View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 12:44



Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
NAD - Pro rev. museiföremål. 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post NAD - Pro rev. museiföremål.
Jisses. Fick hem en Pro reverb `66:a idag. Aldrig öppnad. Inte en del bytt vad jag kan se och originalrören kvar. Dessutom i mint skick gällande front tyg och tolex. Nu känns det nästan konstigt att börja skruva i den. :? Hade tänkt att byta PT till en 230 V. Byta elyterna och de motstånd som driftat iväg för långt. Jordad sladd och death cap bort. Glödsäkring in.

Hur hade ni resonerat gällande PT:n? Ha kvar originalet och köra med omvandlare eller byta?
Image

Image

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Sep 2021, 18:35
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Image

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Sep 2021, 19:18
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Grattis till förstärkaren, låt den vara original så långt det går är mitt råd.


21 Sep 2021, 20:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
.


21 Sep 2021, 20:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Det finns en ganska enkel och billig lösning för att hantera smärre skillnader vad gäller matningsspänning. "Buck-boost transformer" är det uttryck jag sett i engelska texter. Man tar en enkel 230V > 12V trafo, där sekundärlindningen klarar minst den ström som huvudapparaten behöver och kopplar sekundärlindningen i serie med huvudapparatens primärlindning. Beroende på hur man vänder tillsatstrafon får man matningen höjd eller sänkt med dessa 12V. Jag har provat med ett par apparater och det funkar väl. Billigare än ny PT, i alla fall; nån gammal batteriladdare eller halogentrafo kan man väl hitta och utnyttja. OBS att det handlar om riktiga trafos, med järn, inte nån omvandlare.


21 Sep 2021, 21:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Polytone wrote:
Jisses. Fick hem en Pro reverb `66:a idag. Aldrig öppnad. Inte en del bytt vad jag kan se och originalrören kvar. Dessutom i mint skick gällande front tyg och tolex. Nu känns det nästan konstigt att börja skruva i den. :? Hade tänkt att byta PT till en 230 V. Byta elyterna och de motstånd som driftat iväg för långt. Jordad sladd och death cap bort. Glödsäkring in.

Hur hade ni resonerat gällande PT:n? Ha kvar originalet och köra med omvandlare eller byta?
Image

Image


Jätte fin stärkare du fått hem, grattis !
Jag förstår din tanke, men ska du spela på den så är du mer eller mindre tvungen att byta all E-kondingar och jag har bytt många PT:s i mina dar och jag kan lova dig att ingen har ångrat det då dom slipper ha en extra PT att bära på.
Men spara gamla PT:n och andra delar för dom som inte förstår bättre ifall du ska sälja.

Tänk så här: skulle du vilja köpa/köra omkring i en HELT orginal bil från 66 ? Med orginal däck, olja mm, Nä tror inte det.
Förstärkar marknade har blivet mer infomerad genom åren , och flere o fler blir medvetna om att en HELT orginal stärkare från 60:talet behöver bytas delar som åldras för att funka som den ska.

Jag gillar listan du tänker göra, jag skulle dock vänta lite med byta motstånd som har diffat, då diffat kan vara bättre i vissa fall.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


21 Sep 2021, 22:57
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Amp Healer II wrote:
Jätte fin stärkare du fått hem, grattis !
Jag förstår din tanke, men ska du spela på den så är du mer eller mindre tvungen att byta all E-kondingar och jag har bytt många PT:s i mina dar och jag kan lova dig att ingen har ångrat det då dom slipper ha en extra PT att bära på.
Men spara gamla PT:n och andra delar för dom som inte förstår bättre ifall du ska sälja.

Tänk så här: skulle du vilja köpa/köra omkring i en HELT orginal bil från 66 ? Med orginal däck, olja mm, Nä tror inte det.
Förstärkar marknade har blivet mer infomerad genom åren , och flere o fler blir medvetna om att en HELT orginal stärkare från 60:talet behöver bytas delar som åldras för att funka som den ska.

Jag gillar listan du tänker göra, jag skulle dock vänta lite med byta motstånd som har diffat, då diffat kan vara bättre i vissa fall.

Japp, jag är med dig Owe. PT´n beställde jag redan igår kväll, samt nya elyter till "doghouse" och bias. Original PT´n har fastskruvade löd öron till chassit så det kommer knappt märkas att den varit ur om man vill byta tillbaks någon gång. Jätteskönt att slippa omvandlare att kånka runt med. Bra tips att vänta med motstånden också, så får det nog bli (förutom de i doghouse samt de vid slutrören, de byter jag nog mot metal film).

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Sep 2021, 07:38
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Glöm inte byta dom bruna elektrolyterna på kortet, dom är med säkerhet helt slut.


22 Sep 2021, 08:12
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Ballz wrote:
Glöm inte byta dom bruna elektrolyterna på kortet, dom är med säkerhet helt slut.

Mm, är det någon risk att dessa exploderar? Eller låter det bara dåligt om de är slut? Isf kanske man kan testa först innan man byter?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Sep 2021, 08:49
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Det finns en Podcast som heter: The truth about Vintage Amps with Skip Simmons.


http://www.skipsimmonsamps.com


Skip som är kanske en av dom bästa och mest erfarna reparatören utav gamla Fender, Marshall, Vox och andra klassiker.
Skip säger äger om och om igen att dessa gamla komponenter(byggdes för att hålla förr i tiden, som tex rör) sällan VÄLDIGT sällan behöver bytas och hur det oftast byts av reparatörer med
timpeng.

Och hur han räddar varje år hundratrals gamla förstärkare genom att sätt tillbaka gamla originala komponenter i vintage förstärkare
när bytar glada skruvare har fått dom att låta som vilken reissue som helst med nya delar.


Sorry om jag är lite halv fräck men så mycket vintage förstärkare förstörs på detta vis.
När kanske nån enstaka komponet behöver bytas eller det är klassiska kontakt eller jordproblem.


22 Sep 2021, 09:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Att byta en gammal komponent med ett visst värde mot en ny med samma värde kan väl normalt sett inte vara ett fel? Vissa komponenter, typexempel elektrolytkondingar, åldras bara genom att tiden går och de är ofta ansvariga för överlastade nätaggregat och drivande slutrörsbias. Det finns en kultur om att vissa fabrikat av vissa komponenter "låter bättre" och vissa fabrikat dissas, men jag har ännu inte sett någon sorts kartläggning av motivering till dessa påståenden. Hursom, att byta gamla elektrolyter tror jag är ofarligt och en förbättring. De går självklart att kontrollera genom att man undersöker läckning och kapacitans, men då måste man ofta löda loss åtminstone en ände och då är kanske ett byte rakt av en enklare åtgärd.


22 Sep 2021, 12:02
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
salesman wrote:

Och hur han räddar varje år hundratrals gamla förstärkare genom att sätt tillbaka gamla originala komponenter i vintage förstärkare
när bytar glada skruvare har fått dom att låta som vilken reissue som helst med nya delar.


"Glada skruvare" har helt enkelt fått dem att låta som de gjorde när de var nya. Orörda Vintage stärkare låter som de gör idag för att saker slitits sedan 60talet och de kommer alla låta lite olika just för att de slitits olika.

_________________
Johan Hansson


22 Sep 2021, 13:03
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Dom bruna kondingrna på kortet är intorkade och har driftat ner mot 10% eller mindre av sitt nominella värde. Skillnaden gör att samtliga rör får skeva arbetspunkter och stärkaren kommer inte låta som den ska. Vill man vara riktigt anal, så kan man löda loss dom, gröpa ur innehållet, samt stoppa in nya elektrolyter (som är mycket mindre) i det gamla höljet för att bevara utseendet.


22 Sep 2021, 13:45
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Säkring till glöden, är det bara för att skydda PT´n? Eller kan andra transformatorer också få stryk? Nu sätter jag ju in en ny PT som jag inte är så rädd om som om det vore en original vintage.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Sep 2021, 10:46
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Grattis! :-)

Idag har jag börjat översyn/renovering av en Deluxe Reverb -66 åt en kund.
Även den verkar vara helt orörd, men det är en Hagström-importerad och S-märkt apparat.
Tyvärr med Hagströms nättrafo som är gjord för enbart 220V, så det blir för höga spänningar på sekundären.
Högspänningen går att ta ner med ett annat likriktarrör, men glöden ligger 6-7% för högt. Är det något att bry sig om?

Jag har mätt elektrolyterna som alla visar bra värden och allt som har med dem att göra funkar fint. (Efter att jag bytt sekundärsäkringen som sitter på den ena lindningen enbart! Urdumt tycker jag!)
Nu vet ju jag att det kan hända saker om de får börja jobba efter lång vila, men intressant ändå att de är så fräscha.

/Sixten


Attachments:
IMG_20210923_154527.jpg
IMG_20210923_154527.jpg [ 205.62 KiB | Viewed 6808 times ]
23 Sep 2021, 21:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Sustain wrote:
Grattis! :-)

Idag har jag börjat översyn/renovering av en Deluxe Reverb -66 åt en kund.
Även den verkar vara helt orörd, men det är en Hagström-importerad och S-märkt apparat.
Tyvärr med Hagströms nättrafo som är gjord för enbart 220V, så det blir för höga spänningar på sekundären.
Högspänningen går att ta ner med ett annat likriktarrör, men glöden ligger 6-7% för högt. Är det något att bry sig om?

Jag har mätt elektrolyterna som alla visar bra värden och allt som har med dem att göra funkar fint. (Efter att jag bytt sekundärsäkringen som sitter på den ena lindningen enbart! Urdumt tycker jag!)
Nu vet ju jag att det kan hända saker om de får börja jobba efter lång vila, men intressant ändå att de är så fräscha.

/Sixten

Ser fin ut! Du får nog låta kunden bestämma gällandes PT´n. Går ju att reglera med en vridtransformator om man vill få ned spänningarna i den, men hade det varit min hade jag nog bytt PT´n. Kostar ca 1500 kr. Hur tänker du göra med elyterna? Byta eller inte?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Sep 2021, 22:33
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Någon som vet varför Hagström tog bort Standby switchen på importerade Fender stärkare?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


24 Sep 2021, 11:31
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
salesman wrote:
Och hur han räddar varje år hundratrals gamla förstärkare genom att sätt tillbaka gamla originala komponenter i vintage förstärkare
när bytar glada skruvare har fått dom att låta som vilken reissue som helst med nya delar.


Sorry om jag är lite halv fräck men så mycket vintage förstärkare förstörs på detta vis.
När kanske nån enstaka komponet behöver bytas eller det är klassiska kontakt eller jordproblem.


Skulle tro att det finns väldigt få reparatörer på någon nivå som tvekar att byta ut 50-60 år gamla elektrolyter, om det inte är ett museiföremål som inte ska spelas på.
Det finns ingen mojo kvar i en gammal uttorkad kondensator.

Däremot tror jag att de flesta i dag går så varsamt fram som möjligt i en sådan här förstärkare och inte byter annat än vad som är absolut nödvändigt.

Jag har aldrig orkat igenom ett helt avsnitt av The Truth, men får intrycket att Simmons pratar om hur det var på 70-, 80- och kanske en bit in på 90-talet.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


24 Sep 2021, 14:55
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Varför tror du alla kändisar och vintage geeks har Skip att fixa deras amps.


Jag skriver ju inte lättvindigt dessa saker.
Och dom är juh dessutom sällan dåliga.

Utan okunniga reparatörer som vill tjäna en hacka.

Läs på.


24 Sep 2021, 16:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
salesman wrote:
Varför tror du alla kändisar och vintage geeks har Skip att fixa deras amps.
Läs på.

För att de tror på snake oil? Snake oil är betydligt större i USA där tror många på magiska kondingar och annat trams. Placebo. Sen är det nog inte så att ALLA lämnar sina stärkare till just han.

_________________
Johan Hansson


24 Sep 2021, 16:44
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Säkerligen sant som du säger. Men lyssna på podcasten.
Så kanske våra åsikter närmar sig lite varandra.


24 Sep 2021, 17:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Jag tror som sagt på devisen att låta vintagestärkare vara original så långt det är möjligt, sen har jag inte riktigt levt upp till det själv.... :oops:


24 Sep 2021, 19:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
salesman wrote:
Säkerligen sant som du säger. Men lyssna på podcasten.
Så kanske våra åsikter närmar sig lite varandra.

De stora elektrolyterna är till för strömförsörjningen och är inte några "tonkondingar". Att dito från 60talet skulle "låta" bättre än nya stämmer helt enkelt inte. När man gör ett cap job så återställer man strömförsörjningen till det skick den var när förstärkaren var ny. Sen kanske man gillar ljudet bättre när det är slitet men det har inget att göra med att det skulle vara sämre för alla. Artisterna på 60talet skapade sitt ljud med splitter nya förstärkare. De hade nog inte gillat ljudet av gamla slitna saker med sviktande strömförsörjning.
Och nej jag behöver verkligen inte lyssna på någon guru angående detta. Jag är är tillräckligt kunnig när det kommer till elektronik vid det här laget för att förstå vad som påverkar saker och vad som inte gör det. Jag gick med på kondingmyterna som gurus förde fram när jag var färsk för 20 år sedan.

_________________
Johan Hansson


24 Sep 2021, 19:47
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Måste man byta delar så måste man!

Men problemet är att det inte alltid behövs. Och enligt Skip som servar flera hundra per månad (Hoppas jag säger rätt nu)
Så är det väldigt sällan de behöver bytas om ingen amatör har trollat med förstärkaren.

Däremot brukar han prata om vissa förstärkare från 1940-50 talet. Där det konsekvent måste bytas.

Men en rätt justerad Fender eller Marshall som inte är våldtagen.
Så brukar det inte vara problem.

Däremot är det säkerligen problem med den skiftande volt som finns på olika ställen.

Vanligt är vell även att dessa totalt döda och förstörda komponenter sedan säljs vidare till folk som vill betala och återställa sin egen till det klassiska soundet.

Som vanligt så finns sanningen där inom en gråzon.



Men igen lyssna på Podcasten The Truth about Vintage Amps with Skip Simmons.

Fast ja skriver mina inlägg lite provokativt... likaså om min andra kunskaper.
Så är min avsikt att lära er hur det egentligen fungerar enligt antingen mycket erfarenhet eller ren vetenskap helst båda!

Och märkväl blir jag överbevisad så byter jag gärna åsikt och får min korrektad. det är bara bra det är pinsamt att ha fel.


24 Sep 2021, 19:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
salesman wrote:
en rätt justerad
Vad betyder det ens? Justerad var då? Pratar du om biasinställningen för slutrören?
salesman wrote:
Så är min avsikt att lära er hur det egentligen fungerar
:roll:

_________________
Johan Hansson


24 Sep 2021, 20:01
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Hmm....

Men herr Skip har i varje fall en programförklaring på sin hemsida.
Sen ska man väl också betänka att hans agenda är att folk ska skicka sina förstärkare till honom i stället för till de, tydligen de flesta, förstärkartekniker som inte begriper sig på vare sig felsökning eller vintagevärde. Det inkluderar tydligen även stollar som installerar säkerhetsjord i gamla tweedförstärkare.

Quote:
You probably don’t need new tubes.

You don’t need new transformers.

You might not need new capacitors. I know you read a book that said otherwise, but the book is wrong.

You do not always need a three-prong plug. Putting one on your mint tweed Champ is just plain wrong.

"Recapping” a vintage amp can alter the tone significantly. If you were lucky enough to own a great old amp, why in the world would you want to alter the tone significantly? Read "Recapping . . . the Saga Continues"

Most “techs” make extra money by selling current-production parts and accessories that you probably don’t need.

Restoring a vintage amp does not mean replacing all the parts. “Techs” who routinely advise wholesale parts replacement often do so because they don’t have the knowledge and experience to diagnose problems. They are merely hoping that changing all the parts will fix the problem.

I often have amps sent to me AFTER they have supposedly been repaired elsewhere. Can you believe that a very well known shop replaced every single resistor and capacitor in an original ’60 4-10 Bassman, but failed to spot the actual problem – a bad choke? Hmm. I wonder if anyone in that shop had ever heard a real tweed Bassman... they thought the amp sounded great.

I’m sorry, but “any solder junkie with two beers worth of parts” (March ’08 VG) cannot make an old amp better.

Unnecessary parts replacement and poor quality repairs will ultimately decrease the value of your vintage amp. For some reason, techs who wouldn’t dream of replacing the original pots in a ‘57 Strat have no problem gutting a ‘57 Bandmaster.

All the new boutique amps out there are just fine. Most of them are very well made and should have no real servicing problems for many years. There is just one problem. An original old amp just demolishes a “clone” of the same amp, even if it is “hard-wired” and uses “custom-made capacitors.” Why? Because there is a LOT more to good amp tone than just copying a schematic!


_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


24 Sep 2021, 20:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Lynxtrap wrote:
Hmm....



"Recapping” a vintage amp can alter the tone significantly. If you were lucky enough to own a great old amp, why in the world would you want to alter the tone significantly" Han har ju dock rätt i att det kommer förändra tonen. Grejen är ju dock att ljudet kommer ändras till hur den lät när den var ny inget annat. Så frågan är ju vad ingången här är. Att han menar att man vill ha det gamla slitna ljudet och därav inte ska byta kondingarna när saker börjar sunka eller om han försöker påstå något helt annat.......

_________________
Johan Hansson


24 Sep 2021, 20:30
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Tubis wrote:
"Recapping” a vintage amp can alter the tone significantly. If you were lucky enough to own a great old amp, why in the world would you want to alter the tone significantly" Han har ju dock rätt i att det kommer förändra tonen. Grejen är ju dock att ljudet kommer ändras till hur den lät när den var ny inget annat. Så frågan är ju vad ingången här är. Att han menar att man vill ha det gamla slitna ljudet och därav inte ska byta kondingarna när saker börjar sunka eller om han försöker påstå något helt annat.......


Samt vad han menar med recapping, byta filterkondingar eller rutinmässigt byta ut varje kondensator i sikte (vilket jag starkt tvivlar på att någon faktiskt gör).

Jag ser framför mig att man skickar sin Deluxe Reverb med nyligen bytta filterkondingar till Skip, och den kommer tillbaka förbättrad med gamla bruna Mallorys från 1965 i hundkojan :mrgreen:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


24 Sep 2021, 20:59
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Skip har säkerligen inte ändlöst med delar.
Han sa att det börjar sina i skrotlådorna.

Men även att han har folk som skickar alla möjliga
Gamla grunkor åt honom från 40,50 och 60talet.

Från gamla kyrkoförstärkare till tvn bara för att ha delar.
Som kan behövas.

Han förklarar så till och med katten nickar varför man inte behöver göra om 2 plugs kabeln till 3.

Men det krävs att användaren förstår sig.

Lyssna själv. Så behöver inte jag komma med dåliga förklaringar pgr länge sen jag lyssnade.

Även den mest kunniga kan snappa upp ett och annat.

Jack Darr boken säger han är ett måste för varje amp reparatör.


24 Sep 2021, 21:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
zoork_1 wrote:
Jag tror som sagt på devisen att låta vintagestärkare vara original så långt det är möjligt, sen har jag inte riktigt levt upp till det själv.... :oops:

Samma här. Men viktigare än att det ska vara original är att det ska låta bra och vara driftsäkert. Om man bara sparar originaldelarna så är ju ingen större skada skedd mer än att det kanske inte ser lika orört ut inne i förstärkaren. I kväll åkte den nya PT:n in. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


24 Sep 2021, 21:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 74 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 49 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.