View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 08:42



Reply to topic  [ 8 posts ] 
UL frågor 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 14:40
Posts: 482
Post UL frågor
Jag bedriver lite forskningen om förstärkare p.g.a. jag antagligen tänker modda min Fender 75 som ju, om jag förstått allt rätt, har en UL transformator?

Jag upplever det som min stärk inte har samma närhet/klarhet i ljudet som andra Fender jag provat som inte har den typen av transfomator. Har för mig att jag läst någonstans att det är typiskt för UL bestyckade förstärkare men jag kan komma ihåg helt fel.

Kan ni upplysa mig lite?

Tackar

pEr


08 Jan 2008, 10:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Den viktigaste kretsskillnaden för närhet och klarhet (förutsatt att vi definierar begreppen någorlunda lika) mellan Fender 75 och andra reverb-bestyckade Fender från 70- och 80-talet tror jag är alla 500pF diskantavkopplare på rörstegen i försteget, effektloopen och även 15" högtalaren om man har en sådan, de fanns ju som topp och 12" combo också.

Fender gjorde ju UL av flera stora förstärkare -77 och frammåt, de brukar låta nog så klara. I och för sig säkert även en produkt av trafon med högre B+ som följde UL-designen men samma förutsättningar finns ju i din förstärkare vad gäller nättrafo/utgångstrafo.

Du kan prova själv relativt enkelt hur mycket UL-tapparna gör: Löd bort UL-tapparna från socklarna och löd fast dem var för sig på ett isolerat lödstöd där de inte riskerar att komma i kontakt med något.

Ta ut skärmgallerspänning med 600 volt isolerad kabel, lämplig punkt på schemat http://www.geocities.com/twoseriesfende ... _schem.pdf är mellan två effektmotstånd i högspänningslinan: Just efter ett 2.7k 10w motstånd där detta möter ett 1k motstånd i serie och 30k-20w/20mfd-500v mot jord. Dra till pinne sex på ena oktalsockeln, förbind med pinne sex på den andra oktalsockeln. Det finns redan 470 ohm skärmgallermotstånd kopplade mellan pinne sex och fyra.

Återstår att mäta att du verkligen har skärmgallerspänning och kolla/justera bias: Klart!

Fender 75 går hett med runt 500 volt på anoderna. UL-tapparna har lägre arbetsspänning, och punkten vi valt för att ta ut skärmgallerspänningen har 410 volt enligt schemat (scheman är opålitliga vad gäller spänningsangivelser men det ger ett riktvärde.) I vilket fall: Här kan man överväga högre värden på skärmgallermotstånden, liksom att köra med nättrafot kopplat på 240-voltstappen för att få allt att gå lite svalare.


08 Jan 2008, 15:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hej Per!

Här kommer några modds som jag tycker du ska pröva innan du bygger om den till pentode (som i så fall är lämpligt att instalera även en choke med):

1. Klipp bort feedbacken, detta är "kaka på kaka" i en UL konstruktion som bara gör att stärkan låter hårt o livlöst.

2.Ändra fasvändaren till BF fast behåll 22n kondingarna.

3.Det finns flera "dyskatstrypare" i stärkan dessa är 500pf som sitter mellan anode o katode, klipp dessa en i taget o lyssna mellan varje du tar bort, kan hända du vill behålla någon av dom, vem vet [;)]

Well, har en misstanke att efter dessa modds du kommer känna av mer av fender karaktären.[^]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


08 Jan 2008, 20:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Amp Healer wrote:

Hej Per!

Här kommer några modds som jag tycker du ska pröva innan du bygger om den till pentode (som i så fall är lämpligt att instalera även en choke med):

1. Klipp bort feedbacken, detta är "kaka på kaka" i en UL konstruktion som bara gör att stärkan låter hårt o livlöst.

2.Ändra fasvändaren till BF fast behåll 22n kondingarna.




3.Det finns flera "dyskatstrypare" i stärkan dessa är 500pf som sitter mellan anode o katode, klipp dessa en i taget o lyssna mellan varje du tar bort, kan hända du vill behålla någon av dom, vem vet [;)]

Well, har en misstanke att efter dessa modds du kommer känna av mer av fender karaktären.[^]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se



Jag tänkte inte så mycket som en mod utan mer som en jämförelse i första hand med/utan UL under ungefär samma förutsättningar...

Att också testa UL utan negativ feedback är en bra idé eftersom UL-tapparna ger en viss lokal feedback mellan skärmgaller och anod.

Återkopplingen som sitter i förstärkaren nu verkar å andra sidan på fasvändaren (och indirekt 6L6:orna som för övrigt i egentlig mening är tetroder[;)]). Släpper man den och samtidigt ökar gallerläckorna till 1 M och anodmotstånden till 82/100k ändrar man balansen i fasvändaren radikalt.

En väldigt hyllad UL design är DrZ Route 66 (och Z-28 mfl.) Den är kopplad enligt Owes idé utan negativ återkoppling från utgångstrafot och med fasvändarkomponentvärden ganska identiska med VOX AC30. Den blir lite mer balanserad (än standard blackface Fender fasvändare) och värt att prova...


08 Jan 2008, 22:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
woodstock wrote:

Amp Healer wrote:

Hej Per!

Här kommer några modds som jag tycker du ska pröva innan du bygger om den till pentode (som i så fall är lämpligt att instalera även en choke med):

1. Klipp bort feedbacken, detta är "kaka på kaka" i en UL konstruktion som bara gör att stärkan låter hårt o livlöst.

2.Ändra fasvändaren till BF fast behåll 22n kondingarna.




3.Det finns flera "dyskatstrypare" i stärkan dessa är 500pf som sitter mellan anode o katode, klipp dessa en i taget o lyssna mellan varje du tar bort, kan hända du vill behålla någon av dom, vem vet [;)]

Well, har en misstanke att efter dessa modds du kommer känna av mer av fender karaktären.[^]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se



Att också testa UL utan negativ feedback är en bra idé eftersom UL-tapparna ger en viss lokal feedback mellan skärmgaller och anod.



Det var det jag menade med:"kaka på kaka" [;)]
Och vad jag fått lära mig så är det inte bara en " viss lokal feedback" utan det är en lokal feedback genom att koppla UL.

Anånde 82/100K i fasvändaren, så glömde jag skriva att 2X100K blir bättre.
Har moddat några Fender UL vid det här laget och efter göra dom moddsen jag föreslog (och kanske några till [;)]) så har det inte direkt känns som man saknat Petode, dessa stärkare är ju rätt kraftfulla så den "avrundningen" som UL medför i tonen är bara trevligt om man nu inte tänkt sig lira Metall/hårdrock genom stärkan.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


08 Jan 2008, 22:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Jag har förstått att du har bra koll på Fender 75, själv har jag någon slags hatkärlek till modellen [}:)]/[:)]: UL, trött krets, jättetrafo med 10000 volt B+, kabeldragning[:(]. På pluskontot å andra sidan fint switchsystem, kompakt format och vettiga grundfunktioner att plocka fram, ofta fyndläge när man handlar (om man nu behöver en..)

Quote:
dessa stärkare är ju rätt kraftfulla så den "avrundningen" som UL medför i tonen är bara trevligt om man nu inte tänkt sig lira Metall/hårdrock genom stärkan.



Hårdrockarna borde väl gilla stärkaren eftersom designen är så: <b><font color="black"><i>svart"]</font id="black"></b>?


08 Jan 2008, 22:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
woodstock wrote:

Jag har förstått att du har bra koll på Fender 75, själv har jag någon slags hatkärlek till modellen [}:)]/[:)]: UL, trött krets, jättetrafo med 10000 volt B+, kabeldragning[:(]. På pluskontot å andra sidan fint switchsystem, kompakt format och vettiga grundfunktioner att plocka fram, ofta fyndläge när man handlar (om man nu behöver en..)




Fast även jag har en hatkärlek till den modellen, men inte pga UL eller trafon dessa kan jag efter har moddat några av dessa se som en tillgång[^]

Men kabeldragning är helt klart [:(]. även konstrutionen att ta ner späningen innan fasvändaren o halvwatt swithen suger mega pga att det blir sån värme runt dessa kompnenta att lödtennet försvinner med tiden (alla av dessa jag haft inne så har det varit så lite lödtenn kvar att det räckte trycka lite på motstånden så lossnade dom [V])

Men som du säger kan vara en fyndstärkare som med diverse modds går att få låta jäkligt bra [^]


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


09 Jan 2008, 01:21
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 14:40
Posts: 482
Post 
Jag tackar och bockar för de upplysande svaren!

pEr


09 Jan 2008, 15:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.