View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:51



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Linda om marshall 2203 nättrafo? 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Linda om marshall 2203 nättrafo?
Halloj!
Har en JMP 2203 från typ -83(minns ej exakt just nu).
Upptäckte nyss att den ger för låg glödspänning...

Tråkigt! :(

Börja fundera på att få den omlindad...
Vem gör det tänker jag då?

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


08 Aug 2021, 22:33
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Linda om marshall 2203 nättrafo?
Hur mycket för lågt är det fråga om? Är andra spänningar OK? Är det rätt nätspänningstapp inkopplad?

Omlindning är nog inte en billig åtgärd - det kan nog vara värt att fundera över en ersättningstrafo, eller en separat glödspänningstrafo om allt annat är OK. Om det är bara "lite för lågt" så kan man faktiskt köra likriktning och ha en filterkonding för att få lite högre spänning, men det kräver lite injustering och lindningarna måste ju vara hela förstås.


09 Aug 2021, 09:14
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Linda om marshall 2203 nättrafo?
Din_Mentor wrote:
Halloj!
Har en JMP 2203 från typ -83(minns ej exakt just nu).
Upptäckte nyss att den ger för låg glödspänning...


Inga svar så jag får väl dra igång något :)

Edit: Lampaudio svarade medan jag skrev. Likriktningen var ju ett bra tips också.

Vad har du för spänning på glöden nu då?
Har för mig att databladen brukar ange +-10% som toleransvärden men de flesta verkar anse att mer än 5% inte är bra
och en del verka tom anse att man bör ha snävare krav än så.
Det som påverkas främst är förmodligen livslängden på rören (mest slutrören) om du inte har rent tokiga avvikelser.
fast i det senare fallet kan man undra om inte trafon är defekt.

Visst har du väl både 220 och 240V primärlindning på den där från 83?
Om den står på 240 nu så kan man väl få upp alla spänningarna ca 10% genom att byta primär till 220. Givetvis får man se upp med biasinställningar och
ev justera övriga spänningar i försteget om man inte vill ändra alltför mycket.

Linda om? Jag vet att folk själva har lindat av glödströmsvarv på Hagströmtrafos i Fenderförstärkare för att få ner spänningen. Det har varit enkelt då den lindningen ligger ytterst där.
Det går säkert i teorin att linda på varv också men gissar att det inte finns plats i den där trafon och så har vi elsäkerhetsaspekten. Ingen med firma jobbar väl fö för under 1000:- per påbörjad timme idag så det blir nog inte så billigt om man väl hittar nån som kan göra det.

Om det är absolut nödvändigt så blir det nog mest kostnadseffektivt att köpa en ny nättrafo och ställa den befintliga i garderoben inför en ev framtida försäljning.
En bra trafo med nära nog identiska specar kostar säkert <1500:-


09 Aug 2021, 09:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Linda om marshall 2203 nättrafo?
Tack för svar hörni!! :D

Jag mätte upp glödspänning genom att mäta pin 4/5 mot pin 9 på förstegsrörsockel:
4,7V på 240V läget
5,2V på 220V läget
6,4V på 220V läget utan några rör i

Mäter jag pin 3 på slutrören mot jord får jag
452V på 240V läget
487V på 220V läget

Satt i nya matchade JJ E34L (gillar de o kört de förr).
Tillsvidare ej bytt förstegsrören (2 år gamla)

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


09 Aug 2021, 11:00
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Linda om marshall 2203 nättrafo?
Går det att mäta direkt på trafon? Det skulle kunna vara nån ledare eller kontaktering som har onödigt hög resistans, eller om det sitter nån glödsäkring i kretsen som orsakar spänningsfall. Jag har nämligen svårt att se ett transformatorfel som ger den symptombilden; vore det lindningsfel borde även tomgångsspänningen vara påverkad, kan man tycka.

Glödspänningen till slutrören bör hållas inom +/- 5%. Katoderna gillar inte att gå kalla, det "sliter" på emissionsskiktet medan för hög glödspänning sliter på glödtrådarna... Småsignalrör är mer förlåtande för kalla katoder - de drar så lite katodström.


09 Aug 2021, 11:53
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Linda om marshall 2203 nättrafo?
Det är ingen fillur som vart där och monterat in extra rör? Har sett flera exemplar av 2203 där man bara smäckt in fler förstegsrör utan en tanke på att det drar mer glödström. Fick byta bränd trafo i en 1959 där den briljanta moddaren satt dit 4 st extra rör.........

_________________
Johan Hansson


09 Aug 2021, 13:24
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Linda om marshall 2203 nättrafo?
Tubis wrote:
Det är ingen fillur som vart där och monterat in extra rör? Har sett flera exemplar av 2203 där man bara smäckt in fler förstegsrör utan en tanke på att det drar mer glödström. Fick byta bränd trafo i en 1959 där den briljanta moddaren satt dit 4 st extra rör.........


Den är tack och lov helt omoddad :)

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


09 Aug 2021, 16:20
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Linda om marshall 2203 nättrafo?
Din_Mentor wrote:
Tubis wrote:
Det är ingen fillur som vart där och monterat in extra rör? Har sett flera exemplar av 2203 där man bara smäckt in fler förstegsrör utan en tanke på att det drar mer glödström. Fick byta bränd trafo i en 1959 där den briljanta moddaren satt dit 4 st extra rör.........


Den är tack och lov helt omoddad :)


:shock:
Omoddad är inte nödvädigtvis bättre.
Jag kan nog räkna upp 10 modds som skulle göra en 2203:a tystare, och pålitligare.
En 2203:a är en produktions stärkare och Marshall (like många andra) bygger dessa på ett sätt som är snabbast o mest lönsamt och samtidigt funkar.
Det är dock inte alltid det mest optimala eller bästa ;)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


10 Aug 2021, 17:09
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Linda om marshall 2203 nättrafo?
Tubis wrote:
Det är ingen fillur som vart där och monterat in extra rör? Har sett flera exemplar av 2203 där man bara smäckt in fler förstegsrör utan en tanke på att det drar mer glödström. Fick byta bränd trafo i en 1959 där den briljanta moddaren satt dit 4 st extra rör.........


Well, ETT extra rör har jag under mina + 25 år meckat varit ett problem i Marshall. MEN 4 stycken,,,! hur tänkte man då ?!
Blir nyfiken vem denna briljanta moddare är ( du kan svara i PM om du inte vill säga här).

Glöden har jag inte stött på vare ett problem i Marshalls , dock vet jag att den separat bias lindningen i JMP är känslig. I mina tidigare år hängde jag på ett switchingsystem drivet av bias lindingen (som KOC beskrev i hans böcker) det slutade med att biaslindingen gav upp, medan resten fungerade hur bra som helst.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


10 Aug 2021, 17:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Linda om marshall 2203 nättrafo?
Amp Healer wrote:

Well, ETT extra rör har jag under mina + 25 år meckat varit ett problem i Marshall. MEN 4 stycken,,,! hur tänkte man då ?!
Blir nyfiken vem denna briljanta moddare är ( du kan svara i PM om du inte vill säga här).

Jag är inte helt säker på vem moddaren var men ägaren indikerade att det kanske var någon av personerna bakom Elmwood som gjort det. För han hade fått en ny trafo av just Elmwood som jag fick i uppdraget att byta ut med betydlig biffigare lindning för att klara 10A tillverkad av transformatorteknik för Elmwood. Det var många år sedan jag gjorde det jobbet troligen i slutet på 90talet så jag minns inte exakt alla omständigheter men jag minns de 4 extra rören tydligt.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 10 Aug 2021, 19:25, edited 1 time in total.



10 Aug 2021, 18:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Linda om marshall 2203 nättrafo?
lampuradio wrote:
Går det att mäta direkt på trafon? Det skulle kunna vara nån ledare eller kontaktering som har onödigt hög resistans, eller om det sitter nån glödsäkring i kretsen som orsakar spänningsfall.

Stötte på en gång att kablarna från säkring till första rörsockel var varma och droppade spänning. De var väldigt tunna. Tyckte ändå det var en så kort sträcka så det borde inte droppa spänning så mycket men jag grunnade inte mer på det utan bytte kablarna och då fungerade det igen. Så ja mät direkt vid trafo!

_________________
Johan Hansson


10 Aug 2021, 19:10
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Linda om marshall 2203 nättrafo?
Tubis wrote:
Amp Healer wrote:

Well, ETT extra rör har jag under mina + 25 år meckat varit ett problem i Marshall. MEN 4 stycken,,,! hur tänkte man då ?!
Blir nyfiken vem denna briljanta moddare är ( du kan svara i PM om du inte vill säga här).

Jag är inte helt säker på vem moddaren var men ägaren indikerade att det kanske var någon av personerna bakom Elmwood som gjort det. För han hade fått en ny trafo av just Elmwood som jag fick i uppdraget att byta ut med betydlig biffigare lindning för att klara 10A tillverkad av transformatorteknik för Elmwood. Det var många år sedan jag gjorde det jobbet troligen i slutet på 90talet så jag minns inte exakt alla omständigheter men jag minns de 4 extra rören tydligt.


Där ser man :) E-wood moddade stärkare har jag haft inne några stycken och har varit väldigt Soldano plankade.
Men till skillnaden från Mesa o Peavy mm, så hade allafall E-wood bytt det typiska Soldano motstånedet 39K till 33K.
Byggmässigt var dom lika Folkeson = spagetti och "tar vad jag fått över och återanvänder" stil.
Men jag är inte förvånad över vem det kan vara.
Jag har träffat E-wood killarna som var ett trevligt gäng och tycker att det var tråkigt att dom inte finns längre.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Aug 2021, 16:38
Profile

Joined: 28 Jun 2019, 09:08
Posts: 1
Post Re: Linda om marshall 2203 nättrafo?
Hej bojare! Kikar in här emellanåt för att se vad det snackas om. Såg tråden om Marshalltrafo och att jag skulle vara möjlig moddare med att stoppa in 4 extra rör i en stärkare.
Mycket konstigt har jag antagligen gjort under min resa som förstärkarpulare men att stoppa in så många extra förstegsrör utan att ta hänsyn till glödström vill jag nog inte kännas vid. Owe, jag gjorde ganska många Soldano ripoffs i början av min rörkarriär. Mest för att gitarrister gillade det soundet och att, framförallt, 2203 och 2204 var otroligt tacksamma att modda till SLO. Försökte dock alltid att få en liten twist på originalkretsen som i och för sig lät bra men kanske inte var min tekopp hela vägen. Annan EQ, andra anod och katodvärden, feedback, kopplingskondingar osv.
Byggena på den tiden är kanske inget man skriver hem om. Det var lite Kajsa Warg som rådde, "man tager vad man haver" för att få ihop det. Det viktiga var ju trots hur det lät! Jag kan någonstans förstå Tommy i hans byggen, skulle han lägga tid på att få det att se ut som i en Hiwatt hade han antagligen inte varit i branschen idag.
Det är kul och väldigt fascinerande att det i Sverige finns så många otroligt duktiga rörförstärkarkillar med egna idéer och lösningar till det perfekta ljudet! Hatten av för er!
Vi, Elmwood, kämpade på från 1998 till 2012 och hade en fantastisk resa.
Träffade så otroligt många musiker, leverantörer, entusiaster och "konkurrenter" som i 99% av fallen var de mest trevliga människor man kan möta.
Så, åter till vad jag egentligen ville säga; nej jag har inte stoppat in 4 extra förstegsrör i någon stärkare någonsin utan att kompensera för glödström:-)

Lev väl!
/Jan


23 Aug 2021, 16:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.