View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 20:21



Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Calling Polifermo ang Epi VJr 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Calling Polifermo ang Epi VJr
Innan jul fick jag ett antal tips av Polifermo på GMF-planket om hur man bäst moddar en Epi Valve Jr. Har nu gjort allt Polifermo föreslog (med undantag av ny OT) och jag må säga att det låter avsevärt bättre.
Gjorde allt utom att sätta en 100uF 450 V kondensator i position C6, då jag inte fick tag på någon. Men det har jag nu, och jävlar vilken skillnad det blev i bas-pondus och attack.
Lovade Polifermo att rapportera, och än en gång tack för tipsen.

Satte 270R vid R14, kanske jag borde prova ett något lägre värde då stärkaren känns lite "kall"?

C5 avhandlade P inte men har läst på andra ställen att man bör höja dess värde, synpunkter?

För er som inte moddad er VJr kan det bara varmt rekommenderas, jag har köpt delar för ca 150:- (frånsett nya rör) och lagt ner 2-3 timmar.


11 Jan 2008, 19:51
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Innan jul fick jag ett antal tips av Polifermo på GMF-planket om hur man bäst moddar en Epi Valve Jr. Har nu gjort allt Polifermo föreslog (med undantag av ny OT) och jag må säga att det låter avsevärt bättre.
Gjorde allt utom att sätta en 100uF 450 V kondensator i position C6, då jag inte fick tag på någon. Men det har jag nu, och jävlar vilken skillnad det blev i bas-pondus och attack.
Lovade Polifermo att rapportera, och än en gång tack för tipsen.

Satte 270R vid R14, kanske jag borde prova ett något lägre värde då stärkaren känns lite "kall"?

C5 avhandlade P inte men har läst på andra ställen att man bör höja dess värde, synpunkter?

För er som inte moddad er VJr kan det bara varmt rekommenderas, jag har köpt delar för ca 150:- (frånsett nya rör) och lagt ner 2-3 timmar.


Kul [:)]

Beträffande R14 så brukar jag hamna på 253R (220R+33R i serie) i de moddar jag gjort. Prova det!

Ang C5 så tycker jag att du kan sätta 470uF - 2200uF där.
Har själv just nu 2200uF där, men 1000uF lär räcka.

C6 har 22uF i orginal.
47uF är bättre och fullt tillräckligt.

Vilka blev dina moddar till sist?

ps. En ny OT skulle göra susen [8D] ds

psps Jag tänker modda ytterligare EN Valve Jr innan jag lägger dessa stärkare bakom mig, så är det nå´n som vill ha detta gjort så hör av er.
Jobbet är gratis så ni betalar endast för komponenter. dsds


11 Jan 2008, 20:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
Mina moddar blev följande:
R1=1M
R2=22K
R3/R4=lät 100K sitta kvar
R5=150K
R6/R7=100K + 1000pF över R6
R8/R9=1,5K
R10=330R
R13=1,5K
R14=270R
R15=10K
C3=borta!
C4=2,2uF
C6=100uF 450V

Nån ny OT blir det inte, då kryper kostnaden upp i de regioner man kan få en ypperlig omoddad lågwattare.
Högtalaren likaså, har en känsla av att den inte är alltför bra.
Vad jag mer ska göra:
Ny pot av bättr kvalite
8 ohm speaker jack (är det bara koppla den röda sladden till ett nytt jack, och jord till jord????)
Nytt EL84 (har ett gammalt Ruby där nu), rekommendationer?
C5 1000uF
Möjligen sänka kondensatorn över R6 till 500pF (det är lite bright med singel coils...

Är öppen för alla förslag, gillar mycket headroom, vilket ökat betänkligt av alla dessa moddar.

En sak som jag märkt är att på full volym är hela förstärkaren mikrofonisk, man kan knacka på den och det hörs i högtalaren. Antagligen är det ett mikrofoniskt rör, har JJ ECC83 som preamp.


13 Jan 2008, 09:46
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Mina moddar blev följande:
R1=1M
R2=22K
R3/R4=lät 100K sitta kvar
R5=150K
R6/R7=100K + 1000pF över R6
R8/R9=1,5K
R10=330R
R13=1,5K
R14=270R
R15=10K
C3=borta!
C4=2,2uF
C6=100uF 450V

Nån ny OT blir det inte, då kryper kostnaden upp i de regioner man kan få en ypperlig omoddad lågwattare.
Högtalaren likaså, har en känsla av att den inte är alltför bra.
Vad jag mer ska göra:
Ny pot av bättr kvalite
8 ohm speaker jack (är det bara koppla den röda sladden till ett nytt jack, och jord till jord????)
Nytt EL84 (har ett gammalt Ruby där nu), rekommendationer?
C5 1000uF
Möjligen sänka kondensatorn över R6 till 500pF (det är lite bright med singel coils...

Är öppen för alla förslag, gillar mycket headroom, vilket ökat betänkligt av alla dessa moddar.

En sak som jag märkt är att på full volym är hela förstärkaren mikrofonisk, man kan knacka på den och det hörs i högtalaren. Antagligen är det ett mikrofoniskt rör, har JJ ECC83 som preamp.


Ser bra ut det där [:)]

Mikrofonin du upplever kommer med 99.99% säkerhet från ett mikrofoniskt rör. Knacka försiktigt på rören med en "Kinapinne" eller nå´t så lär du snart hitta felet.

Ang headroom så har du nog max av vad som går att få ut ur denna förstärkare. Du skulle kunna sänka R13 till 1k, och på så sätt få upp spänningen i preampröret lite, men skillnaden skulle inte bli så stor.

Ett annat sätt att minska diskanten är tex att sätta ett motstånd i serie med kondingen över R6. Tycker du att brytpunkten för diskantgenomsläppet är bra, men att det är för mycket av det goda, kan du prova en 100k - 220k resistor i serie med kondingen.
Du kan också öka värdet på R15. Upp til 56k kan du lätt prova.
Orginal OT låter fult i toppen och behöver lite diskantdämpning för att låta bra.

C5 tycker jag definitivt du skall öka på. 1000 uF blir nog bra.

Jag har fått bäst sound med JJ EL84:or men det finns de som säger att kvalitén har blivit väldigt ojämn...

Din beskrivning av installationen av ett extra högtalarjack verkar korrekt.

Så länge du inte har något problem med poten tycker jag den kan sitta kvar.

Högtalaren är inte rolig och med tanke på de attraktiva priser som Eminence har på sina produkter så kan du ju i alla fall slänga ett öga på:
http://www.eminence.com/guitar.asp?speaker_size=10 Här kan du kolla in deras sortiment
http://www.labbelektronik.nu/ (sök på eminence så får du upp svensk prislista)

En sak du ska fundera över är på vilken volym du kommer att använda förstärkaren.

Spelar du sällan över kl 12 -1 så kan du ha en större konding i C4 (kanske tom 22uF!) medan man kan ha en så liten som 0.68uF ifall man alltid vill dra den i botten.

Jag är helt säker på att din förstärkare, med dina moddar, nu är OTROLIGT mycket bättre än vad den var i orginal [;)]

ps Vad har du för spänning på pin 9/pin 7 på EL 84:an?
Du bör ligga på 300V-320V på pin7 men under 300V på pin9 ds


13 Jan 2008, 10:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
Tack än en gång för tålmodig hjälp!
Jag har inte mätt spänningen pin 9/pin 7, men ska göra det vid nästa "angrepp".
Och ja, min VJr är otroligt mycket bättre med 2-3 timmars jobb och 150:- i komponentkostnader. Ännu bättre är att man, äntligen, fått lite handfast ökande av rör-förstärkeri.
Men..... VJr är inte riktigt lika bra som min Valbee, då talar jag om rent till crunchigt ljud. Valbeen har mycket mer auktoritet i basen, mer Fender-snapp.
Parallellt har jag läst Dave Hunters otroligt bra bok, The Guitar Amplifier Handbook, och fårr en än djupare inblick. Denna bok är ett måste, kostar strax under 200:- på Ad Libris.


13 Jan 2008, 19:31
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Men..... VJr är inte riktigt lika bra som min Valbee, då talar jag om rent till crunchigt ljud. Valbeen har mycket mer auktoritet i basen, mer Fender-snapp.


Ju större konding du sätter i C4 desto mer botten får du.
10uF - 22uF är "full range" och funkar bra upp till ca kl 2 på volymkontrollen skulle jag gissa.
Se´n blir det "basbludder"...

Du får lite mer botten, samt en "bättre breakup", ifall du sänker värdet på R9.
Jag har kombon 1,5k/560R som ett av mina alternativ (via en 3-vägsswitch) i R8/R9 och det låter jättebra!
Du kan definitivt testa 820R-1k i R9.

En favorit jag upptäckt på senare tid är att (faktiskt) ha 22uF i C3! (Jag har en switch över C3 som ger: 22uF/ingen konding/negativ feedback)
Det blir en fin "full range boost" av den signal som skickas vidare från R8/C4. (Öppnar faktiskt upp lite även i toppen).
Du får också en fin crunch då, men stärkaren kommer att dista tidigare.

Det är, som du redan märkt, en kompromiss mellan olika ljudtyper...

Lycka till!


13 Jan 2008, 20:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
Det blir en hel del att prova på, men det är kul...
Mikrofonin beroddee på, inte oväntat, förstegsröret, en dyr JJ/Tesla 12AX7..... Var, i en större förstärkare, kan man sätta detta för att mikrofonin inte ska ha så stor betydelse? Reverb-rör, phase inverter??


14 Jan 2008, 07:58
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Det blir en hel del att prova på, men det är kul...
Mikrofonin beroddee på, inte oväntat, förstegsröret, en dyr JJ/Tesla 12AX7..... Var, i en större förstärkare, kan man sätta detta för att mikrofonin inte ska ha så stor betydelse? Reverb-rör, phase inverter??


Ett mikrofoniskt rör är nog tyvärr alltid ett problem, men jag har inte riktigt koll här...
Nå´n av de stora pojkarna får svara [;)]


14 Jan 2008, 09:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
Nu får jag ge dig rätt Polifemo:
En moddad VJr låter bättre än Ibanez Valbee, men det hängde på att byta C5 till 1000uF (pricken över i:et s a s)! Nu blev det punch rejält! Bytte även till 253R på R14, och förstärkaren låter mer "varm".
Nu har jag clean headroom upp till kl 12-13 med singelcoils och bra crunch därefter. Precis vad jag ville ha.
Med Boss RV-5 och Route 66 före har jag nu ett ljud som är alldeles ypperligt, kanske inte det bästa jag hört, men så bra att man kan vara nöjd på alla sätt. Och vilken förbättring mot stock!!!

Sen funderade jag lite att flytta R1 (1M numera) till inputjacket, men gjorde det inte då hela jacket var limmat till chassiet (energin var slut....). Skulle jag vinna något på detta?

Bytt till J/J EL84 med klar förbättring.

OT: denna sägs ju vara dålig, på vilket sätt skulle en ny låta bättre?

Det "tråkiga" i allt dett aär att jag nu fått en jäkla lust att modda en del av mina övriga förstärkare.... frun är inte helt glad åt min nya passion.


19 Jan 2008, 10:14
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Nu får jag ge dig rätt Polifemo:
En moddad VJr låter bättre än Ibanez Valbee


Visste jag väl [^]


19 Jan 2008, 21:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Sen funderade jag lite att flytta R1 (1M numera) till inputjacket, men gjorde det inte då hela jacket var limmat till chassiet (energin var slut....). Skulle jag vinna något på detta?

OT: denna sägs ju vara dålig, på vilket sätt skulle en ny låta bättre?



Beträffande R1 så råder det delade meningar. Vissa säger att R1 MÅSTE placeras före R2 för att överhuvudtaget "göra någon nytta" medan andra påstår att det inte gör någon skillnad alls...
Jag har satt R1 på inputjacket i de förstärkare jag moddat.

OT har fel primärimpedans (7,5k) eftersom en EL84:a ska ha 5k-5.2k.
OTn återger då toppen/diskanten på ett "fult" sätt. Den är dessutom fysikt sett liten, och här finns ett förhållande mellan fysisk storlek och förmåga att leverara bas samt skapa punch/ljudtryck.
En större OT låter alltså "större".

Det fanns en bra Engelsk OT (Ampmaker OT01) som passade väldigt bra i en VJr-kombo, men den går just nu inte att få tag på.

EN Hammond 125DSE går att klämma in, men det blir lite trångt.

Sätter du in en så´n så får dock ett betydligt bättre ljud!


ps Mätte du spänningen på pin 7 ocah pin 9 på EL84:an? ds


20 Jan 2008, 09:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
"ps Mätte du spänningen på pin 7 ocah pin 9 på EL84:an? ds"

Nä det glömde jag [:D]

En ny OT måste tydligen bli nästa steg.

Sökte på Eminence 8 tummare men såg att de bara fanns för 8 ohm...
Nån som säljer Weber eller någon annan bra högtalare i Sverige?


20 Jan 2008, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

"ps Mätte du spänningen på pin 7 ocah pin 9 på EL84:an? ds"

Nä det glömde jag [:D]

En ny OT måste tydligen bli nästa steg.

Sökte på Eminence 8 tummare men såg att de bara fanns för 8 ohm...
Nån som säljer Weber eller någon annan bra högtalare i Sverige?


<u>När</u> (inte "om" [;)]) du byter OT kommer den att ha tappar för 4/8/16-ohm [:)]

Mät även följande:

A - Pin 3 mot jord
B - Pin 3 (svart pinne på din multimeter) mot Pin7 (röd pinne på din multimeter)

Dividera sedan värdet från "A" med 253 (ditt värde i R14) och multiplicera slutligen detta värde med värdet från "B".
Du ska helst hamna nå´nstans mellan 11.5(W) och 12,5(W).

Hör av dig om nå´t är oklart.

/Peter


20 Jan 2008, 13:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
Har nu bytt följande enl Polifemos â€Â


31 Jan 2008, 14:57
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
[quote="Goran"]

Har nu bytt följande enl Polifemos â€Â


31 Jan 2008, 15:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
Det där med basen... Jag har ju fler små rörförstärkare, Fender Champion 600 har en 6 tums högtalare och mycket bättre bas, i o f s en Weber just nu.

Läste i Gerald Webers bok (någon av dem) att man kan, för ökad basrespons, byta ut coupling kondensatorerna från 0.022uF till 0.047uF. Detta gäller alltså C1 och C2. Har du någon erfarenhet av detta?? Du skrev på Planket att du gjort "försök" med dessa kondingar. Kan byte till dessa värden vara någon idé? Både C1 och C2 eller bara en av dem?

Testade VJr live med trummis i helgen, det hördes förvånansvärt bra (ton och volymmässigt).


04 Feb 2008, 08:14
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Självklart har jag testat detta [;)]

Ökar du till 0.047uF så får du mer bas det är sant!

Eftersom jag har som ambition att min förstärkare ska låta bra även på full volym så tog jag bort min 0.047:a eftersom det blev basbludder av det hela.

Då du inte verkar vilja maxa din förstärkare så kan det mycket väl fungera!


04 Feb 2008, 09:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
Har du testat med Orange drop eller andra kondingar som enl ryktet ska vara bra?


04 Feb 2008, 10:11
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Har du testat med Orange drop eller andra kondingar som enl ryktet ska vara bra?


Självklart [:I] har jag det.

Jag har Orange Drops i min VJr men jag gjorde aldrig någon A/B-test så jag kan inte säga att det är någon egentlig skillnad mot tidigare (gjorde mer än just den modden vid detta tillfälle)
De kostar ju inte många kronor och så ser de fina ut på PCB´n också [:)]

Testa!


04 Feb 2008, 11:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
Du har visst testat allt…… är inte kretskortet sönderbrännt???[:)]

Då ska jag testa 0.047 uF Orange Drops framöver, rapporterar naturligtvis.
Jag vill ha mer bas och möjligen lite mindre diskant på volym ca kl 12, där jag spelar mest.
I och med allt detta moddande (det ÄR roligt naturligtvis) har jag fått en mycket bättre förståelse av hur en rörförstärkare funkar och kan läsa t ex Webers böcker med avsevärt större behållning än vid den första genomläsningen.


04 Feb 2008, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Du har visst testat allt…… är inte kretskortet sönderbrännt???[:)]



Självklart [:D] (Sant!)


04 Feb 2008, 11:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:


Jag vill ha mer bas och möjligen lite mindre diskant på volym ca kl 12, där jag spelar mest.


Öka R2 till 68k så får du (kanske) något mindre diskant.
Mycket av diskanten sitter dock i den hårt klingande högtalaren [xx(]


04 Feb 2008, 11:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
polifemo wrote:

Goran wrote:

Du har visst testat allt…… är inte kretskortet sönderbrännt???[:)]



Självklart [:D] (Sant!)


Ser det framför mig....[:D]

Tack för all hjälp, än en gång!!


04 Feb 2008, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
Har en 8 tum Celestion (8 ohm) liggande, om jag gör ett högtalar-jack av den röda tåten på OT borde det inte funka om jag kopplar in högtalaren där??
Har fö bytt högtalarsladden till en stump Suprakabel av hyfsad kvalitet, det märktes till min förvåning ljudmässigt, lite mer punch i basen, lite "trevligare" ljud, men bara lite....


10 Feb 2008, 10:06
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Har en 8 tum Celestion (8 ohm) liggande, om jag gör ett högtalar-jack av den röda tåten på OT borde det inte funka om jag kopplar in högtalaren där??


Det ska funka.

Quote:
Har för bytt högtalarsladden till en stump Suprakabel av hyfsad kvalitet, det märktes till min förvåning ljudmässigt, lite mer punch i basen, lite "trevligare" ljud, men bara lite....


Vänta bara tills du byter till en tjockare strömkabel [;)] [:D]


10 Feb 2008, 10:19
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Goran wrote:

Du har visst testat allt…… är inte kretskortet sönderbrännt???[:)]

Då ska jag testa 0.047 uF Orange Drops framöver, rapporterar naturligtvis.
Jag vill ha mer bas och möjligen lite mindre diskant på volym ca kl 12, där jag spelar mest.
I och med allt detta moddande (det ÄR roligt naturligtvis) har jag fått en mycket bättre förståelse av hur en rörförstärkare funkar och kan läsa t ex Webers böcker med avsevärt större behållning än vid den första genomläsningen.


En mycket trevlig mod är ett utbyteskort från http://www.turretboards.com vjr stuff.. Dom håller lite bättre för lödkolven[}:)]
Det med större kondingar är ett gammalt knep i munspelssammanhang. Fast vi går upp till .1 och större. Jag vet en som använder 47uf på sina stärkare! Då får man garanterat en riktig pipeline för basen att studsa fram i![:D]

En god ton är wiktigare än vatt


10 Feb 2008, 19:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
polifemo wrote:

Goran wrote:

Har en 8 tum Celestion (8 ohm) liggande, om jag gör ett högtalar-jack av den röda tåten på OT borde det inte funka om jag kopplar in högtalaren där??


Det ska funka.

Quote:
Har för bytt högtalarsladden till en stump Suprakabel av hyfsad kvalitet, det märktes till min förvåning ljudmässigt, lite mer punch i basen, lite "trevligare" ljud, men bara lite....


Vänta bara tills du byter till en tjockare strömkabel [;)] [:D]




Jo att det ska funka med en 8 ohms högtalare med den röda tåten är jag klar över, men jag undrade mer om det är optimalt att göra så? Varför har inte Epiphone valt att sätta en 8 ohmare där från början, när det ändå finns en lindning för 8 ohm?

Sen ska jag ta mig en allvarlig funderare på att byta ut nätkabeln mot en sån där som audiofilerna köper för 1000-tals kronor, silver från nordsidan av berget…[:D]

Har du någon erfarenhet av att byta upp kopplingskondingarna till 0,047uF som du kan delge?
Ska man byta båda eller bara den mellan förstegsrörets båda sidor, eller den före slutröret?
Jag kan så klart testa själv men har du gjort några â€Â


11 Feb 2008, 08:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Jag har en mindre 1:a konding och en större 2:a.
Spelar det nå´n roll?
Vet ärligt talat inte....
Izzy och jag hade en diskussion om att få in mer undertoner i slutsteget, men måhända är det som med strömkablar [;)]


11 Feb 2008, 09:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post 
Nu har jag bytt till en Celestion 8-ohmare, och naturligtvis kopplat den röda tåten från OT, gjort ett nytt uttag.
Det låter bättre både på diskant och bassidan, mer botten, ungefär precis som jag ville ha det. Diskanten är mindre "skrällig" än tidigare.
Nu har jag även fått hem Orange Drops, 2 av vardera 0.022uF och 0.047uF, många kombinationer är möjliga....
Vad skulle föreslås?
Är frestad att som nämns ovan ha 0.047 mellan försteg och slutsteg. Men det kanske blir för mycket av det goda.... Och man börjar bli trött att skruva isär och sätta ihop....


15 Feb 2008, 19:33
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Nu har jag bytt till en Celestion 8-ohmare, och naturligtvis kopplat den röda tåten från OT, gjort ett nytt uttag.
Det låter bättre både på diskant och bassidan, mer botten, ungefär precis som jag ville ha det. Diskanten är mindre "skrällig" än tidigare.
Nu har jag även fått hem Orange Drops, 2 av vardera 0.022uF och 0.047uF, många kombinationer är möjliga....
Vad skulle föreslås?
Är frestad att som nämns ovan ha 0.047 mellan försteg och slutsteg. Men det kanske blir för mycket av det goda.... Och man börjar bli trött att skruva isär och sätta ihop....


Jag körde 0,022uF - 0,047uF men gick se´n till att ha 0,010uF - 0,022uF istället. (Jag har ju som du vet som ambition att även kunna maxa förstärkaren.)

Ju mer jag labbar desto mer övertygad om blir jag, att "de gamla etablerade lösningarna" fungerar, kanske inte alltid "bäst" men definitivt, väldigt bra!

Man vill ju gärna upptäcka nå´t helt nytt men i mångt och mycket definierades en god förstärkarkonstruktion redan på 50-talet.
Väldigt mycket "nytt" som kommit sedan dess bygger på dessa tidiga konstruktioner.

Med det vill jag säga: <i>"Är Du osäker så prova en gammal beprövad lösning"!"]

Jag är säker på att du redan nu har en bra botten i din förstärkare.
Kör in den i en bra 2x12.a så får du se [8D]


15 Feb 2008, 19:50
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 96 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.