View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 15:40



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Förstärkarn inte tyst med neddragen volym 
Author Message

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Förstärkarn inte tyst med neddragen volym
När man drar ner volymratten helt förväntar man sig ju att stärkarn ska var tyst men min Laney CUB10 låter fortfarande en del då - inte jätteallvarligt men det stör mig en hel del. Ljudet låter tunt och rätt distat (gain på max). Med neddragen GAIN försvinner ljudet helt men inte om jag drar ner alla kontroller i tonstacken (kopplad så att volymen ska bli noll då). Provade att bryta upp kretsen direkt efter volymkontrollen och förväntade mig tystnad men ljudet blev istället högre - skumt! Det hjälper inte heller att jorda volympotens "mellanöra", så jag tror inte att det beror på att poten inte når ner till nära noll Ohm. Volympoten delar inte jordledning med någon annan signal. Vet inte när det startade men upplever det som det kommit plötsligt. Har provat att koppla bort de moddar jag gjort men utan att det gett några ledtrådar. Blir inte klok på detta och har slut på uppslag. Är jättetacksam för felsökningstips. Någon som upplevt samma fenomen - och löst det?


08 Feb 2024, 17:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Förstärkarn inte tyst med neddragen volym
beneri wrote:
Provade att bryta upp kretsen direkt efter volymkontrollen och förväntade mig tystnad men ljudet blev istället högre - skumt!
Volympoten drog nog ned volymen från andra hållet vilket får en att tro att du får in en överblödnind på PI ingång av någon anledning.

_________________
Johan Hansson


08 Feb 2024, 19:52
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Förstärkarn inte tyst med neddragen volym
beneri wrote:
När man drar ner volymratten helt förväntar man sig ju att stärkarn ska var tyst men min Laney CUB10 låter fortfarande en del då - inte jätteallvarligt men det stör mig en hel del. Ljudet låter tunt och rätt distat (gain på max). Med neddragen GAIN försvinner ljudet helt men inte om jag drar ner alla kontroller i tonstacken (kopplad så att volymen ska bli noll då). Provade att bryta upp kretsen direkt efter volymkontrollen och förväntade mig tystnad men ljudet blev istället högre - skumt! Det hjälper inte heller att jorda volympotens "mellanöra", så jag tror inte att det beror på att poten inte når ner till nära noll Ohm. Volympoten delar inte jordledning med någon annan signal. Vet inte när det startade men upplever det som det kommit plötsligt. Har provat att koppla bort de moddar jag gjort men utan att det gett några ledtrådar. Blir inte klok på detta och har slut på uppslag. Är jättetacksam för felsökningstips. Någon som upplevt samma fenomen - och löst det?


Förstår inte att du skriver tonstack , då Lany CUB 10 har ju bara en tonekontroll, som i denna stärkan en typ av cut kontroll, det finns en tonstack men den har fasta värden .

Vilka mods har du gjort ?

Schemat : https://www.thegearpage.net/board/index ... 1444331886

Tips, alltid bra att länka scheman när man ställer frågor.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


09 Feb 2024, 15:59
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Förstärkarn inte tyst med neddragen volym
Tubis wrote:
Volympoten drog nog ned volymen från andra hållet vilket får en att tro att du får in en överblödnind på PI ingång av någon anledning.
Bra synpunkt! Tack. Kanske ska vända blicken även mot kretsen "till höger om" volympoten?


10 Feb 2024, 15:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Förstärkarn inte tyst med neddragen volym
Amp Healer II wrote:
... Förstår inte att du skriver tonstack , då Lany CUB 10 har ju bara en tonekontroll, som i denna stärkan en typ av cut kontroll, det finns en tonstack men den har fasta värden .

Vilka mods har du gjort ?
Sorry angående schemat. Ska tänka på det nästa gång. Tack för länken.
När det gäller tonstacken så är den konverterad till en variabel d:o.

Moddar:
- Bara ett ingångsjack (knöligt att behöva flytta sladden när man vill växla mln Hi och Lo. Behövde oxå platsen för en pot)
- Första katodavkopplingskondingen C11 valbar via 3-lägesswitch (0, 1 eller 22 µF)
- Första anodresistorn R3 ökad till 200 kOhm (aningen större förstärkning, knappt hörbart, nog inte nödvändigt)
- Första kopplingskondingen C17 minskad till 1 nF (skär bort onödig bas)
- Serieresistorn R18 före GAIN-poten kortsluten (Ngt mer förstärkning. Antar att stärkare brukar ha ett motstånd där men vet inte varför. Gör dom ngn nytta? Kan det medföra nackdelar att kortsluta det?)
- Sloperesistorn R7 minskad till typ 27 - 33 kOhm (R7 parallellkopplad med pot, 500k log. Ger bättre karaktär på ljudet enl mig)
- Diskantkondingen C3 minskad till 330 pF (dämpar lite av den vassaste diskanten)
- R6 parallellkopplad med pot 250k log (Treble-kontroll)
- R12 parallellkopplad med pot 250k log (Bas-kontroll)
- R17 ersatt med pot 20k lin (MID-kontroll)
- Automatsäkring F1 utbytt mot en mer traditionell säkring
(- Experiment med andra katodresistorn står på tur. Valbart 2,2k, 10k eller 39k)
Tror det var allt.


10 Feb 2024, 15:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Förstärkarn inte tyst med neddragen volym
Kort uppdatering:
Tror att jag kan vara problemet på spåren. Har en tid haft en switch (monterad i chassiet) kopplad till tonstackens diskantkonding C3 via rätt långa oskärmade trådar. Av helt andra orsaker plockade jag bort denna switch, samt tillhörande ledningar, och nu tycks förstärkaren vara tämligen tyst när volymreglaget står på noll. Hur ljudet kan överföras från ledningarna till signalkedjan efter volympoten har jag dock ingen aning om. Möjligen återstår lite ljud men jag har oxå anslutit tåtar (på motsvarande sätt) till tonstackens sloperesistor R7, vilka oxå ska väck så småningom. Hoppas och tror att det blir helt tyst då.


13 Mar 2024, 17:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Förstärkarn inte tyst med neddragen volym
beneri wrote:
Hur ljudet kan överföras från ledningarna till signalkedjan efter volympoten har jag dock ingen aning om.
Kablar plockar inte bara upp störningar de sänder ut dem med.

_________________
Johan Hansson


13 Mar 2024, 18:01
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Förstärkarn inte tyst med neddragen volym
Jo, så är det ju förstås. Frågan är vad det kan vara som agerar mottagarantenn och injicerar störningarna i signalkedjan (förmodligen någonstans i närheten av, eller efter, fasvändaren) i det här fallet. Hursomhelst så hade problemet antagligen uteblivit om jag använt skärmad ledning (som Owe föreslår i en annan tråd), men det är ju rätt knöligt och känns som lite overkill i detta fall eftersom kopplingen bara var tillfällig.


16 Mar 2024, 15:39
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.