View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:53



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Störningar av radio 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Störningar av radio
Hallå, jag har noterat att jag får in radio i stärkaren i bland. Jag använder hög gain.
Om jag drar ned volymen på gitarren blir det helt tyst.

Är det troligt att det är någon form av oscillation i stärkaren? Är det troligt att det (bara) är ett förstegsrör som behöver bytas?
Eller är det inget att bry sig om?


25 Nov 2021, 16:47
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Störningar av radio
Sladdar eller mikar fångar upp radiosignaler och ibland slår modulationen (ljudet som finns i radiosignalen) igenom och hörs i genom stärkaren. En liten konding över ingången och kanske en i gitarrens utgång (alltså typ 100 pF eller liknande) kan hjälpa genom att kortsluta radiofrekvenserna. Jag har sett lösningar med ett seriemotstånd in mot ingångsstegets styrgaller också.


25 Nov 2021, 18:05
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Störningar av radio
En gitarrkabel av högre kvalitet (med bättre skärmning) kan fungera om man inte vill göra ingrepp i stärkare/gitarr.

Annars brukar en ferritpärla eller två direkt på gallret till preampröret funka.


25 Nov 2021, 19:52
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Re: Störningar av radio
Tack för svar! Jag var mest orolig för att det var ett tecken på någon form av parasitisk oscillation i stärkaren.
Radion som sådan är inget större problem, är ändå van att dra ned volymen när jag inte spelar.
Sist var det faktiskt en röst som bland annat sade "this rocks!", och det lät ju trevligt :)

Vi får väl se om jag tar hem den och sätter något i ingången, men jag vet inte vad en "ferritpärla" är?


26 Nov 2021, 08:18
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Störningar av radio
https://www.essentracomponents.com/sv-se/s/ferritparlor

Obs: det här är inget tips på inköpsställe, utan bara för att skapa överblick över vad som finns därute.
Det är en rätt speciell komponent, och känns fånig att beställa hem. Kolla med nån lokal radioamatör eller -klubb, där brukar det finnas i skrotlådan. Kan finnas nån Bojare som har också.

Du behöver en eller två som är ca 4mm i diameter, med ett hål igenom som tillåter en tunn isolerad ledningstråd.


26 Nov 2021, 08:49
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.