View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:55



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Fenderkretsar 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Fenderkretsar
På senare tid har jag börjat intressera mig för fenderstärkare. Jag letar efer ett bluesigt sound på gränsen till breakup och inbillar mig att jag ska hitta en fendermodell som motsvarar vad jag vill ha.

På Fender Amp Field guide står det ofta vilken krets som förstärkaren har. Ett par som dyker upp ofta är AA763 eller AB763. Jag ser dem i Deluxe Reverb, Vibroverb, Bandmaster och Super Reverb. Är det en beskrivning av försteget och är det riktigt att det som skiljer förstärkarna åt i det här fallet är olika slutsteg och slutrör?


01 Jan 2008, 21:57
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Ljudfreak wrote:

På senare tid har jag börjat intressera mig för fenderstärkare. Jag letar efer ett bluesigt sound på gränsen till breakup och inbillar mig att jag ska hitta en fendermodell som motsvarar vad jag vill ha.

På Fender Amp Field guide står det ofta vilken krets som förstärkaren har. Ett par som dyker upp ofta är AA763 eller AB763. Jag ser dem i Deluxe Reverb, Vibroverb, Bandmaster och Super Reverb. Är det en beskrivning av försteget och är det riktigt att det som skiljer förstärkarna åt i det här fallet är olika slutsteg och slutrör?


I reverbförstärkarna (undantag Princeton) är kretsarna identiska som du beskriver men med någon enstaka skillnad vad gäller värdet på något motstånd i feedbackdelen och några mer avgörande skillnader i respektive modells nätdelar som faktiskt är en del av kretsen de också.

Det skiljer i nättrafo, typ av likriktare, och värden på spänningsdelningresistorer och elektrolyter i nätdelen: En Deluxe har betydligt lägre arbetsspänning än tex en Twin eller Showman vilket påverkar hur och när förstärkarna distar.

Blackface Bandmaster, Tremolux, Showman och Deluxe Amp (utan reverb!) har samma upplägg som reverbförstärkarna men med två paralella kanaler motsvarande reverbförstärkarnas normal-kanal där ena kanalen har vibrato.

AB763 som är den krets som de flesta förknippar med "blackface" är en revision på AA763. AA763 och AB763 skiljer sig på några små men ändå ganska avgörande punkter, AA763 betyder att kretsen ritades juli 1963 (7-63). Blackface Bassman har sina egna unika kretsar, AA864 (augusti 1964) och AB165 (januari 1965).


01 Jan 2008, 22:31
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Tack, det var intressant. Då tror jag bestämt att det ska bli något med AB763 så småningom. Kanske är det nivån på effekten jag borde fundera på härnäst.


01 Jan 2008, 22:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Även jag som Marshall-trogen har intreserat mig allt mer för Fenders. Fender har ju en massa kul olika kretsar och lösningar. Till skillnad från Marshall som ju kört samma krets i hundra år, med lite variationer (nu räknar jag bort de modernare high gain-skapelserna från slutet av 80-talet och framåt). Fender känns faktiskt mycket mer innovativa och varierade.

Om du söker ett "bluesigt sound på gränsen till breakup" kan det vara bar att ta ställning till antal aspekter. De flesta rörstärkare går ju att köra så som du beskriver, men de låter ändå väldigt olika och svarar olika på ditt spel. Rörtyp (slutrör). Likriktartyp. Spänningar. Komprimering. Headroom. Var i stärkaren dist skapas. Sådant spelar stor roll. Och då blir tyvärr begreppet Fender lika oprecist som att säga "rörstärkare".

Däremot hittar du antagligen en Fender som motsvarar dina krav och förväntningar (eller en Fender-krets, om du vill bygga själv [:p])

Utifrån det du söker tycker jag inte det är självklart att välja AB763-spåret. Jag tycker du också borde kika på "50-talskretsarna" med t.ex. 5E3 Tweed Deluxe, Bandmaster 5E4/5E7 och Bassman 5F6-A som Marshall sedan lånade till JTM45 och utvecklade till JMP 1987/1959. De är principiellt byggda på ungefär samma sätt: dubbla ingångar, volymer, andra gainsteg med katodföljare, tonstack, slutsteg. Visst låter de olika, bl.a. beroende på vilka slutrör man använder, men det finns något i karaktären, bl.a. hur de distar, som kan uppfattas som en gemensam nämnare. Alla dessa är ju underbart läckra stärkare att köra just på gränsen till break up!

Jag har precis byggt en 5E7. Efter att ha kört den nu ett tag har jag helt reviderat min begreppsvärld som tidigare liksom varit delad i rent "Fender-ljud" och distande "Marshall-ljud". Den här stärkaren är en skön bluesstärk med häng och sag. Clean och funky på hög volym om man vill, men distar fett, hängande när man pressar den hårt. Den låter nog allra bäst på halvfart. Påminner en hel del om en JTM45:a, fast ännu varmare.

Så innan du bestämmer dig för en krets och effekt - varför inte
jämföra t.ex. en Bassman och med en Deluxe eller någon sådan AB763-stärk, så får du känna på två rätt olika karaktärer. Det var mitt tips.

/Gunnar


01 Jan 2008, 23:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Ja, Bassman 5F6-A har ju en ärorik historia och jag har minnen av att ha provspelat stärkare med den kretsen som mer eller mindre fått mig att häpna. En liten eloge kan man faktiskt ge till Peavey Classic också, som ger ett riktigt ballt ljud i 4x10 varianten.

En blond Bassman har jag spelat på som hastigast, men där fick jag inte något betydande ha-begär. Men de har ju inte den klassiska kretsen om jag förstått saken rätt.

Men jag ska ha det i åtanke och troligen behöver jag en hel del headroom för att kunna använda stärkaren med bandet. Kanske är en Bassman rätt då. Reissues finns ju att prova.


02 Jan 2008, 09:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 20:36
Posts: 739
Location: Lund, Skåne, Sweden
Post 
Ljudfreak wrote:
En blond Bassman har jag spelat på som hastigast, men där fick jag inte något betydande ha-begär. Men de har ju inte den klassiska kretsen om jag förstått saken rätt.

Nej den blonda bör ju ha varit 6G6-B. Hade själv en 63'a alt en tidig 64'a för några år sedan med denna kretsen. Den gillade jag dock starkt, men jag är iofs inte särskillt bevandrad bland Fenders modeller... [:I]


02 Jan 2008, 10:29
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
MkIV wrote:
Nej den blonda bör ju ha varit 6G6-B. Hade själv en 63'a alt en tidig 64'a för några år sedan med denna kretsen. Den gillade jag dock starkt, men jag är iofs inte särskillt bevandrad bland Fenders modeller... [:I]

Du har ju en 5F6-A, som det står THD på. Vill du fylla i hålen i julklappskassan så kan jag betala vad du gav för den? När den var ute så prioriterade jag annorlunda, men idag ser det bättre ut.


02 Jan 2008, 10:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Headroom är ett svårt men intresant begrepp. Jag vet inte om det finns en motsats mellan å ena sidan headroom och å andra sidan sag/kompression. Kankse kan man få både och!

Effektsvaga stärkare med EL84, t.ex. vanliga 18-wattare, har ju en tendens att vika ned sig i botten och bli "distiga" redan vid ganska måttlig volym. Låter ofta cool när man lirar själv. Men i bandet håller det inte, i varje fall inte för komp med rätt cleant ljud och fast punchig botten.

Extremt headroomiga stärkare med hög effekt (50w eller mer), slutrör som inte viker sig så lätt, diodlikriktning, höga spänningar osv. ger ju en sagolik punch. Typ Super Reverb å sånt. Man kan typ slå ihjäl bandkompisarna. Grymt kul att veva power chords i sådana stärkare [}:)]. Nästan roligare ju renare man kör. Men det blir inte mitt val om man ska lira mer bluesigt, inte ens om soundet ska vara cleant och mkt feeling.

Den här Bandmastern 5E7 som jag just byggt har andra egenskaper. Den är rätt högljudd, ger kanske 35-40w med 6L6-rör. Tight i botten med bra "headroomig" punch när man kör ackord. Men det coola är övergången till lite dist när man trycker på mer, i solospelet. Tonen blir inte alls hård och taggigt distande utan komprimerad, hängande och varm, fet. Det sitter väl en hel del i 5U4GB-likriktaren som ger mkt sag. Dessa samlade egenskaper är dock inte alls dumma. Det är nog därför jag egentligen gillar min ngt saggande JTM45:a mer än en JMP egentligen, om jag måste välja <u>en</u> stärkare.

/Gunnar


02 Jan 2008, 10:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 20:36
Posts: 739
Location: Lund, Skåne, Sweden
Post 
Ljudfreak wrote:
Du har ju en 5F6-A, som det står THD på. Vill du fylla i hålen i julklappskassan så kan jag betala vad du gav för den? När den var ute så prioriterade jag annorlunda, men idag ser det bättre ut.

Jo det är det många som erbjudit sig att göra, men den får allt stanna ett tag till - har inte ens hunnit testat den i replokalen ännu... [;)]


02 Jan 2008, 11:19
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Din Bandmaster verkar spännande. Jag har en ganska vag uppfattning om "sag" och vad det är eller rättare sagt hur det känns att spela med. Någon gång har Martin visat mig en Power Scaling-lösning med variabel sag och jag har för mig att jag den gången föredrog mindre sag, men det jag var ute efter då var något annat.

Det börjar bli dags att faktiskt dra ihop en liten stärkartest. Både den och ditt vrak vore kul att höra. Jag tror att jag nog kan plocka fram en och annan intressant sak för dig att lyssna på också. Ska fundera litet på när det kan passa och kolla med Freddan också om han är intresserad.


02 Jan 2008, 11:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Ljudfreak wrote:

Din Bandmaster verkar spännande. Jag har en ganska vag uppfattning om "sag" och vad det är eller rättare sagt hur det känns att spela med. Någon gång har Martin visat mig en Power Scaling-lösning med variabel sag och jag har för mig att jag den gången föredrog mindre sag, men det jag var ute efter då var något annat.

Det börjar bli dags att faktiskt dra ihop en liten stärkartest. Både den och ditt vrak vore kul att höra. Jag tror att jag nog kan plocka fram en och annan intressant sak för dig att lyssna på också. Ska fundera litet på när det kan passa och kolla med Freddan också om han är intresserad.


Gärna det! Det får bli inom en snar framtid då Bandmastern ska slutlevereras till min kompis som beställt den. Men det är en del pillerill-jobb kvar i den så den får stanna hos pappa veckan ut i alla fall...

Jag inser att jag inte heller haft riktigt koll på detta med förstärkarrepsons och framför allt hur det påverkar ens möjligheter att lira/uttrycka sig på instrumentet (uj, nu lät det som om jag trodde att jag var någon slags virtuos, typ men äh jag kan i alla fall löda lite...).

/G


02 Jan 2008, 11:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.