View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:11



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"??? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
En gång i forntiden fick jag hjälp av diverse vänliga personer här på Bojen med att bygga om reverbet i min Dual Showman Reverb till ungefär ett Fender standalone, med ett EL84 som driverrör till reverbfjädern.

Operationen blev lyckad, men det har hela tiden varit med försiktighet jag växlat mellan de olika kanalerna pga att det har varit en tydlig smäll ibland. Efter att nyligen ha bytt ut fjädern till en reverbtank med tre fjädrar har det blivit mycket tydligare.

För övrigt kan sägas att det är ett mycket bättre ljud med trefjäderstanken än tvåfjäders, tänk från skolkorridor med betongväggar till katedral....


Eftersom det är väldigt olika önskvärd insignal från rent (Normalkanalen) respektive distat (Vibratokanalen) har jag var sin separat Dwellpot. Den rena står ganska lågt, medan potten för insignal från distkanalen står betydligt högre. För att inte dessa två pottarna ska störa varandra har jag satt var sin optokopplare som öppnar/stänger in till styrgallret på EL84 så att en pott i taget är inkopplad. Att optosarna är det sista före röret är inte optimalt, det blir rent ut sagt en jädra smäll när man går från distat till rent ljud om det ligger signal på, dvs tyst gitarr vid bytet ger mindre väsen.

Detta har jag då och då genom åren funderat på hur jag ska få bort, men nu med den nya tanken och när det blivit så väldigt tydligt och smärtsamt för öronen om det vill sig illa känner jag att jag behöver ta tag i det ordentligt.

Jag satte först in en grid stopper till EL84 på 1,5kOhm, hände egentligen inget mer än att det blev lite brum på den rena kanalen.

Eftersom orsaken om jag förstår det rätt är att det är så stor skillnad i potential mellan de olika kanalerna funderar jag på om det går att sätta någon konding eller liknande för att ta upp smällen?

Uppbyggnaden av signalkedjan är egentligen den vanliga för en Fenderstärkare, en signal tas från slutet av preampen via en konding på 500 pF till reverbdriverröret. Skillnaden är att det finns två likadana sådana signalvägar, en från var kanal, var sin dwellpot på 1M, och efter att signalen tagits ut på vipern på respektive dwellpott går den via en optokopplare till styrgallret på röret.

Det är när optosen för den rena kanalen öppnar som det så att säga "studsar in" signal från distkanalen, väldigt högt. Samtidigt som optosen för den rena kanalen öppnas stängs opton för distkanalen, och distkanalen jordas samtidigt via en opto på volympotten för den kanalen.

Något som kan låta lite märkligt är att Normalkanalen inte är jordad när distkanalen är igång, något som den ska vara enligt en gammal ritning son jag gjort en gång på styrningen, men uppenbarligen tagit bort. Troligen eftersom det kanske inte har hjälpt. Här kanske man kan fundera på att sätta någon "slö" opto som öppnar långsamt...

Grid stoppern förändrade som sagt inget, och i Fenders originalreverb finns ingen sådan. Kan det funka med någon annan komponent? Dioder?

Väldigt tacksam för tips!

_________________
/Lennart


20 Feb 2022, 22:59
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
Custom Sam wrote:
För övrigt kan sägas att det är ett mycket bättre ljud med trefjäderstanken än tvåfjäders, tänk från skolkorridor med betongväggar till katedral....!
Önskar jag kunde ge ett bra tips men har tyvärr inte kompetensen... :?
Hoppas det löser sig med lite hjälp från nån här.
Blir nyfiken på din trefjäderstank. Vet du vad tanken heter eller modellnumret?


20 Feb 2022, 23:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
Har du ingen resistor till jord efter optosarna?

_________________
Johan Hansson


21 Feb 2022, 09:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
Tubis wrote:
Har du ingen resistor till jord efter optosarna?

Hej Johan,

Nej, enligt schemat ska det inte vara det, lite udda. Sedan om man kan sätta det ändå är en helt annan sak, ska ju bara ge effekten att den stabiliserar nivåerna och som jag misstänker du menar skulle kunna ge en poppfri miljö...

Det är 1M-pottar på Dwellpottarna, dock är den rena signalen nerdragen till ca 80-90 kOhm på potten. Dvs frågan är hur stor gallerläcka man ska ha? Det är iofs för distkanalen man ska ta höjd kanske?

470 k? Dwellpotten på distkanalen har ca 550 kOhm pådraget.

_________________
/Lennart


21 Feb 2022, 12:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
zoork_1 wrote:
Custom Sam wrote:
För övrigt kan sägas att det är ett mycket bättre ljud med trefjäderstanken än tvåfjäders, tänk från skolkorridor med betongväggar till katedral....!
Önskar jag kunde ge ett bra tips men har tyvärr inte kompetensen... :?
Hoppas det löser sig med lite hjälp från nån här.
Blir nyfiken på din trefjäderstank. Vet du vad tanken heter eller modellnumret?


I en tråd jag hade nyligen ställde jag en fråga, där går jag igenom numreringen, se länken: http://ljudbojen.se/viewtopic.php?f=24&t=128798&sid=4f4181e99887a9024ccf38ca3cf0d30a

Kolla där, där står numret på just den jag använder, men det kan vara annat beroende på vilken stärkare du har.

_________________
/Lennart


21 Feb 2022, 12:16
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
Om optokopplare är satta direkt på styrgallret, kan det vara värt att lägga en resistor mot jord. Räcker med nåt i stil med 1 MΩ, skulle jag tro. Styrgallret bör inte lämnas "svävande" under några omständigheter.


21 Feb 2022, 13:42
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
Har funderat lite mer, detta med diod som gör att de olika pottarna inte påverkar varandra är en tanke. Dvs man kan ta bort optosarna, och ersätta dem med varsin diod, då borde det inte bli sådana smällar

Det är dock sällan om ens någonsin jag sett att man kör signal genom dioder, det behöver vara med lågt motstånd i dem och att de inte färgar ljudet. Dioddist är ju ett begepp annars.

Kan det funka?

_________

Tack Lampuradio, det är samma tanke Tubis har förmodar jag.

Det finns i Fenderreverben en lösning där man går direkt in på styrgallret utan galler läcka, och det är denna varianten som har använts.

Jag testar!

Och om någon har ngn tanke kring detta med diod så är det detta att två pottar går samman till samma punkt, och kommer då förstås att interagera om det inte är någon form av brytning mellan.

_________________
/Lennart


21 Feb 2022, 13:48
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
Man kan ju labba med att styra signal med dioder, men då måste det finnas en likströmskomponent med så man kan "öppna" och "stänga" dem. Att köra signal rakt av igenom en diod kommer att låta rätt eländigt.

Jag fattar det som att optokopplarna gör det som en gammal stöt som jag skulle använt ett växlande relä till? Det finns ju små smidiga reläer även idag... Men troligen kan man använda optokopplarna mot EL84 om man har en gallerläcka från g1 direkt till jord.


21 Feb 2022, 14:05
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
Custom Sam wrote:
I en tråd jag hade nyligen ställde jag en fråga, där går jag igenom numreringen, se länken: http://ljudbojen.se/viewtopic.php?f=24&t=128798&sid=4f4181e99887a9024ccf38ca3cf0d30a

Kolla där, där står numret på just den jag använder, men det kan vara annat beroende på vilken stärkare du har.
Tack! Det gäller min Dual Showman.


21 Feb 2022, 14:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
lampuradio wrote:
Man kan ju labba med att styra signal med dioder, men då måste det finnas en likströmskomponent med så man kan "öppna" och "stänga" dem. Att köra signal rakt av igenom en diod kommer att låta rätt eländigt.

Jag fattar det som att optokopplarna gör det som en gammal stöt som jag skulle använt ett växlande relä till? Det finns ju små smidiga reläer även idag... Men troligen kan man använda optokopplarna mot EL84 om man har en gallerläcka från g1 direkt till jord.


Tack för info!
Ja, det är precis det jag gör egentligen optosarna som jag säger är optokopplare med LED-motstånd som styrs av en svag likström. Idag är optokopplare lite omodernt, men jag kan tekniken hyfsat så av den orsaken har jag fortsatt med det.

Jag testar med en gallerläcka!

_________________
/Lennart


21 Feb 2022, 14:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
Har testat med både 1 MOhm och 470 kOhm gallerläcka, det blir lite mindre smäll så att säga, men det mesta finns kvar.

Funderar på om det kanske är bättre att mixa signalerna som man gör när man tar ihop två kanaler, typ Normalkanal och Vibratokanal i en Fenderstärkare. Var sitt 200kOhm motstånd från var kanal går samman före mastervolymen.
Och ta bort optokopplarna, signalerna på kanalerna bryter jag ändå bort med optosar som jordar signalen vid volympottarna tidigare i kedjan.

Då borde det inte bli att något bygger upp och "smäller till", så att säga.

Synpunkter? :D

_________________
/Lennart


21 Feb 2022, 17:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
Testa att slöa ner optosarna med en konding parallellt över styrdioden. Det kanske helt enkelt är en effekt av abrupt påslag när signalen går från noll till max på för kort tid. Vet inte vilken tid men experimetera så det inte uppfattats för örat som något delay. http://referencedesigner.com/rfcal/cal_05.php

_________________
Johan Hansson


21 Feb 2022, 18:29
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
Det här smällandet, uppträder det oavsett det är signal på kanalerna eller inte? Om det smäller även när det inte är signal, så är det kanske nån DC-nivå från en eller båda optokopplarna. Blir man nyfiken är ett oscilloskop en bra kompis, man kan se vad som händer på g1 på EL84 vid omkoppling.

Om signalen bryts redan tidigare i kedjan (också) är troligen en sorts mixkoppling en väg att gå. Annars är det ju en bra tanke av Tubis att slöa ner själva omkopplingen.


21 Feb 2022, 19:03
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
Tack för synpunkterna båda!

Det blir bara ljud ifall jag har spelat precis innan, så att det är så att säga kvardröjande gitarrljud som kommer in mycket högre när jag växlar till den rena kanalen. Dwell står mycket högre på distkanalen, men den ingången bryts ju bort när den rena kanalens reverb slås på. det är ju inte helt osannolikt att den ena opton är lite snabbare än den andra, kan t.o.m vara idé att byta plats på dem? Kan vara en utmärkt tanke att slöa ner optosen, tack för tipset!

om jag förstår dig rätt Johan så ska kondingen sitta parallellt över optokopplarens styrström? Inte i serie?

Dvs så att opton inte öppnar riktigt så snabbt och att det kvarvarande ljudet inte gör så att reverbfjädern får en smäll av tillslaget.

Undersöker och testar.

_________________
/Lennart


21 Feb 2022, 22:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
Då har jag testat, först med 1uF, sedan 22 uF och 47 uF. Med 47 uF blev det en något märkbar skillnad, själva smällen blir inte lika hög men den efterdröjande rymdklangen är kraftig. För mycket för att kännas trivsam, helt enkelt.

Jag tänker sätta en 100 uF-konding över opton som öppnar/stänger från Vibrato/distkanalen, eftersom det är den signalen som hänger kvar. Inbillar mig att det är den smällen som hörs.

Jag har satt kondingarna parallellt med styrströmmen till optokopplarna, som vad jag uppfattade var det Johan menade. Minus till minuspolen på styrströmmen.

_________________
/Lennart


03 Mar 2022, 22:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCH"??? Ny lösning!
Efter att ha fått en rejäl tinnitussväng av den där reverbkraschandet är det helt klart något som jag måste få bort, det går ju helt enkelt inte att låta någon annan än en väl informerad person spela på förstärkaren i nuläget. Går det den minsta signal igenom när man växlar från dist till rent ljud smäller det något djävulskt.

Orsaken är som jag tolkar det att det från distkanalen skickas in en kraftig signal i reverbet för att matcha den torra signal som finns i den delen av förstärkaren. När kanalen byts är det signal kvar i reverbtanken så att säga, som kommer ut rakt in i slutsteget, i stället för att passera mastervolymen som finns i distkanalen.
Detta då Normalkanalen går rakt in i slutsteget utan att passera mastervolymen. Och då mastern står på typ 2 i normal spelvolym så blir det förstås en väldigt stark signal.

Jag gick och småfunderade på detta och lite av varje på väg hem från jobbet, och helt plötsligt kom jag på att jag förstås ska ta reverbet EFTER mastern, när signalnivån ligger samma som normalkanalens nivå. I och med lösningen att normalkanalen går förbi mastern får man manuellt ställa in balansen så att rent och distat ljud låter lika högt = samma signalnivå in i slutsteget = ingen potentialskillnad så att säga = ingen smäll!

Dessutom behövs inte tre optopkopplare för att få växlandet mellan de två dwellpottarna, ingående signal till reverbet en för rent och en för dist, att fungera. Eftersom signalen i nuläget går in på reverbets normala placering före master måste det nämligen till en opto som öppnar och släpper signalen förbi mastern.

Jag tog en titt på schemat för Fender Hot Rod Deluxe som jag har på arbetsbänken av andra skäl, och där är en sådan lösning.

Dvs signalen från Normalkanalen kommer via det typiska motståndet som sitter i slutet på en Fender kanal om 220 kOhm. Signalen från Vibrato/distkanalen kommer från mastervolympotten, som har ett motstånd på 220 kOhm före potten. Från reverbet kommer en signal via ett motstånd på 220 kOhm. Typiskt är 470 kOhm här, troligen spelar det inge större roll vilket.

Allt kopplas ihop på ingångskondingen till P/I.

Ska se om jag kan snickra ihop en kretslösning på "papper".

Jag tänker att jag behåller en dwellpott för att kunna ställa signal in i reverbet ifall den behövs ngn gång. denna blir då generell, eftersom det inte lär behövas två olika nivåer såvida man inte av smakskäl vill ha det.

Någon som ser ngt problem med detta?

EDIT; Här är en ritning. https://drive.google.com/file/d/1KvDR98ooHcb-v5jsJfuR_lzXVHFP75KI/view?usp=sharing
Det jag funderar över är där jag tar signalen efter mastern, jag har en optoswitch där för att inte signal ska läcka backvägen tlil mastervolympotten. Eller finns det smartare sätt, sätta till en extra 220kOhm och ta bort optokopplarna???

_________________
/Lennart


28 Mar 2022, 17:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Dubbla dwellpottar - Hur få bort "KRASCHHHHHH"???
För att göra frågeställningen klarare samt att jag har gjort vissa justeringar:

Nytt delschema, på mindre del denna gången för enklare överblick: https://drive.google.com/file/d/1WGsTNw_2R-ZPMyO0ZS1iczK8xSS5M2up/view?usp=sharing

Justeringen jag gjort är att reverbsignalen som tas efter mastervol. passerar en opto, så att inte signalen kan gå bakvägen vid rent ljud till mastervolymen. Tidigare satt denna på hela signalen, nu har jag opton bara på reverbsignalen.

Vidare har jag satt in en konding på 500 pF även här för att minska ev. påverkan mellan kanalerna. Det blir bara en per kanal även om det kan se ut som att det blir två i serie. Dvs fel på ritningen.

De två optoswitcharna som har varit för att öppna/stänga mellan kanalerna har jag tagit bort, nu finns ju mixermotstånden.

Frågan är alltså om det sättet jag tar ut och skickar tillbaka reverbsignalen ser OK ut? Har jag missat något?

Tackar på förhand!

_________________
/Lennart


29 Mar 2022, 18:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.