View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 21:03



Reply to topic  [ 8 posts ] 
5E7 - final cut 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 5E7 - final cut
Ja så var det nog färdigbyggt och meckat, tror jag... Ska i morgon lämna den Bandmaster 5E7-klon jag byggt till en förhoppningsvis nöjd kamrat. Kunde dock inte låta bli att åka förbi repan på vägen hem från jobbet och gasa på en stund [}:)] Passade på att dokumentera lite till ett par backing tracks.

Det är lustigt hur olika man upplever en stärkare när man står och lirar och när man sedan lyssnar på en inspelning. Det distande monster man tror sig pressa livet ur låter mest varmt och rätt rent. Men det är ju också en erfarenhet...

Den aktuella stärkaren är alltså i grunden en Weber. Chassi, kort, en hel del komponenter, cab och choke kommer från Teds fina firma i Kohomo. PT [B)] och OT är dock från TAD (LH-Musik). Rören är 6L6GC STR och ett par JJ/TAD12AX7 samt en schysst saggande 5U4GB-likriktare från Electro-Harmonix. Som första rör sitter dock nu ett gammalt GE 5751. Bra tips från Owe! Den här stärkaren mår gott av lite mindre gain i försteget och att pressa slutet mer, tycker jag.

Jag är rätt nöjd. Det är en mkt speciell sugande karaktär i denna stärkare som jag inte är riktigt van vid.

På klippet kör jag den på B+ ca 418V (350-0-350V-tap). Jag har även testat lägre B+, ca 395V (330-0-330V). Och jag vette tusan om jag inte gillar lägre B+ ännu mer, men nu är det inte jag som ska ha den...

Guran är min hemsnickrade tele med Lundgren-mickar. Fyrtolva Greenbacks. Sladd. Plektrum. Irriterande nagletrång, och/eller oförmåga... Aningens eq o rumsreverb i portan.

(EDIT: tyvärr dök inte Coverdale upp denna gång heller...[V]

Skål på er pulare!

http://www.kickback-rock.se/songs/5e7totti.mp3

/Gunnar


05 Jan 2008, 00:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Det låter mycket bra, till och med genom mina datorhögtalare. Andra halvan av klippet blev jag litet förvånad över. Litet ZZ Top-känsla där. Så grynig dist har jag nog inte förknippat med fender. Intressant.


05 Jan 2008, 01:09
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Sep 2004, 20:46
Posts: 1305
Location: Råneå
Post 
Trevligt!!

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*


05 Jan 2008, 01:42
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Låter ju mumma det där Gunnar. Gillade även jag "zz-top" tugget du skruvat till, låter ju himmla användbart. Okammat och rått, som det ska vara. Roligt att höra.

/Peder

Signature deleted due to offencive remarks


05 Jan 2008, 04:28
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
är det nått fel på länken =???? kan ej få fram ett enda ljud....

om nån annan kan....

så kanske nån har nått tips på vad jag har för fel på inställningarna på datorn..

det har alltid funkat förut

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image


05 Jan 2008, 15:25
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 11:23
Posts: 21
Post 
Det låter riktigt bra! Grattis! Ready 'n' willin'-partiet på slutet lät hutlöst bra.

/CM


06 Jan 2008, 18:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
Himla snyggt ljud, ZZ Top-ljudet lät inte precis Telecaster??? Det är inga vanliga Lundgren-telecastermikar?

Som Ljudfreak sa, inte typiskt Fender, kretsen ser lite annorlunda ut kanske, är det inte någon rörhalva extra jämfört med de vanligare Super reverb etc? [;)]


/Lennart

http://www.specter.se


08 Jan 2008, 09:31
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Custom Sam wrote:

Himla snyggt ljud, ZZ Top-ljudet lät inte precis Telecaster??? Det är inga vanliga Lundgren-telecastermikar?

Som Ljudfreak sa, inte typiskt Fender, kretsen ser lite annorlunda ut kanske, är det inte någon rörhalva extra jämfört med de vanligare Super reverb etc? [;)]


/Lennart

http://www.specter.se


Jo, det är faktiskt Lundgrens Vintage neck och Broadcaster bridge (ngt lite hetare än en vintage, men ändå spröd Tele). Jag tror faktiskt det är stärkaren som är så mullig i sig. Det går att få fram mkt mer twang om man kranar den på lite annat sätt.

Ja egentligen kan man väl säga att preampen har tre-gainsteg, dvs. ett steg mer än en Bassman. En halvan av fasvändarrrödet V3 fungerar om jag förstår rätt som ett slags gainsteg även om det inte är ngt gainmonster ens på fullt blås. Man håller igen med negativ feedback osv.

Dock kan man väl se kretsen som ett utvecklingssteg på vägen mot Bassman 5F6-A, Marshalls JTM45 och 1987 osv.

/Gunnar


08 Jan 2008, 10:32
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.