View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 09:03



Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Calling Polifermo ang Epi VJr 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Tackar, då kör jag mer ditt "recept" på C4!


21 Apr 2008, 09:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Tackar, då kör jag mer ditt "recept" på C4!


Sätt då 0,68uF på kortet och 2,2uF resp 22uF parallellt på switchen. (Du får då: 0,68uF/2,88uF samt 22,68uF vilket är en försumbar skillnad).
Att ha 0,68uF i C4 är bra när/om du vill dra volymen i botten och leka Marshall med din humbuckergitarr [}:)]


21 Apr 2008, 11:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
polifemo wrote:

Goran wrote:

Tackar, då kör jag mer ditt "recept" på C4!


Sätt då 0,68uF på kortet och 2,2uF resp 22uF parallellt på switchen. (Du får då: 0,68uF/2,88uF samt 22,68uF vilket är en försumbar skillnad).
Att ha 0,68uF i C4 är bra när/om du vill dra volymen i botten och leka Marshall med din humbuckergitarr [}:)]

I annat fall kan man använda en on/on/on 2 polig switch.
Här ska lekas Marshall [:D]


21 Apr 2008, 12:59
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:
Här ska lekas Marshall [:D]


Då tycker jag att du även sätter motstånd (på en switch) parallellt över R8/R9 så att du får ca 820R/680R.
1,5k/1,5k - som du väl har - låter också bra då det ändå mest är slutstegsdist det handlar om, men de lägre värden jag föreslagit ger lite mer Marshallstuk på det hela.


22 Apr 2008, 07:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
polifemo wrote:

Goran wrote:
Här ska lekas Marshall [:D]


Då tycker jag att du även sätter motstånd (på en switch) parallellt över R8/R9 så att du får ca 820R/680R.
1,5k/1,5k - som du väl har - låter också bra då det ändå mest är slutstegsdist det handlar om, men de lägre värden jag föreslagit ger lite mer Marshallstuk på det hela.

Inte för att jag är nån större fantast av Marshall, men alltid kul ha möjligheten låta åt det hållet. Tack för tipset!


22 Apr 2008, 08:19
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
2 switchar med 2.2 & 22 uF (samt 1 uF på kort i C4) på plats, verkligen användbart för att styra tonaliteten vid olika volymer.

Nu finns det en ledig switch i förstärkaren (till/från enkelpolig) som jag tänkte sätta ett motstånd paralellt med R9 på.
Några förslag??
Du föreslår 820R (summan över R9) och jag kan formeln för parallellkopplade resistorer... men har glömt matten....


24 Apr 2008, 06:55
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

2 switchar med 2.2 & 22 uF (samt 1 uF på kort i C4) på plats, verkligen användbart för att styra tonaliteten vid olika volymer.

Nu finns det en ledig switch i förstärkaren (till/från enkelpolig) som jag tänkte sätta ett motstånd paralellt med R9 på.
Några förslag??
Du föreslår 820R (summan över R9) och jag kan formeln för parallellkopplade resistorer... men har glömt matten....


Testa i både R8 och R9 för att se var du helst vill ha det lägre värdet!
I R9 får du en högre förstärkning till nästa steg (vilket är slutsteget) medan en placering i R8 ger dig en högre förstärkning till 12AX7:ans 2:a gainsteg. (Som då "distar" mer)
Slutstegsdist blir det hur man än gör i en VJr när man drar på, så kanske R8 vore den mest spännande placeringen i just denna förstärkare!

1.5k parallellt med 1,8k ger dig strax under 820R medan 1,5k parallellt med 1.2K ger dig strax under 680R. (Marginella avvikelser)


24 Apr 2008, 07:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Tack för blixtsnabba svar!!![:)]

Men tänk på att jag till 95% spelar med volymen på runt kl 10.


24 Apr 2008, 07:59
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Tack för blixtsnabba svar!!![:)]

Men tänk på att jag till 95% spelar med volymen på runt kl 10.


Det är inte endast fingrarna jag är blixtsnabb i [;)]

Vill du ha mer press på slutsteget så kan du styra detta via ett högre värde på R5.
Prova 820R i R8! (Blir ingen <u>radika</u>l förändring vad du än väljer)


24 Apr 2008, 13:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Quote:
Det är inte endast fingrarna jag är blixtsnabb i [;)]

Vill du ha mer press på slutsteget så kan du styra detta via ett högre värde på R5.
Prova 820R i R8! (Blir ingen <u>radika</u>l förändring vad du än väljer)


OK, jag provar i både R8 och R9, det är ingen uppoffring utan kul!
Problemet är att mitt kretskort börjar fara lite illa av allt bort- och ditlödande….
Och jag hoppas ändå att jag aldrig blir klar… [;)]

Det är otroligt hur mycket bättre förstärkaren blivit efter alla dina förslag och motförslag, nya idéer och tips. Innan jag tog mod till mig och började rota i min EVJr lät min Ibanez Valbee mycket, mycket bättre, numera används den sällan. Vilket du mycket riktigt förutsade på ett tidigt stadium, snabb i fingrarna må du vara men också medial [:D]


24 Apr 2008, 13:30
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Satt motstånd parallellt över R8 så det blev 860 ohm. Dock hör jag knappast någon skillnad 1.k/860R på lägenhetsvolym [V]
Ska jag skruva isär och testa över R9, glömde tyvärr när jag ändå var inne...
Nu börjar det synas på kretskortet att man lödat en del [:D]


26 Apr 2008, 09:02
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Satt motstånd parallellt över R8 så det blev 860 ohm. Dock hör jag knappast någon skillnad 1.k/860R på lägenhetsvolym [V]
Ska jag skruva isär och testa över R9, glömde tyvärr när jag ändå var inne...
Nu börjar det synas på kretskortet att man lödat en del [:D]


Det ÄR små skillnader!

Kan du inte testa att jumpra R7 - via switchen - för en mer radikal förändring av mängden gain!?


26 Apr 2008, 09:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Quote:
Det ÄR små skillnader!

Kan du inte testa att jumpra R7 - via switchen - för en mer radikal förändring av mängden gain!?

Det ska jag testa!
Med eller utan detta är jag grymt nöjd med förstärkaren nu, framför allt det rena skimmrande Fenderljudet tillsammans med en tele [:p]


26 Apr 2008, 19:27
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Quote:
Det ÄR små skillnader!

Kan du inte testa att jumpra R7 - via switchen - för en mer radikal förändring av mängden gain!?

Det ska jag testa!
Med eller utan detta är jag grymt nöjd med förstärkaren nu, framför allt det rena skimmrande Fenderljudet tillsammans med en tele [:p]


Kul!

Jumprar du R7 blir det nog distparty istället för Fenderskimmer [;)]


27 Apr 2008, 00:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Kan man jumpra R7??? Vad jag sett kan man ta bort den, men jumpra???
Däremot kan man jumpra R6 av vad jag läst.
Sen beror det på vad man menar med jumpra... jag tolkar det som att tabort R7 och ersätta med en bit kabel.
Bara så jag inte spränger min V Jr [:0]


28 Apr 2008, 07:07
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Kan man jumpra R7??? Vad jag sett kan man ta bort den, men jumpra???
Däremot kan man jumpra R6 av vad jag läst.
Sen beror det på vad man menar med jumpra... jag tolkar det som att tabort R7 och ersätta med en bit kabel.
Bara så jag inte spränger min V Jr [:0]


Jag tänkte mig:
En sladd från ena benet på motståndet till switchen och ytterligare en sladd från switchen tillbaka till motsåndets andra ben (Använd en skärmad 2-ledar kabel)
När switchen är stängd måste signalen gå genom motståndet, men när switchen är öppen går signalen direkt via sladdarna/switchen.


28 Apr 2008, 08:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Quote:
Jag tänkte mig:
En sladd från ena benet på motståndet till switchen och ytterligare en sladd från switchen tillbaka till motsåndets andra ben (Använd en skärmad 2-ledar kabel)
När switchen är stängd måste signalen gå genom motståndet, men när switchen är öppen går signalen direkt via sladdarna/switchen.


Då tolkade jag dig rätt från början, men tyckte det var bäst kolla upp….
Jag testar vid nästa öppning av V Jr!


28 Apr 2008, 08:18
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Quote:
Jag tänkte mig:
En sladd från ena benet på motståndet till switchen och ytterligare en sladd från switchen tillbaka till motsåndets andra ben (Använd en skärmad 2-ledar kabel)
När switchen är stängd måste signalen gå genom motståndet, men när switchen är öppen går signalen direkt via sladdarna/switchen.



Jag har tittat på schemat och jag blir inte klok på det där med att jumpra R7, då går ju all signal direkt till jord rimligtvis... Eller är jag fullständigt ute och cyklar???? [?]
R7 förbinder signalen med jord och jag har nu 100K där, lite går alltså till jord men resten går till volymkontrollen. Om jag jordar (jumprar R7) signalen borde inget gå till andra sektionen av 12AX7.[:0]
Är jag dum éller har du tänkt fel [?]


29 Apr 2008, 06:52
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:
[Jag har tittat på schemat och jag blir inte klok på det där med att jumpra R7, då går ju all signal direkt till jord rimligtvis... Eller är jag fullständigt ute och cyklar???? [?]
R7 förbinder signalen med jord och jag har nu 100K där, lite går alltså till jord men resten går till volymkontrollen. Om jag jordar (jumprar R7) signalen borde inget gå till andra sektionen av 12AX7.[:0]
Är jag dum éller har du tänkt fel [?]



Du är inte dum!

Det var länge se´n jag gjorde nå´t med en VJr och jag hade inte kretsen i minnet som jag trodde...

Det är R6 du kan jumpra, men det är i kombination med att ta bort R7 helt och hållet som det blir som mest gain.

Om du jumprar R6 förlorar du ju effekten av kondingen över densamma, men du kan ju prova och se vad som händer!

Beklagar att jag - denna gång - styrde dig åt fel håll [:I]


29 Apr 2008, 07:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Quote:
Du är inte dum!

Det var länge se´n jag gjorde nå´t med en VJr och jag hade inte kretsen i minnet som jag trodde...

Det är R6 du kan jumpra, men det är i kombination med att ta bort R7 helt och hållet som det blir som mest gain.

Om du jumprar R6 förlorar du ju effekten av kondingen över densamma, men du kan ju prova och se vad som händer!

Beklagar att jag - denna gång - styrde dig åt fel håll [:I]

Det är helt OK, tur att jag (för en gångs skull) tänkte till lite själv...
Men jag brukar kolla schema när jag följer dina tips, annars begriper man ju inte vad man gjort.
Du har ju så att säga haft 99% rätt och 1% fel, DET är en hög siffra!

Jag ska faktiskt både prova jumpra R6 och ta bort R7.


29 Apr 2008, 07:22
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Du har ju så att säga haft 99% rätt och 1% fel, DET är en hög siffra!



HUUUUUUUUUR ska jag kunne leeeeva med skaaammen [?] [;)]

Bra att du själv kollar innan du gör vad någon sagt!
En god vana att hålla fast vid.


29 Apr 2008, 09:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Quote:
HUUUUUUUUUR ska jag kunne leeeeva med skaaammen [?] [;)]

Bra att du själv kollar innan du gör vad någon sagt!
En god vana att hålla fast vid.

Det kan du [:D] den är väldigt liten och allt som hade hänt om jag jumrat R7 var ju att den blivit tyst. Och anledningen till det hade snabbt uppdagats.
Jag är däremot oerhört tacksam för all tid och alla råd jag fått från dig. "Missen" är en droppe i havet, naturligtvis [:)]


29 Apr 2008, 09:26
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Det var snällt skrivet [:)]
(Jag skulle inte tro att du kommer att gilla soundet med R6/R7 moddade på det här sättet, men jag antar att du vill prova vad som händer)


30 Apr 2008, 08:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
polifemo wrote:

Det var snällt skrivet [:)]
(Jag skulle inte tro att du kommer att gilla soundet med R6/R7 moddade på det här sättet, men jag antar att du vill prova vad som händer)

Du har varit ytterligt snäll och tålmodig i ett halvår nu, så det är väl på sin plats att vara snäll [:D]
Jag avvakter till det kliar i fingrarna för mycket med att jumpra R6, kanske dyker något annat kul upp [}:)]. T ex tonkontrollen som finns i en ny topic idag.
Har du testat tonkontroll?
Flera varianter?
Den sk Bitmo?
Tar den/de mycket "volym",?
Svara gärna i tonkontrollstopicen


30 Apr 2008, 13:51
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Goran wrote:

Har du testat tonkontroll?



Nej...
Min ambition var att "lära mig om förstärkare" genom att försöka balansera en krets utan tonkontroll för att hitta de värden på kondingar/resistorer som gav en ton som hade botten utan att "prutta", topp utan att vara för vass samt en gain som funkade över hela volymkontrollens svep.

Mycket lärorikt!

Det kan säkert bli jättebra med en tonkontroll också. (Men det är ju fusk [;)] )


30 Apr 2008, 14:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Quote:

Det kan säkert bli jättebra med en tonkontroll också. (Men det är ju fusk [;)] )

Så sant som det är sagt!!! Charmen med VJr <u>är </u> ju att det bara finns en ratt.
Och jag har ju ett antal EQ-pedaler till mitt förfogande....
Men det är roligt att löda & ha sig [:D]

Trevlig helg! Nu far jag till Småland och fiskar samt jammar i goda vänners lag, med VJr naturligtvis [:p]


30 Apr 2008, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Innan jag for hit till Småland satte jag brytaren på R7, dvs R7 i krets eller ur krets.
Blev ett trevligt gain-lyft, som man kanske kan ha nytta av nån gång [:D]


01 May 2008, 11:32
Profile

Joined: 07 Jul 2008, 21:52
Posts: 66
Location:
Post 
bump!

Fasen, jag vill också modda!
Har en harley benton GA5 top.[|)]

Problemet är att jag är totalt grön vad det gäller moddning.

Min far är dock elektriker så han skulle helt säkert kunna löda om i min låda, men problemet är att han inte är det minsta insatt i musik och gitarrsound.

Goran: Skulle du kunna uppdatera din lista på alla mods du har gjort?
Funderar på att sno hela din mod, ge listan till farsan och se vad det blir av det..... (Kommer nog sitta och titta över hans axel när han löder på dock. Är nyfiken [:I] )

Av dina komentarer så verkar ju stärkaren fantastisk efter mod!

Min ga5 pruttar mest i basen och har för låg volym. [:(](om jag inte kör boost pedal det vill säga)

Fråga: Vart köper ni alla komponenter till de här modsen?

När ni snackar headroom i samband med den är stärkaren, hur menar ni då? Ökad volym utan distortion?


Mycket tacksam för svar.


07 Jul 2008, 22:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
bogii wrote:

bump!

Fråga: Vart köper ni alla komponenter till de här modsen?

När ni snackar headroom i samband med den är stärkaren, hur menar ni då? Ökad volym utan distortion?


Mycket tacksam för svar.


Vet ej var du bor, men är det i Stockholmstrakten så är ju ELFA ett alternativ:
http://www.elfa.se/se/index0.html
(Bor du någon annastans så går det ju även att handla på postorder från ELFA)

OT kan du köpa hos http://www.edgaraudio.se/tubes/index.htm

"Headroom" är hur starkt rent ljud förstärkaren kan producera innan den går över i distortion.

Lycka till!

Ps Avsäger mig härmed rollen som "VJr-expert" [;)] Och låter Goran bära fanan vidare [:)] Kom igen Goran, Doo vara chääf noo! Ds


08 Jul 2008, 09:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post 
Quote:

Lycka till!

Ps Avsäger mig härmed rollen som "VJr-expert" [;)] Och låter Goran bära fanan vidare [:)] Kom igen Goran, Doo vara chääf noo! Ds

<b>Jesus....</b>[:0]
Nåja här kommer mina moddar, rekommenderade av Polifemo. Man kan naturligtvis göra oerhört mycket annat, med olika resultat.
Mitt mål var att få så mycket headroom som möjligt, det är inte lätt på denna distmaskin. Jag har provat mycket men fastnat för det nedan.
Förstärkaren låter kanon nu, har använt den till jam med bas & trummor (dock med extra 12:a med hög verkningsgrad). Jag hördes bra OCH ljudet var kanon med P90´s.

Föjlande är bytt:

Hammond 125DSE (OT)
J/J EL84
Tungsram ECC83 (NOS)

R1 1M (över jack)
R5 150K
R6 100K (1000pF konding paralellt med R6)
R7 100K (på brytare så den kan kopplas ur för mer gain)
R8 1,5K
R9 1,5K
R10 790 ohm (denna måste märas upp mot spänningen på "nån" pin på sluröret, se längre bak i denna topic).
R13 1,5K
R14 253 ohm
R15 47K

Lagt till extra 100 uF elektrolyt 450V paralellt över C6
C1, C2 Orange drops 0,022 uF
C3 och C4 på 2 brytare (on/off/on) som ger följande värde 22 uF, 0 uF, 2,2 uF
C5 1000 uF

Samt bytt högtalare till en Celestion 68D-25

Allt är inte nödvändigt, t ex NOS rör, ny högtalare, men byte av OT är enormt viktigt för att få strålande resultat.

Jag vet inte så mycket om det hela... kolla gärna på http://www.sewatt.com.
Är på semester och kan inte svara ofta, men Polifemo förbarmar sig nog.


08 Jul 2008, 10:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 96 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.