View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 15:28



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch 
Author Message

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Under de senaste dagarna har en av mina rörförstärkare, Laney CUB 10, tystnat en liten stund (kanske någon minut) några gånger. Efter omstart och kort vila har den vaknat till liv igen. Sedan har den funkat som vanlig ett bra tag, men jag har inte provat riktigt långa sessioner. I denna förstärkare är glödströmmen säkrad med någon sorts automatsäkring som sitter precis före pilotlampan i kretsen. Hann dock inte observera om lampan släckes när stärkarn tystnade, och jag har sedan inte lyckats provocera fram felet igen. I schemat har säkringen dessa beteckningar: 6.0A Poly Switch, PTC6.0, RUEF600 och LANEY PN 007390. Som jag förstått det så har den komponenten ställt till bekymmer för en del användare. Jag antar att jag bör byta ut den, men skulle vilja veta säkert att det är den som är boven innan jag går på med lödkolven.

Är det någon här som har erfarenhet gällande den här typen av automatsäkring? Kan man provocera fram felet på nåt sätt? Hur brukar ni hantera problemet? Byta mot en ny säkring av samma sort, ersätta med smältsäkring, ersätta med kortslutning? Har alla stärkare avsäkrad glöd? Skulle ju kunna vara ett annat fel oxå. Vilket isf? Jättetacksam för all input.


15 Oct 2023, 18:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Vad jag förstår om den når sin avstängningstemp hålls denna avstängning kvar även om strömmen går tillbaks till det normala. Den lägre strömmen underhåller avstängningen. Så man måste stänga av och låta den svalna. Känns som en sådan produkt mycket väl kan orsaka problem. Om den ligger precis på gränsen angående värme för avstängning blir ju problemet intermitent.Testa att blåsa lite varmluft på den.

_________________
Johan Hansson


15 Oct 2023, 21:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
En annan sak angående när den tystnar. Om detta sker tvärt är det nog inte den eftersom rören inte svalnar tvärt utan fortfarande fungerar några ögonblick även om glödströmmen helt bryts.

_________________
Johan Hansson


15 Oct 2023, 21:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
beneri wrote:
Hann dock inte observera om lampan släckes när stärkarn tystnade,
Jag antar från schemat att lampan(LED) sitter före denna PPTC men det är inte 100% säkert från hur de ritat. Den borde då fortsätta lysa.

_________________
Johan Hansson


15 Oct 2023, 22:03
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Tack för input. Jag var lite slarvig i min första post. Sanningen är att jag inte hade ngn Power LED alls vid tillfället (har fått ge plats för en potentiometer), så jag kunde inte se hur den reagerade tidsmässigt i förhållande till nedsläckningstidpunkten. Nu har jag återmonterad en LED i diagnossyfte. Tror inte man kan säga att tystnaden inträffade helt tvärt. Tror att det skedde lite mjukt under loppet av ngn el några sekunder, och jag kan alltså inte säga hur långt efter spänningsbortfallet (om det nu är fråga om ett sånt). Kan ha passerat en liten stund. Min tolkning av schemat är nog att LED:en sitter efter säkringen, men schemafel är ju inte helt ovanliga iof. Kanske skulle klarna om jag kunde återskapa felet. Att testa med varmluft kan vara en bra idé.

Den här stärkarn har ju ytterligare en lite speciell säkringslösning. Det finns ingen vanlig säkring för högspänningen. I stället har man använt dropmotstånd som är s k "Fusible FP". Antar att det är en kombo av resistor och säkring. Vet inte hur dom funkar men gissar att de går för alltid när dom löser ut första gången. Någon som har erfarenhet av sådana? Kan dom möjligen ställa till intermittenta fel eller annat strul?


16 Oct 2023, 14:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
beneri wrote:
Min tolkning av schemat är nog att LED:en sitter efter säkringen,
Ja du har rätt. Var jag som missuppfattade anslutningarna på schemat.

_________________
Johan Hansson


16 Oct 2023, 22:21
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Har nu provat att provocera fram felet med både värme och mekanisk beröring via träpinne, men tyvärr utan att lyckas. Får väl låtsas som "att det regnar" och hoppas på att felet var en engångsföreteelse eller att det, om det inträffar igen, gör det i ett "ofarligt" läge och att jag då kan felsöka.


17 Oct 2023, 10:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Det är möjligen inte ngn annan här som har erfarenheter/synpunkter gällande den här typen av specialsäkringar? Tycker mig minnas att de har diskuterats på Ljudbojen för länge sedan (kanske 10 år). Om jag inte minns helt fel så kan det ha varit Racing som uttryckte sitt ogillande beträffande automatsäkringar och/eller drop-resistorer av "fusible"-typ. Om du läser det här Racing så skulle det vara jättetrevlig att höra dina kommentarer.


18 Oct 2023, 13:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Principen är väl samma som motorskydd för fastfrusna vindrutetorkare och liknande: ett PTC-motstånd som får (kraftigt) ökad resistans när det blir varmt och drar ner strömmen i den krets som krånglar. Vid normal ström upphettas det inte nog för att reagera.

Sannolikt har man experimenterat med olika material för att få snabb reaktion och med fysisk utformning för att få rimligt snabb avkylning. Alla varianter är säkerligen inte jättebra.

Just i en rörstärkare känner jag att det verkar lite överarbetat. Glödkretsen har en rejäl inkopplingsström men stabiliserar sig sedan. Det gör att en vanlig smältsäkring måste vara lite väl tilltagen, så det kan finnas skäl att titta på andra lösningar, såklart. Problemet uppstår om man har nån precisionssäkring och sedan byter man rör/rörtyp nånstans och drar iväg lite över gränsen. Å andra sidan är det väl knappast strömbegränsning som behövs i glödkretsen? Där är väl felfallet oftast en kortis, och då duger det med smältsäkring.

På anodspänningssidan känns det bara jäkligt lurigt med en "säkring" som inte bryter på riktigt och som kan "koppla in sig själv" utan att man märker det om den råkar svalna.

Personligen tycker jag "Keep It Stupid Simple" är en bra devis, alltså smältsäkringar. Eller nån form av "dvärgbrytare", som man ser om de löst ut.


18 Oct 2023, 15:56
Profile WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Ja, dom kallas tydligen bl a för PPTC så det är ju rimligt att det är ngn sorts termistor. Första p:et lär stå för polymeric så det är väl ngn sorts plast inblandat. Antar att man valt den typen av ekonomiska skäl (billigare med maskinell montering). Det verkar lite osäkert huruvida dom återgår till ursprunglig resistans och hur fort. Därför kan det nog vara en bra idé att, som du antyder, byta ut den mot en traditionell säkring.

Frågan är hur "stor" säkringen bör vara. Den befintliga tycks ha värdet 6 A, men låter inte det lite överdrivet högt? Glödströmmen i min stärk (2x12AX7 + 2x6V6) tycks vara c:a 1,5 A stationärt, men är ju större innan glödtråden uppnått drifttemperatur. Hur stor kan strömmen tänkas vara initialt? En trög säkring har nog visserligen en viss marginal och den är ju trög - men hur trög? Hur länge kan den tåla "för stor" ström? Gissar att rören tar typ 10 sekunder på sig att bli hyfsat varma. Är säkringen lika trög måntro?

Antar att det enklaste är att skippa de teoretiska resonemangen och helt enkelt välja en säkring som brukar funka i liknande förstärkare. Ngn som kan säga hur stor glöd-säkring man brukar använda i mindre förstärkare, t ex med 2 st 12AX7 och 2 st 6V6?

På anodspänningssidan är det tyvärr inte lika enkelt att bara byta ut drop-resistorerna ("Fusible") mot vanliga d:o. Där måste man därutöver i så fall även addera en komponent (säkring), och kanske kapa kopparbanor m m. Vet inte om fusibles orsakar samma problem som Polyswitchar. Borde det inte vara så att de helt enkelt går sönder, som en vanlig säkring, när dom löser ut?


19 Oct 2023, 12:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Att dimensionera säkringar är kanske inte det lättaste... Idealt borde man ju se vad exvis glödlindningen kan ge (X Ampère) och ha en säkring som är på lite mer än så, kanske 1,2X eller liknande. Då måste den vara trög, för att klara inkopplingen av kalla glödtrådar. Resistansen är nog nästan ingen alls när de är helt kalla, men stiger raskt, så inkopplingsströmstöten är inte lång. Om man inte vet vad glödlindningen är specad för, så kan man ju lägga ihop glödströmmarna för den normala rörbestyckningen och plussa på lite.

För B+ är det samma sak. Man vill skydda trafons anodlindning (trafon är ofta dyr...). Men även här är det oftast en fråga om en rejäl inkopplingstransient som måste hanteras. Den är dock väldigt kort, så det brukar inte vara så stort problem. Dessa "fusibles" känner jag inte till i detta sammanhang, men det verkar ju troligt att de skulle typ brinna av vid en kvarstående överlast.

Om glöden faller bort "under gång" så lär det nog vara ljud från stärken i flera sekunder, om B+ faller bort är det kortare, men nån sekund tar väl filterkondingarna att ladda ur skulle jag tro.

I ditt ställe skulle jag inte börja böka med ändringar om det inte är ett återkommande problem, och det går att avgöra var problemet är.


19 Oct 2023, 13:08
Profile WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Det är nog riktigt, det kan vara dumt att försöka laga fel som inte säkert finns. Beträffande B+ gör jag nog iaf ingen åtgärd nu. Utgår från att fusible-motstånden är hela så länge dom inte löst ut. När det gäller PTC-säkringen för glöden så kommer jag nog att byta ut den - för säkerhets skull och eftersom det verkar som att många haft problem med den. Och något problem har det uppenbarligen varit (stärkarn har ju tystnat några ggr), och då är PTC:n starkt misstänkt.

Har hittat tröga glasrörssäkringar på 3,15 A hemma, och tänker prova med en sån. Det är iaf mer än två ggr den totala nominella stationära glödströmmen om jag tolkat databladen rätt. Sen är ju säkringen trög också, så jag tycker den borde klara sig även under uppvärmningsskedet. Rätta mig om jag har fel! Har beställt säkringshållare för PCB-montage som jag hoppas kunna montera, så det dröjer väl ett tag innan jag kan göra jobbet.

Har sett att det numera finns olika typer av miniatyrsäkringar med komponentben (ung som motstånd eller kondingar) för inlödning på PCB. Ngt sådant kunde kanske vara smidigt, men man vill ju enkelt kunna byta säkring - utan att lossa kortet och löda. Vet ngn här om det finns smidiga, men stabila/tillförlitliga, komponenthållare för den typen av komponenter?


19 Oct 2023, 17:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Panelmonterade säkringar är kanske enklast att byta. Om felen återkommer är det ändå dags att börja mäta i kretsen.

PCB monterad säkringshållare, om än inte för miniatyrsäkring

https://www.electrokit.com/produkt/sakr ... ende-10mm/

Electrokit har också hylsor för benmontering av värmesäkring på kabel. Tveksam om de är återanvändningsbara

https://www.electrokit.com/produkt/ansl ... sakring-2/


20 Oct 2023, 23:24
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Tack för tipsen. Tror dock att det knappast finns plats för varken en panelmonterad hållare eller Electrokits PCB-monterade. Har funderat på om det går att löda in en säkring, men misstänker att det finns risk att lödvärmen kan få säkringen att lösa ut - men det kanske går att leda bort värmen med en krokodilklämma el dyl. Dessutom blir det svårt att felsöka en monterad säkring. Om man försöker Ohm-mäta på den lär väl strömmen också gå genom transformatorlindning och glödtrådar, vilket nog skulle se ut som att säkringen är hel även om det löst ut. Så det bästa vore om den är lätt löstagbar.

Har beställt ett gäng av dessa, och hoppas att jag kan få plats på någe vis:
https://www.aliexpress.com/item/4000318 ... 18029qLJ5u

Har även beställt:
https://www.aliexpress.com/item/4000810 ... 18029qLJ5u

Hoppas att dessa kan monteras i t ex lösklippta delar (stifthylsa för PCB-montage) av en kopplingslist som brukar användas som t ex IC-hållare på kretskort. Någon som har andra idéer? Annars får jag väl i värsta fall prova att löda.


21 Oct 2023, 18:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Det finns hållare för 5 mm lysdioder med två hål för benen. Värmesäkringarna har nog större diameter. Hittar inga utan reflektor men de bör finnas. De finns även för instrumentbelysningar i fordon. Liknar denna G4 hos Kjell. Vet inget om inre motstånd eller bendiameter.

https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... akt-p63135


21 Oct 2023, 18:34
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Lamphållaren kan nog vara en bra idé. Tack! Kan funka, men det hade varit bra om den varit avsedd för pcb-montage. Tror att jag först kommer att prova med ett par lossbrutna sektioner av en sån här:

https://www.electrokit.com/produkt/hyls ... d-brytbar/


22 Oct 2023, 19:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
beneri wrote:
Dessutom blir det svårt att felsöka en monterad säkring. Om man försöker Ohm-mäta på den lär väl strömmen också gå genom transformatorlindning och glödtrådar, vilket nog skulle se ut som att säkringen är hel även om det löst ut. Så det bästa vore om den är lätt löstagbar.

Man drar helt enkelt ur rören så går det att mäta. Då bryts kopplingen från ena sidan till den andra över säkringen.

_________________
Johan Hansson


22 Oct 2023, 22:07
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Kort slutrapport:

Jag ersatte automatsäkringen med en sån här, 5 A Trög:
https://www.aliexpress.com/item/4000810 ... 18029qLJ5u

Monterade den i två komponenthållare (så att den lätt kan bytas) motsvarande det man får om bryter loss två sektioner av en sån här:
https://www.electrokit.com/produkt/hyls ... d-brytbar/

Passade oxå på att mäta glödströmmen. Stationärt är den 1,6 A men uppgår initialt, under ngn sekund, till ungefär det tredubbla (c:a 5 A). Förstärkarn har efter ingreppet inte visat några tendenser att vilja slockna så jag hoppas att det var automatsäkringen som var boven och att det aldrig mer inträffar. Hoppas oxå att säkringen ska lösa ut om det behövs men att den aldrig ska göra det så att jag slipper byta den.


18 Dec 2023, 13:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Jag har en Marshall 4210 som jag haft i 20+ år. För nästan lika många år sen, löste automatsäkringen ut ofta. Då hade jag den inlämnad hos Kalle på LH Musik, som sa att detta var ett vanligt problem på dessa, och så bytte han ut automatsäkringen mot en någon slags glasrörssäkring. Sen dess har jag inte haft några som helst problem.


18 Dec 2023, 15:38
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Självåterställande säkring, PTC, Polyswitch
Jo, det känns onekligen tryggare med en säkring som antingen leder strömmen helt eller ger ett fullständigt avbrott, och aldrig ett läge däremellan. Hade oxå valt en gammal hederlig glasrörssäkring om det inte varit så trångt. Den säkring jag valde tog mindre plats och var lättare at montera.


19 Dec 2023, 12:10
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 75 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.