View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 00:46



Reply to topic  [ 9 posts ] 
FBT 250 
Author Message
Post FBT 250
Hejsan

Jag blev idag plötsligt tvungen [;)] till att köpa en sådan här. Skicket är utomordentligt och den låter kanonbra. Jag har försökt Googla fram lite om dessa stärkare med ganska dåligt resultat.
Jag vet att de tillverkades i Italien i slutet av 60-talet till början av 70-talet. Detta exemplar kontrollerades och S-märktes 1973 och har ett serienummer som skulle kunna tydas som att den tillverkades 1972.

Jag är intresserad av alla tänkbara fakta om dessa (Sixten Sustain?)
Hur är de egentligen? Kvalitet? Prisbild?


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Tack på förhand

/Stefan


08 Jan 2008, 23:03

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Standardutrstning i varje nyöppnad svensk musiksal (och det var många) under och strax efter tillväxtåren i slutet av 60- och början av 70-talet. Anslöts med spiraliserad kabel till bas eller gitarr av typen "planka", eller en elorgel med stativ som ett samtida campingbord. Trumset, 20-30 Bjärtongitarrer, maraccas, tamburiner, bjällror, triangel och en xylofon i lönnträ.

Ibland tyckte den på rent av 30- eller 40-talet utbildade musikläraren att allt utom trianglarna, xylofonen, Hugo Alvén, marschmusik och Ludwig van Beethoven var symboler för obildning och oljud. Så förstärkaren ställdes undan använd "så lite som möjligt" glömdes bort och nya modernare förstärkare (<i>och"] musiklärare) tillkom: Man hittar fortfarande praktiskt taget oanvända FBT och annat i björkfanérskåpen i musiksalens förråd[8D][:D]....


08 Jan 2008, 23:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Grattis till nyförvärvet Stefan, det där är mycket bättre än Jumbo! [:)] Och vilket fint skick!

Det jag inte gillar är hur försteget är fysiskt byggt och hur enheterna är monterade i kabinettet. Annars är det trevliga förstärkare som är betydligt bättre byggda än t.ex. DNS från samma period. Här är det hårdvirat helt utan etsade kretsar.
Ett problem som är rätt så vanligt i både FBT och DNS är dåliga pottar. Men om förstärkaren fungerar klanderfritt så är det troligen OK med den saken.

Det finns ju en basvariant också, 250LB, som förutom avsaknaden av tremolo egentligen har ett bättre försteg, även för gitarr.

Schema till båda varianterna har jag här, vänligen tillhandahållet av FBT i Italien för något år sedan:
http://web.telia.com/~u27805780/Schemat ... -250LB.pdf

Högtalaren som brukar sitta i de där, som säkert är en RCF egentligen, är ganska skarp i karaktären tycker jag. Där finns nog en förbättringspotential.

Förresten, så bör Du kanske koppla om nätspänningen i den! Det finns en plint med olika kablar inne i chassit, jag kan kolla hur det ska vara.
Maila mig så kan jag skicka någon bild på hur det ser ut.

/Sixten


09 Jan 2008, 08:59
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2008, 12:02
Posts: 52
Post 
Hej Stefan.
Jag spelar själv på en FBT 250LB (En sån som Sixten refererar till) & håller med om att dom låter förvånansvärt bra! Mitt ex hade bara elektroniken, så jag har byggt en egen 1*12" combo bestyckad med Eminence Tonker. Håller också med Sixten att komponenterna har varit lite konstigt monterade i originallådan. Låter suveränt till gitarr trots bassyftet!
/Kenneth


09 Jan 2008, 10:17
Profile
Post 
Hej Sixten

Tack för kommentarer och schema.

Skicket är helt fantastiskt. Inte en repa eller reva någonstans.

Jag maxflexade i morse och satt hemma och spelade lite. Den låter faktiskt riktigt jävla bra, trots originalhögtalaren. Jag har ett Jensen P12Q element som ligger och tar plats i garderoben. Det kanske kan vara idé att stoppa in det i lådan, eller?

Av vilken anledning bör man koppla om nätspänningen?

Du kan maila mig via den adress som finns i min profil.

[:)] Stefan [:)]


09 Jan 2008, 11:55

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Nätspänningen i Sverige var 220 volt 1973, idag 230 volt vilket ger högre arbetsspänning i förstärkaren än som var tänkt ursprungligen..


09 Jan 2008, 12:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Det går inte att bifoga något när man mailar via profilen, men jag har nog din adress kvar hemma.
Jag återkommer i kväll eller så.

/Sixten


09 Jan 2008, 13:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
woodstock wrote:

Standardutrstning i varje nyöppnad svensk musiksal (och det var många) under och strax efter tillväxtåren i slutet av 60- och början av 70-talet. Anslöts med spiraliserad kabel till bas eller gitarr av typen "planka", eller en elorgel med stativ som ett samtida campingbord. Trumset, 20-30 Bjärtongitarrer, maraccas, tamburiner, bjällror, triangel och en xylofon i lönnträ.

Ibland tyckte den på rent av 30- eller 40-talet utbildade musikläraren att allt utom trianglarna, xylofonen, Hugo Alvén, marschmusik och Ludwig van Beethoven var symboler för obildning och oljud. Så förstärkaren ställdes undan använd "så lite som möjligt" glömdes bort och nya modernare förstärkare (<i>och"] musiklärare) tillkom: Man hittar fortfarande praktiskt taget oanvända FBT och annat i björkfanérskåpen i musiksalens förråd[8D][:D]....


Ha ha, skön skildring [:D]

Hos oss fanns bara tramporgel, piano och skrammel... Om vi hade haft en FBT i vår skola hade jag nog varit el-gura-kung idag. På min tid fick man vackert bygga sig en planka själv. Och skulle det dessutom låta (!) smög man in på AV-centralen och lånade en rullbandare. Vikka tider... allt i en doft av spritstencilering, T-Rex Children on the revolution.

Ja, ja. Grymt snygg stärkare du hittat! Intressant konstruktion också med perforerat bakstycke? Blir det inte vintage-sus i hålen när du fläskar på [;)]

Intressanta små trixigheter i kretsen. Delade anodmotstånd och trebleavullande kondingar + väldigt höga input grid-motstånd? 100k/150k? Får du någon skärpa o klarhet i tonen, det ser ut som om man skulle kunna öppna upp den lite?

/Gunnar


09 Jan 2008, 14:35
Profile
Post 
Ibland skall man ha litta tur. Den har ägts av en lokal dragspelsdomtör och det var rena slumpen att jag råkade titta lite närmare på annonsbilden nedan.

Image


09 Jan 2008, 14:53
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.