View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:10



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Schema Olsson Custom reverb 36 
Author Message
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Schema Olsson Custom reverb 36
Hej rörpulare!
Någon som har schema till Olsson Custom reverb 36? Jag har problem med ett relativt lågt men störande 50/100Hz brum från slutsteget. Är där även utan förstegsrören i.Skulle gärna ha ett schema innan jag rör den :? . Är 4 x EL84'or i slutsteget.

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


19 Dec 2021, 19:04
Profile
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Schema Olsson Custom reverb 36
Haft kontakt med John Olsson, dessa stärkare har alltid ett litet brum som kan förvärras om slutrören är omatchade. Så jag kikar på det och case closed.

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


20 Dec 2021, 09:52
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Schema Olsson Custom reverb 36
BGSoul wrote:
Haft kontakt med John Olsson, dessa stärkare har alltid ett litet brum som kan förvärras om slutrören är omatchade. Så jag kikar på det och case closed.
c
Vad har du för glöd i en sådan? Likriktat? Vanlig ac glödströmslinndning med centertapp eller centertapp via motstånd som i fender, elevated heaters?
Man kan ju alltid lyfta centertapen och använda en pot som man justerar för minimalt brum
https://schematicheaven.net/faq/humbala ... s_cons.pdf
Image


20 Dec 2021, 20:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Schema Olsson Custom reverb 36
Obi wrote:
BGSoul wrote:
Haft kontakt med John Olsson, dessa stärkare har alltid ett litet brum som kan förvärras om slutrören är omatchade. Så jag kikar på det och case closed.
c
Vad har du för glöd i en sådan? Likriktat? Vanlig ac glödströmslinndning med centertapp eller centertapp via motstånd som i fender, elevated heaters?
Man kan ju alltid lyfta centertapen och använda en pot som man justerar för minimalt brum
https://schematicheaven.net/faq/humbala ... s_cons.pdf
Image


Vet ej, hade velat ha schemat innan jag river i den. Men ditt tips är ju bra, tack för det!. Tyckte det var lite konstigt dock att Olsson skrev att det tyvärr inte finns mycket att göra åt det.
När tid finnes får jag kolla upp hur strömförsörjningen ser ut.

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


21 Dec 2021, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Schema Olsson Custom reverb 36
BGSoul wrote:
BGSoul wrote:
Haft kontakt med John Olsson, dessa stärkare har alltid ett litet brum som kan förvärras om slutrören är omatchade. Så jag kikar på det och case clo


Vet ej, hade velat ha schemat innan jag river i den. Men ditt tips är ju bra, tack för det!. Tyckte det var lite konstigt dock att Olsson skrev att det tyvärr inte finns mycket att göra åt det.
När tid finnes får jag kolla upp hur strömförsörjningen ser ut.


Ja det kan man väl tycka när det gäller en så ny stärkare.
(Får börja med att jag inte är ute efter "slam" Olsson utan bara det jag vet och tror) Jag har sett schema på Olsson's Club Fifteen som i grunden enbart är en mindre moddad Fender Tweed Deluxe 5E3
Numera Club Fiftee fast med Deep Cut, som jag kommer till senare.

På grund av den kundskapen vill jag tro din stärkare är mer eller mindre en clon an en AC 30 fast med reverb och Deep Cut som väl kan vara vad vox kallade for cut.
Om nu denna stärkan verkligen leverera 36 Watt (en frisk AC30 levererar 32 Watt och är notoriska för göra slut på rör pga att dom körs så hårt orginal) ? Så är val av rör befogat då B+ lär vara högre än en AC30 för att få den efekten.

Jo Olsson har rätt stärkare som inte feedback loop o katod bias brummar mer, men det kommer även an på hur man har konstruerat stärkan. Har man konstruerat som wox (?) så lär du se att även om man inte använde så hög filtreing så har man väldig hög chok ( tar bort ripel= hörbart brum) .

När du öppnar stärkan vore det bra om du berättar vad som finns i nätdelen.
Och om det är glödspänings brum så är det enkla vägen att gå att koppla katoden från slutrören till glödstäningen

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


21 Dec 2021, 23:01
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.