View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 16:37



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Bra lödkolv 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Bra lödkolv
Vad använder ni andra? Jag har tröttnat på att köra slut på budgetalternativ som antagligen blir dyrare i långa loppet.
Har inte kommit mig för att satsa på nåt mer proffsigt som håller ett antal år, men det börjar bli dags.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


31 Jul 2023, 23:01
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Bra lödkolv
Lynxtrap wrote:
Vad använder ni andra? Jag har tröttnat på att köra slut på budgetalternativ som antagligen blir dyrare i långa loppet.
Har inte kommit mig för att satsa på nåt mer proffsigt som håller ett antal år, men det börjar bli dags.


Jag tror jag var i samma sits som du för många år sen. Det var många billiga stationer för (på den tiden) 150 - 250:- som passerade revy genom åren.
Antingen var kvalitén så usel så själva stationen eller kolven gick sönder eller så tog de en evighet på sig att bli varma och så var orken dålig när det hettade till :wink: i användningen.
Någon kinakolv som jag hade och försökte laga så upptäckte jag att man var bara en hårsmån från att få nätspänning rakt ut i kolven om olyckan skulle vara framme.

Hursom så tröttnande nog min sambo på mitt dåliga humör när det strulade med lödandet för hon köpte en begagnad nästan ny Weller på nätauktion till mig i julkapp en gång :) . En så där typisk Weller ljusblå elektronisk med temperatur-ratt 50W, tysktillverkad. Den har jag nog haft 20-25 år nu och det enda jag bytt är kontakt+sladd mellan kolv station beroende på att stationen gick i golvet från ca 1 m och kontakten gick sönder. Den blir varm fort, alla delar finns fortfarande som reservdelar och spetsarna verkar hålla en evighet. Det enda som är mindre bra är stället där man sätter den varma kolven och "svampen" sitter. Den där metallfjädern för kolven lossnar ibland.
Har aldrig ens funderar på en annan station efter den.

Sedan har jag en Weller Magnastat 50W TCP-s som jag köpt nästan gratis nyligen på loppis (gissningsvis sen 70-talare) . Det har en mekanisk temperaturhållare som sitter inne i kolven som bygger på Curie effekten. Weller tog patent på metoden 1960 och kolvarna säljs fortfarande nästan exakt likadana. Stationen är eg bara en 24V transformator med svamp och kolvhållare. Alla delar verkar finnas som reservdelar (ganska bra för en produkt som har 63 år på nacken) . Nackdelen med den är att spetsarna bestämmer temperaturen så det finns bara 4 fasta temperaturer.
Man hör liksom ett diskret klickande när den är uppe i temperatur. Fungerar kanon.

Utöver detta vill man ibland löda bort eller till direkt i chassin (t ex fender black/silverface) och då är 50W för dåligt tycker jag. Jag har en klumpig industrikolv till det. Det fungerar mycket bra.

Jag kör fortfarande bara med blyat lod fast man inte ska göra det :oops:

Edit: Ser att Weller bara verkar ha liknande som min i 80W utförande numera (hysteriskt dyra) samt verkar en del av produktionen flyttats till Mexico vad nu det innebär. Men man kan ju hitta fräscha begagnade kanske. (Weller "consumer" enkla kolv med lysidoder som arbetsbelysning :roll: som säljs på typ Claes Olson verkar vara skräp)


01 Aug 2023, 08:31
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Bra lödkolv
Jag köpte en station på en firma för skolmateriel, Heraco. Den var inte dyr och har funkat fint några år, med ett spetsbyte (inte dyrt). Det är kanske inte tysk kvalitet, men går bra för hemmapulande. Kjell &co har också lite att välja på. En 100 W antikvitet får rycka in när det är stora blaffor som ska lödas.


01 Aug 2023, 10:36
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Bra lödkolv
Kört med min Weller magnastat station i 25år. Det var dock begagnad så vet inte hur gammal den var. Fick dock byta lödpenna en gång men jag var nog lite vårdslös med den i början. Stationen verkar väl ha utgått men pennan finns och spetsar finns. Stationen är bara en 24V transformator med on off knapp. Man får ha lite koll när man köper nya spetsar för det finns två varianter att köpa, en hel spets med magnastat i sig och en med bara själva toppen som man måste ha en lös magnastatadapter till. Det är en bra arbetshäst om man bara ska löda på och inte känner behov av att ställa tempen. En lite fetare spets som extra så går det bra att löda mer krävande saker som suger mer värme.
Har alltid använt 370 graders spetsarna men fick köpa till en 425 iom den där jädra blyfria cementen de börjat med. Det finns även 310 och 480.
Hela grejen är säkert föråldrad i dagens läge men tycker den fungerat bra. Köpte en sån där billig med ställbar temp på Kjelle en gång. Värmelementet gick sönder efter en vecka. Fick en ny på garantin den höll en vecka till då sket jag i det.

_________________
Johan Hansson


01 Aug 2023, 19:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Bra lödkolv
Sen behöver man inte ha en station. Knep en sån här 230V kolv billigt på ebay för några år sedan med UK plugg som jag ju enkelt bytte till svensk. Nackdelelen är att man får dras med en betydligt styvare sladd med 230V. https://www.elfa.se/en/soldering-iron-6 ... r%3DWeller

_________________
Johan Hansson


01 Aug 2023, 20:33
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: Bra lödkolv
Tack för tipsen så långt!
Har nog gärna en station. Den senaste billiga jag köpte var i teorin bra, ställbar upp till 440 grader och två olika spetsar bifogade. Men först visade det sig att man måste ha den största spetsen för att alls få något uträttat med turrets och öljetter + stora komponenter (dvs normal gammal gitarrförstärkare och hemmabyggen), trots max värme. Och nu har antagligen gängorna inne i pennan tagit stryk så spetsarna går inte att gänga i ordentligt.

Weller tyck ju vara det vassaste alternativet.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Aug 2023, 14:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Bra lödkolv
Angående spetsar så tycker jag man absolut ska ha en bredare, med mer massa, eller vad man vill kalla det i stället för att försöka kompensera med mer värme. Tunna spetsar är för att löda på PCB. Så se till att ha bägge. Det finns ingen one size fits all spets. Jag har ju även en annan station för ytmontering med pytteliten spets. Den skulle aldrig klara av några öljetter och lödtorn även om jag kör värmen på max.

_________________
Johan Hansson


02 Aug 2023, 20:12
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: Bra lödkolv
Tubis wrote:
Angående spetsar så tycker jag man absolut ska ha en bredare, med mer massa, eller vad man vill kalla det i stället för att försöka kompensera med mer värme. Tunna spetsar är för att löda på PCB. Så se till att ha bägge. Det finns ingen one size fits all spets. Jag har ju även en annan station för ytmontering med pytteliten spets. Den skulle aldrig klara av några öljetter och lödtorn även om jag kör värmen på max.


Jo det är sant. Problemet var kanske snarare att det bara kom med en väldigt smal och en väldigt bred, inget mittemellan.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Aug 2023, 20:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Bra lödkolv
Jag köpte en Weller WE 1010, för ett par år sedan, https://www.conrad.se/sv/p/lodstation-digital-70-w-weller-we-1010-230v-f-g-100-450-c-1664390.html?gclid=EAIaIQobChMInsDSh63LgAMVb4loCR1ozQYSEAAYAiAAEgK44_D_BwE

Ser att den som allt annat gått upp en del, det finns säkert billigare ställen. Betalade drygt 1000:- då. Väldigt nöjd med denna.

_________________
/Lennart


07 Aug 2023, 22:11
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Bra lödkolv
För många år sen erbjöd Alex oss ett grupp köp av THERMALTRONICS https://etronix.se/lodstation-tmt-2000s ... 100-240vac
Vår modell var en 200PS, och denna fungerar med frekvens och är "sjävjusterande" när det gäller vilken värme som behövs .
Jag har lött allt från smått till chassilödingar utan några problem.
Jag minns inte vad vi fick ge på den tiden, men den var billigare då än idag.
Men är inget köp jag har ångrat.
Det ända negativa med denna stationen är , om som jag brukar ha radion på när jag jobbar, så hör man bara white noise från radion varje gång man löder :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


08 Aug 2023, 14:29
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: Bra lödkolv
Custom Sam wrote:
Jag köpte en Weller WE 1010, för ett par år sedan, https://www.conrad.se/sv/p/lodstation-digital-70-w-weller-we-1010-230v-f-g-100-450-c-1664390.html?gclid=EAIaIQobChMInsDSh63LgAMVb4loCR1ozQYSEAAYAiAAEgK44_D_BwE

Ser att den som allt annat gått upp en del, det finns säkert billigare ställen. Betalade drygt 1000:- då. Väldigt nöjd med denna.


Den ska jag kika närmare på, tackar!

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Aug 2023, 00:28
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Bra lödkolv
Fast jag själv kör med Weller och är nöjd så kanske det är lite som Tubis skriver att utvecklingen delvis sprungit ifrån dem. Man verkar få betala bra mycket för namnet numera känns det som. Vet inget om stationen som Custom sam har dock. Den ser ju modernare ut och kanske är prisvärd trots allt.
Det jag gillar med mitt gamla mög är att det fortfarande verkar finnas en så stor användarbas så man tycker att det är värt att fortfarande sälja spetsar etc.

Samtidigt har ju konkurrensen hårdnat då marknaden mer och mer blir självsanerande då dåliga produkter snabbt skrivs ner på Amazon och andra ställen.
Det säger ju inte allt men en del slutsatser kan man dra iaf. Utbudet är enormt och många verkar ha ganska rimliga priser.
Hoppas du hittar något som varar i längden :)


11 Aug 2023, 07:13
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Bra lödkolv
Kör med JBC sedan några år tillbaka och det är som en helt annan värld. När man väl börjat använda aktiva spetsar går det inte återvända till de traditionella kolvarna.

Mina anställda kör med följande.
https://eleshop.eu/jbc-cd-2bqf-soldeers ... 0watt.html

Jag själv kör med större JBC system med lödsug, kolv, pincetter mm men dessa kostar nog runt 20k och är i dyraste laget.


Det bästa med JBC är att det finns oändligt antal spetsar som passar alla behov.


15 Aug 2023, 22:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.