View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 13:35



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Oscillation (Möjligtvis Katodföljarproblem) 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Oscillation (Möjligtvis Katodföljarproblem)
Oscillation

Vi tar det från början, kortfattat. Jag har alltså en katodföljare efter försteget för att driva en effektloop.
Jag kapade Valve Wizards recept (så gott som) rakt av. http://www.valvewizard.co.uk/accf.html

Alltså:
Rg: 470k
Rb: 560 ohm
Rk: 18k
Gridstopper: 10k

Jag har ca 3V spänningsfall över Rb. Jag antar att det innebär -3V bias?

Men allt bara vobblar, oscillerar och ger sig om jag rycker röret.
Dock måste kanske inte detta direkt peka på katodföljaren kanske?? Kanske det bara är droppen som får bägaren att rinna över?

Jag har tweakat så mycket att jag är osäker på när denna oscillation började bråka med mig.
Kanske det startade när jag byggde ut biaskretsen till dubbla potar, en till varje slutrör???
Kan man lasta 50V-biastappen på PT för hårt med dubbla biaspotar?

_________________
David


17 Mar 2021, 23:01
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Oscillation (Möjligtvis Katodföljarproblem)
Det är ju ite utmaning detta, och därmed lite kul.

Dock vore det ju väldigt bra att ha ett schema att titta på. Du kanske kan rita upp det enkelt (dvs inte bara katodföljaren) och fota det och lägga upp det här eller hur man nu får in bilder.

En katodföljare i sig själv kommer nog inte i självsvängning, utan det måste vara nån form av loop utöver detta, med förstärkande steg inblandade. Dessutom finns ju alltid risken att man får återkoppling via strömförsörjningen om det har blivit nån olycka i kopplingen där.

Slutsteget borde gå att eliminera från början. Ta bort alla rör före PI, lägg signal på PI styrgaller. Med signal ska det låta, utan ska det vara tyst. Om inte så är det nåt generalknas, men det verkade inte så från början.


17 Mar 2021, 23:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Oscillation (Möjligtvis Katodföljarproblem)
Tack för tips. Ska testa mer i eftermiddag.
Kan dock avslöja att det finns ingen PI. Kör två 6V6GT separat. Ingen push pull.

Fixar ett schema sen ifall jag inte lyckas få någon ordning.

_________________
David


18 Mar 2021, 07:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Oscillation (Möjligtvis Katodföljarproblem)
Uppdatering:
Jag har hittat varför jag har haft oscillation.
Då jag inte kör push pull så har jag inte heller någon fasvändare, så istället har jag haft ännu ett försteg efter katodföljaren/effektloopen för att kompensera för fasvändare. Men av någon anledning gillas det inte att ha ännu ett 12AX7 här. Varför vet jag inte. (Har testat fler rör, så det är inte fel på själva röret). Men när jag testar något annan typ av rör funkar det bra. Eftersom att jag ändå tyckt att jag haft lite väl hög gain så har jag nu kört ett 12AU7 som sista steg in i slutrören istället. Kör med anodmotstånd på 33k och katodmotstånd på 1k5 utan avkoppling. Ligger på runt 125V anodspänning då.
Dessutom med lägre gain blir volymkontrollen så gott som helt tyst vid noll. Åtminstone så pass tyst att jag kan leva med det.

Nu dras jag istället med ett nytt "problem" som jag inte vet vart jag ska börja för att åtgärda. Jag får nämligen en ökad signalstyrka med något i effektloopen. Detta leder till att t.ex. en "clean" effekt som t.ex. chorus börjar dista vid hårdare anslag. Vi snackar inget extremt här, men åtminstone märkbart.
Någon som vet vad jag bör tweaka?
Ska ju nämnas återigen att jag ligger ca 50V lägre på anoden på katodföljaren än i exemplet på Valve Wizards sida, om det har något med saken att göra?

_________________
David


20 Mar 2021, 13:25
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Oscillation (Möjligtvis Katodföljarproblem)
Vilken typ av oscillation har du haft problem med? Om det är s.k.motorboating (återkoppling i låg frekvens via B+ filtreringen) så är den beroende av förstärkningen. 12AU7 är väl ECC82 = låg förstärkning, medan 12AX7 är ECC83 = hög förstärkning. Självklart är ju även annan "oönskad återkoppling" beroende av förstärkningen, men i single-end pytsar är motorboating inte helt okänt.


20 Mar 2021, 13:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Oscillation (Möjligtvis Katodföljarproblem)
Oscilleringen skedde även utan signal med volymen på noll.
Det var framförallt biasspänningen som gick upp och ner likt ett tremolo, men det påverkade i sin tur även slutrörens anodspänning så klart. Vidare i nästa filtersteg till förstegsrören fanns ingen oscillation.

_________________
David


20 Mar 2021, 13:39
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.