View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 13:28



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Självsvängning? 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 14:53
Posts: 490
Post Självsvängning?
Godkväll!

Nu svärtar jag ner gitarrförstärkeriet med hifi, men hoppas ni har överseende [:I]

Har nyligen återupptäckt ett litet problem i ett av mina hifibyggen (7591:or, ~2x20W). Det är inget man lägger märke till annat än på kvällen när det är tyst runt om kring. Jag misstänker att det självsvänger och undrar var första felsökningsanhalt brukar vara? (Om det går att säga något generellt.) Det är en lågfrekvent svängning, ungefär som ett klassiskt 50Hz-brum, men med jämna intervaller. Det hörs inte så mycket, men är störande och givetvis något jag vill eliminera. Förstärkaren HAR (som de flesta?) en hel del "egenljud", störningar, lite i alla register, men det är en helt annan femma. Sådant hörs när jag trycker örat mot membranen. Det här finns oavsett var jag befinner mig i rummet, som en svängning (tänk att du hör lastbil på tomgångs vibrationer utifrån gatan.. pedagogik, yes.)

Idéer, vad för vidare info behövs? Hoppas jag uttrycker mig tydligt nog.

--Olle


04 Jan 2008, 22:11
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Är det i 50Hz-området kan det vara glödströmsbrum som kommer in.
Om det inte kommer direkt från högtalarna kan det också vara mekaniska vibrationer från nättrafon, mycket vanligt.
Dålig filtering/jordning ger 100 Hz + övertoner, så är det "rent" 50Hz så ligger det innan likriktningen.
Förmodligen är det en mix. Känn på trafon/chassit.
50 Hz-vibrationer är rundstrålande och svåra att lokalisera, så det kan förvilla.
Det låter t.ex. mer när man går in i hörnen på rummet, och det kan lika gärna vara motsatta hörnet mot där anläggningen står.


"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


05 Jan 2008, 02:28
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 14:53
Posts: 490
Post 
Martin Kuhn wrote:

Är det i 50Hz-området kan det vara glödströmsbrum som kommer in.
Om det inte kommer direkt från högtalarna kan det också vara mekaniska vibrationer från nättrafon, mycket vanligt.
Dålig filtering/jordning ger 100 Hz + övertoner, så är det "rent" 50Hz så ligger det innan likriktningen.
Förmodligen är det en mix. Känn på trafon/chassit.
50 Hz-vibrationer är rundstrålande och svåra att lokalisera, så det kan förvilla.
Det låter t.ex. mer när man går in i hörnen på rummet, och det kan lika gärna vara motsatta hörnet mot där anläggningen står.


"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com



Tack Martin!

Jo, jag har ju en del mekaniska vibrationer från PT'n (fick också någon slags resonanston i toppkåpan för ett tag sedan, men avhjälpte det med värmetåligt gummi.) Jag trodde först att det berodde på att jag kramade ur för mycket ur den, men allt är som det ska.

Dålig filtrering kan jag nog utesluta då, även om det säkert är det jag hör när jag sitter väldigt nära elementen. Det stör inte nämnvärt.. och hur ofta gör man det? Det försvinner dessutom på en halvmeters avstånd.


Så här ser skapelsen ut:

Image


Tror du OT's kan snappa upp mekaniska svängningar? Rent mikrofonimässigt? Jag får labba vidare, och eventuellt köpa några hifi-mojo-tassar. Och se över glödströmmen/humbalansen en gång till. Mycket blir det.


05 Jan 2008, 19:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.