View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:53



Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Mastervolym HC30/Grande finale! 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:04
Posts: 113
Location:
Post Mastervolym HC30/Grande finale!
Kan någon hjälpa mig, att koppla den första kanalen (den 12AX7-baserade) i min Ceriatone DC30-klon ur mastervolymens våld.
Jag använder stärkaren med en Lehle A/B/Y kanalkopplare, och det jag får är A (12AX7)= rent ljud A+B (12AX7+ EF86 kanlen)= ett annat rent ljud, samt B (EF86 kanalen) rent ljud.
Tre "clean sounds". Suck (på svenska!).

Om jag villa ha gain ur stärkaren blir det med en öronbedövande volym, EF86 kanalen har mycket, mycket mera tryck! Och saker och ting börjar med den kanalen hända först efter kl.13.

En Strata är mitt vapen.

Om jag använder <b>mastern </b> med kanal A försvinner "bottnet" ur ljudet plus att det blir ihåligt, ingen dynamik, headroom. Men med kanal B (EF86)låter det bra.
Kanal A låter för övrigt inte riktigt bra med pedaler heller, men herregud vad fint rent ljud den har.

Jag vill alltså i fortsättningen köra kanal A utan att signalen går via mastervolymen.

Nu är det ju så att jag inte begriper mig på scheman, men jag kan själv amputera eller löda in en eller två kablar i stärkaren om någon vänlig själ kan rita in åtgärden i följande layout åt mig: http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/matchlessLayout/DC30Ceriatone.jpg.

Ett schema har jag dessvärre inte hittat ännu.

Om det lyckas får jag alltså en trestegsraket, A, A+B (en aning mera gain) och B fet gain med min Lehle.

Jag vore tacksam för ett enkelt grafiskt svar, åt en enkel karl.

In abstracto, in concreto


08 Jan 2008, 21:20
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Jag kan ju börja med att svara fel, så måste nån komma in och rätta mig för att förhindra en katastrof. jag tycker det ser ut som om kanal A och B möts vid fasvändaren och att mastern är placerad efter fasvändaren. I min enkla värld betyder det att du inte kan ta bort mastern från endast ena kanalen.

Om du vill ha master på ena kanalen, men inte på andra, måste mastern komma före fasvändaren. I din Ceriatone innebär det att flytta mastern från efter fasvändaren till före, och sedan drar du ena kanalen via mastern och den andra rakt till fasvändaren.

Jag tycker Gunnar är blir allt mer något av en "master-guru" efter alla varianter och lösningar han testat i sina byggen. Hoppeligen kan han lösa ditt problem.


08 Jan 2008, 21:47
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hej Håkan !

Tyvärr så går det inte om du har för avsikt att använda Lehle A/B/Y kanalkopplare.
För att få till det du önskar måste man sätta in ett intärnt swithingssystem då blir detta fullt möjligt.
alternativt är att sätta in en master som går endast på ena kanalen, men då kommer du inte få lika mycket dist.

Det finns alternativ som innebär modda om A kanalen till mer gain med en master efter den och då kunna använda din Lehle A/B/Y kanalkopplare.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


08 Jan 2008, 21:56
Profile

Joined: 20 Aug 2002, 14:28
Posts: 220
Location:
Post 
Om jag fattat det hel rätt så sitter ju bara en EF86 innan fasvändaren på kanal B så volym kontrollen sitter väl alldeles innan fasvändaren. Det är möjligt att man kan ta ena rörhalvan från ingången på kanal a och flytta till b kanalen om man vill ha ett dist steg där men då har man ju ändrat en del.


08 Jan 2008, 22:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Henrik wrote:

Om jag fattat det hel rätt så sitter ju bara en EF86 innan fasvändaren på kanal B så volym kontrollen sitter väl alldeles innan fasvändaren. Det är möjligt att man kan ta ena rörhalvan från ingången på kanal a och flytta till b kanalen om man vill ha ett dist steg där men då har man ju ändrat en del.



Mja,,,Med bara ett EF86 plus ett gainsteg till kommer mer än troligt inte räcka till för att få till någon vettig dist. Sen att dra kablar till ena rörhalvan på A kanalen blir nog att be om strul med oväsen o annat [B)]
Men fullt möjligt är det ju [:)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


08 Jan 2008, 22:37
Profile

Joined: 20 Aug 2002, 14:28
Posts: 220
Location:
Post 
Nä det kanske inte blir så bra. Kan man leva utan katodföljare så har man ju två rörhalvor. Kanske hamnar lite närmar rent geografiskt också om man kan sno det rörer som ligger närmast EF86-an. Men det är ju lite ombyggnad.


08 Jan 2008, 22:48
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:04
Posts: 113
Location:
Post 
En mastervolym alltså är det jag önskar, men enbart på EF86-kanalen.

Om jag har förstått allt rätt har Ef86-kanlen för närvarande tre gainsteg.

Följande grej har jag sparat från ett forum i december.En kille har problem med sitt nybygge. I hans fall använder han samma layout, men enbart med två el84:or i slutsteget. Om jag bara kunde komma ihåg vilket forumet var. Steve Aholas namn verkar bekant från mina Hifitider,,, Här följer den saxade texten:

This is totally irrelevant but a buddy of mine has an SC-30. I told him that he could switch between the two channels with an A/B/Y box, but he said that the amp just doesn't work for channel switching because the EF86 high gain channel overpowers the clean channel so much.

So it occurred to me that would be the reason that Mark Sampson is putting the Master Volume on just the Gain channel of his Hot Cat amps (the old "Cut" control is now called "Brilliance" and he reversed the direction of the pot so CW is brighter).

In any case, I figured if I ever built a DC-30 clone (actually probably a 15 watt version like yours!) I would remove the cross-channel master volume control and just wire it to the PI input from the gain channel.

I was wondering what transformers you used for your amp?

Thanks and excuse the irrelevance...

Steve Ahola

P.S. Speaking of which, the Hot Cat 15 has a really simple clean channel: one gain stage going into the volume control going into PI. Period. You set the Clean volume, dial in the tone with the Brilliance control, and then go ahead and set up the Gain channel- which goes through 3 gain stages and a dc coupled pair/cathode follower before getting to the PI.
________________________________________
greg
08-15-2007, 04:49 PM
Yep, I used to have an SC30 as well and I never was able to use an A/B box with it for that very reason. It never occurred to me that the master could be put on just the one of the channels.

With this 15 watt version, I definitely have the same problem and I think your recommendation is a great one. I skipped the Master altogether on this one (just employing the Cut).

Being that I am primarily just using the EF86 channel for lead, the volume boost is actually welcome, but if I can get it to obtain less overkill distortion, I expect that it will still have the same difference in volume between the two channels and would benefit from applying the Master volume per your suggestion.

Can you point me toward a schematic of this type of Master Volume circuit? I have always read that Matchless Post PI MV was different than most, but I have never built an amp with a MV, so I've never looked into it.

As for the OT, I built it using the original Hammond L100 OT that was tied to this junk chassis. I did the same thing with my first build (a Spitfire - I owned a real one that that time) and although it sounded pretty good, truly became a Spitfire when I put in the West Labs OT - it totally increased the bandwidth across the board.

Once I determine this DC15 is not going to be scrapped, I will be using a West OT on it as well.

Thanks for the tip.

Greg
________________________________________
greg
10-17-2007, 07:31 PM
Greg:

This is totally irrelevant but a buddy of mine has an SC-30. I told him that he could switch between the two channels with an A/B/Y box, but he said that the amp just doesn't work for channel switching because the EF86 high gain channel overpowers the clean channel so much.

So it occurred to me that would be the reason that Mark Sampson is putting the Master Volume on just the Gain channel of his Hot Cat amps (the old "Cut" control is now called "Brilliance" and he reversed the direction of the pot so CW is brighter).

In any case, I figured if I ever built a DC-30 clone (actually probably a 15 watt version like yours!) I would remove the cross-channel master volume control and just wire it to the PI input from the gain channel.

I was wondering what transformers you used for your amp?

Thanks and excuse the irrelevance...

Steve Ahola

P.S. Speaking of which, the Hot Cat 15 has a really simple clean channel: one gain stage going into the volume control going into PI. Period. You set the Clean volume, dial in the tone with the Brilliance control, and then go ahead and set up the Gain channel- which goes through 3 gain stages and a dc coupled pair/cathode follower before getting to the PI.


Steve - I am in the process of taking your advice on my little "DC-15". The Lightning side is simply pretty lame - I may have made an error on it, but it isn't doing what I want. I'll likely give the Bad Cat clean channel a try - thanks for the tip.

Also, on the EF86 side: I added a pre-PI MV to it using a 1M log pot. While it does reduce the volume, it doesn't really seem to work like I was hoping (also, please remember, this is the first MV I've put in an amp). First off, it is scratchy. I was assuming that since I put it between the .01 cap and the PI screen, I'd be working with a signal that has no DC on it. I'll check that out soon.

More importantly, however, it seems that the distortion I am getting from that channel is very much a combination of the EF86 and the PI. When my EF86 channel master is down to a level which matches better with the Lightning side, it sounds quite different than with the master up high, sending a lot of signal to the PI. Noticeably less distortion (and not bad sounding, but not the "lead" channel I was hoping for).

I suppose my real question is should I be using a 1meg pot for this application and does it simply need to be inserted between the EF86 stage and where it enters the PI (with the pot tied to ground on one leg) - or is there more to it than that?

Finally, am I experiencing the expected results?

In short, what I have built is a 15 watt boat anchor with a bunch of tubes. Well, it is not that bad, but not was I was hoping for. The Lightning side isn't clean enough at usable volumes (and simply doesn't sound very good), the EF86 channel distorts great, but is too loud. Taming its volume by way of the pre-PI master reduces its distortion too much for my original intended purpose.

Any direction on salvaging the build would be appreciated.

Greg
________________________________________
DirtyGeorge
10-18-2007, 08:27 PM
Greg,

The grid of the PI is several 10s of volts above ground. To put the master volume on the PI input you would either need to add a blocking cap or instead of grounding the bottom of the pot, tie it the to the top of the tail resistor.

But putting a volume pot there is worthless anyhow since it just follows the channel volume. So they both do the same thing, except that having the pot tied to ground you are screwing up the PI bias.:(

The main problem you are facing in trying to have balance between clean and distortion channels is that, as you have already seen, the distortion is being produced in the PI. You need to overdrive the ef86 instead and then your existing channel volume will control the level of the distorted signal.

To do this I would split the parallel triodes in channel 1. Leave one for that channel but use the other to boost channel 2 input before sending it to the ef86. Put a volume pot between the triode stage and the ef86 to control the amount of distortion. Use the original volume pot to match the output level of the ef86 with the clean channel.

DG
________________________________________
greg
10-19-2007, 09:53 PM
I like this idea. The "clean" channel preamp I am about to try uses only 1/2 of the tube, so I'll have one available.

With it set up as you describe, will I be able to wire this volume pot such that it is affectively off for this pre-Ef86 gain stage allowing me to tap into the original signal path to retain the original sound? Or, would I need to have another input jack that takes me straight into the EF86? Better yet, some kind of switched volume pot?

You are leading me places I have never been - this is good. This whole project has been a great learning process (It started out as a Lightning, but I had months of oscillation issues, I replaced the OT, still had oscillation, so I added the EF86 channel just to see if the oscillation was in the Lightning preamp, then a trip to a real tech (which bore no fruit), then I found that I had miswired the OT, - then finally - a working amp that simply hasn't yet been worth the effort (tonally).

This sounds to me like an idea worth pursuing. Definitely not the simple, single channels, non-MV stuff I have built previously.

Thanks for the suggestion.

Greg
________________________________________
DirtyGeorge
10-19-2007, 10:42 PM
Greg,

You could use a SPDT switch (or switched pot) to bypass the added triode gain stage. Connect the switch common to the ef86 grid and one switch contact to the input (junction of R5 and R6) and the other to wiper of the first vol pot.

You might want to use a DPDT switch instead. With the second switch circuit connected to the coupling cap from the triode plate. With this you would short the first triode output to ground when in bypass mode. I don't think this would be necessary but keep it in mind.

This should give you the original tone (when in bypass mode) but of course you will still have the PI distortion and the clean channel balance issue.

I am going on vacation tomorrow so I won't be checking the forum for two weeks. Good luck with you build. I will check this thread when I get back.


In abstracto, in concreto


08 Jan 2008, 22:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Tonebuddy wrote:

En mastervolym alltså är det jag önskar, men enbart på EF86-kanalen.

Om jag har förstått allt rätt har Ef86-kanlen för närvarande tre gainsteg.



Hej igen Håkan!
Nej det går inte eftersom den nuvarande mastern sitter efter fasvändaren och därför påverkar bägge kanalerna när den är påkopplad.
Det ända sättat att göra det på är som jag skrev ovan: med ett inträrnt swithingsystem så man kan koppla på o av mastern när man byter kanal.

Och nej Ef86-kanlen har bara ett gainsteg (det var Hot Cat 15 som hade tre gainsteg tror du blandade ihop det lite [;)])och en volym innan den går till fasvändaren,disten som du upplever är när Ef86 steget överstyr fasvändaren så en master innan fasvändaren kommer göra nada.





Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


09 Jan 2008, 00:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:04
Posts: 113
Location:
Post 
Tack för svaren kamrater!

Ett internt switching system. Hmmm. Lehlepedalen har en midiport. Skulle det månntro kunna lösa sig. ,,Om jag nu har förstått det hela rätt.

Är detta en svår och tung operation?

In abstracto, in concreto


09 Jan 2008, 08:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Ocku wrote:
Jag tycker Gunnar är blir allt mer något av en "master-guru" efter alla varianter och lösningar han testat i sina byggen. Hoppeligen kan han lösa ditt problem.


Tack för den komplimangen som jag såg först nu [:)] Dock har ni redan på ett guru-aktigt sätt rett ut förutsättningarna för en annan master-konstuktion. Att flytta mastern före fasvändaren i denna stärkare kommer ge helt annat sound och funktion. Inte ens värt att testa tycker jag.

Owes förslag att med ett internt switch-system som helt enkelt kopplar ur crossovermastern i det läge kanal A används måste vara det optimala ljud- och funktionsmässigt. Ett litet system med optoswitchar vore elegant? Dock är jag inte så förtjust i den här typen av master, men det är kanske just i ett sådant här slutsteg den funkar bra? Jag har inte meckat så master i Vox-världen.

/Gunnar


09 Jan 2008, 10:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Izzy wrote:



Owes förslag att med ett internt switch-system som helt enkelt kopplar ur crossovermastern i det läge kanal A används måste vara det optimala ljud- och funktionsmässigt. Ett litet system med optoswitchar vore elegant? Dock är jag inte så förtjust i den här typen av master, men det är kanske just i ett sådant här slutsteg den funkar bra? Jag har inte meckat så master i Vox-världen.

/Gunnar


Det funkar utmärkt med optoswitchar till detta, har själv testat på min Fender D Showman. Nu sitter jag och väntar på en sändning optoswitchar så att lösningen kan bli permanent (jag behövde fler switchar för det). I mitt fall sitter ju mastern redan före PI, så det problemet har jag inte.

Lösningen blir dessutom sådan att när jag drar ut MVswitchen kopplas mastern som vanligt igen, ifall strömförsörjningen etc till optokopplarna skulle gå sönder.

En sak som jag märkte när jag provkopplade var att det blev ett förfärligt smällande när jag bytte mellan kanalerna av någon anledning, trots optokopplare. På något sätt byggdes det upp en spänning, vad vet jag...
Av den orsaken kommer jag att jorda den kanal som inte används vid kanalens volympot, även det med hjälp av en optoswitch. Mesa Boogie har en hel del jordning av ej använda gainsteg etc om jag inte minns fel.

Det som krånglar till det hela är att samtidigt som normalkanalen ska gå direkt ska reverbsignalen också komma fram. Har separat Dwell till varje kanal, så reverben växlas med opto den åxå.

Anledningen till att jag gör detta är precis den som Tonebuddy säger, det låter mycket snyggare om Normalkanalen (som jag har till rent ljud) med Mastern på 10, samtidigt som Mastern måste till för distkanalen. Det blir ett mera mättat, fylligt rent ljud.



/Lennart

http://www.specter.se


09 Jan 2008, 11:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:04
Posts: 113
Location:
Post 
Till saken hör också det att CUT-kontrollen (= presence)inte fungerar då man använder mastervolymen. 12AX7-kanlen låter faktiskt som Hacke Hackspett, svårt att ratta in balans med tonkontrollerna.

Bägge kanlerna har också egna effektloopar. Inte precis märkvärdiga, man är tvungen att använda högklssiga effekter, typ TC-electronic.

Men det här med midi (läs det tidigare nämnda här i tråden) och optoswitchar, finns det någon vänlig själ här i vår gemenskap som är redo att anta utmaningen? Mot skälig ersättning.

Givetvis är också övriga synpunkter välkomna.

Hälsningar, Håkan

Hälsningar, Håkan

In abstracto, in concreto


09 Jan 2008, 12:23
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:04
Posts: 113
Location:
Post 
Oj då!

Några tyrckfel i föregående inlägg, f´låt!

In abstracto, in concreto


09 Jan 2008, 12:26
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Det är betydligt enklare om du hade ett schema, lite vanskligt att göra ett förslag utifrån layouten.

Då kan du nog få förslag/hjälp här så att du kan få till en sådan lösning.

Optokopplare är väldigt enkla att arbeta med, som switchar så är det öppen/"stängd" beroende på om styrströmmen är på eller inte. Anledningen till att jag skriver "stängd" är att det egentligen är ett väldigt stort motstånd i stängdläget, ofta ca 10M (beroende på switch).

Du kan även använda en optokopplare som volym, det innebär att du när du slår på styrströmmen, som i sin tur passerar en pot av lämplig storlek så styr du motståndet i optokopplaren, som då, inkopplad mellan jord och signal shuntar lämplig mängd signal till jord. Funkar alldeles utmärkt.

Det vill säga att du kan ha en volym inställd på mastern, sedan kopplar du till ytterligare en volym som egentligen bara är en optokopplare som shuntar signal till jord.
Att tänka på är att före optokopplaren ska det sitta ett motstånd på minst ca 100k, för att förhindra att föregående rör "dräneras".


/Lennart

http://www.specter.se


09 Jan 2008, 16:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:04
Posts: 113
Location:
Post 
Jag måste få tag på ett schema!

Nik Azam på Ceriatone har ej heller ett schema att ge, det har jag prövat. Denna modell av DC30 är urmodellen från tidigt 90-tal. Jag har dock sett på nätet en slarvigt handskriven version av schemat för ett halvår sedan.. Men jag hittar den inte mera.

Skall göra ett nytt försök i kväll. Kanske någon blir "på hugget"[:p]

In abstracto, in concreto


09 Jan 2008, 17:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Är inte Webers 6D30 en ripp off? Han brukar inte slaviskt följa original-scheman, men det är kanske något att utgå från?

https://taweber.powweb.com/store/6d30_schem.jpg

/Gunnar


09 Jan 2008, 17:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:04
Posts: 113
Location:
Post 
Här är två, den andra är utförligare.

http://www.triodeel.com/images/matdc30.pdf

http://www.schematicheaven.com/newamps/matchless_dc30_old.pdf

In abstracto, in concreto


09 Jan 2008, 18:35
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:04
Posts: 113
Location:
Post 
Ach äntligen!

http://www.freewebs.com/jonesamps/matchless_dc30.pdf

In abstracto, in concreto


09 Jan 2008, 18:45
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Har du samma omkopplare på mastern som är inritat på schemat, dvs i potten? Då är det ju egentligen så att du bara ska ersätta den mekaniska switchen med en optoswitch.

Eller rättare sagt, det räcker att lägga den parallell, om du har den mekaniska med bruten krets. Då kan du använda den mekaniska om något skulle gå sönder.

Optoswitchen öppnar = kopplar in MV, sänker volymen
Stänger = kopplar ur MV, höjer volymen.

Som drivström behöver du en svag likström, ca 10-15mA. Kan tas från glödströmmen vad jag förstått, med likriktardiod och något motstånd för att få ner strömmen. De sakerna har jag inte gjort själv, jag tar driften från mitt pedalbord (analogt) med 9V.

Om din Lehleswitch kan skicka en sådan ström har du nog bättre koll på än jag. Om inte så behöver du använda midi-styrningen. Det eventuella interface som behövs i stärkaren för det lämnar jag med varm hand till andra.[:o)]

Exempel på lämplig optokopplare: http://www1.silonex.com/datasheets/spec ... 104058.pdf

Finns även Vactrol 5C3 om jag inte minns fel på benämningen.

Om det finns något bra sätt att få till Presencekontrollen kan säkert andra svara på.


/Lennart

http://www.specter.se


09 Jan 2008, 21:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:04
Posts: 113
Location:
Post 
Ja tack Lennart, jag har samma switch som på schemat. Stärkaren är kusligt identisk med originalet. Vi börjar närma oss lösningen på att äntligen också göra den fungerande, för kommande generationer.

Synd bara att det är hebreiska för mig om jag inte får det grafiskt beskrivet eller inritat i layouten vad jag skall göra, steg för steg.

Jag kan löda, har bra verktyg, en vilja av stål och förstår vad man inte får göra med en elektrolyt,, men..
Alla kan vi bidra med något även om en del personer (som jag) enbart kan komma med visioner om hur det egentligen borde vara, eller vad som fattas,, som i detta fall. Ett bidrag det också, förhoppningsvis. Jag erkänner mina brister.

Synergi! Här finns flera tusen år av drömmar, kunskap och erfarenhet. Leve RÖRSNACKET!

In abstracto, in concreto


09 Jan 2008, 23:31
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Det går inte att ha DC30:ans typ av master och cut-kontroll samtidigt med full funktion. Cut-kontrollen är egentligen samma som mastern men den verkar bara på högre frekvenser och mastern maskerar verkan från denna effektivt ju mer man ställer ner mastern. Om man switchar in och ut mastern kanske detta i vissa fall kan bli en positiv bieffekt?

Annars får man ändra en av kontrollerna så att man jordar bort signal på repektive fas vilket innefattar en dubbelgangad pot. Den typen av koppling som master brukar ofta låta bättre även om VOX/Matchless-designer verkar gynna den typ av master som sitter i nu ovanligt bra. Men switchningen blir mer komplicerad med den dubbla pot:en som master så det enklaste bör vara att ändra cut-kontrollen och principen blir densamma:

Image


10 Jan 2008, 01:41
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Tonebuddy wrote:

Ja tack Lennart, jag har samma switch som på schemat. Stärkaren är kusligt identisk med originalet. Vi börjar närma oss lösningen på att äntligen också göra den fungerande, för kommande generationer.

Synd bara att det är hebreiska för mig om jag inte får det grafiskt beskrivet eller inritat i layouten vad jag skall göra, steg för steg.

Jag kan löda, har bra verktyg, en vilja av stål och förstår vad man inte får göra med en elektrolyt,, men..
Alla kan vi bidra med något även om en del personer (som jag) enbart kan komma med visioner om hur det egentligen borde vara, eller vad som fattas,, som i detta fall. Ett bidrag det också, förhoppningsvis. Jag erkänner mina brister.

Synergi! Här finns flera tusen år av drömmar, kunskap och erfarenhet. Leve RÖRSNACKET!

In abstracto, in concreto


Vilja av stål? Ja, då är du nästan framme... [;)]

Det enkla är var switchen ska sitta, parallellt med den mekaniska switchen.

Det svåra i detta fallet är att få till styrningen av switchen, vad jag kan se på Lehles hemsida så verkar den där midihanteringen mest vara till för att styra pedalen utifrån. Inte att pedalen styr annat.

Det enklaste är att göra en styrning via en separat mekanisk switch, som helt enkelt öppnar/stänger strömmen till lysdioden i optokopplaren. Samtidigt vill man ju att detta ska ske på exakt samma stund som du byter kanal, för att det inte ska bli några våldsamma volymsvängningar. Att få till detta med Lehlesakerna vet jag inte om det går. Däremot om du bygger ett pedalbord med A/B-switch i så är det inte svårt.

För att det ska vara enkelt att koppla om ska switchen lämpligen sitta i ett pedalbord eller liknande, inkopplad via en vanlig tvåledarkabel till stärkaren. Strömmen till detta kan antingen tas från ett batteri/adapter, eller från den interna glödströmmen, som likriktas. Det senare låter behändigt, då behöver du inte tänka på batterier, samtidigt har du kanske redan en strömförsörjning till dina pedaler?

Jag ska försöka få till en enkel skiss på vad jag menar, kan dröja någon dag tyvärr...


/Lennart

http://www.specter.se


10 Jan 2008, 10:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:04
Posts: 113
Location:
Post 
Tackatackar!

Jag glömde ett par detaljer, först vilken typ av A/B pedal=http://www.lehle.com/products/Dual/Lehle_Dual_SGoS_Manual.php. Kan den månntro skicka tillräckligt med ström utan att behöva kasta in midi-styrning i spelet.. Hur skall jag mäta det?

Och sedan det där med CUT=presence. Då jag nu drömmer om att kunna använda enbart EF86 kanalen med mastervolym, kan jag lugnt konstatera att det fungerar ypperligt med full presence (max diskant). Samma kanal har en variationsrik sexlägesswitch för ton. Mycket välljudande. Om jag i dagens läge använder samma kanal utan master och CUT under kl.15, blir den för mörk.

Betyder det här att man skall "bypassa" också CUT med en ytterligare optoswitch om jag förstått allting rätt. Eller också samtidigt byta riktning på CUT? Den fungerar helt tvärtemot vad CUT gjorde på engelska stärkare d v s den höjer diskanten då du vrider den medurs.

In abstracto, in concreto


10 Jan 2008, 10:06
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Tonebuddy wrote:

Tackatackar!

Jag glömde ett par detaljer, först vilken typ av A/B pedal=http://www.lehle.com/products/Dual/Lehle_Dual_SGoS_Manual.php. Kan den månntro skicka tillräckligt med ström utan att behöva kasta in midi-styrning i spelet.. Hur skall jag mäta det?

In abstracto, in concreto


Nej, den skickar MIDI-styrsignaler, något jag kan väldigt lite om. Jag tror att det är momentana styrsignaler som inte kan användas för att driva några lysdioder i optokopplare med, tyvärr. Däremot kan de användas för att styra någon liten grunka i stärkaren, som i sin tur öppnar/stänger styrströmmen till optokopplaren, något jag inte behärskar.

Däremot vet jag att det var några killar på Rörplanket som hade massor av idéer för något halvår sedan om detta. Någon som kommer ihåg vilka det var?


/Lennart

http://www.specter.se


10 Jan 2008, 20:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Custom Sam wrote:

Däremot vet jag att det var några killar på Rörplanket som hade massor av idéer för något halvår sedan om detta. Någon som kommer ihåg vilka det var?


/Lennart

http://www.specter.se

Tror jag är skyldig där.[:I]
Massa idéer men inte förmåga att avkoda midisignalen till användbara signaler. Brukar ju sitta en hårdvaruprogramerad ic-grunka som gör det.
Midisignalen brukar komma i ett tåg med ettor och nollor som sen ska tolkas och slängas ut parallellt istället på ett antal utgångar som då öppnar respektive transistor som släpper igenom strömmen till optokopplaren. Krångligt värre.[B)]


10 Jan 2008, 21:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:04
Posts: 113
Location:
Post 
Quote:
/Lennart
Jag ska försöka få till en enkel skiss på vad jag menar, kan dröja någon dag tyvärr...



[:D] Tack! Det kallar jag för karlatag!

In abstracto, in concreto


11 Jan 2008, 11:32
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Custom Sam wrote:


Däremot vet jag att det var några killar på Rörplanket som hade massor av idéer för något halvår sedan om detta. Någon som kommer ihåg vilka det var?


/Lennart




Jag gjorde etsade ett prototyp kort och gjorde en firmware för en 16F628, Funkade i emulatorn iaf. Gick utmärkt att bara sniffa paketen efter patchchange och switcha därefter, så det är inte speciellt svårt eller mycket kåd involverad, men kanske inte helt midi-puristiskt heller. kan förklara och visa source hur det går till om någon är intresserad. Dock har projektet hamnat i stiltje då det finns allt för lite tid och allt för mycket oavklarade projekt på hyllan. Håller på med en tvåkanalig 18wattare nu, kanske inte så dumt att dra igång projekt midiswitch igen. =)


/Peder

Signature deleted due to offencive remarks


11 Jan 2008, 15:00
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
linusberg wrote:

Custom Sam wrote:


Däremot vet jag att det var några killar på Rörplanket som hade massor av idéer för något halvår sedan om detta. Någon som kommer ihåg vilka det var?


/Lennart




Jag gjorde etsade ett prototyp kort och gjorde en firmware för en 16F628, Funkade i emulatorn iaf. Gick utmärkt att bara sniffa paketen efter patchchange och switcha därefter, så det är inte speciellt svårt eller mycket kåd involverad, men kanske inte helt midi-puristiskt heller. kan förklara och visa source hur det går till om någon är intresserad. Dock har projektet hamnat i stiltje då det finns allt för lite tid och allt för mycket oavklarade projekt på hyllan. Håller på med en tvåkanalig 18wattare nu, kanske inte så dumt att dra igång projekt midiswitch igen. =)


/Peder

Signature deleted due to offencive remarks

Det får du göra en tråd om ifall du har lust[:p]
Det jag skulle vilja veta är hur och vad man slänger in i chippet för att det ska fatta patchchange komandot.
Det skulle även vara trevligt med ett motsvarande chip som genererar patchchange-koden tex i en footpedal med momentana stompar. Då kan man styra antingen med sin egen fotpedal eller med någon midipryl.[:)]


11 Jan 2008, 19:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Tonebuddy wrote:

Quote:
/Lennart
Jag ska försöka få till en enkel skiss på vad jag menar, kan dröja någon dag tyvärr...



[:D] Tack! Det kallar jag för karlatag!

In abstracto, in concreto


Nåja, något större karlatag är väl inte skissen precis...[:o)] Den visar dock hur enkelt det är att koppla med opto, i alla fall så länge man håller sig till analog styrning.

http://www.samsson.se/Optokopplarskiss_Matchless.jpg

Använd ett motstånd på 470 eller 560 Ohm, beror på vilken optokopplare du använder.

Edit: Vad jag glömde säga är att om du använder en tvåpolig fotomkopplare så kan du dels växla kanal, dels koppla in optokopplaren med samma tramp. Då får du den funktionen du frågar efter. Dock får du bygga ett pedalbord...

/Lennart

http://www.specter.se


12 Jan 2008, 00:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:04
Posts: 113
Location:
Post 
Tack Lennart!

Pedalbord, fotomkopplare. Hmm. Jag har en tredje utgång (märkt <b>T)</b> med Telejack i Lehle pedalen. Kolla Lehle -länken i mina tidigare inlägg. Om man dels skulle ta strömförsörjningen därifrån( ett nytt hål) till stärkaren och sedan montera ett stereojack in i Lehle. Har jag förstått det rätt , så kan man montera in en optokopplare också in i Lehle, där den styrs av de övriga interna fotomkopplarna eller lysdioderna.

Eller fanns det ett lättare sätt?


Jag hoppas att jag ej föll av kälken i detta resonemang.

In abstracto, in concreto


12 Jan 2008, 21:16
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 52 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.