View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:11



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Finns det nåt mer antiklimatiskt än att få klart ett bygge, plugga i och höra...tystnad!?
Ios är det ju 75% av gångerna, men ändå.
Har byggt en liten preamp, ganska identisk med en som jag byggde i en gammal Impact som var en tråd för något år sen.

Ni får gärna leta fel i schemat. Men jag tror ju att det är nån felkoppling eller att signalen jordar nånstans, eller en dålig lödning.
Ett tag hördes det ett svagt ljud från den, inte helt oävet om man bara behöver typ 0.1 Watt ur förstärkaren man kopplar till. Men sen blev det tyst igen.

Så jag antar att jag mest behövde ventilera min frustration. Har sett över den ett par gånger nu utan resultat. Nästa steg är väl att försöka ta ut signalen efter varje triod och se var den stannar.

Attachment:
Preamp.png [27.09 KiB]
Not downloaded yet

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Mar 2021, 21:42
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Well, ett par grejor: elektrolyten på utgången av katodföljaren, ska den vara där?
Bypass-mojset - har du testat att slå över till bypass? Får du signal igenom då?
Sen blir det väl att kolla att alla rör har glöd, mäta B+ på rören, samt mäta spänningen på katoderna.
Åsså kinesrestaurangens ätpinnar för att jaga kallödningar.
Åsså steg för steg felsökning med oscilloskopet.
Låter som en lång natt, men du kommer hitta det.

Häpp/R


27 Mar 2021, 23:08
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Ballz wrote:
Well, ett par grejor: elektrolyten på utgången av katodföljaren, ska den vara där?
Bypass-mojset - har du testat att slå över till bypass? Får du signal igenom då?
Sen blir det väl att kolla att alla rör har glöd, mäta B+ på rören, samt mäta spänningen på katoderna.
Åsså kinesrestaurangens ätpinnar för att jaga kallödningar.
Åsså steg för steg felsökning med oscilloskopet.
Låter som en lång natt, men du kommer hitta det.

Häpp/R


Tack för de orden.
Katodföljaren är lånad nånstans ifrån, tror det var en effektloop i nån stärkare jag glömt. Jag har använt den med framgång i en baspreamp och tog den rakt av därifrån.

Har provat att köra ut signal rakt från volympoten, fortfarande tyst.

Bypass-brytaren klippte jag tillsvidare för att utesluta den ur ekvationen. Och nej, jag fick inte signal i bypass. Ser du nåt skumt med den?
SW1A och B är alltså en och samma DPDT, meningen är att den ska jorda signalen efter V1A samtidigt som den leder signal direkt mellan jacken när man slår på bypass.

En sak har jag lärt mig hittills i alla fall. Jag använde en liten låda till en kasserad mickpreamp för detta bygge med delar monterade i botten, lock, front- och bakpanel.
Lärdom: Bygg prototypen i ett chassi av storleksordningen Twin Reverb så kommer du att tacka dig själv när du ska felsöka och tweaka kretsen :roll:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Mar 2021, 23:48
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
om du inte får signal igenom i bypass-läge..är det då inte inputjacket som fallerar/är felkopplat?


28 Mar 2021, 00:12
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Det kunde man tycka jo, men jag mäter korrekta resistanser och kontinuitet från sladd inpluggad i jacket och vidare fram till första röret och till jordpunkter.
Tänkte att det var säkrast att klippa bypassen ifall den var felkopplad, vilket verkade mer sannolikt. Kvantfysik och koppling av brytare med fler än tre poler är ungefär samma nivå av vetenskap i min bok.

Men jag har inte börjat djupdyka ännu, får bli en ny dag.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


28 Mar 2021, 00:49
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Att föreslå felskökning är ju alltid lite vanskligt, man vet ju inte vad som finns tillgängligt i mätväg, men så här skulle man kunna göra:

Koppla en effektförstärkare till utgången, se till att den funkar. Introducera en signal på sista rörets galler (master i mittläge). Ljud?

Gå sedan "framåt" i preampen med signalinjektorn (det kan ju vara vad som helst, linjenivå ut från en CD-spelare, eller en tongenerator etc). Nånstans borde ju signalen förloras, om det finns en blockering i preampen. Den metoden kräver inte nåt mätinstrument.

En enkel mätning är att kolla att alla katoder ligger över 0 Volt - dvs röret drar ström.

Sen funderar jag lite allmänt på andra steget. Det kan inte bli mycket förstärkning där och sedan följer en "dämpsats" 2:1. Men det kanske är nån särskild vits med det?


28 Mar 2021, 09:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Kondingen från katod till utgångsjack behövs för att blocka DC från katoden, så den bör du ha kvar.

Du har kollat ingångsjacket. Kolla utgångsjacket också.

Som föregående talare sa så bör du kolla att du har spänning på katoderna så att du får en indikation på om rören funkar.
Rör kan vara trasiga... testa att byta ut dem om du misstänker att de är kassa.

Kolla även spänningarna på båda sidor anodmotstånden så att det inte är nåt knas med B+.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


28 Mar 2021, 10:34
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Har egentligen inget att tillföra mer än att jag lider med dig.
Har ju som ni sett i "brumtråden" letat fel under lång tid.
Som uppmuntran kan jag ju säga att det löser sig säkert till slut. :wink:


28 Mar 2021, 12:23
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Tack för uppmuntran och tips. Har tagit en liten kreativ paus från projektet just nu :wink:

Angående andra steg som Lampuraudio undrar om: Det här är som någon kan ha noterat en krets som påminner lite om JCM800/2203, men med vissa väsentliga skillnader.

Förra gången jag byggde denna preamp (Impact-förstärkaren) så experimenterade jag en hel del med katoden på andra steget, och landade på 10K som också är Marshalls värde. Min erfarenhet från det är att det ändå finns gain så det räcker och blir över för att alstra overdrive även om man går till värden >20K.
Denna gång tänkte jag starta med 15K som utgångspunkt.

Det blir mer en fråga om klangskillnader, samt att skapa en balans där ingen enskild triod ensam står för all överstyrning, även om det blir 3:e steget som gör det mesta jobbet i det avseendet.

Skulle man mot förmodan behöva mer gain så kan man förstås labba med spänningsdelaren.

Detta sagt mer med tidigare erfarenhet än teoretiska beräkningar som grund. Hur det funkar i en "pedal" återstår att se tills jag får ljud ur den...

Ett tag hördes som sagt ett svagt ljud som lät väldigt nära det förväntade.

Ska väl ändå se över rören, jag brukar trycka i mina billigaste Kinarör för säkerhets skull när jag startar upp ett nybygge.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


28 Mar 2021, 18:44
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Att det skulle vara nåt ganska trivialt antog man ju, eftersom det brukar vara det.
Det verkar besynnerligt nog vara kontakt mellan skärm/jord och ledare i själva outputjacket, rent mekaniskt alltså. Helt vanligt Switchcraft med kortslutningsstift.
Har aldrig varit med om nåt liknande.

Misstänkte ett tag 1M resistorn till jord på utgången, eftersom den knappt mätte nåt motstånd alls, men den fick väl jordkontakt via jacket. Bytte outputjack och nu är det rock'nroll. Tror jag, Ska testas ordentligt i morgon när inte frun och dottern sover.
Inte så konstigt då heller att min bypasslösning inte funkade... Den bypassade signalen drog ju också till jord.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


29 Mar 2021, 22:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Lynxtrap wrote:
Att det skulle vara nåt ganska trivialt antog man ju, eftersom det brukar vara det.
Det verkar besynnerligt nog vara kontakt mellan skärm/jord och ledare i själva outputjacket, rent mekaniskt alltså. Helt vanligt Switchcraft med kortslutningsstift.
Har aldrig varit med om nåt liknande.

Misstänkte ett tag 1M resistorn till jord på utgången, eftersom den knappt mätte nåt motstånd alls, men den fick väl jordkontakt via jacket. Bytte outputjack och nu är det rock'nroll. Tror jag, Ska testas ordentligt i morgon när inte frun och dottern sover.
Inte så konstigt då heller att min bypasslösning inte funkade... Den bypassade signalen drog ju också till jord.

Yay! :D
Skönt att du hittade det.
Det kan inte vara så enkelt att det smitit in lite lödtenn i jacket?
Alltid tyckt att de där jacken är lite lömska.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


31 Mar 2021, 18:27
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
För att fortsätta historien så ska kretsen helt klart tweakas ännu.

Signalen ut är något fruktansvärd, så någon form av ytterligare spänningsdelning ska till kring mastervolymen, som i sin tur knappast behöver vara 1M (men det var vad jag hade i lager...). Som det nu är så är spelrummet på volymkontrollen 0-1.

Det ger ett intressant perspektiv på vad som skickas från en sån här preamp till fasvändare och slutsteg i en "hel" förstärkare. Inte att leka med kopplad till ingången på en liten Fendercombo kan jag säga :D
Jag var tvungen att kolla en extra gång så att jag faktiskt kopplat katodföljaren rätt och inte i misstag som ett anodmatat gainsteg.

Tonstacken är mer eller mindre verkningslös. Felkoppling kan inte uteslutas, 22K på resistorn till jord ska väl inte ha så stor påverkan? 25K är ju standardvärde på mid-potar tänker jag. Förra gången jag byggde motsvarande krets så körde jag iofs på 15K.
Hur som helst, enkla saker att kolla och testa.

Inte att förglömma, cred till Ballz som nästan genast var inne på rätt spår, dvs att bypassignalen inte heller hördes. Det var bara att jag var osäker på om jag kopplat brytaren rätt, och felsökte först enbart kring inputjacket och inte outputjacket.

Tenn i jacket kan väl inte uteslutas, nu är det emellertid redan förpassat till metallåtervinning så frågan förblir obesvarad.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Apr 2021, 15:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Signalen ut från steget innan tonstacken i en sådan krets brukar vid klippning ligga på ca 90V peak. Och maxar du diskanten har du den nivån även efter tonstacken. Så ska man ha line level ut från preampen så krävs det lite kraftigare spänningsdelning. En grej man kan göra är att sätta två led klippdioder på utgången. När de lyser har man för hög output för line level.

_________________
Johan Hansson


01 Apr 2021, 19:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Just det där med volymen ut från preampen in i fasvändaren och slutsteget är en intressant grej.

Jag märkte av det markant när jag ändrade värdena på spänningsdelaren som matar effektloopen från den rena kanalen i ett av mina byggen. Den rena kanalen tappade punch och respons.

Sen hörde jag Dan i That Pedal Show nämna att han aldrig riktigt fått till det med loopen i sin Matchless. Det beror ju på att den loopen är passiv och matar full signal ut till effekt och måste därför paddas ner till rimlig nivå, sen saknar loopen förstärkning på returen... Då tappar man definitivt trycket.

Nu har ju du motsatta problemet, men ändå. :lol:
Min Koch Pedaltone delar ned 1/10 på utgången som ska mata förstärkaringång (”pedalnivå”). Till effektretur delar de ned signalen 1/3 (”linenivå”).
Det kan kanske hjälpa som nåt slags utgångspunkt.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


01 Apr 2021, 20:35
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Tackar för inputen alla!
Nu har jag iaf nåt som börjar likna färdigt.
Jag ändrade om hela tonstacken till en Vox-typ, intressant ny erfarenhet som verkar funka bra här. (Märkligt: i alla mina senaste byggen har det funnits en fenderaktig tontstack som till slut åkt ut och ersatts med nåt annan.)

Och så spänningsdelning före mastern då, med en konding för att rulla av lite diskant.
Börjar låta najs om man får säga det själv. :D

Klarar av både skarpt Marshall-aktigt ljud och ett middigare och tätare "Tubescreamer but with tubes"-sound.

Bypassen är tillbaka, någon midboost som fanns tidigare behövs inte här.

Ny version av schemat här.

Attachment:
Mini Brute_rev2.jpg
Mini Brute_rev2.jpg [ 99.89 KiB | Viewed 6608 times ]

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


03 Apr 2021, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Vid närmare observation och eftertanke så är bypass-brytaren inte riktigt optimal här.
Man får ju de facto en resistans om 500K till jord med gallerläckan på ingången och 1M som hänger från outputen. Till det kommer ingången på den förstärkare man kopplar in i med 1M till jord.

Funderar på hur detta kunde lösas. Är det något som hindrar att man helt frikopplar de båda jacken från övriga kretsen i bypassläge dvs så att motstånden till jord då är helt ute ur leken?

Det skulle pga det fysiska upplägget innebära att insignalen får en längre tråd att färdas i innan första triod när bypassen är av, dvs signal genom kretsen, men det betyder ju närmast att man får hålla koll på eventuella störningar.

Jag lånade nuvarande lösning från en snarlik koppling i ett schema av Kevin O'Connor i nån av hans böcker.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Apr 2021, 11:54
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Jag skulle nog ha kopplat bypass-omkopplaren lite annorlunda, med centerkontakten till resp jack (in- och utledaren) och de två ändlägena till resp ingång/utgång eller till bypasslinan. Det finns ju ingen anledning att ha förstärkaren inkopplad alls, när man kör bypass, eller? De motstånd du då nämner skulle ju försvinna ur ekvationen helt.


09 Apr 2021, 13:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
lampuradio wrote:
Jag skulle nog ha kopplat bypass-omkopplaren lite annorlunda, med centerkontakten till resp jack (in- och utledaren) och de två ändlägena till resp ingång/utgång eller till bypasslinan. Det finns ju ingen anledning att ha förstärkaren inkopplad alls, när man kör bypass, eller? De motstånd du då nämner skulle ju försvinna ur ekvationen helt.


Ja ungefär så tänker jag också.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Apr 2021, 15:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Der största problemet med bypassen är inte 500k och 1M utan att utimpedansen på andra linan som är under 1k ligger på bypasslinan.....denna måste kopplas bort helt i bypassläge.

_________________
Johan Hansson


09 Apr 2021, 18:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Tänk effektpedal och true bypass med DPDT-switch. Klart.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


09 Apr 2021, 20:43
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Tackar! Ja som sagt, detta med brytare är inte min grej. Det är ju true bypass som är målet :)

Angående 1k på katoden - inverkar den resistorn från elektrolytens plusände s.a.s?
Det borde ju snarast ha varit kortslutning i så fall, men jag mätte upp ca 500k mellan ingång och utgång i bypassläge som jag det var kopplat enligt schemat och signal gick genom den om än svag och diskantlös.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Apr 2021, 20:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Preamp - vill mest ventilera min frustration lite :D
Lynxtrap wrote:
Angående 1k på katoden - inverkar den resistorn från elektrolytens plusände s.a.s?
Det borde ju snarast ha varit kortslutning i så fall, men jag mätte upp ca 500k mellan ingång och utgång i bypassläge som jag det var kopplat enligt schemat och signal gick genom den om än svag och diskantlös.
Mätaren mäter DC resistans därav, din ac signal går fortfarande rakt genom kondingen. Kopplar du på signal till en utgång kommer den signalen lastas ner med den utgångens impedans.

_________________
Johan Hansson


10 Apr 2021, 20:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.