View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 18:41



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Piezo-liknande ton? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Piezo-liknande ton?
Min Fender Pro reverb från ´66 låter jättefint men på lägre volymer kan jag uppleva att den kan ha en piezo-liknande ton. Har för mig att jag någonstans läst att området vid mixer resistorn till reverbet kan vara en plats att då justera? Har någon här på forumet någon erfarenhet av detta? Varit med om - och åtgärdat med lyckat resultat? Förstärkaren har inte "kallt" bias.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


08 Feb 2024, 08:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Piezo-liknande ton?
Ja, det är en lösning som jag tycker dödar tonen i alla gitarrer, medan andra älskar det.

Mixermotståndet på 3,2 MOhm har en pytteliten konding över sig, 10pF. Både motståndet och kondingen har jag ersatt med ett motstånd på 330 kOhm om jag inte minns fel.

Det brukar finnas reverb över så att det räcker till ändå! Tanken med motståndet är troligen att hålla nere signalen från kanalen jämfört med reverbsignalen.

Det kommer att låta annorlunda ja. Smaksak! :D

_________________
/Lennart


08 Feb 2024, 19:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Piezo-liknande ton?
10pF kodningen ska motverka millereffekten och ska ge en helt opåverkat frekvensåtergivning. Om nu röret håller specsen angående grid-anode kapacitans vill säga.

Att en sådan pjäs låter annorlunda på låg volym beror väl på att den inte har någon mastervolym så all kompression försvinner vid låg volym så att tonstacken gör sig betydligt mer påmind eftersom den sitter före alla komprimerande steg. Har man dessutom brightswitchen på så...

_________________
Johan Hansson


08 Feb 2024, 19:43
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Piezo-liknande ton?
Tubis wrote:
10pF kodningen ska motverka millereffekten och ska ge en helt opåverkat frekvensåtergivning. Om nu röret håller specsen angående grid-anode kapacitans vill säga.

Att en sådan pjäs låter annorlunda på låg volym beror väl på att den inte har någon mastervolym så all kompression försvinner vid låg volym så att tonstacken gör sig betydligt mer påmind eftersom den sitter före alla komprimerande steg. Har man dessutom brightswitchen på så...

Just brightswitchen på denna funkar inte bra (läs glapp). Men det gör inget då jag aldrig aktiverar den. Jag har i princip alla Blackface förstärkare och det är bara i denna som jag upplever piezo-effekten. Har även hänt med något högtalarelement i någon annan förstärkare att det blev det soundet. WGS G12C/S närmare bestämt.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


09 Feb 2024, 08:44
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Piezo-liknande ton?
Custom Sam wrote:
Ja, det är en lösning som jag tycker dödar tonen i alla gitarrer, medan andra älskar det.

Mixermotståndet på 3,2 MOhm har en pytteliten konding över sig, 10pF. Både motståndet och kondingen har jag ersatt med ett motstånd på 330 kOhm om jag inte minns fel.

Det brukar finnas reverb över så att det räcker till ändå! Tanken med motståndet är troligen att hålla nere signalen från kanalen jämfört med reverbsignalen.

Det kommer att låta annorlunda ja. Smaksak! :D

Jag tror det var det jag läste något om. Någon som minskade storleken på 10pF kondingen, eller helt tog bort den.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


09 Feb 2024, 08:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Piezo-liknande ton?
Med Johans för mig nya info så misstänker jag att det främst är motståndsminskningen som jag uppskattar. Det släpper igenom mer av gitarrens ton.

Sedan när jag läser ser jag att det är en förstärkare från -66 (?) då kan det ju vara allt möjligt som kan ha åldrats. Samtidigt, det är ju ett samlarvärde på förstärkaren, så man kanske ska vara lite försiktig med vad man gör.

_________________
/Lennart


09 Feb 2024, 11:30
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Piezo-liknande ton?
Polytone wrote:

Det kommer att låta annorlunda ja. Smaksak! :D

Jag tror det var det jag läste något om. Någon som minskade storleken på 10pF kondingen, eller helt tog bort den.[/quote]

Mjaaa, du ska inte minska kondingen utan öka den.
Om du tar bort kondingen kommer du förlora en del "sprill" som många förknippa med "typiskt Fender "
Så med bortagen konding brukar många kompensera med minska motståndet till 2,7 Meg.
Personligen gillar jag 2,2 meg utan konding.
Traynor körde med 1 meg på samma krets.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


09 Feb 2024, 15:35
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Piezo-liknande ton?
Custom Sam wrote:
Med Johans för mig nya info så misstänker jag att det främst är motståndsminskningen som jag uppskattar. Det släpper igenom mer av gitarrens ton.

Sedan när jag läser ser jag att det är en förstärkare från -66 (?) då kan det ju vara allt möjligt som kan ha åldrats. Samtidigt, det är ju ett samlarvärde på förstärkaren, så man kanske ska vara lite försiktig med vad man gör.


Ja, så kan det mycket väl vara , kolmassamotstånd är notoriska att drifta över tid.
Vanligvis är det mest anodmotstånden som driftar (vilket är den större orsaken till att olika älder Fendrar kan låta olika trotts samma modell), men jag har sett både katod och signal motstånd diffa utanför deras 20% .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


09 Feb 2024, 15:42
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Piezo-liknande ton?
Amp Healer II wrote:
Mjaaa, du ska inte minska kondingen utan öka den.
Om du tar bort kondingen kommer du förlora en del "sprill" som många förknippa med "typiskt Fender "
Så med bortagen konding brukar många kompensera med minska motståndet till 2,7 Meg.
Personligen gillar jag 2,2 meg utan konding.
Traynor körde med 1 meg på samma krets.

Jag tror kanske att det där "sprillet", om det blir för mycket, skulle kunna liknas vid vad jag menar med piezo-liknande ton? Förstärkaren ifråga har kanske väl mycket sprill.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


09 Feb 2024, 17:04
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Piezo-liknande ton?
Amp Healer II wrote:
Custom Sam wrote:
Med Johans för mig nya info så misstänker jag att det främst är motståndsminskningen som jag uppskattar. Det släpper igenom mer av gitarrens ton.

Sedan när jag läser ser jag att det är en förstärkare från -66 (?) då kan det ju vara allt möjligt som kan ha åldrats. Samtidigt, det är ju ett samlarvärde på förstärkaren, så man kanske ska vara lite försiktig med vad man gör.


Ja, så kan det mycket väl vara , kolmassamotstånd är notoriska att drifta över tid.
Vanligvis är det mest anodmotstånden som driftar (vilket är den större orsaken till att olika älder Fendrar kan låta olika trotts samma modell), men jag har sett både katod och signal motstånd diffa utanför deras 20% .

Jo jag brukar mäta mig igenom motstånden i mina stärkare och byta ut de som driftat för mycket.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


09 Feb 2024, 17:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 68 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.