du haft tidigare? Jag har inte fått något extra brum med mina ppimv2, snarare tvärtom. Lösningen är att flytta mastern till där precense sitter. Du får mkt kortare och rakare kabeldragning samt ej så nära/över "AC-land". Det kan kanske räcka med skärmad kabel, men använd i så fall endast skärm för att just skärma, inte för att leda bias (jordreferens) igenom genom.

Det bästa vore egentligen om dioderna/likriktningen satt till höger på ett eget kort, eller på lödstöd, långt från området där du drar dina mastertåtar. Så ser det ut i min 1987:a. Men det är förstås en lite joxig operation.


Det förefaller som om min lösning inte är optimal men jag vill verkligen se till att förstärkaren är lätt att återställa. Som det är nu är det bara att löda tillbaka 4 lossade lödningar och skruva dit polaritetsswitchen så är den original igen.

Quote:
Ditt fenomen med C# låter mer som glapp någonstans. Ett rör, en kabel eller komponent som viberar och glappar vid en viss frekvens. Är det vid mkt låg volym också eller bara när stärkaren känner av vibartioner? Pröva med trästicka och picka runt när du spelar så hittar du kanske ett glapp.


Det verkar vara en rimlig hypotes. När jag testade i går stod toppen rakt framför högtalaren. Nu med toppen bredvid är bruset borta.

Quote:
Den spretigare disten är ett faktum. Du har mkt litet diskantavrullning med denna ppimv2, men du tappar förstås punchen i botten och den kraftfulla 50w-stärkarens förmåga att sätta luft i rörelse genom högtalaren. Mer som ett audiellt fenomen än elektroniskt om du är med på vad jag menar.

/G


Nu blir det att spela lite mer på den men framför allt med bandet så att jag kan avgöra om jag måste dra ner så mycket att det blir spretigt.

Tack för hjälpen
/M


20 Jan 2008, 11:32
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.