View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:22



Reply to topic  [ 26 posts ] 
Kondingfetischism 
Author Message

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Kondingfetischism
Hej, jag heter Martin, och jag är kondingfetischist.
-"Hej Martin!"
Jag har gjort ganska många A/B tester av kondingar, så också de berömda Mustarderna, av vilka jag har en rejäl näve.
Jag har ab-testat mustarder mot en drös olika kondingar, och mina tips är att närmast kommer rifas metalliserade papperskondingar.
Även de stora klumpiga Orange drops kommer nära.
Annars kan man med fördel seriekoppla moderna kondingar, då får man också den avmattning i diskanten, som skiljer senapskrumeluringar från moderna.
Personligen tycker jag att man, i stället för att försöka kopiera nåt gammalt, bör söka att optimera kretsen, det är ju mycket roligare (Med "kretsen" innefattar jag även layout, filtrering o. dyl.).
Gör man det, kommer man kanske inte att gilla de gamla kondingarna lika mycket, eftersom de beslöjar tonen.
Fundera på saken: ofta snackar man om att få bort vass diskant, fizzlighet, hårdhet osv.
Att lösa det med "filtrerande" kondingar är ett sätt, men det kostar alltid i form av klarhet, dynamik osv.
De är förståeligt att man söker lösning genom komponentval, och hoppas på ljudförbättringar.
Det är ju också ett sätt att kanske kunna förbättra, modda, utan att man kan så mycket mer än att löda lite.
Det är ju trevligt pyssel, och skärper ju uppmärksamheten och lyssnandet hos gitarristen, så det är en god sak, och oftast inkörsporten till ett tyngre missbruk ;-)
Och för komponent- och byggsatsförsäljare täcker man ju säkert 95% av kundkretsen på det sättet.
För hur många är det som kan genomskåda Sozos mumbo-jumbo?
Den lilla klicken kan de ju vara utan!
Förresten: har man, som Sozo, lyckats i marknadsföringen köper proffsen också deras grejor, eftersom det imponerar på deras kunder...

Att ge sig på kretsen själv är naturligtvis mycket svårare, men det är så nya klassiker skapas, inte genom att slaviskt kopiera gamla ;-)
Läs Kevin O'Connors TUT3, den ger ju massor med tips kring detta sätt att närma sig de gamla klassiska kretsarna!

Ett utmärkt exempel är Sixtens Edgar: många har sagt, att det är den bästa Deluxen de nånsin provat, och den är ju en moderniserad version, inte en slavisk kopia!
Och hur många Marshalls har inte Owe fått att sjunga, inte genom att kopiera, utan genom att förbättra!
Långt inlägg från en magsjuk och uttråkad
Martin
PS: när det gäller komponenter, så kommer man tyvärr inte ifrån att, givet en frisk krets, utgångstrafon nog är den viktigaste komponenten i en Plexi.
Många många magnituder viktigare än konding- och motståndstyper.
Dyrt som f-n, och en djungel...
PS PS: typiskt: mina personliga favoriter (Och Owes också vill jag minnas...) när det gäller kondingar tillverkas tydligen inte längre.
Det måste vara nån sorts hjärnskada det här...

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


04 Jan 2008, 17:31
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Never ever att jag börjar jaga kondingar. Tycker det blir hur kardemumma som helst med billig plast från Elfa. Jag satsar på kretsen istället för att forma ljudet.
Image


04 Jan 2008, 18:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Jag tror jag skall börja rulla egna av metaliserad karamellfolie. Återvinning skall det vara. Undrar on folie från mintkarameller kommer att låta kallt?

Inget är omöjligt, kolla fransmannen som bygger gena trioder:
http://dailymotion.alice.it/video/x3wrz ... riode_tech
(15 min video)

Alex
http://www.tubewonder.com


04 Jan 2008, 18:40
Profile WWW

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
eftersom detta kom ur plexi tråden så.

vad är ett bra ljud som visar dessa kondingar förträfflighet?

av alla som använt dessa stärks så nämns ju Van Halen som ett riktigt bra plexi ljud, nä. sen har du ju Eric Clapton Jeff Beck Gary Moore och Blackmoore som lirade på dessa och alla dom låter ganska olika, och dom sket nog i vad det var för konds i stärken sen har du Eric J som tro fan att han kanske undrar över kondingar(hörde jag batteri)

Vad jag skulle vilja få plexi till är detta http://www.suhrguitars.com/downloads/au ... lip_01.mp3 http://www.suhrguitars.com/downloads/au ... lip_04.mp3 är nog inga Sozo eller Mustards i den.

kommer ihåg när George L var hypade som fan, en skitkabel tycker jag, eller Monster Cable " jag hör vilket håll pilen går åt, JA JA
Jag tror detta " jag hör den stora skillnaden" har att göra med att jag har betalat detta så därför så hör jag det, lite taskigt själv förtroende, "jag är på den nivån" etc.... mycket BS

Men det som skulle vara intressant var att sitta ner och labba med en herre som dig Martin för att lära sig vad som var vad. Vad skulle det kosta mån tro, en heldag eller två?

By the way, Håller ni inte med om klippen så är det dags att skaffa nya högtalare/monitorer till datorn[:D]



MVH
Robban

PS: Jag har Sozo i mina och stärkarna har ändrat karaktär lite över tiden, om detta har med Sozo eller med inkörda rör, trafos eller resistorer att gör lämnar jag osagt, anledningen till att jag köpte Sozo var att jag hade råd!


04 Jan 2008, 19:14
Profile WWW

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
Hej Martin!!

"Nykomling"..... ha ha ha... jovisst på detta forum ja!!


Men jag är nyfiken på HUR du gjot ditt A/B test.
Eller för att spetsa till sker: Har det nån betydelse VAR kondingen sitter i SIGNALKJEDJAN...
I gitarren KANSKE en viss sorts kondingar "låter" bättre än i preampen-PI-Utgångssteget???

gammelnalle (också nykomling här...)

b


04 Jan 2008, 21:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
varför fixa ngt som inte är trasigt?

Jag tror vi är många som a/b testat alla möjliga komponenter. En sak som är slående är väl hur en ganska liten förändring i en krets kan sabba helheten, tex byte a ett av förstegsrören, byte av några kondingar, osv... hehe, vad kostar det intre att gå igenom ett gäng trafos för att hitta sitt eget rätta sound???

Min erfarehet är att det är många många små saker som gör en välljudande förstärkare: utg.trafo (men även nätrtafon har betydelse), rör, högtalare, gitarr, operatör (gitarrist)............ strängar (tamejfaaaan!) Ändra en enda del här och det låter inte samma längre!

Vad är er erfarenhet - vilken är den billigaste komponenten som <i>räddar "] en krets som är nära men inte riktigt där?


04 Jan 2008, 22:05
Profile WWW

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
den billigaste komponenten som räddar en krets? lär väl vara humöret på den som spelar.
har iofs gått igenom ett par PT trafos och visst fan gör det ganska stor skillnad på trafos


04 Jan 2008, 22:33
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
robbangitarr wrote:

den billigaste komponenten som räddar en krets? lär väl vara humöret på den som spelar.


haha, den var bra, men hur ofta är en äkta toneseeker på gott humör?[;)]


04 Jan 2008, 22:40
Profile WWW

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
knut wrote:

robbangitarr wrote:

den billigaste komponenten som räddar en krets? lär väl vara humöret på den som spelar.


haha, den var bra, men hur ofta är en äkta toneseeker på gott humör?[;)]


det är väl där problemet ligger i kretsen[:D] kanske skulle lira mer och leta mindre[;)]


04 Jan 2008, 22:43
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
ja, det har jag tillämpat! Har sålt allt utom tre toppar, vilka är så bra så att jag inte saknar något på förstärkarfronten. Orkar inte ge mig in i "drevet" igen! Man blir lätt besatt, och hamnar inte sällan tillbaks på ruta 1, dvs originalkretsen![:D]


04 Jan 2008, 22:49
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
knut wrote:

Vad är er erfarenhet - vilken är den billigaste komponenten som <i>räddar "] en krets som är nära men inte riktigt där?

En kondensator på rätt ställe, inte sort utan värde.


04 Jan 2008, 23:06
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
Tubis wrote:

knut wrote:

Vad är er erfarenhet - vilken är den billigaste komponenten som <i>räddar "] en krets som är nära men inte riktigt där?

En kondensator på rätt ställe, inte sort utan värde.


tjena Johan
Om vi tar som du säger en konding, i en krets som Plexi, var är rätt position och rätt värde då för att rädda denna krets? nu blir det ju iofs svårt för nån kanske gillar den där 330/820 kombon(jtm45), men var skulle du säga i en 1987 krets var finns det rum för optimering?

mvh


04 Jan 2008, 23:11
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
robbangitarr wrote:

Tubis wrote:

knut wrote:

Vad är er erfarenhet - vilken är den billigaste komponenten som <i>räddar "] en krets som är nära men inte riktigt där?

En kondensator på rätt ställe, inte sort utan värde.


tjena Johan
Om vi tar som du säger en konding, i en krets som Plexi, var är rätt position och rätt värde då för att rädda denna krets? nu blir det ju iofs svårt för nån kanske gillar den där 330/820 kombon(jtm45), men var skulle du säga i en 1987 krets var finns det rum för optimering?

mvh



Det räcker inte bara med en komponent alena, orkar inte bygga om hela kretsen ikväll.
Jag tycker perssonligen den är långt ifrån perfektion för att en enda komponent ska rädda den.
Sen handlar det om vad för gura/mick man pluggar in så.....


04 Jan 2008, 23:20
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
jo jag förstod det med att du menade mer, det jag var ute efter är att det är mycket tycke o smak, ock vad du pluggar in, men givetvis också krets, kolla in klipp 4 uppe på mitt första inlägg där har du vad jag tycker är ton och brillians och det har förmodligen inte mycket med stärk att göra.

men det vore ballt att se ett typsnitt av vad som anses vara bra optimering av 1987 plexi.

MVH


04 Jan 2008, 23:26
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Jag är nog inte den som har mest erfarenhet av dessa pga av att jag mest påtar med übershred shugga shugga shoff shoff metal, men lite basavrulning och lite bortrim av toppdiskanten är en början, sen tycker jag det låter mycket bättre att ha ett extra steg med mindre dist från bägge fast lika mycket i slutändan. Att kräma på för mycket ur ett rörsteg är inte i mitt tycke.


04 Jan 2008, 23:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Den här tråden, och den andra "kondingtråden" före den (Plexi) gjorde att jag tittade i en gammal låda om det inte kunde finnas något kul i kondingväg. Jodå, en mustard 0,1 uF 400V. Står A 9 W åxå, kan det vara watt?

I min Fenderstärkare finns det främst tre kondingar på 0,1 uF. En i vardera kanals tonkontroller, och en konding i Vibratokanalen, före Mastervolymen.

Normalkanalen ska låta Fender, men Vibratokanalen (moddad) är ganska bluesig och används för en hel del dist. Skulle det göra någon skillnad att byta ut någon av kondingarna i vibratokanalen? Det är blå radiella klumpar, typiskt Fender 70-tal där idag. Inte ubåtar etc.

Tonkontrollen känns väl som det som är först av de två, men samtidigt passerar främst mellanregistret via denna konding. Något förslag någon? Är det någon idé att rota med?


Andra kuriositeter i lådan: Rifa, bärnstensfärgad genomskinlig plast med folie i sig, "miniprint, PME 2602 0.22uF 250V".
Plastfoliehistoria "Ducati 125V 47000pF" ser ut som en liten tejprulle. De är förmodligen 30-40 år gamla, kan de användas?


/Lennart

http://www.specter.se


05 Jan 2008, 01:31
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
robbangitarr wrote:

jo jag förstod det med att du menade mer, det jag var ute efter är att det är mycket tycke o smak, ock vad du pluggar in, men givetvis också krets, kolla in klipp 4 uppe på mitt första inlägg där har du vad jag tycker är ton och brillians och det har förmodligen inte mycket med stärk att göra.

men det vore ballt att se ett typsnitt av vad som anses vara bra optimering av 1987 plexi.

MVH




Hej Robert!

Nu får jag inte ihop det helt,Du nämner:optimering av 1987 plexi samtidigt som du länkar ljud från en Badger.

En Badger har ju katodebias och mest troligt ingen feedback och har power scaling.
En plexi har ju fix bias, feedback och ingen power scaling.
Ingen optimering av en Plexikrets kommer att likna ljudet av en Badger, när det finns så stora skillnader i slutsteget.

Men slänga in katodbisa o mixtra med feedbacken är ett trevligt sätt att få en Plexi krets att låta som "de stora" som som oftast körde sina på fullt blås,något som vi vanligt dödliga får möjligthet till i ett band.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


05 Jan 2008, 01:40
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
tja Owe
Badger klippet var mer en illustration på vad som jag(andra kanske tycker plexi är AC/DC) anser vara ett bra plexi ljud och utan att ha Mojo komponenter vad jag vet, det hade inget med 1987 kretsen att göra egentligen, hade inte för avsikt att "min stärk vill jag ska låta som en badger".

men frågan kvarstår, var finns det mest möjligheter till "förbättring" i en 1987, avkopplingskombosarna, couplingscapsen slope resistor, eller är det ombyggnad av krets som gäller, jag har gjort dom vanliga moddarna och gått tillbaks på en del, behållt en del, är faktiskt ganska nöjd med ljudet jag får ur min 1987, men man är ju alltid nyfiken på vad som skulle kunna finnas "runt hörnet".

nu fattar jag ju att ingen vill ge bort del av sin sidoinkomst bara för att jag ska få lite info, men är det nån som har riktiga kanon moddar så är jag inte emot att pröjsa för att få det förklarat och ev. utfört.

MVH


05 Jan 2008, 09:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 11:47
Posts: 104
Location: Stora Höga
Post 
Angående senapskondingarna.
Är de bra eller dåliga. Det satt en del såna i den VOX AC50 jag håller på med nu.
Har själv inte provat med lyssningstest före/efter osv. Är alltså inte ännu fetischist [;)] Kanske kan bli? [:o)]

mvh// Ove Tegnér
http://www.binatech.se


05 Jan 2008, 19:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
robbangitarr wrote:



men frågan kvarstår, var finns det mest möjligheter till "förbättring" i en 1987, avkopplingskombosarna, couplingscapsen slope resistor, eller är det ombyggnad av krets som gäller, jag har gjort dom vanliga moddarna och gått tillbaks på en del, behållt en del, är faktiskt ganska nöjd med ljudet jag får ur min 1987, men man är ju alltid nyfiken på vad som skulle kunna finnas "runt hörnet".

nu fattar jag ju att ingen vill ge bort del av sin sidoinkomst bara för att jag ska få lite info, men är det nån som har riktiga kanon moddar så är jag inte emot att pröjsa för att få det förklarat och ev. utfört.

MVH




Hej Robert!

Som du säkert vet så labbar jag just en hel del med Marshalls 2203 o Plexi kretsar (som även Martin nämner, tack).

Efter ett tag kommer man fram till vissa slutsatser, och en av dom är: vilken volym vill du att stärkan ska låta bäst?
För den kalla saningen är att alla stärkare har en: "sweet spot" oavsett om man har power scaling, bromsklosar eller väljer högtalare.

Men det går att modda o ändra var man vill att denna sweet spot ska finnas volymmässigt och göra svepet på sweet spoten större = den finns kvar fast med större möjlighet att ändra volymen.

Upplever åxså många när dom söker sina ljud glömmer bort att det ljud deras "jältar" har är i dom alla flesta fall på en stärkare på full patte.
Oavsett om man tar en plexsi eller 2203:a så tycker dom flesta (mig inkluderad) att dom har på tog för mycket diskat, när man lira på dom på rimlig volym, men kör man på full patte på dessa, ja då mättas stärkan och den jobbiga diskanten försvinner.

Så att återgå till din fråga: få en Plexi låta bra är finlir i förhållande till volym, där allt från in trimning av pre-amprör, titta "rätt" slutrör och förbättringar i layouten är ställen att lägga ner engegi på, tidsödande men belönade [^]

Sen det när med byta kondingar till Sozo och göra slutsattsen: japp dom gjorde skillnaden, ställer jag min lite tveksam till.
Då ingen av dom som har gjort detta verkar ha mätt upp kondingarna på dom gammla kontra nya och därför kan man inte exludera att det är kondingarnas tollerans som diffar åt olika håll och alltså handlar om en frekvensförändring istället för val av konding.
Personligen har jag dock upplevtmest skillnad med oljekondingar [:p]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


05 Jan 2008, 19:51
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Delar både Martins och Owes synpunkter i stort. Mycket kloka resonemang!

Robban - jag tycker OT:n är väldigt viktig, den kanske enskilt viktigaste delen enligt min uppfattning.

För mig är inte "plexi" <u>ett</u> sound. En bra plexi kan låta aggressivt distad, mer åt typ Dan Hawkins/Darkness sound. Men det kan likväl vara ett varmt nästan rent ljud med fyllighet, sprill på toppen och lätt spräck.

Owe talar om sweet spot. En aspekt på detta är också <u>hur mycket</u> och <u>på vilket sätt</u> stärkaren ska dista vid just din önskade volym. Man kan labba mkt med detta i t.ex. en 1987-krets. Det beror på vilket slags "plexi-sound" man är ute efter. Hur stärkaren distar beror ju på många saker.

Spänningarna (B+), inte minst i preamp, är förstås viktiga.

Ska du ha en varmt ljudande, inte alltför preampdistande stärkare kan man med fördel satsa på delad katod på V1, kanske ingen katodkonding på V2, 250pF/56k-tonstack, lite större kondingar efter fasvändaren (47-100n) och lite lägre filtrering (32uF). Liksom flytta gain och dist lite senare i kretsen, mjukare repsons.

För en mer aggressiv stärk som gärna får dista en hel del - delad katod på V1, 2.2-kopplingskonding, 0.68 på V2-katod, 500pF/33k-tonstack, 22n efter fasvändare, 50uF-filtrering. Tightare bas, mer gain tidigare i kretsen.

Och alla varianter där emellan. Smak, tycke, idé om sound etc.

Först därefter kommer man till komponentval, tänker jag. Jag är trots det antagligen kondingsfetischist. Kan lätt tänka mig lägga några hundra spänn på kul mumbo-jumbo-kondingar. Inte för att jag tror det gör så jäkla stor skillnad, egentligen. Mer för att <u>tro</u> jag gjort allt jag kan för att få fram The Magic Tone. När jag gjort dessa försök ytterligare några gånger (troligen utan fantastiska resulutat objektivt sett) räknar jag med att bli lika krass som Martin [;)]

Bra att du Martin tar uppp Kevins idéer om kretsförbättringar. Intressant är att han siktar in sig på reella kretsförbättringar. Sådant finns sällan moddarnas tweak-arsenal.

/Gunnar


06 Jan 2008, 02:39
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
ok, Owe då handlar det i mångt o mycket om det vanliga, klippa lite bright kondingar osv.... ska testa och ta ner filtreringen i min 50w.

by the way Gunnar, får nog igång min 100w med ny OT snart blir skoj att se vad resultatet blir.

Nu var det så länge sen min var original att jag funderar på att ta tillbaka den original bara för att se hur den låter så.

jag kan också hålla med om att handlar det om ett par 100kr som Sozo kondingar så kan man kosta på sig det om man känner för det oavsett resultat

MVH


06 Jan 2008, 09:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
robbangitarr wrote:
by the way Gunnar, får nog igång min 100w med ny OT snart blir skoj att se vad resultatet blir.


Ja, jag har sett den stå på hyllan ett tag, bredvid min döda 45:a... [V] Men jag tror båda äntligen är på g att reinkarneras. That'll be the day!

För övrigt finns det anledning att fundera på vad som verkligen påverkar ljudet mkt. Att byta en 10-kronors brightkonding på volymen från 100pF till 250pF, att gå från 100n till 22n efter fasvändaren och liknande åtgärder påverkar antagligen sound o feeling långt mer än att byta från alla kondingar från t.ex. Mallorys till Sozo (eller kanske senap för den delen).

/G


06 Jan 2008, 14:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Kom plötsligt ihåg denna tråd när jag läste Tonebuddys DC30-diskussion.

På denna sida kan man "se" hur materialet påverkar ljudet i kondensatorer. Ja, om man kan det, alltså.

http://members.aol.com/sbench102/caps.html

När jag tittar på bilderna så tycker jag att papper/olje-kondingar beter sig identiskt med polyester. Mica-kondingarnas kurva är också likadan men hela kurvan ligger just en aning längre mot höger.

Författaren själv tycker att polystyrene och papper/olja är de som är mest identiska. Själv tycker jag att polyesterkurvan är mera identisk med papper/olja än polystyren, men jag kanske tittar efter fel saker.

Motsvarar detta era erfarenheter?


27 Jan 2008, 15:58
Profile

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
enätråden fortsätter att leva och jag int fick svar tidigare:
"Eller för att spetsa till sker: Har det nån betydelse VAR kondingen sitter i SIGNALKJEDJAN...
I gitarren KANSKE en viss sorts kondingar "låter" bättre än i preampen-PI-Utgångssteget???"

så tycks herr Weber iallfall vara av den uppfattningen. Läste om "Tube guitar amplifier essentials"
sid 348:
"different types for different parts of the amp".


b


28 Jan 2008, 15:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
själv köpte jag av elfa dessa då dem var utgående pga rohs godkännande gav ca 1:- st av värdena 0,1 - 0,0002 uf köpte ca 50 st av varje o dem låter precis som skall göra neutralt..
dem är av metalliserad polyester....

har en drös av olika kondingar o har inte hört nån större skillnad..

skall vara orange drops isåfall då dem är så stora så kan dem komma varann väldigt nära o skapa lite överhörning eller vad man nu skall kalla det ... det låter inget bra i allafall[xx(] parasitsk överhörning... kanske man kan kalla det..

Image

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image


28 Jan 2008, 18:54
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 26 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.