View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:48



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Traynor YGL3 mkIII - reverbfix m "tonkontrollfråga"? 
Author Message

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Traynor YGL3 mkIII - reverbfix m "tonkontrollfråga"?
Har gått fnurat över hur jag skulle fixa reverbet på min YGL3, har bla tänkt tanken att jag skulle riva ut reverbet o bygga in rörloop o köra med externt fjäderreverb, men det kändes som ett onödigt stort projekt.

Efter att ha undersökt vad som verkade vara fel med kretsen (eftersom båda mina YGL3 mkIII har samma problem, reverbet överstyr när man har mer gain än 4 på preamp), så kunder jag konstatera att signalen in till rev behövde dämpas, så jag satte helt enkelt in en 1M log "Dwell" potentiometer före EL84 röret som driver reverbtanken. Det löste problemet med för hög insignal till tanken, men då fick jag problem med att utsignalen från tank blev för låg i förhållande till direktsignal, o vred jag då upp reverbratten på framsidan som styr reverbretur så gjorde det inte saken bättre eftersom reverbsignalen nu var brusig o kärnlös. Det var då jag tänkte att det kanske är lika bra att bygga in en extern lösning, men... Kom då på att jag kunde bygga in en förförstärkning att koppla in mellan reverbtankens utgång o reverbreturen in i stärkaren. Så jag byggde en förförstärkare av samma sort som jag använt tidigare när jag byggt externa fjäderreverb. Lösningen blev riktigt bra. Över förväntan bra faktiskt.

Attachment:
IMG_20211018_105125-01-02.jpeg
IMG_20211018_105125-01-02.jpeg [ 239.89 KiB | Viewed 2243 times ]


Länk till kretsen.
https://sound-au.com/articles/reverb.htm#s2

Men som sagt, jag har en fundering över hur jag ska få tonkontrollen, som jag vill ha efter ne5534 opampen i förförstärkaren, att fungera. Min tanke var att helt enkelt sätta en konding av lämplig storlek i serie med en pot o koppla den paralellt över utsignalen mellan signal o jord, som man brukar göra... men jag får det inte att funka. Med hjälp av trial and error så tänkte jag att jag kunde testa lite olika värden för att se när jag gillar dämpningen, men jag är uppe i 1,5uF mellan signal o jord, utan hörbar dämpning, så borde det väl inte vara?

Vad gör jag för fel tro?

... Jag har använt de värden som finns angivna i schemat ovan, med en 100k log pot kopplad som vol ut, har satt tonkontrollen före volpotten. Ha inte kunnandet att räkna på sånt här, men kanske nån av er ser vad som blir galet med mitt experiment att få tonpotten att funka.


Last edited by toneking on 18 Oct 2021, 12:56, edited 2 times in total.



18 Oct 2021, 11:01
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Traynor YGL3 mkIII - reverbfix m "tonkontrollfråga"?
Ett ljudexempel där jag tappat ut reverbsignalen direkt ut från telejacket på "förförstärkaren" jag byggt, på gitarrförstärkaren har jag däremot vridit ner reverbretur till noll för helt torrt direktljud som jag mickat upp. Direktljud o reverb har sen spelats in separat på varsitt spår i min iPad, o därefter panorerats lite lätt höger o vänster, ingen efterbearbetning i ljudprogrammet på exemplet alltså. Med förförstärkaren kan jag alltså även spela in torrt ljud från stärkaren o reverbsignal helt separat, för att sen eq'a, processa, panorera signalerna etc, efter tycke o smak i mix.

https://soundcloud.com/mattias-hedman/reverb-ygl3-mkiii?si=29876cddfc474419b76948bd81548271

Blev glatt överraskad över hur bra reverbljudet blev med förförstärkaren, ett enormt lyft.


18 Oct 2021, 11:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Traynor YGL3 mkIII - reverbfix m "tonkontrollfråga"?
Hör dig, klart och tydligt.

Din andra idé där, det har jag genomfört ett antal ggr vid detta laget. Att helt enkelt hantera reverbkretsen som en loop, vilket mången ggn fungerar bra mkt bättre.
Ja,jo.
Väl medveten om folk i gemens förkärlek för fjädertankar så ser iaf JAG det så att en loop är ett bra mkt mer användbart verktyg år 2021..
Breddar en given maskin betydligt.
Men det e jag det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Oct 2021, 12:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Traynor YGL3 mkIII - reverbfix m "tonkontrollfråga"?
toneking wrote:
Vad gör jag för fel tro?

... Jag har använt de värden som finns angivna i schemat ovan, med en 100k log pot kopplad som vol ut, har satt tonkontrollen före volpotten. Ha inte kunnandet att räkna på sånt här, men kanske nån av er ser vad som blir galet med mitt experiment att få tonpotten att funka.
Jag tror att du inte har tillräckligt med utresistans innan din tonkontroll.

_________________
Johan Hansson


18 Oct 2021, 15:02
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Traynor YGL3 mkIII - reverbfix m "tonkontrollfråga"?
Tubis wrote:
Jag tror att du inte har tillräckligt med utresistans innan din tonkontroll.


Helt korrekt. :) Efter en stunds googlande så förstod jag att jag missat R'et i RC filtret...

Men efter lite laborerande så gjorde jag det enkelt för mig o kopierade tonkontrollen från ett Fender Reverb Unit schema, blev som jag tänkt.


Last edited by toneking on 18 Oct 2021, 15:37, edited 2 times in total.



18 Oct 2021, 15:21
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Traynor YGL3 mkIII - reverbfix m "tonkontrollfråga"?
Racing wrote:
Hör dig, klart och tydligt.

Din andra idé där, det har jag genomfört ett antal ggr vid detta laget. Att helt enkelt hantera reverbkretsen som en loop, vilket mången ggn fungerar bra mkt bättre.
Ja,jo.
Väl medveten om folk i gemens förkärlek för fjädertankar så ser iaf JAG det så att en loop är ett bra mkt mer användbart verktyg år 2021..
Breddar en given maskin betydligt.
Men det e jag det.


Det finns som bekant inga genvägar till det perfekta ljudet, o är det fjäder som gäller så är det fjäder som gäller! :)

Men det där med att använda reverbkretsen som den är som en effektloop, är ju intressant, tror du det funkar att driva effektburkar som har linjenivå in direkt från EL84:an som sitter där. Känns ju lite risky... men det kanske borde funka, fjädern som sitter där original har ju en ingångsimpedans på ca 2k så det torde ju inte vara helt fel nivå på signalen ut från kretsen... ?


18 Oct 2021, 15:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.