View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 02:30



Reply to topic  [ 8 posts ] 
precsence mod genomförd... 
Author Message

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post precsence mod genomförd...
och väl fungerande, och jag fick faktiskt, trots att izzy sa att jag inte skulle få det, ganska bra precsence-kontroll med den nya poten...[:)][:p]

tack för hjälpen, förutom ett brännsår från lödkolven så skadade jag mig inte under operationen, så inga läskiga historier om att en 17-årig gitarrist dött av elchocker kommer att finnas i tidningen...[:o)]


ang. rör i loopen ska jag kolla efter ett 12at7...
märkte idag att röret som passar i sockeln för loopen är smalare än valiga 12ax7'or..

bara man inte köper ett rör och det sedan inte passar [xx(]

80's tone *blizzz*


09 Jan 2008, 16:40
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Visst går det!
Det finns visserligen andra rör som, rent teoretiskt, lämpar sig bättre till buffer, som t.ex ecc81, men det är mest i teorin.


"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


09 Jan 2008, 18:01
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
Martin Kuhn wrote:

Visst går det!
Det finns visserligen andra rör som, rent teoretiskt, lämpar sig bättre till buffer, som t.ex ecc81, men det är mest i teorin.


"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

skulle det ha som effect att signalen på returnsidan blir högre?
ECC81 är alltså det som är optimerat för loopar?

just nu sitter det ett ECC82 i den sockeln...
det har alltså bara 17 gain jämfört med ECC81 som har 60..

skulle det gå att byta mot ett ECC81 för att få mer förstärkning på returnsidan av loopen?

80's tone *blizzz*


09 Jan 2008, 22:22
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Tala gärna om vad det är för stärkare, och kanske länk till ett schema, så får du vettigare svar!

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


09 Jan 2008, 22:32
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
jag vet inte hur den sr ut, det är woody på planket som byggde den åt mig, den sitter i en JCM 800.

80's tone *blizzz*


09 Jan 2008, 22:38
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
nilo wrote:

jag vet inte hur den sr ut, det är woody på planket som byggde den åt mig, den sitter i en JCM 800.

80's tone *blizzz*


Och då är det Woody som du ska prata med, då det är endast han som vet vilken typ av loop han installerade och vet viklken rör typ somm passar bäst.


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


10 Jan 2008, 17:50
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
nilo wrote:

och väl fungerande, och jag fick faktiskt, trots att izzy sa att jag inte skulle få det, ganska bra precsence-kontroll med den nya poten...[:)][:p]


Jag sa aldrig att du inte skulle få en väl fungerande precense. Skulle inte ge förslag som inte fungerar väl. Däremot skrev jag att du får ännu större effekt av en precense-kontroll om du har mer nfb än vad som är fallet i stärkaren. Om den tillgängliga "precense-mängden" räcker för dig med nfb ansluten till 4 ohm och en 100k nfb-resistor - just be happy! Kul att det blev bra! Brännsår läker för det mesta.

/Gunnar


13 Jan 2008, 12:41
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
Izzy wrote:

nilo wrote:

och väl fungerande, och jag fick faktiskt, trots att izzy sa att jag inte skulle få det, ganska bra precsence-kontroll med den nya poten...[:)][:p]


Jag sa aldrig att du inte skulle få en väl fungerande precense. Skulle inte ge förslag som inte fungerar väl. Däremot skrev jag att du får ännu större effekt av en precense-kontroll om du har mer nfb än vad som är fallet i stärkaren. Om den tillgängliga "precense-mängden" räcker för dig med nfb ansluten till 4 ohm och en 100k nfb-resistor - just be happy! Kul att det blev bra! Brännsår läker för det mesta.

/Gunnar

aha, ok...

jodå, det räcker gott och väl, jag undrar om det kanske kan bero på att woody varit inne och pillat i den tidigare kanske?
han har gjort om en del i preampen så...

ja, brännsår läker, men man blir ändå jävligt arg på sig själv när man står där och det böjar svida till...

80's tone *blizzz*


13 Jan 2008, 12:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.