View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:47



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
Jag håller på och fixar till min gamla Philicorda, två manualer plus baspedaler. Hybridmaskin, både rör och transistorer.

Förstärkarens slutsteg är fyra EL 86, totalt är det 8 st ECC83. Ett otal transistorer här och där.

Jag gör inte någon djuprenovering i detta läget, mer att den ska fungera att spela på OK på ett av barnens bröllop... Några låtar bara. Hinner inte göra alla saker nu, helt enkelt. Jesper har skrivit en del kommentarer tidigare på forumet kring Philicorda, och det är ju en del att byta om man ska göra det "by the book" så att säga.

Orgeln fungerar, lite dålig bas på pedalerna . Detta har jag via en kontakt som även har donerat ett schema till mig fått reda på beror på att det är ledande små gummiplattor på kontakterna, som med tiden har tappat ledningsförmågan. Jag mätte upp baspedalerna och det varierade mellan 160 Ohm till 16 kOhm... Tipset jag fick från tjommen med schemat var att lägga på Wire glue på gummibitarna, så att de blir ledande igen. Kanske kan glädja någon som har funderingar kring ett sådant speciellt ämne....


Det jag tänkte fråga om är att jag mätte upp glödströmmen till 5,6 V vilket får sägas vara lite fjuttigt. Orgeln går på en lindning för 240V, det brukar vara typ 235 V i väggen här. Några tips här?

_________________
/Lennart


12 Jun 2022, 23:16
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
Första frågan blir väl var i anläggningen du mäter upp glödspänningen? Om det är på direkt trafon är det lite märkligt lågt, men om mätningen görs "längre in" i kretsarna kan det ju vara kablage/kontaktering eller så som har onödigt hög resistans så det blir ett spänningsfall.


13 Jun 2022, 12:01
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
lampuradio wrote:
Första frågan blir väl var i anläggningen du mäter upp glödspänningen? Om det är på direkt trafon är det lite märkligt lågt, men om mätningen görs "längre in" i kretsarna kan det ju vara kablage/kontaktering eller så som har onödigt hög resistans så det blir ett spänningsfall.


Tack för input!

Ja, det var inte rakt på trafon. Gör jag det så blir 5,8 V, då är det 232 V i väggen.

Jag skulle iofs kunna ändra till 220 V på trafon, men det känns bra att ta det lite lugnt med den gamla maskinen.

De ledande gummibitarna på baspedalerna låter bättre när man spelar på dem, nu är det egentligen bara höga C som är lite svag. Precis som att det laddas upp av spelning, som gamla kondingar...

_________________
/Lennart


13 Jun 2022, 21:37
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
Låg glödspänning är inte omedelbart dödande, men sägs vara olämpligt i längden för slutrör. Jag tror du kan hålla det orosmomentet i bakgrunden.

Om kontakterna blir bättre vartefter maskinen används kan det vara nån form av ytfenomen på gummidelarna, kanske en försiktig rengöring om det går att komma åt?


13 Jun 2022, 21:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
Plocka ut alla rören o kolla vad du får för värden då.
Går dom upp , sätt då in rören ett efter ett och se om det är något av rören som drar mer späning än normalt.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


14 Jun 2022, 07:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
lampuradio wrote:
Låg glödspänning är inte omedelbart dödande, men sägs vara olämpligt i längden för slutrör. Jag tror du kan hålla det orosmomentet i bakgrunden.

Om kontakterna blir bättre vartefter maskinen används kan det vara nån form av ytfenomen på gummidelarna, kanske en försiktig rengöring om det går att komma åt?



ja, jag har gjort ren gummibitarna med elektronikspray på en tygbit som jag hade satt fast med dubbelhäftande tejp på en bit kreditkort, bra material att ha till allt möjligt. Men när jag upptäckte att det är gummibitar så vet jag inte vad som det kan rengöras med. Det ska gå att fräscha upp gummit med det där limmet med kontakt i som jag frågade efter tidigare.

Frågan är om jag skulle att rengöra med något mer relevant, vad skulle det kunna va? som gärna är ledande...

Hittade detta:

How do you make conductive rubber?

A typical first mix would be 3/4 teaspoon of graphite to 1/16 teaspoon corn starch to 1/4 teaspoon silicone caulk. First mix the graphite and corn starch together with enough Naphtha to make a thick paste of the powders. Then add the silicone caulk and mix it very well with a Popsicle stick or stirring rod.

Kanske inget man har hemma precis....

Mer om glödspänning i nästa svar, se nedan.

_________________
/Lennart


Last edited by Custom Sam on 20 Jun 2022, 22:05, edited 1 time in total.



20 Jun 2022, 21:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
Amp Healer II wrote:
Plocka ut alla rören o kolla vad du får för värden då.
Går dom upp , sätt då in rören ett efter ett och se om det är något av rören som drar mer späning än normalt.



Jag plockade ut slutstegsrören inkl fasvändare, fyra EL86 och två ECC83, Philips, sent 60-tal ngt :-) De andra sju rören lät jag vara i detta läget, de sitter fast med diverse hållare och plåtar runt.


Det visade sig att glödströmmen gick upp till 6,1 V. Satte i ett rör, ingen skillnad. Satte i ett till, gick ner till 6,0V satte i ett till, ingen skillnad. Ytterligare ett, 5,9V. Satte i ECC83-orna, ingen skillnad.

Kan det vara så att EL86-orna drar lite mer? Kan oxid på kontaktytor spela roll? Det var troligen första gången på över 50 år som rören var loss.

_________________
/Lennart


20 Jun 2022, 21:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
Jag har även bytt kopplingskondingen till reverbet, som är transistorförstärkt.

Detta fungerade till alldeles nyligen, när det helt plötsligt slutade att fungera. Kollade upp kopplingskondingen ? (C814 i schemat) till reverbet, och den var kass. Har bytt ut den, fortfarande inget reverbljud. Funderar på om transistorn (TS805) fått sig en smäll av läckande DC? Hur mäter jag upp detta? Eller ska jag bara byta transistorn?

Innan jag bytte kondingen var det helt tyst från reverbet, efter byte blir det lite brus när jag skruvar upp reverbvolymen. Kanske indikerar att transistorn är OK; men att det är ytterligare någon sak som inte är hel?

Här är schemat förresten; http://amplifiers-with-valves.nl/downloadFile.php?filename=GM755.pdf

Tackar på förhand!

_________________
/Lennart


20 Jun 2022, 21:45
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
EL86 drar 760 mA glöd, ECC83 drar 300 mA vid 6,3 V.

Jag är inte säker på att "gummikontakterna" måste rengöras med nåt som är ledande. Det troliga är väl att det kan ha uppstått beläggningar (som inte är ledande) och en förbättring kan nås genom att ta bord dessa. Isopropanol är en klassiker (kallas ibland IPA på engelskspråkiga sajter, men det är inte öl), som gör rent rätt bra och inte brukar skada underlaget (som exvis Aceton och sånt), och som inte lämnar någon rest efter sig. En tunn tygremsa av nåt i stil med lakansväv indränkt med detta dras mellan kontakterna (om det är möjligt att göra så), brukar funka.


21 Jun 2022, 13:59
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
lampuradio wrote:
EL86 drar 760 mA glöd, ECC83 drar 300 mA vid 6,3 V.

Jag är inte säker på att "gummikontakterna" måste rengöras med nåt som är ledande. Det troliga är väl att det kan ha uppstått beläggningar (som inte är ledande) och en förbättring kan nås genom att ta bord dessa. Isopropanol är en klassiker (kallas ibland IPA på engelskspråkiga sajter, men det är inte öl), som gör rent rätt bra och inte brukar skada underlaget (som exvis Aceton och sånt), och som inte lämnar någon rest efter sig. En tunn tygremsa av nåt i stil med lakansväv indränkt med detta dras mellan kontakterna (om det är möjligt att göra så), brukar funka.


Tack för tipset!

Det går bra att komma åt för att göra som du säger, och isopropanol 99,9% blev det över efter en båtrelaterad aktivitet idag. 250 ml, så det bör räcka ganska länge till lite rengöring här och där...

Efter test verkar det ge viss effekt, dock börjar volymen på alla pedalerna att dala så sakta, oroväckande.... Dvs det är något helt annat än dålig kontakt.

det luktar "kemiskt" efter att jag spelat en del på orgeln, dvs elektrolytaktigt???

_________________
/Lennart


21 Jun 2022, 21:31
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
Nu kan jag inte den här maskinen, och schemat kräver en veckas analys för att kunna ge nåt vettigt råd därifrån, men lite generellt skulle jag tro mer på spänningsmatningsfel än kontaktfel. Det verkar otroligt att man skulle ha "starka strömmar" genom kontakter i tangenter eller pedaler, så får du kontakt tror jag de är OK för nu. Däremot är det ju inte ovanligt i någon anläggning, att elektrolyter i nätfiltren tröttnar, läcker (både ström och innehåll...) och blir varma (och luktar illa). Rent reflexmässigt skulle jag nog börja med att mäta upp alla matningsspänningar och, vid avvikelser, kolla likriktardioder och ellyter och eventuella dropresistorer.

Du har ju också hittat en kass kopplingskonding. Det kan finnas fler, och i värsta fall driver det följande steg upp i arbetsström, så det kan vara nånting som överhettar pga detta också.

Imponerande maskin! Du har lite att pyssla med där...


22 Jun 2022, 07:57
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
lampuradio wrote:
Nu kan jag inte den här maskinen, och schemat kräver en veckas analys för att kunna ge nåt vettigt råd därifrån, men lite generellt skulle jag tro mer på spänningsmatningsfel än kontaktfel. Det verkar otroligt att man skulle ha "starka strömmar" genom kontakter i tangenter eller pedaler, så får du kontakt tror jag de är OK för nu. Däremot är det ju inte ovanligt i någon anläggning, att elektrolyter i nätfiltren tröttnar, läcker (både ström och innehåll...) och blir varma (och luktar illa). Rent reflexmässigt skulle jag nog börja med att mäta upp alla matningsspänningar och, vid avvikelser, kolla likriktardioder och ellyter och eventuella dropresistorer.

Du har ju också hittat en kass kopplingskonding. Det kan finnas fler, och i värsta fall driver det följande steg upp i arbetsström, så det kan vara nånting som överhettar pga detta också.

Imponerande maskin! Du har lite att pyssla med där...



Tack för input!

Detta att orgeln tappar volym tror jag inte har med baspedalerna att göra, utan det är något helt annat. Blev lite dumt när det hamnade i samma tråd så att säga, jag gjorde rent med isopropanol och testade, det lät bra en stund sedan började orgeln att krokna. Stängde av asap.

Kopplingskondingarna i dessa maskiner är erkänt dåliga enligt Jesper (Racing) så jag har köpt hem en uppsättning kondingar till de rör som finns, däremot inte till eventuella transistorer. Jag tänkte börja byta kondingarna nu i kväll. Enligt Jesper ska elektrolyterna vara av god kvalité, men det är klart, den är cirka 50 år gammal. Och har massor av komponenter.

Sedan finns det drivor med ytterligare plastkondingar av oklar kvalité, men det är inga falska toner, bara detta att volymen drastiskt började sjunka. Sedan finns det en optostyrd volympedal, lampan till denna bytte jag nyligen och det är klart att det kan vara något knas där med. Det blev ingen distorsion eller liknande, bara långsamt sjunkande volym.

_________________
/Lennart


22 Jun 2022, 20:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
Jaha, alla kopplingskondingar till rören bytta till bra plastkondingar.

När jag startar orgeln låter den kanon, klart och fint. Efter en stund, typ fem minuter, dalar volymen så sakta. Ungefär som igår med andra ord.

Nu kan jag dock känna mig lite lugnare då kopplingskondingarna är bytta så att jag vågar ha orgeln på och mäta upp spänningar etc. Strömrusning pga kassa kopplingskondingar är ju inte kul, och de skador det skulle kunna orsaka... Det finns massor av komponenter som sagt, och jag misstänker att inte alla är så jättelätta att få tag på ifall det skulle bli ett haveri.

Feltänkt? :)

Det sitter dock en del lika dana gula plastkondingar i transistorkretsarna också ser jag. Borde bytas de med förmodar jag.

Eller så är det ngn Elektrolyt....

_________________
/Lennart


23 Jun 2022, 18:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
Då har jag testat spänningarna dels från nätdelen, dels anodspänningen till slutstegets fasvändare.

Det är smått märkligt, spänningarna ligger i stort sett exakt på volten rätt, den högsta spänningen 330V ligger på 336V ut från nätdelen.

Spänningen på fasvändarrören ligger på 215V som de ska.

Lät orgeln vara inkopplad, och när volymen sjönk hände inget med spänningarna. Dvs det är något annat. Tips???


Oväntad upplevelse 1: Reverbet började fungera! Låter utmärkt. Får se för hur länge? Jag har som sagts tidigare bytt en plastkonding till reverbet, inte van vid att det börjar funka en stund efter att bytet skett. Kan vara annat, ja.

Oväntad upplevelse 2: F# är kraftigt ostämt, på alla F#-tangenterna.
Kan vara C128, som, vad jag förstår, styr frekvensen på F# ihop med en justerbar sak. Värdet på sagda konding är 6k8 i schemat, vilket är vad jag förstår 6800 pF, eller 6,8 nF. Märkligt sätt att skriva ut värde på kondingar.

Tar tacksamt emot tips på lösningar som sagt, samtidigt som jag förstår att det är en mycket komplex konstruktion... :oops:

_________________
/Lennart


23 Jun 2022, 22:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
Rapport hur läget är "för nu" som de säger på Sportradion...

Jag fick schemat från en Holländsk sajt, länkat ovan. Den killen var så vänlig att han skrev att jag var välkommen att ställa frågor om just denna orgeln. Med hjälp av honom mätte jag upp orgeln och kunde konstatera att det främst var kopplingskondingarna som hade ställt till det. I stort sett alla spänningar låg annars exakt där de skulle ligga, med drygt 50 år gamla e-lyter...

Vad gäller den felaktiga tonen så löstes den genom att byta ut kondingarna runt om, och sedan justera tonhöjden i justeringsmekanismen som finns till varje ton. Jag vred och hade mig, ingen skillnad. Då tipsade holländaren mig om att det inte fick vara någon metallmejsel som tonhöjden justeras med. så jag fick klippa till en liten skruvmejsel av ett gammalt SJ Priokort, bra att ha saker i lådorna... Just det tipset hade jag aldrig kommit på själv, men med plastbiten och stämapparaten fastklämd på orgeln var det hur lätt som helst.

Bröllopet, som var orsaken till renoveringen hölls planenligt, och orgeln lät så fint så...

Det är reverbet som jag inte har fått igång ännu, men det får bli en annan dag. det låter men på väldigt låg volym. Holländaren sa att det bara är att återkomma med frågor när det blir dags, otroligt hjälpsam.

Tack till alla här som hjälpt till med tankar och ideer!

_________________
/Lennart


04 Aug 2022, 18:10
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
Fint med uppföljning! Bra att det blev musik som det skulle också.


05 Aug 2022, 12:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
Håller med Lasse här, kul med uppföjning :)

Hur gick det med glödspänningen, körde du på 220V tappen istället ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


05 Aug 2022, 17:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Låg glödström - Renovering av Philicorda GM755/19
Nej, jag ändrade inte trafoinställning, utan den fick vara som den var. Kanske tar tag i detta lite längre fram.

Kuriosa, det visade sig att musiken som spelades inte innehöll tonen F#, men det var ju trevligt att få den fungerande ändå... ;-)

_________________
/Lennart


05 Aug 2022, 19:59
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.