View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:40



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Behöver lite råd om el84 steg/konstruktion. 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Behöver lite råd om el84 steg/konstruktion.
Funderar att slänga ihop ett 2*el84 steg. Jag har 400VDC olastat men trafon är dubbelt så stor vad jag behöver så jag tror inte det sjunker så mycket.

Det jag undrar över är vad som kan vara lämplig resistor till pi-filtret(alltså mellan main och screen filterlyterna, ingen choke alltså).
Och även även lämplig storlek på screen-grid resistorerna.

Jag har aldrig riktigt satt mig in i hur man tänker när det gäller dessa resistorers värde, lite utbildning där hade även varit uppskattat.

Eller ska jag skita i allt och köra UL?(vet inte hur det låter gämfört med pentodekoppling till gura).


04 Jan 2008, 17:22
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
UL till EL84, kan vara värt ett försök!
De har ju ganska hög distortion, så UL kanske ger mindre sterilt ljud än det brukar bli till de stora rören.
Motkopplingen inverkar naturligtvis, men med UL ska man väl inte ha ytterligare motkoppling ändå.

I pentodläge är väl en 470 Ohm till pi-filtret ett standardvärde att utgå ifrån.
Vad jag har förstått är skärmgallrena känsligare för rippel än plåtarna (mest relaterat till att de inte är direkt kopplade till trafons humbucking), så rejäl konding är ju inte fel här, och gör ju inte stärkarn nämvärt stiffare.
SGM: här skiljer sig ju åsikterna en del; jag tycker att man kan prova sig fram, men under 470 ohm är väl kanske inte så bra för livlängden.
Även med UL bör man sätta SGM, minst 100 Ohm brukar rekommenderas.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


04 Jan 2008, 17:41
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Tackar, då har jag lite riktvärden, tror jag konstruerar så jag lätt kan testa mellan pentod och UL så får vi se vad jag fastnar för.[:p]


04 Jan 2008, 18:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.