View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 01:29



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Det blev en till... 
Author Message

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Det blev en till...
Det dök upp en till Traynor YGL 3 mkIII i mina hemtrakter o efter samtal med säljare o reparatör så slog jag till. Rören i slutsteget är original även i denna. Hade just varit inne på service för att prdna tremolo o reverb= två rör bytta (men originalrören följde med).

Frågan jag ställt mig är, låter dessa stärkare egentligen så bra som min första gör? O efter några dagars skruvande o spelande så blir svaret; Jo faktiskt! :D

Några bilder....


Attachments:
IMG_20210929_125740-01-01.jpeg
IMG_20210929_125740-01-01.jpeg [ 236.62 KiB | Viewed 2404 times ]
File comment: Men vad skådar mitt norra öga? Ytterligare en Traynor med missad lödning! Vilka är oddsen för det? :D
Screenshot_20211002-152835-02.jpeg
Screenshot_20211002-152835-02.jpeg [ 150.98 KiB | Viewed 2405 times ]
File comment: Vackert att den är helt orörd.
IMG_20210929_114422-02.jpeg
IMG_20210929_114422-02.jpeg [ 224.58 KiB | Viewed 2405 times ]
02 Oct 2021, 15:45
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Det blev en till...
... efter att ha gått igenom stärkaren under några dagar så kunde jag konstatera att ett av slutrören inte riktig var med i matchen. O det var när jag skulle börja felsöka det som jag upptäckte att en av spänningarna på det felande röret skilde dig markant från de andra tre, +40v i stället för noll som på de andra. O felet var? Jo, ytterligare en helt missad lödning, syns på bild ovan. Har lött fast den nu o stärkaren blev bla avsevärt tystare med avseende på brum.


02 Oct 2021, 16:00
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Det blev en till...
Hmm, en arbetare som protesterar genom att inte göra sitt jobb eller ”bara” slarv? I vilket fall som grattis till välljudande stärkare. :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


02 Oct 2021, 16:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Det blev en till...
Hm.
Ett råd. Effektkanalen har ett drivsteg mer än motsvarande Fender.
Använd det till din fördel. Kräver enbart lite mods, inget omarrangerande av tyngre sort. Addera till det Marshall värden till tonstacken och du har det bästa av två världar i en maskin.
Å med det sagt?
Gamla Traynors e fan byggda som stridsvagnar. På riktigt. Om du sedan vill balla ur än mer med den mer aggressiva kanalen.. bara å köra.

Som de e original dock, fan totalt meningslöst. U fix.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Oct 2021, 05:16
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Det blev en till...
Racing wrote:
Hm.
Ett råd. Effektkanalen har ett drivsteg mer än motsvarande Fender.
Använd det till din fördel. Kräver enbart lite mods, inget omarrangerande av tyngre sort. Addera till det Marshall värden till tonstacken och du har det bästa av två världar i en maskin.
Å med det sagt?
Gamla Traynors e fan byggda som stridsvagnar. På riktigt. Om du sedan vill balla ur än mer med den mer aggressiva kanalen.. bara å köra.

Som de e original dock, fan totalt meningslöst. U fix.


Jesper jag tror du har blandat ihop Traynors modeller, eftersom Mark 3 o Fender Twin (som Traynor tog insperation från) har samma signalföljd och samma topoloigi.
Sen gjorde Traynor deras twist på det hela med andra slutrör, reverb, högre värde på midpot och mindre delingsmostsånd för reverbet, som i sin gjorde Mark 3 lät anolunda än en Twin.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 Oct 2021, 20:25
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Det blev en till...
Ah.
Du har rätt Owe, e jag som blandar ihop vin och vatten.
My bad, sry. :oops:
Har ngr av de stående i hyllorna själv å.. jaja. Nuff från mig om den.

Oavsett dock, att få bra mkt mer fart i ena kanalen på maskiner som e tvåstegare e ngt jag använt mig av sedan en tid tillbaka och som verkar uppskattas.
Faktum e, e ju ngt du själv varit i farten med du med om än kanske inte lika brutalt.?

Jag har gjort så på ngr Fenders som enklare Traynor att jag använder normalkanalen till "mer fart". Lägger då tonkontroll efter de två stegen, som alltså e mer "rätt på" följdriktigt.
I vanlig "Racing ordning" gärna med mkt mid. Sen lägger jag lite tid kring mixerresistorerna för att få det hela att landa. Brukar ge en bra mkt bredare maskin, vilket e ngt mången gitarrist uppskattar. Lite av två i en liksom.. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Oct 2021, 03:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.