View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 11:15



Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Calling Polifermo ang Epi VJr 
Author Message

Joined: 07 Jul 2008, 21:52
Posts: 66
Location:
Post 
Ursäkta för att jag är seg å svara.... semester.

Jag har en fråga anggående komponenterna... kan jag beställa alla dessa elfa?

Jag är lite orolig över hur jag ska hitta rätt komponenter endå...

Ex, jag letade på lite motstånd osv som farsan hade hemma liggandes i lådor, men sen när vi skulle löda på dem så upptäckte jag att motstånd hade olika storlek. Alltså det är rätt värde osv, bara de att komponenterna på stärkaren hade större fysisk storlek... spelar det någon roll?

Och hur ser jag till när jag beställer från elfa att jag får samma storlek? (det ser ju iaf bättre ut då).

Såg att man måste beställa för minst 500 spänn från edgar audio... Så det blir väll ett par rör samtidigt som trafo. Är J/J EL84 och
Tungsram ECC83 (NOS) att rekomendera? Eller har ni andra tips? Jag är väldigt ny inom rör så har ingen koll....

Ska även beställa en dpt switch från bazai nu snart, är det något som jag bör köpa därifrån i samma veva tycker ni?


19 Jul 2008, 11:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
bogii wrote:

Ursäkta för att jag är seg å svara.... semester.

Jag har en fråga anggående komponenterna... kan jag beställa alla dessa elfa?

Jag är lite orolig över hur jag ska hitta rätt komponenter endå...

Ex, jag letade på lite motstånd osv som farsan hade hemma liggandes i lådor, men sen när vi skulle löda på dem så upptäckte jag att motstånd hade olika storlek. Alltså det är rätt värde osv, bara de att komponenterna på stärkaren hade större fysisk storlek... spelar det någon roll?

Och hur ser jag till när jag beställer från elfa att jag får samma storlek? (det ser ju iaf bättre ut då).

Såg att man måste beställa för minst 500 spänn från edgar audio... Så det blir väll ett par rör samtidigt som trafo. Är J/J EL84 och
Tungsram ECC83 (NOS) att rekomendera? Eller har ni andra tips? Jag är väldigt ny inom rör så har ingen koll....

Ska även beställa en dpt switch från bazai nu snart, är det något som jag bör köpa därifrån i samma veva tycker ni?



Allt du behöver finns på Elfa, utom Hammond OT´n.
Motståndens storlek fysiskt har ingen betydelse, där är gott om plats.
Jag har använt följande effektålighet på motstånden: 2W metallfilm i alla motstånd utom: R10 & R14, där har jag 5W.
C3, C4 & C5 elektrolyter 25V
C6 450V
Om konding över R6 ska användas bör den tåla runt 400V, tror jag.
Tungsram NOS är inte så lätt hitta, det går bra med J/J ECC83/12AX7 eller Tungsol (som jag tror är <i>lite"] bättre), de finns t ex på GMF, Edgar.
J/J EL84 sägs vara bästa nytillverkade EL84:an, men något NOS är säkert bättre (om man hittar för rimligt pris).
Det absolut viktigaste, förutom R1, är en Hammond OT, Edgar Audio har. Kanske kan Sixten/Edgar plocka ihop de andra komponenterna enklare och billigare än Elfa.
Ny högtalare är nog inte nödvändigt (den befintliga är helt OK), kör i stället i en högtalarlåda med en eller två tolvor, om du har dvs, det blir enormt mycket bättre än vilken 8-tummare som helst, och högre...


19 Jul 2008, 16:20
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Du, ni har inte övervägt att använda ett 6V6 istället för eller tillsammans med ett EL 84?
Jag har provat med att köra bägge parallellt, men det var ingen höjdare för trynorgel. Bara rundgång, men det var bra för guragubbar!
Nu kör jag en med två 6V6:or istället. På en annan har jag ett 6L6WGB. På den trdje tänkte jag ha ett 7591, men har blivit varnad för dom. Det finns tydligen mest mikroskopiska kvar bland NOS-rören och dom nytillverkade är bara 6L6:or i annat glas. Funderar på KT66.[8D]


En god ton är wiktigare än vatt


20 Jul 2008, 23:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
arnenym wrote:

Du, ni har inte övervägt att använda ett 6V6 istället för eller tillsammans med ett EL 84?
Jag har provat med att köra bägge parallellt, men det var ingen höjdare för trynorgel. Bara rundgång, men det var bra för guragubbar!
Nu kör jag en med två 6V6:or istället. På en annan har jag ett 6L6WGB. På den trdje tänkte jag ha ett 7591, men har blivit varnad för dom. Det finns tydligen mest mikroskopiska kvar bland NOS-rören och dom nytillverkade är bara 6L6:or i annat glas. Funderar på KT66.[8D]


En god ton är wiktigare än vatt

Sånt ligger nog över min förmåga..[B)]
Mina moddar nämnda ovan, var bara tillståndet just då, jag byter ett motstånd här och en konding där då och då, men jag tycker att det ovan nämnda är bra. Sen kan man justera lite hit och dit naturligtvis.
Jag skulle önska lite mer headroom men det verkar inte gå, fel förstärkare för det med tanke på endast ett slutrör. Visst spelar förstärkaren rent, men om man drar på är det inte så rent längre, det låter dock naturligtvis mycket bra.


21 Jul 2008, 16:41
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Jag tänkte bara att du kunde få lite nya idéer[:D]



En god ton är wiktigare än vatt


22 Jul 2008, 00:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post 
arnenym wrote:

Jag tänkte bara att du kunde få lite nya idéer[:D]



En god ton är wiktigare än vatt


Klart jag är tacksam för nya ideér! Och det är väl bara att samla mod till den typ av moddar du nämner, jag är t o m väldigt frestad.
Det jag gjort med bistånd från Polifemo har lärt mig mycket och det är klart att man inte vill lägga av nu och slå sig till ro [:D]


24 Jul 2008, 19:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 96 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.