View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:40



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Nån som kan Traynor-toppar? 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Nån som kan Traynor-toppar?
Behöver evt lite tips kring en Mark three som snart ska servas.
Vem kan jag fråga om det blir spörsmål?

Kända knepigheter, saker att kolla speciellt efter etc?

/R


02 Jan 2008, 17:24
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Jag har tre stycken.
Det är otroligt pålitliga och robusta grejor.
Uttorkade kondingar är det enda jag kan komma på i hastigheten, och kanske öka det gemensamma SGM en smula, med tanke på dagens lite skallrigare rör.
Jag skulle dock byta kopplingskondingen på El84:an till reverbet till plastkonding, sådär en 3,3 uF.
Reverbtankarna på mina tre är i princip slut, skallriga och mikrofoniska.
Jag har inte kollat närmare om man kan stabilisera upp dem en smula, att skärma dem med mu-metall är säkert en bra idé, det är alltid vanskligt med reverbtankar i en topp.
Det har jag inte provat själv, men Alex kanske har tips?
I övrigt har jag bara sisådär en 23tusen modd-tips...;-)


"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


02 Jan 2008, 17:50
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Hmm...tack för tips. Just mikrofoni klagar ägarn på. Inte säkert att det är förstegsrören, alltså? Kanske hjälper det att montera reverbtanken i en påse....eller byta gummiupphängningarna som med säkerhet torkat ihop?

Sen sitter original 6CA7:orna kvar i den här burken - gissa om dom ska få sej en tur i rörprovaren [:D]

Men du Martin - hur fäller man enklast upp den här pjäsen för att jobba med den?[:I]

Edit: tog ut slutrören...
ta fram en spann att dregla i nu, boys -
Rören är Mullard, med vit text Mullard 6CA7, den förenklade loggan.
Single getter, fyrkantiga stanshål i anodplåtarna, märkning
Xf4 B8L3
..och samtliga testar som nya, liksom mitt fabriksnya (NOS/NIB) Telefunken EL34.

[;)]

/R


02 Jan 2008, 21:04
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Det enda egentliga fel jag råkat på i en så'n stärkare, är kortis i det där överspänningsskyddet eller vad det är, som sitter mellan slutrörens anoder, mellan slutstegshalvorna alltså.

Den förstärkaren lät väldigt lite innan jag tog bort den...

Är det inte ett lock att lyfta av på den? Fyra skruvar uppifrån.
Chassit sitter med skruvar från sidorna och behöver inte tas ur, mycket praktiskt.

/Sixten


03 Jan 2008, 01:37
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 00:47
Posts: 406
Location: Strangeness
Post 
Martin Kuhn wrote:

rigt har jag bara sisådär en 23tusen modd-tips...;-)



Ursäkta att jag kapar tråden. Har själv en Mark-3 och saknar en effektloop. Tips på en sådan månne?

P.


11 Jan 2008, 00:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
The_marquee_moon wrote:


Ursäkta att jag kapar tråden. Har själv en Mark-3 och saknar en effektloop. Tips på en sådan månne?

P.


Hej P!

Eftersom jag likt med Martin äger Traynor stärkare och har en förkärlek för dessa, så hoppar jag in o ger min synpunkt.

En loop i en M3 är fullt möjligt, men det handlar mer om: typ av och kvalliten, som blir den springade punkten.
Bästa resultat får man med en rörloop, så antingen om du inte använder tremolot? så kan man använda det röret, eller får man sätta in ett rör till för att göra jobbet.
Då är det så att Mark3 kommer i lite olika vertioner när det gäller layout= vissa sitter pre-amprören direkt vid ingången och andra på på bortsidan typ Fender, iden senare är det lite tajt om utrymmer, men går att flytta tremolo "boxsen" till en annat ställe och sätta det extra röret där.
I den tidigare vertionen men rören vid ingången, är det gott om utrymme för ett exra rör.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


11 Jan 2008, 20:36
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 00:47
Posts: 406
Location: Strangeness
Post 
Amp Healer wrote:

The_marquee_moon wrote:


Ursäkta att jag kapar tråden. Har själv en Mark-3 och saknar en effektloop. Tips på en sådan månne?

P.


Hej P!

Eftersom jag likt med Martin äger Traynor stärkare och har en förkärlek för dessa, så hoppar jag in o ger min synpunkt.

En loop i en M3 är fullt möjligt, men det handlar mer om: typ av och kvalliten, som blir den springade punkten.
Bästa resultat får man med en rörloop, så antingen om du inte använder tremolot? så kan man använda det röret, eller får man sätta in ett rör till för att göra jobbet.
Då är det så att Mark3 kommer i lite olika vertioner när det gäller layout= vissa sitter pre-amprören direkt vid ingången och andra på på bortsidan typ Fender, iden senare är det lite tajt om utrymmer, men går att flytta tremolo "boxsen" till en annat ställe och sätta det extra röret där.
I den tidigare vertionen men rören vid ingången, är det gott om utrymme för ett exra rör.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se



Owe,

Tack för info. Ska kolla om jag har rätt stärkare. Vill inte bli av med tremolot. Har du möjligen något lämpligt schema?

P. (som i Patrick)

PS. Vilka är förresten era favoritmoddar på dessa? DS


11 Jan 2008, 23:00
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.