View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 02:20



Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
NAD - Pro rev. museiföremål. 
Author Message

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1232
Location: Vallentuna
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Det är trist, när diskussionen reduceras till en tanke om att nån har rätt, och alla andra har fel. Vi pratar här om teknik, som hade sin höjdpunkt nångång mellan 1935 och 1955 eller så. Det var under den epoken de riktigt avancerade rörbaserade grejerna konstruerades. Man kanske ska ha respekt för att grunderna för de apparater vi sitter och mekar med är lagda innan vi själva fanns eller åtminstone var mycket unga. Följaktligen bör det finnas många angreppssätt vid reparationer som alla är "bra", eftersom det inte går att få fram ett "facit", annat än möjligen att grejen funkar bättre efter reparation...

Apparatur som ska användas mycket och som alltid ska fungera, finns/fanns inom alla möjliga fält: medicin, militärt, kommersiellt..., och i alla dessa konstruktioner är komponentkvaliteten avgörande för hur "bra" prylen anses vara. Oftast tänker man då på komponenternas livslängd. Självklart går det att bygga en dålig konding, men hur många köper dessa, när det väl avslöjats att de inte håller måttet?

Om man börjar dividera om huruvida vissa kondingar låter annorlunda än andra med samma värden, finns det en risk att man hamnar i jobbiga diskssioner. Om nån följt en "kabeltråd" på ett forum för HiFi-teknik, vet ni vad jag menar. Det är sällan tillverkarloggan på en komponent påverkar ljudet...


02 Oct 2021, 12:07
Profile WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
lampuradio wrote:
Det är trist, när diskussionen reduceras till en tanke om att nån har rätt, och alla andra har fel. Vi pratar här om teknik, som hade sin höjdpunkt nångång mellan 1935 och 1955 eller så. Det var under den epoken de riktigt avancerade rörbaserade grejerna konstruerades. Man kanske ska ha respekt för att grunderna för de apparater vi sitter och mekar med är lagda innan vi själva fanns eller åtminstone var mycket unga. Följaktligen bör det finnas många angreppssätt vid reparationer som alla är "bra", eftersom det inte går att få fram ett "facit", annat än möjligen att grejen funkar bättre efter reparation...

Apparatur som ska användas mycket och som alltid ska fungera, finns/fanns inom alla möjliga fält: medicin, militärt, kommersiellt..., och i alla dessa konstruktioner är komponentkvaliteten avgörande för hur "bra" prylen anses vara. Oftast tänker man då på komponenternas livslängd. Självklart går det att bygga en dålig konding, men hur många köper dessa, när det väl avslöjats att de inte håller måttet?

Om man börjar dividera om huruvida vissa kondingar låter annorlunda än andra med samma värden, finns det en risk att man hamnar i jobbiga diskssioner. Om nån följt en "kabeltråd" på ett forum för HiFi-teknik, vet ni vad jag menar. Det är sällan tillverkarloggan på en komponent påverkar ljudet...



Ja, såklart du har rätt. Och dessa saker är inte alls enkla.
Det var krigstider, saker skulle utvecklas och hålla.

Inte som idag när allt kommer från chinesien.


02 Oct 2021, 12:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
salesman wrote:


Dessutom vill jag inte ta bussiness ifrån någon.

Men, men era motargument kan direkt enkelt monteras ned.



Personligen har jag ingen business att förlora jag lagar inte saker mot betalning längre. Du försöker montera ned vad vi säger "enkelt" genom att hänvisa till en person du hört en pod med, inte genom att du själv besitter kunskap om hur saker fungerar. Har inte hört något annat argument än att "Skip säger"........

_________________
Johan Hansson


02 Oct 2021, 19:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Jösses.

Min käre Salesman.

Helt objektivt, för jag menar ingenstans att pissa på ngns parad...
Förstår du överhuvudtaget vad du talar om? E du med i matchen att ngr av namnen ombord på detta rörfora är ngr av de mest välansedda i branschen, även internationellt.?
Förstår du vad du ger dig in i? Rent tekniskt, kunskapsmässigt?

Johan, Owe mfl mfl.. bear with me here...

Hm. "My brothers keeper". Jag är inte riktigt lika diplomatisk som killarna så jag har en idé, för det här e sedan en stund rent löjligt.

Bjud in "Skip" hit. För all del. Vi är vana vid "storheter", jag lovar. Name dropping blir bara fjantigt... Så bjud in karln. Här talar definitivt de flesta teknisk engelska, no worries.
I mitt fall är rent engelska ett av mina modersmål, så... bring it. For the love of god bring it.

Den verkliga anledningen till att killarna tar det som de gör är för att de de facto kan något och för att de är ödmjuka kring det. De gör verkligen det, varenda en av de varför det här jiddret om Skip räcker. Nu. Vi har allihop hört det 100ggr förr.
Vi vet varenda en av oss som skrivit i den här tråden vilka tekniska förutsättningar som gäller. Jag 101% garanterar.

Är vi "världsmästare" nån av oss? Nope. Not one fuckin yota.... Men vi är iaf tillräckligt insatta för att inte bli bortkollrade av skit och inget.

Så gör oss alla en tjänst, för det här börjar fan bli tjatigt, bjud in Skip. Som sagt, engelska funkar (faktum är, franska, italienska, tyska mfl språk med). Vi springer ingenstans.

Bring it. Enough BS.

Showtime. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 03 Oct 2021, 05:49, edited 1 time in total.



03 Oct 2021, 05:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
salesman wrote:
lampuradio wrote:
Det är trist, när diskussionen reduceras till en tanke om att nån har rätt, och alla andra har fel. Vi pratar här om teknik, som hade sin höjdpunkt nångång mellan 1935 och 1955 eller så. Det var under den epoken de riktigt avancerade rörbaserade grejerna konstruerades. Man kanske ska ha respekt för att grunderna för de apparater vi sitter och mekar med är lagda innan vi själva fanns eller åtminstone var mycket unga. Följaktligen bör det finnas många angreppssätt vid reparationer som alla är "bra", eftersom det inte går att få fram ett "facit", annat än möjligen att grejen funkar bättre efter reparation...

Apparatur som ska användas mycket och som alltid ska fungera, finns/fanns inom alla möjliga fält: medicin, militärt, kommersiellt..., och i alla dessa konstruktioner är komponentkvaliteten avgörande för hur "bra" prylen anses vara. Oftast tänker man då på komponenternas livslängd. Självklart går det att bygga en dålig konding, men hur många köper dessa, när det väl avslöjats att de inte håller måttet?

Om man börjar dividera om huruvida vissa kondingar låter annorlunda än andra med samma värden, finns det en risk att man hamnar i jobbiga diskssioner. Om nån följt en "kabeltråd" på ett forum för HiFi-teknik, vet ni vad jag menar. Det är sällan tillverkarloggan på en komponent påverkar ljudet...


Ja, såklart du har rätt. Och dessa saker är inte alls enkla.
Det var krigstider, saker skulle utvecklas och hålla.


Inte som idag när allt kommer från chinesien.


Mnja. Fel av dig. Rörkretsar är i sig pissenkla för den tekniskt insatte.
Att däremot få de att låta bra för gitarr, eftersom vi våldar levande pisset ur rören, är en annan femma.

Men rörkretsar i sig kan en 10 åring fås att begripa.
Your bad.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Oct 2021, 05:38
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Å..nu när jag tänker efter, av div anledningar funkar faktiskt Swahili med(å faktiskt ytterligare ngr språk, i sin tur kan säkert de andra ytterligare ngr i sin tur å på det har vi Google translate. Ordnar sig).
Så bjud in karln.
Vi har med oss det svenska sättet, vi delar gärna. HELLRE än gärna. Är det som är vår styrka. Vi är ingenstans "hemliga" (som fö e ett fjanteri av sällan skådad rang)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Oct 2021, 05:57
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Bra! Lets dance!


Ta fram allt ni kan och resten kan ta fram lite populära corn.


Men jag tänker inte hoppa på någon.


03 Oct 2021, 15:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
salesman wrote:
Bra! Lets dance!


Ta fram allt ni kan och resten kan ta fram lite populära corn.


Men jag tänker inte hoppa på någon.


Vissa är så långt efter att tror dom leder .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


05 Oct 2021, 18:41
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Nu har jag bytt de stora elektrolyterna samt bias kondingen. Resultat? Marginellt stiffare känsla, men det kan jag leva med då jag inte ens är säker på att det stämmer... Det blev en 100uF x 100 VDC bias konding. Lite högre värde än schemats så det kanske bidrar till att den känns lite mindra mjuk? Det är ju en öppen 2 x 12:a så på högre volym kan det säkert bli till en fördel också. Jag kan inte märka någon skillnad på brus/brum nivå. Den var väldigt tyst innan och är det även efter bytet.
https://postimg.cc/gallery/NyHF7yy

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Oct 2021, 16:33
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Ser prydligt och bra ut...


06 Oct 2021, 16:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Polytone wrote:
Nu har jag bytt de stora elektrolyterna samt bias kondingen. Resultat? Marginellt stiffare känsla, men det kan jag leva med då jag inte ens är säker på att det stämmer... Det blev en 100uF x 100 VDC bias konding. Lite högre värde än schemats så det kanske bidrar till att den känns lite mindra mjuk? Det är ju en öppen 2 x 12:a så på högre volym kan det säkert bli till en fördel också. Jag kan inte märka någon skillnad på brus/brum nivå. Den var väldigt tyst innan och är det även efter bytet.
https://postimg.cc/gallery/NyHF7yy


Hej Lasse !
Ser bra ut! Personligen hade jag valt F&T före Sprague, varför jo för F&T är mindre och ger utrymme för ge ännu en node så kanalerna blir mer separerade och tystare.
Och om du öppnar en Sprague så kommer du finna mindre E-konding innanför, type samma storlek som F&T och när ett företag medvet försöker "luras" drar jag öronen bakåt.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 Oct 2021, 20:56
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Amp Healer II wrote:

Hej Lasse !
Ser bra ut! Personligen hade jag valt F&T före Sprague, varför jo för F&T är mindre och ger utrymme för ge ännu en node så kanalerna blir mer separerade och tystare.
Och om du öppnar en Sprague så kommer du finna mindre E-konding innanför, type samma storlek som F&T och när ett företag medvet försöker "luras" drar jag öronen bakåt.

Jo jag läste om det där med en mindre konding innanför hos Spragues efter att jag beställt dem. Annars hade jag köpt F&T´s. Det får bli nästa gång. Det känns ungefär som med bumble bees i Les Pauls Custom Shop gitarrer som bara är kosmetiska.. Bluff o båg! Men jag märkte att det var rejäla trådar på Sprague kondingarna iaf. Å så är de snygga. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Oct 2021, 22:37
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Owe.
Finns ju sedan en tid en grej till med F&T grejerna som är bra och det är att de utvändigt är märkta för tillverkningsdatum.
Mao inget mer gissande, vilket jag personligen tycker e skitkäckt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Oct 2021, 03:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: NAD - Pro rev. museiföremål.
Racing wrote:
Owe.
Finns ju sedan en tid en grej till med F&T grejerna som är bra och det är att de utvändigt är märkta för tillverkningsdatum.
Mao inget mer gissande, vilket jag personligen tycker e skitkäckt.

Smart! :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


07 Oct 2021, 09:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 74 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.