View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:43



Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
D'Lite ODS. Fler bilder. 
Author Message

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post D'Lite ODS. Fler bilder.
Som jag nämnt i andra trådar har jag åt Johan byggt en D’Lite ODS. Det är en förstärkare som är tänkt att likna de mytomspunna Dumble Overdrive Special (ODS).

Det verkar finnas en del personer och firmor som gör â€Â


10 Jan 2008, 23:01
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Bilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Vissa små ändringar är gjorda sedan dessa bilder togs.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


10 Jan 2008, 23:04
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Fantastiskt fint bygge Sven-Johan. Man blir väldigt inspirerad!

Kabeldragningen ser inte märkvärdigt svårt ut. Jag antar att det betyder att du hittat många bra lösningar [:)]

Du skriver om skillnader i ljud mellan motstånd och drossel till skärmgaller. Vad har du för tankar om det, på vilket sätt tänker du att ljudet skulle förändras med drossel? Och vad tyckte du skiljde mellan 330 och 500 ohm?

/Gunnar


11 Jan 2008, 00:03
Profile

Joined: 05 Jan 2008, 22:37
Posts: 231
Post 
Snygg bygge! Ser fram emot intressant läsning vidare i denna tråd. [:)] Kanske ett ljudklipp också kommer framöver. [:p]


11 Jan 2008, 02:06
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Izzy wrote:

...Kabeldragningen ser inte märkvärdigt svårt ut. Jag antar att det betyder att du hittat många bra lösningar [:)]...
Kanske.

Min erfarenhet är att bara några millimeters förflyttning av vissa trådar kan göra skillnad både på ljud och om det brummar och beter sig.

Jag trodde inte att den skulle funka så bra som den gjorde redan från början. Satsen och dess tänkta layout är antagligen bra konstruerad, men med tanke på att andra har haft en del konstiga problem med sina D'Lite berodde det nog, till viss del, även på mitt arbete att det blev bra.

Quote:
...Du skriver om skillnader i ljud mellan motstånd och drossel till skärmgaller. Vad har du för tankar om det, på vilket sätt tänker du att ljudet skulle förändras med drossel? Och vad tyckte du skiljde mellan 330 och 500 ohm?
Med 500 ohm jämfört med 330 ohm är det lite mer kompression. Ljudtrycket och lite av diskantsprilligheten just vid stränganslaget är något svagare (eller kan man uttrycka det att ljudet vid anslaget är mjukare, hur man nu vill se det). Vilket man gillar bäst är troligen en smaksak. Det kan också vara så att man gillar det ena vid rent ljud och det andra vid överstyrt ljud (overdrivekretsen inkopplad)

Med drossel skulle det antagligen bli ännu mindre av denna kompressionseffekt.

För övrigt var det ungefär samma typ av ljudskillnad mellan 1000 ohms och 470 ohms skärmgallermotstånd.

Med en drossel (choke) är frågan vilken resistans jag skulle föredra på skärmgallermotstånden...

Quote:
...Fantastiskt fint bygge Sven-Johan. Man blir väldigt inspirerad!...
Om det är ett "fantastskt fint bygge" kan man nog diskutera. Funktionsmässigt är det nog rätt bra, men det kunde sett betydligt snyggare ut. Jämför t.ex. med gamla HiWatt och Orange.

En liten anekdot: När jag var i 20-årsåldern och jobbade på SJ:s televadelning, var jag på utbildning på SJ-skolan i Ängelholm. Efter att jag hade gjort en installation som antagligen var riktigt snygg kollade en av lärarna på den och sa "Jättesnyggt, men spåren i skruvarna till kabelklammerna skulle varit parallella med kabeln..."

Men det är himla kul att du blir inspirerad! [:)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


11 Jan 2008, 09:23
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
aleklint wrote:

...Ser fram emot intressant läsning vidare i denna tråd. [:)] Kanske ett ljudklipp också kommer framöver. [:p]
Det får vi hoppas [:p].

Vore kul om Johan själv kommenterar så mycket som möjligt. Om han vill får han förståss gärna lyssna in sig och vänja sig vid stärkaren innan.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


11 Jan 2008, 10:32
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
Hej
Ja, innan jag kommenterar för mycket vill jag lyssna in mig och vänja mig vid förstärkaren.
Sven-Johan har gjort ett mycket bra arbete för mina otränade ögon. Som sagt, det är nog inget bygge att rekommendera för en novis som första bygge. Även en erfaren räv som Sj verkar ha lärt sig ett och annat [;)]

Jag använder en 2x12" cab med två stycken Celestion Heritage G12-65 som är pinfärska och behöver några timmar för att spelas in.

Det är tänkt att vi ska prata lite om denna imorgon och där finns några parametrar som kanske behöver justeras upp eller ner men i stort så är jag nöjd. Kanske är förstärkaren lite väl stiff och lead ljudet lite väl torrt o grynigt. Allt beror ju också på kringutrustning och spelstil samt hur du rattar den givetvis.

Ang kittet så ska trafo enligt uppgift vara Heyboer. Man kan beställa olika nivåer med eller utan cab, bara chassie o trafo etc. Eftersom jag fick vänta så länge (DLite hade problems med att få fram min cab) bjöd de på fotomkopplare/relästyrning. Denna ingår inte annars men kan beställas till. Krävdes dock en del arbete som SJ säger.

Vi återkommer i frågan efter helgen så får vi se vad vi kommit fram till.


11 Jan 2008, 11:29
Profile

Joined: 09 Mar 2006, 13:52
Posts: 122
Post 
Sven- Johan har du hittat nån svensk leverantör av Vishay/Dale motstånden? Tänkte kanske laborerar litet med värdena på dem. Hur ser den där Skyliner tonstacken ut egentligen? Har kollat runt på Amp Garage
och det enda jag hittade på scheman över den var nått de kallade HRM 101. Låter som jag borde använda denna tonstack.

Johan var lyckades du få tag i 1265:orna? Jag har kollat runt (se annan tråd) och det närmaste verkar vara Finland. Svenska gen. agenten verkar halvljumt intresserad. Nyfiken fråga, hur länge fick du vänta på leveransen? Jag har väntat i 2 månader nu.


11 Jan 2008, 11:59
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
Köpte direkt från England. Inte billigt men svårt att hitta överhuvudtaget. Testa "Hotrox" eller Watford Valves.


11 Jan 2008, 12:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
johan wrote:



Det är tänkt att vi ska prata lite om denna imorgon och där finns några parametrar som kanske behöver justeras upp eller ner men i stort så är jag nöjd. Kanske är förstärkaren lite väl stiff och lead ljudet lite väl torrt o grynigt. Allt beror ju också på kringutrustning och spelstil samt hur du rattar den givetvis.



Att förstärkaren är stiff är inte så konstigt, alla ellyter är ju nya, det tar ganska många timmar innan man kan säga om det blir bra eller inte. Jag tror att det tog bortåt 70-80 timmar innan kondingarna satte sig efter att jag bytte dem i strömförsörjningsdelen. Stärkaren lät väldigt "ny", trots sina 30 år...


/Lennart

http://www.specter.se


11 Jan 2008, 12:37
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Gitarrmongot wrote:

Sven- Johan har du hittat nån svensk leverantör av Vishay/Dale motstånden?

Jag undrar också och vill hitta en leveratör. I Sverige vore bra, men utomlands funkar ofta också bra.

Kanske Alex vet. Han som så hårt instämde i sågadet av Elfas Phoenix metallfilm på Amp Garage... [;)][}:)][:D]

Quote:
...Hur ser den där Skyliner tonstacken ut egentligen? Har kollat runt på Amp Garage och det enda jag hittade på scheman över den var nått de kallade HRM 101. Låter som jag borde använda denna tonstack...
Bass-pot 500kA med en 1000pF konding över sig.
10k motstånd från Bass-pot till jord
Middle-pot på 250kA.
Middle-kondensator på 10nF (0.01 uF).
Slope-motstånd på 150 kohm.
Trebble-kondensator på 330 pF (eller 270 eller 300).

Så är det nog i ODS-101-schemana.

Om man tar bort alla omkopplingsfunktioner kan man se Skylinern så här:

Image

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


11 Jan 2008, 12:39
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Sven-Johan wrote:
Kanske Alex vet. Han som så hårt instämde i sågadet av Elfas Phoenix metallfilm på Amp Garage... [;)][}:)][:D]



Hupp! Nu blev man nyfiken. Vad skulle det vara för fel på dessa? Jag antar att det inte handlar om färgen? Tråkigt i vilket fall eftersom många (guess who[B)]) använder just dessa flitigt.
/G


11 Jan 2008, 12:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Izzy wrote:

Quote:
<i>Originally posted by Sven-Johan"]
Kanske Alex vet. Han som så hårt instämde i sågadet av Elfas Phoenix metallfilm på Amp Garage... [;)][}:)][:D]

Quote:

Hupp! Nu blev man nyfiken. Vad skulle det vara för fel på dessa? Jag antar att det inte handlar om färgen? Tråkigt i vilket fall eftersom många (guess who[B)]) använder just dessa flitigt.
/G


Inget fel på dessa. Det är fel på lödtekniken hos många byggsatshopsättare (over there) som vill kalla sig FörstärkarByggare. Vissa t.o.m. nästan gjuter in komponenter i lödtenn - mycket bättre än silikongegga [}:)] Om man löder och löder om några gånger (ofta förekommande i tweakfasen) med fel lödspettemperatur, för stor eller för liten lödspets och för lång lödtid så värms motståndskroppen en bra bit över vad den klarar. Då bildas det små små mikroskopiska sprickor i själva resistansskiktet som i början ger sig till känna som ökad brus, knaster och slutligen avbrott. Specar på lödtemperatur och tid finns i tillverkarens datablad. Själv har jag inte haft några problem med Phoenix motstånd - använder 2W i spänningmatningskedjan.

Mitt lilla inlägg på ampgarage var ironiskt menat - de fattade nog vinken och lät bli att replikera.

Snyggt bygge S-J [^]

Alex
http://www.tubewonder.com


11 Jan 2008, 13:19
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
johan wrote:

...Även en erfaren räv som Sj verkar ha lärt sig ett och annat [;)]...
Självklart! [:)][:)]

En förstärkare av typen Overdrive Special är ju, typ, mytomspunnen och sådana hade jag ingen praktisk erfarenhet av. Och nya erfarenheter vill man ju ha...[:p][:)]

Hade jag inte trott att jag skulle lära mig något nytt, hade jag kanske(!) inte åttagit mig att göra arbetet... Jo förresten, det hade jag nog, eftersom det var till en så hygglig och trevlig prick som Johan [:X]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


11 Jan 2008, 13:57
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
[:X] [;)]

Sugen på att bygga en 2061 20w Marshall?
Kitt på väg [;)]


11 Jan 2008, 13:59
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Självklart [:)][:p]!

Sven-Johan
Nörd


11 Jan 2008, 15:58
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
VacuumVoodoo wrote:
Inget fel på dessa. Det är fel på lödtekniken hos många byggsatshopsättare (over there) som vill kalla sig FörstärkarByggare. Vissa t.o.m. nästan gjuter in komponenter i lödtenn - mycket bättre än silikongegga [}:)] Om man löder och löder om några gånger (ofta förekommande i tweakfasen) med fel lödspettemperatur, för stor eller för liten lödspets och för lång lödtid så värms motståndskroppen en bra bit över vad den klarar. Då bildas det små små mikroskopiska sprickor i själva resistansskiktet som i början ger sig till känna som ökad brus, knaster och slutligen avbrott. Specar på lödtemperatur och tid finns i tillverkarens datablad. Själv har jag inte haft några problem med Phoenix motstånd - använder 2W i spänningmatningskedjan.

Mitt lilla inlägg på ampgarage var ironiskt menat - de fattade nog vinken och lät bli att replikera.

Snyggt bygge S-J [^]

Alex
http://www.tubewonder.com

Jasså. På det viset.
Jag som hoppades få läsa lite nytt elektroniskt mumbo jumbo som skäl för att genast byta motstånd i alla mina stärkare till någon mycket bättre eller snyggare sort.
Och det var nästan att jag tog fram chipspåsen i hopp om ännu en helgtråd med roliga verbala avrättningar av diverse komponenttillverkare. Lille Sozo-John fick rejält med smisk i fetichisttråden. Det var uppiggande.
/Gunnar


11 Jan 2008, 16:19
Profile
User avatar

Joined: 11 Jul 2005, 14:32
Posts: 962
Location: Eskilstuna, Sweden
Post 
Ett mycket läckert bygge, jag blev riktigt sugen att värma upp lödkolven... Tillräckligt sugen för att registrera mig på "the ampgarage".

/Bengt


11 Jan 2008, 16:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Izzy wrote:

VacuumVoodoo wrote:
Inget fel på dessa. Det är fel på lödtekniken hos många byggsatshopsättare (over there) som vill kalla sig FörstärkarByggare. Vissa t.o.m. nästan gjuter in komponenter i lödtenn - mycket bättre än silikongegga [}:)] Om man löder och löder om några gånger (ofta förekommande i tweakfasen) med fel lödspettemperatur, för stor eller för liten lödspets och för lång lödtid så värms motståndskroppen en bra bit över vad den klarar. Då bildas det små små mikroskopiska sprickor i själva resistansskiktet som i början ger sig till känna som ökad brus, knaster och slutligen avbrott. Specar på lödtemperatur och tid finns i tillverkarens datablad. Själv har jag inte haft några problem med Phoenix motstånd - använder 2W i spänningmatningskedjan.

Mitt lilla inlägg på ampgarage var ironiskt menat - de fattade nog vinken och lät bli att replikera.

Snyggt bygge S-J [^]

Alex
http://www.tubewonder.com

Jasså. På det viset.
Jag som hoppades få läsa lite nytt elektroniskt mumbo jumbo som skäl för att genast byta motstånd i alla mina stärkare till någon mycket bättre eller snyggare sort.
Och det var nästan att jag tog fram chipspåsen i hopp om ännu en helgtråd med roliga verbala avrättningar av diverse komponenttillverkare. Lille Sozo-John fick rejält med smisk i fetichisttråden. Det var uppiggande.
/Gunnar



Jag kan nog tillgodese din önskan om att få läsa elektronik-mumbo-jumbo-voodoo nedladdat direkt från en robotzombies point-to-point kopplade klass A friterad hjärna men inte i den här tråden [:o)]
Men det får vänta tills inspirationen infinner sig.

Alex
http://www.tubewonder.com


11 Jan 2008, 16:56
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Snälla ni! Låt inte denna tråd bli full av inlägg, typ, där ena sidan pratar om vilka komponenter som är bättre än andra och andra sidan raljerar över de som tycker så.

Ta hellre upp en egen tråd för det.

Här får ni en kram som tack: <font size="4">KRAM!!! [:X]</font id="size4">

Sven-Johan


11 Jan 2008, 20:25
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Sven-Johan wrote:


Här får ni en kram som tack: <font size="4">KRAM!!! [:X]</font id="size4">

Sven-Johan


Gulle dej Sven-Johan [:I][:p] fast om du inte misstycker så tar jag en björnkram av dig näska gång vi träffas [:D][;)]

Snyggt bygge S-J ! Tack för att du delar med dig!
Önska bara jag hade en digitalkamera o kundskap om hur man infoga bilder [:I]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


11 Jan 2008, 20:42
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Johan! Vore himla kul om du tog några bilder på stärkaren tillsammans med högtalaren som du har till den och la upp här i tråden. Vore bra att visa <u>hela</u> finingen "med kläderna på", inte bara närgånga "porrbilder"... [;)][:D]

Jag borde föståss själv fixat sådana bilder, men så blev det inte...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


13 Jan 2008, 15:36
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Amp Healer wrote:

Gulle dej Sven-Johan [:I][:p] fast om du inte misstycker så tar jag en björnkram av dig näska gång vi träffas [:D][;)]

[:)][:X]

Så klart!

Sven-Johan


13 Jan 2008, 22:35
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
Kommer att skriva här med tiden. Fullt upp för tillfället så ni får hålla till godo med några bilder på slutresultatet.

Image

http://web.telia.com/~u42237675/diverse/dl01.jpg
http://web.telia.com/~u42237675/diverse/dl03.jpg
http://web.telia.com/~u42237675/diverse/dl04.jpg
http://web.telia.com/~u42237675/diverse/dl05.jpg
http://web.telia.com/~u42237675/diverse/dl06.jpg

Tack Sven-Johan! [:p]


13 Jan 2008, 23:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
Som vanligt ett mycket snyggt bygge, Sven-Johan, både proffsigt och väl designat. Skulle gärna velat engagera mig lite mer i både denna tråd och andra här i nya myshörnan, men livsröran medger inte detta just nu.

hej på er alla, förresten, och tack Gunnar för tips om vart ni tog vägen.

Johan H


14 Jan 2008, 17:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 20:36
Posts: 739
Location: Lund, Skåne, Sweden
Post 
Den där högtalarkabeln såg dyr ut!
Vad är det för högtalarkabinett?
Har själv 2 st 70-tals G12-65'or som behör ett bra kabinett för att komma till sin rätt.


14 Jan 2008, 17:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
2x12 cabbeen är gjord i Tyskland av Ingo på Deichton. Jag rekommenderar honom INTE.
Kommunikation och resultat var under all kritik. Fick det efter hot om besök och efter att ha hängt ut honom på diverse forum. Då fick jag till slut ett tracking nummer. Det var många veckor efter den skulle kommit och helt utan svar.

Högtalarkabeln är från Lava Cable. Kimber Cable...svårt att avgöra hur den låter men den känns mycket schysst...ta den du har råd med. Dollarn är trevlig. http://www.lavacable.com/

Jag är mycket nöjd med mina 65:or men de lär behöva mer tid att spelas in. Borde funka bra i Fenders.


14 Jan 2008, 17:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
MkIV wrote:

Den där högtalarkabeln såg dyr ut!



Såg lite läskig ut, som en orm som slingrade sig... Ett annat sätt att göra kabel som HiFinördarna gör är att fläta nätverkskabel kat5, nio stycken, sedan plocka ut trådarna inne i efter vilka färger de har. Vita för ena polen, och de färgade till den andra om jag inte minns fel. Ger en "otrolig" förbättring....[;)]

Tanken är att tvinningen av trådarna ska ta bort ev. störningar.

Tjock kopparkabel med många tunna trådar tror jag däremot gör skillnad...


/Lennart

http://www.specter.se


14 Jan 2008, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post 
Hej Johan!
Ser kalas ut! Min Overtone framskrider så sakteliga. En fråga: Träkabinettet, är det inköpt eller gjort själv? Alltså stärkarens.

- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


15 Jan 2008, 23:35
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.