<font size="2">
bongus wrote:
Resistansen över bias feed-resistorerna blev 231kohm på fullskaft. Det är visserligen mer än 220kohm som är standard men å andra sidan inom toleranserna för koponenterna och troligen även inom mätnogrannheten på min Biltema-multi.
Duger säkert. Men om man är konnäsööör anpassar man motstådens värden så att du dels kommer när 220k, dels får lika mellan dubbelpotens båda sidor. I mina dubbelpotar har det diffat uppåt 10-20k. I någto fall har det inneburit 2.2M på ena sidan och 1.5M på andra. Då funkar det lika både på fullt skaft och på olika inställninar.
Quote:
Jag har inga bilder men tycker att det blev hyfsat snyggt. Det var svårt att samla alla 4 jordflätor på en pinne på poten så det blev lite "kladdigt" med tenn där.
Du kör skärmat förstår jag? Jag kan berätta att jag senast, i min 1987 och den Bandmaster 5E7 jag byggt, kör helt oskärmat, otvinnat och med solid core-tåt. Det fungerar lysande. Inte minsta tendens till störning, missljud, varken på fullt skaft eller nedvridet. Skärm och tvinning är överdrivet. Viktigare kan var hur du drar dina tåtar i förhållande till andra, störande tåtar. I 1987:an sitter poten nu i precensepotens hål, vilket är bra ur kabeldragningsynpunkt), precense på baksidan. Mina ppimvs äter i vilket fall minimalt med ton på detta sätt. Tror jag.
Quote:
Svepet blev lite konstigt. Jag köpte log-potar och det blev ganska känsligt på låg volym. Går potarna åt "fel" håll i denna applikation eller hade det blivit ännu värre med lin-potar?
Har du A-log? Kanske har du fått reversed log som går åt "fel" håll. Jag kör A-log och det är inte alls känsligt vare sig på låg eller hög volym. Funkar perfekt. Däremot, när jag testade att vända på poten och koppla vipern mot fasvändaren för att nyttja potens 250k som fast bias feed-resistor, blev svepet inte alls bra. Dessutom lät det inte lika bra på låg volym, men det är en annan historia.
Quote:
Ju lägre volym desto fräsigare och fizzigare blir disten. Det är ganska stor skillnad på hur biffig tonen blir på hög volym.
Jag upplever också att det blir mindre dist på låg volym. Tvärt om mot vad Izzy upplevde i sin 1987. Kan detta ha att göra med att det inte är negativ feedback i MADAMPEN?
Mkt intressant! Det kan säkert hänga ihop med avsaknaden av nfb, på något sätt.
Biffigheten kan du inte göra något åt. En stärkare har sin sweet spot, ett volymområde då den låter bá bäst. Och det är sällan med strypsnara. En liten volymdämpning tycks ibland kunna ge en schysst karaktärsändring. Allt annat är trista förändringar av karaktär. Bygg eller köp en mindre effektstark stärk!
Quote:
Nästa steg blir att plutta i en på min 1987S också. Jag har inte bestämt mig för om jag vill pilla i den själv. Jag är noga med att det skall gå att återställa den helt och det blir ju svårt om jag sabbar PCB:t. Kanske finns det någon i Gbg som vil förbarma sig över den? I så fall klurar jag på att sätta poten i hålet för "Polarity-switchen" som ändå är förbjuden i Sverige (eller?).
Är det en Marshall 1987 du talar om, en tidig RI? Det är en mkt litet ingrepp som behövs på en pcb-stärk. Man bör nog lyfta kortet, men det går tt göra jobbbet ovanifrån. Lyft benen på 220k bias feedresistorerna och på kondingarna efter fasvändaren från pcb. Låt dem "sväva fritt" och montera kablarna på de fria benen på kondingarna och på motståndens ben som sitter kvar mot pcb. Vips. PPIMV2. Kör du solid corekabel kan du få hela paketet att sitta satdigt, ev med hjälp av lite buntband eller - Karlssons klister (lätt att sätta dit, syns mkt lite, lätt att ta bort - bra tips Tubis!!).
Kul att du labbar med detta! Fortsätt [:)][:p]
/Gunnar</font id="size2">