View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:42



Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hittade ett chassi i boden (bygg) 
Author Message
Online

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Liten update.

Det visade sig att utgångstrafon som jag bytt till mig för >10 år sedan var defekt. Om jag gjort något fel eller om den var trasig redan från början vet jag inte. Jag borde naturligtvis kollat den innan jag började. Hursomhelst är den gamla trafoaffären preskriberad så jag glömmer det :)

Har nu bytt utgångstrafo (denna från TAD var faktiskt betydligt biffigare än tidgare weber) och fått hem teströr och förstärkaren fungerade bra direkt efter lite biasinställning.
EFtersom jag testat försteget med annat (transistor)slutsteg tidigare så var det intressant att fasvändare + slutsteg ändå adderar en hel del karaktär
Det låter bättre med försteget in i korrekt slutsteg.

Återkommer så snart jag kommit vidare med lite testande. Kanske lite ljudklipp om jag törs jävlas med grannarna :evil:


21 Jan 2022, 10:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1968
Location: Linköping
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Spännande -ser framemot ett ljudklipp 8)

_________________
Bojen sponsor


21 Jan 2022, 14:17
Profile WWW
Online

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Det har varit en stökig period där bl a min 84 åriga mor hamnat på akuten och opererats så jag har inte haft så mycket ork och tid
men för att tråden inte ska dö så gjorde jag några små snuttar idag som förvisso kanske inte säger så mycket men iaf att pulandet med bygget fortlöper.

Inga exempel på att det låter bra men mer hur det låter just nu. Ingen tanke bakom klippen heller , det blev vad det blev liksom men kanske sammanhang där en 2204 passar...eller inte :wink: . Det kommer bättre snart :)

Man hör nog här mest de brister behringermicken jag testade (SM58 kopia) har så fort det blir någon form av ljudtryck med en ganska elak nasal peak i övre mellanregistret.
Tanken vara att få lite närmickad SM57 karaktär egentligen.

Standardvärden 33k, 500pF i tonstacken

Några ackord och en orgelslinga med lite gitarr ovanpå

https://soundcloud.com/bo-h-784873336/sweetsong3/s-DcpguTj5It4?si=0d51503059a24a4398a12ccee5cea98a&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Ett otroligt lökigt klipp i avdelning trötta klichéer och "way too much distortion" men man hör väl hyfsat hur disten låter och håller ihop iaf. Inspelat på extremt låg ljudvolym så preampljud.

https://soundcloud.com/bo-h-784873336/easy-peasy-cheesy4/s-Jw6dQnxo23M?si=cae5a9128f2f413da7e3b4c335c04f56&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Punkigt ? Lite för grynigt sound. Går dock inte att höra att det är inspelat på minimal ljudvolym.
Edit: Nä det klippet åker. Det var på tok för överstyrt. :cry:

Ska skruva ihop en av stratorna så kanske det kan bli något bluesigt klipp också framöver.


30 Jan 2022, 23:44
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Skön musik och bra ljud. Kul!


31 Jan 2022, 19:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Låter utmärkt! Både musiken och ljudet. Grattis!

_________________
/Lennart


31 Jan 2022, 23:43
Profile
Online

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
beneri wrote:
Skön musik och bra ljud. Kul!

Custom Sam wrote:
Låter utmärkt! Både musiken och ljudet. Grattis!


Tack för det :) , månne ez drummer som går hem :wink: Snuttarna var inte tänkta som musik utam bara som ljuddemo enkom för denna forumtråd. Tyckte det kändes lättare att ha något att spela till än att harva runt solokvist. Får väl försöka göra mer av klipp 1 då :)

Undrar dock om ni generellt tycker test/demo av ljud är bättre med bara en naken gitarr eller om det blir bättre eller roligare som här i ett sammanhang?

Är dock själv inte helnöjd med ljudet i detta bygge än men ger det lite tid innan jag ändrar för mycket då det kan vara lite ovant att skruva fram sweet spots med nya grejor.
Jag är mer av en fenderman.


01 Feb 2022, 22:10
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
För min del tror jag att det är mkt lättare att höra nyanser med bara en "naken" gitarr helt ensam och utan effekter osv. Men demos med komp är ju oxå trevligt. Det ena kanske inte behöver utesluta det andra?


02 Feb 2022, 11:58
Profile ICQ YIM WWW
Online

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
beneri wrote:
För min del tror jag att det är mkt lättare att höra nyanser med bara en "naken" gitarr helt ensam och utan effekter osv. Men demos med komp är ju oxå trevligt. Det ena kanske inte behöver utesluta det andra?

Tack för feedback , point taken :D


02 Feb 2022, 13:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Yes, en ensam "naken" gitarr utan effekter röstar jag för om man ska välja en variant. Alternativt en ensam gitarr efterföljt av gitarr + komp. Dock inga effekter, om det nu inte är effektpedaler man vill dema förstås :) .

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Feb 2022, 08:11
Profile
Online

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Polytone wrote:
Yes, en ensam "naken" gitarr utan effekter röstar jag för om man ska välja en variant. Alternativt en ensam gitarr efterföljt av gitarr + komp. Dock inga effekter, om det nu inte är effektpedaler man vill dema förstås :) .


Kabel rakt in. Inga effekter, kompressor, EQ eller reverb. Behringer xm8500 ca 10 cm från högtalaren. Open back högtalare. Någon Eminence 12" från 90 talet med lätt rödaktig papperskon som är ganska neutral.

Torrt lite halvskitigt ljud utan häng.
Det är exakt samma ljud hela tiden och full volym på gitarren (les Paul) - bara anslag (från löst plock till fullt vevande) och försök till olika spelstilar som varierar och olika pickupkonfig. 2 tagningar ihopklippta.

OStämd G stäng och en massa planlöst fäppel men det får ni ta.

Låter middigt och in your face och ganska hårt/stiff men det är väl en del av förstärkartypen. Känns som pre-shape innan det distande röret inte är riktigt optimalt. Man får liksom anpassa sig lite efter ljudet och inte tvärtom-

https://soundcloud.com/bo-h-784873336/noodles-for-days?si=f46397cfb78d44d2a828272f201d1cff&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing


05 Feb 2022, 21:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Skrivet efter ett par goda ale:

Tycker man hör att det är typ 2204; typiskt ganska torrt ljud men samtidigt ändå lite grumligt med halsmicken. 2203/2204 har i mitt öra den egendomligheten med mycket topp innan egentliga diströret men samtidigt kapas inte botten; 470k||470p shelf-filter kan visserligen sägas sänka låg mid och bas men om man har tänket att filtret är "treble-peaker" så kapas inget i lägre frekvenser. Så det ger en sorts midscoop som sen på ett sätt uppvägs med att det finns hyggligt med mids i tonstacken.
Det är troligen därför som det är så populärt med en bas/treble-kapande Tube-screamer i fronten på en 2204.

En av de bästa 2204 jag hört var en 1987 moddad till 2204 som av misstag fick en 2n2 innan V2; hade heller ingen 1nF på gainpoten.

En mod som kan ge mer kropp och samtidigt strama upp botten: 4n7 i stället för 22nF efter första gainsteg, ersätt 470p||470k före gainpoten med 100k, 100pF i stället för 1nF på gainpot, 2n2 i stället för 22nF ut från 2:a gainsteg. Jag är själv väldigt sparsam med att sätta nån konding över anodresistorer; tycker det ofta medför att det endast låter bra vid mycket dist men gör att det cleanar upp dåligt när man drar ner på gitarrvolymen. Har man hittat "rätt" i filtreringen och "konfigurering" annars så blir ljudet automatiskt fetare vid mycket gain och sprillar till sig när man drar ner gitarrvolymen.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


06 Feb 2022, 00:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Axewall wrote:
Jag är själv väldigt sparsam med att sätta nån konding över anodresistorer; tycker det ofta medför att det endast låter bra vid mycket dist men gör att det cleanar upp dåligt när man drar ner på gitarrvolymen.
Tricket här är väl att ha treblebleed över gitarrens volym på samma frekvens precis som man brukar ha över gainratten i stärkaren.. Den är ju till för att kompensera för det vid lägre settings. Sen är ju frågan om det ens blir så mycket dist i denna stärkare så man behöver rulla av något.

_________________
Johan Hansson


06 Feb 2022, 11:05
Profile
Online

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Axewall wrote:
Skrivet efter ett par goda ale:

Tycker man hör att det är typ 2204; typiskt ganska torrt ljud men samtidigt ändå lite grumligt med halsmicken. 2203/2204 har i mitt öra den egendomligheten med mycket topp innan egentliga diströret men samtidigt kapas inte botten; 470k||470p shelf-filter kan visserligen sägas sänka låg mid och bas men om man har tänket att filtret är "treble-peaker" så kapas inget i lägre frekvenser. Så det ger en sorts midscoop som sen på ett sätt uppvägs med att det finns hyggligt med mids i tonstacken.
Det är troligen därför som det är så populärt med en bas/treble-kapande Tube-screamer i fronten på en 2204.

En av de bästa 2204 jag hört var en 1987 moddad till 2204 som av misstag fick en 2n2 innan V2; hade heller ingen 1nF på gainpoten.

En mod som kan ge mer kropp och samtidigt strama upp botten: 4n7 i stället för 22nF efter första gainsteg, ersätt 470p||470k före gainpoten med 100k, 100pF i stället för 1nF på gainpot, 2n2 i stället för 22nF ut från 2:a gainsteg. Jag är själv väldigt sparsam med att sätta nån konding över anodresistorer; tycker det ofta medför att det endast låter bra vid mycket dist men gör att det cleanar upp dåligt när man drar ner på gitarrvolymen. Har man hittat "rätt" i filtreringen och "konfigurering" annars så blir ljudet automatiskt fetare vid mycket gain och sprillar till sig när man drar ner gitarrvolymen.


Stort tack för tips och förslag. Den låter lite bättre i rummet. Det är inte så smickrande med heltorrt närmickad ljud utan rum eller reverb.
Och sedan hela biten med att förstörkaren inte får "andas" ordentligt på låg volym.
Men den behöver nog stramas upp i basen som du säger. Får se när jag har tid att meka vidare.


13 Feb 2022, 13:46
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Försöker väcka lite liv i den här gamla trevliga tråden igen, dels för att jag är nyfiken på hur det gick sen och dels för att jag själv labbat lite med sloperesistor + diskantkonding i tonestacken (Laney LC15).

Har till slut fått tummen ur och monterat in en valbar diskantkonding: 470 pF resp 235 pF (två st seriekopplade 470 pF varav en kortslutningsbar med brytare). Har sedan tidigare en variabel sloperesistor (33 - 100 kOhm). Lite svårt att bestämma vilken kombination som är optimal (tillsammans med de övriga tonkontrollerna blir det oerhört mycket variationsmöjligheter), men jag är absolut benägen att hålla med Axewall och Tom-Andrew om att c:a 250 pF kan vara ett mkt bra val för diskantkondingen. Håller med om att det blir lite mindre aggressivt/vasst med det värdet. Lite rundare liksom. Helt klart är i alla fall att dessa komponenter kan ha rätt stor inverkan på soundet.

Vid ett första snabbtest, i lägenhetsmiljö, hamnade jag på kombinationen 53k/235pF. Skulle vara kul att höra om ni andra har någon favoritkombo.


05 Oct 2022, 13:07
Profile ICQ YIM WWW
Online

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
beneri wrote:
Försöker väcka lite liv i den här gamla trevliga tråden igen, dels för att jag är nyfiken på hur det gick sen och dels för att jag själv labbat lite med sloperesistor + diskantkonding i tonestacken (Laney LC15).

Har till slut fått tummen ur och monterat in en valbar diskantkonding: 470 pF resp 235 pF (två st seriekopplade 470 pF varav en kortslutningsbar med brytare). Har sedan tidigare en variabel sloperesistor (33 - 100 kOhm). Lite svårt att bestämma vilken kombination som är optimal (tillsammans med de övriga tonkontrollerna blir det oerhört mycket variationsmöjligheter), men jag är absolut benägen att hålla med Axewall och Tom-Andrew om att c:a 250 pF kan vara ett mkt bra val för diskantkondingen. Håller med om att det blir lite mindre aggressivt/vasst med det värdet. Lite rundare liksom. Helt klart är i alla fall att dessa komponenter kan ha rätt stor inverkan på soundet.

Vid ett första snabbtest, i lägenhetsmiljö, hamnade jag på kombinationen 53k/235pF. Skulle vara kul att höra om ni andra har någon favoritkombo.


Intressant beneri, tack för infon! :)
Nä jag har inte labbat så mycket med tonstacken så jag kan säga någon initierat. Kommer knappt ihåg vad jag har där nu. Är dock väldigt nöjd med att jag byggde den här stärkaren. Tycker den är rolig
att använda och spelar med den nästan varje dag. Vet inte om grannarna är lika nöjda :evil:

Jag har mer experimenterat med olika högtalarelement och tycker förstärkaren ändrar karaktär ganska mycket beroende på element. Bäst har några olika celestionelement funkat bl a G12H30 anniv, G12-65 . Dessutom har jag provat lite med att boosta med distpedaler / tube screamer / KOT etc. för att se hur det funkar.
En plan är att sätta en effektloop i den när jag får tid. I somras skulle jag byggt en snygg smallbox-låda till den men sjuka anhöriga mm kom mellan.

Kanske någon annan har fler tonstacksideer 8)


07 Oct 2022, 08:36
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
beneri wrote:
Försöker väcka lite liv i den här gamla trevliga tråden igen, dels för att jag är nyfiken på hur det gick sen och dels för att jag själv labbat lite med sloperesistor + diskantkonding i tonestacken (Laney LC15).

Har till slut fått tummen ur och monterat in en valbar diskantkonding: 470 pF resp 235 pF (två st seriekopplade 470 pF varav en kortslutningsbar med brytare). Har sedan tidigare en variabel sloperesistor (33 - 100 kOhm). Lite svårt att bestämma vilken kombination som är optimal (tillsammans med de övriga tonkontrollerna blir det oerhört mycket variationsmöjligheter), men jag är absolut benägen att hålla med Axewall och Tom-Andrew om att c:a 250 pF kan vara ett mkt bra val för diskantkondingen. Håller med om att det blir lite mindre aggressivt/vasst med det värdet. Lite rundare liksom. Helt klart är i alla fall att dessa komponenter kan ha rätt stor inverkan på soundet.

Vid ett första snabbtest, i lägenhetsmiljö, hamnade jag på kombinationen 53k/235pF. Skulle vara kul att höra om ni andra har någon favoritkombo.



Tack för att du lyfte upp denna tråden, jag har inte rotat något med Marshall tidigare och hade när tråden skapades inget att tillföra mer än uppmuntrande tillrop.
Nu blev det som så att jag läste igenom tråden igen, och lyssnade på Obis snygga gitarrljud, och började rota runt i schemat på 2204. Detta för att hitta något som jag kunde använda i min Fenderstärk, evighetstrådarna... :?

Jag hade redan tänkt att lägga ytterligare något rör till varm bias, som det är nu är det tre neutrala, ett lite kallt och ett varmt. 2204 har ju två av tre rör med varm bias, 820 Ohm och ett lite kallt, 2,7 kOhm. Så ett eller två rör ytterligare med 820 Ohm alternativt 720 Ohm blir det.

Sedan väcktes min nyfikenhet på katodföljare, och läste en del i Blencows/Valvewizards bok om katodföljare. Eftersom jag har fem rör i serie när det är som mest, och jag egentligen inte är ute efter massor av dist finns det ju faktiskt rör att ta av. Det kommer jag dock att ta i en separat tråd, blir trådkapning annars.

Så, ja, som säger Beneri så är det ju en väldigt trevlig och informativ tråd! Tack!

Och jag förstår att Obi bara spelar på, nöjd och glad. :)

_________________
/Lennart


08 Oct 2022, 18:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.