View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 09:20



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Hög anodspänning i BF Bassman 
Author Message

Joined: 04 Jul 2008, 20:16
Posts: 177
Post Hög anodspänning i BF Bassman
Jag har satt nya slutstegsrör i min BF Bassman (AB165), som jag knappt har använt sedan jag köpte den för en hel del år sedan, och skulle justera biasen. Då upptäckte jag att anodspänningen är väldigt hög -över 510V! Hur sänker jag den till ett vettigt värde? Jag KAN göra fullgoda lödningar och är insatt i säkerhetsaspekterna, men saknar den teoretiska bakgrunden. Vet jag bara VAD som ska göras så är jag fullt kapabel att göra det.

_________________
"There´s no end to the possibilities"


29 Sep 2021, 21:14
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 396
Location: Mönsterås
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Nick Nail wrote:
Jag har satt nya slutstegsrör i min BF Bassman (AB165), som jag knappt har använt sedan jag köpte den för en hel del år sedan, och skulle justera biasen. Då upptäckte jag att anodspänningen är väldigt hög -över 510V! Hur sänker jag den till ett vettigt värde? Jag KAN göra fullgoda lödningar och är insatt i säkerhetsaspekterna, men saknar den teoretiska bakgrunden. Vet jag bara VAD som ska göras så är jag fullt kapabel att göra det.


Nej Nick!
Nu fixas 6L6 GE 800 volt, men det är ovanligt hög späning för att vara en Bassman.
Behöver mer info för att kunna hjälpa dig.
Har du en hagström trafo eller export ?
Om det är export så är min gissning att den är fortfande kopplad på 220 V tappen.
Mät glödspäningen för jag gissar att även den är hög.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


29 Sep 2021, 21:27
Profile

Joined: 04 Jul 2008, 20:16
Posts: 177
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Hejsan och tack för att du vill hjälpa till.
Förstärkaren står i replokalen, så jag kommer inte åt den förrän tidigast till helgen. Jag tar hem den då och mäter lite. Kruxet med den höga anodspänningen är -så vitt jag begriper- att jag inte kan få "rätt" bias.
Hur ser jag skillnad på Hagströmtrafon och exporttrafon?

_________________
"There´s no end to the possibilities"


30 Sep 2021, 16:50
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1879
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Nick Nail wrote:
Hejsan och tack för att du vill hjälpa till.
Förstärkaren står i replokalen, så jag kommer inte åt den förrän tidigast till helgen. Jag tar hem den då och mäter lite. Kruxet med den höga anodspänningen är -så vitt jag begriper- att jag inte kan få "rätt" bias.
Hur ser jag skillnad på Hagströmtrafon och exporttrafon?

Ta gärna en bild på den invändigt och lägg upp här så kan vi se om det finns olika tåtar för olika volt (220, 230,240 V) dvs. är en export trafo från Fender. Bias påverkar också anodspänningen men mitt tips är som Owes att du kör på 220 V tappen, eller har en Hagströmtrafo som bara har 220 V. Hagström trafon har någon slags papp runt sig.

Här kan du läsa: http://www.audioservice.se/?p=1418

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


30 Sep 2021, 17:31
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1230
Location: Vallentuna
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Lite generellt sett, så är ju problemet med slutrörens arbetspunkt, att man inte ska ligga på eller över max anodförlust, för det blir dyrt i längden - rören "tar slut" onödigt fort. Om specen för dina slutrör är sådan, att det är OK med den anodspänning som finns, så gäller det att sätta bias så att tomgångsströmmen inte är för hög, eftersom anodförlusten är lika med anodströmmen x anodspänningen (nåt antal W). Om man har för hög spänning och inte kan ta ner strömmen genom att sätta om bias, så måste man vidta nån åtgärd, annars troligen inte. Anodströmmen påverkas även rätt mycket av spänningen på skärmgallret, man kan kanske justera den spänningen på nåt enkelt sätt för att "hitta rätt".

Sen är det inte bra att ha fel glödspänning. Ofta brukar man försöka hålla +/- 5%, även det av drifttidsskäl.


30 Sep 2021, 21:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 396
Location: Mönsterås
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
lampuradio wrote:
Lite generellt sett, så är ju problemet med slutrörens arbetspunkt, att man inte ska ligga på eller över max anodförlust, för det blir dyrt i längden - rören "tar slut" onödigt fort. Om specen för dina slutrör är sådan, att det är OK med den anodspänning som finns, så gäller det att sätta bias så att tomgångsströmmen inte är för hög, eftersom anodförlusten är lika med anodströmmen x anodspänningen (nåt antal W). Om man har för hög spänning och inte kan ta ner strömmen genom att sätta om bias, så måste man vidta nån åtgärd, annars troligen inte. Anodströmmen påverkas även rätt mycket av spänningen på skärmgallret, man kan kanske justera den spänningen på nåt enkelt sätt för att "hitta rätt".

Sen är det inte bra att ha fel glödspänning. Ofta brukar man försöka hålla +/- 5%, även det av drifttidsskäl.


Jag har lärt mig att det +/- 10% och att det är det vanliga på rör spec .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


30 Sep 2021, 21:52
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1230
Location: Vallentuna
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Amp Healer II wrote:
lampuradio wrote:
Lite generellt sett, så är ju problemet med slutrörens arbetspunkt, att man inte ska ligga på eller över max anodförlust, för det blir dyrt i längden - rören "tar slut" onödigt fort. Om specen för dina slutrör är sådan, att det är OK med den anodspänning som finns, så gäller det att sätta bias så att tomgångsströmmen inte är för hög, eftersom anodförlusten är lika med anodströmmen x anodspänningen (nåt antal W). Om man har för hög spänning och inte kan ta ner strömmen genom att sätta om bias, så måste man vidta nån åtgärd, annars troligen inte. Anodströmmen påverkas även rätt mycket av spänningen på skärmgallret, man kan kanske justera den spänningen på nåt enkelt sätt för att "hitta rätt".

Sen är det inte bra att ha fel glödspänning. Ofta brukar man försöka hålla +/- 5%, även det av drifttidsskäl.


Jag har lärt mig att det +/- 10% och att det är det vanliga på rör spec .

Du kan absolut har rätt! Det är troligen olika för olika slutrör och driftfall. Om inte rören körs på 100% så borde nog +/- 10% vara gott nog.


30 Sep 2021, 22:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
De spänningarna stämmer rätt bra med den BF ab165 jag servade i höstas. Minns det som att den gick upp mot över 530V vid start och sen sjönk spänningen ner mot 510V när rören blivit varma. Jag satte några 5w zeners i serie med b+ linan. Minns inte exakt värde. Men det gjorde att jag kunde dra på lite mer bias vilket fick spänningen att sjunka lite ytterligare. Elektrolyterna är ofta spec på 500V. Efteråt låg jag precis på rätt sida om linjen iaf. Zeners satte jag på en tagstrip som skruvades fast i ett existerande hål.

_________________
/Nicklas


30 Sep 2021, 22:27
Profile

Joined: 04 Jul 2008, 20:16
Posts: 177
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Quote:


Exakt vad jag har gjort!

Jag har hittat en gammal bild, och trafon har "nå´n slags papp" på sig, så antagligen är det en Hagström.

_________________
"There´s no end to the possibilities"


30 Sep 2021, 23:12
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 396
Location: Mönsterås
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Nick Nail wrote:
Quote:


Exakt vad jag har gjort!

Jag har hittat en gammal bild, och trafon har "nå´n slags papp" på sig, så antagligen är det en Hagström.


Oj,,, det är inte det bästa.
Jag skulle rekomendera dig att byta trafon, Hammond gör bra ersättings trafos för rimliga pengar : https://nordstromaudio.se/transformatorer
Tyvärr kommer du nog behöva göra en spesial plåt , då Hagström trafon var större och man skar upp hålet .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


30 Sep 2021, 23:22
Profile

Joined: 04 Jul 2008, 20:16
Posts: 177
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Ajdå, och jag som trodde att det skulle handla om att byta några motstånd... Jaja, jag har bytt trafos förr, så det får väl bli en gång till då.

_________________
"There´s no end to the possibilities"


01 Oct 2021, 20:36
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Nick Nail wrote:
Ajdå, och jag som trodde att det skulle handla om att byta några motstånd... Jaja, jag har bytt trafos förr, så det får väl bli en gång till då.


Kanske kolla glödspänningen först i alla fall, och sedan ta ställning till byte eller eventuella zeners m.m.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


04 Oct 2021, 13:19
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 396
Location: Mönsterås
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Lynxtrap wrote:
Nick Nail wrote:
Ajdå, och jag som trodde att det skulle handla om att byta några motstånd... Jaja, jag har bytt trafos förr, så det får väl bli en gång till då.


Kanske kolla glödspänningen först i alla fall, och sedan ta ställning till byte eller eventuella zeners m.m.


Jag är mer än säker på att glödspänningen är för hög, och visst det går att fixa med några motstånd.
Men 510Volt på anoderna blir inte så mycket R&R om man spelar gura ( lirar du bas då kan stärkan vara ett fynd).
Gå på med sänka B+ med zeners (som är mindre bra) blir bara plåster på plåster.
Betydligt bättre att byta trafon och få alla späningarna rätt.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


05 Oct 2021, 18:54
Profile

Joined: 04 Jul 2008, 20:16
Posts: 177
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Quote:
Men 510Volt på anoderna blir inte så mycket R&R om man spelar gura

Vad menar du? (jag spelar gura, förresten)

_________________
"There´s no end to the possibilities"


05 Oct 2021, 19:10
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 396
Location: Mönsterås
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Nick Nail wrote:
Quote:
Men 510Volt på anoderna blir inte så mycket R&R om man spelar gura

Vad menar du? (jag spelar gura, förresten)


R&R = rock and roll .
Hela stärkan kommer få högre späninga och stärkan kommer låta renare och inte "knäa" lika mycket.
Kommer allafall inte låta som en BF Bassman;)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


05 Oct 2021, 19:14
Profile

Joined: 04 Jul 2008, 20:16
Posts: 177
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Jag fattar råckenråll, det var det andra jag undrade om. Du menar alltså att den spelar renare med högre anodspänning? Kanske högre volym också? Det KANSKE kunde funka för mig, eftersom jag gillar distboxar...

_________________
"There´s no end to the possibilities"


05 Oct 2021, 19:49
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 396
Location: Mönsterås
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Nick Nail wrote:
Jag fattar råckenråll, det var det andra jag undrade om. Du menar alltså att den spelar renare med högre anodspänning? Kanske högre volym också? Det KANSKE kunde funka för mig, eftersom jag gillar distboxar...


Ja, du får högre späningar i hela stärkan inte bara slutrören o givetvis om utgångstafon hänger med så högre volym/watt.
Om du nu vill gå ner den vägen , så se bara till att dina E-kondingar klarar den högre späningen.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


05 Oct 2021, 20:06
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Alt e ju att du "eldar" väck det du anser för mkt med ngn form av MOSFET setup.
Iofs inte speciellt dyrt men.. mnja.

Så tanken med en annan PT e nog inte helt galen faktiskt, SÅ dyrt är det dock inte.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Oct 2021, 03:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hög anodspänning i BF Bassman
Nick Nail wrote:
Jag fattar råckenråll, det var det andra jag undrade om. Du menar alltså att den spelar renare med högre anodspänning? Kanske högre volym också? Det KANSKE kunde funka för mig, eftersom jag gillar distboxar...


Mm. Om du kikar i datablad för de vanligaste rören så ser du snart vad som är angivet som max spänningar för de olika typerna.
Å som det sagts mången ggn, det är OFTAST safe att fela vs datablad på EN punkt.

Men. Från minnet nu. Har för mig 6L6GC =600 och EL-34 av råare sort = 800.
Mkt riktigt ger det en "rappare" och mer "stiff" maskin ju högre spänningar du matar det med, och det gäller INTE bara vs en preamp. Jag har lattjat en del med det där framför allt vad avser EL-34 och om än att uteffekten givetvis är en funktion bland annat av anodspänning som måste/behöver primärimpedansen på OT´n följa efter, och den ökningen är inte linjär.
Ett par EL-34 vid 800VDC handlar om ca 10k i vad de vill se primärt tex.

I min erfarenhet är det avsevärt värre att ha överspänning mot skärmgallerna på slutrören än vs anoderna. Där håller jag iaf alltid undantagslöst alltid igen, av flera orsaker. Min egen burk, som nu varit min "main" i närmare två år (eller fan? E det inte rent av drygt två år?) går med över 500 pinnar mot anoderna på ett par gamla EL-12/375 och den används MYCKET. G2 spänningarna däremot...annan femma.

Men ja. Man får "numetal beteende" när man närmar sig de där heffa spänningarna, dvs inte i dist utan i upplevd "rapphet" från maskin. Vilket.. kan vara en fördel lr nackdel beroende på hur man e lagd. Tonerna närmast hoppar ur cabban "innan man klappat te". Lite märkligt första ggn jag upplevde det iaf.
Märk väl.
Jag har nått så långt i mitt eget spelande att jag idag gillar artikulerade maskiner. Maskiner som löser nyanser. Men se det är i allra högsta grad möjligt att få till med 450VDC-500VDC med, å är med det sagt ffa så svag i mitt spel att jag lirar mot det som kommer ut ur lådan.

800 pinnar (I mitt fall tom 1010VDC vid tillfälle på anoderna till en sats äldre EL-34) blir en annan femma, ett annat beteende. Ett som jag iaf menar inte är för alla, och där håller jag med Owe.
Blir inte mkt konventionell RnR över det varken som sound eller beteende. Men.. annorlunda kan ju vara bra också, precis det man söker.
Dare to be different?

Har ngr sådana smällor stående, så vill du prova en maskin med typ 800+ på anoderna och är i närheten av Gbg så säg till. Det ÄR.... annorlunda att lira på. (Står bla en StW 120 som är just sådan)

Men.. finns många många sätt att flå den katten på.
Som bara ett exempel Helge.. prova en maskin där fasvändaren är ersatt med en SE trafo skall du få se på maskin som avslöjar dig och ditt spel.. :)
Å..mångamångamånga andra sådana trix.. En närmast aldrig sinande ström i min mening.

Så.. YMMV men..prova? Kan ju inte gärna bli mer än skit,typ?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Oct 2021, 04:01
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.