View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 19:44



Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Yet another wreck (bygget surrar) 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
En upptäckt som kanske hjälper diagnosering.. Knäpper jag av stärkarn och fortsätter att spela gitarr, hörs endast ett vacker brus/brumfritt gitarrsound, synd bara att volymen sjunker i takt med lyternas urladdning [V].


08 Apr 2008, 10:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
wolfer wrote:

En upptäckt som kanske hjälper diagnosering.. Knäpper jag av stärkarn och fortsätter att spela gitarr, hörs endast ett vacker brus/brumfritt gitarrsound, synd bara att volymen sjunker itackt med lyternas urladdning [V].


Det vill säga när B+-matningen från trafon stängs av försvinner rippelbrumsurret? Hm, det där känner jag igen. Man misstänker starkt att det är något strul med filtreringen i alla fall.

Testa med en 47n-konding (630V) över första filterkonding.
Du kan även testa med lite 10n-kondingar över de följande filterkondingarna.
Snart sitter det väl en choke där också...

(Du skrev för övrigt att du testat med annan 47uF-konding utan framgång på... <u>bruset</u>! Du menade väl på <u>brumsurret</u>?)

/Gunnar


08 Apr 2008, 11:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Izzy wrote:
<u>bruset</u>! Du menade väl på <u>brumsurret</u>?)


Ja brumsurret menade jag såklart! Efter att man sniffat bly i 4timmar så blir det lite oklart med termerna [:I]

Prövar med att smätta i lite småkondingar här och där.

..Hmm... skulle faktist ha en överlops 10H drossel liggande på bordet [8)]


08 Apr 2008, 11:50
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
Quote:
En upptäckt som kanske hjälper diagnosering.. Knäpper jag av stärkarn och fortsätter att spela gitarr, hörs endast ett vacker brus/brumfritt gitarrsound, synd bara att volymen sjunker itackt med lyternas urladdning .


Detta skulle även kunna tyda på att nättrafon "läcker"... kan du vrida den 90grader och se (förlåt- HÖRA) vad som händer (eller fötter) ???

b


08 Apr 2008, 12:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
gammelnalle wrote:
Detta skulle även kunna tyda på att nättrafon "läcker"... kan du vrida den 90grader och se (förlåt- HÖRA) vad som händer (eller fötter) ???


Svängde trafon, ingen skillnad på surret.

Försökte också med 22nF (hade inga 47nF) över första filter kondingen, och 10nF över nästa. Surret fortsatt att surra [B)]

EDIT:
+ 10H drossel, ingen inverkan på surret


09 Apr 2008, 09:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
wolfer wrote:

En upptäckt som kanske hjälper diagnosering.. Knäpper jag av stärkarn och fortsätter att spela gitarr, hörs endast ett vacker brus/brumfritt gitarrsound, synd bara att volymen sjunker i takt med lyternas urladdning [V].


Hej ännu en vild fel-söknings-gissning, prova med att rycka säkringen till glöden, försvinner bruset direkt då eller tonas det ner?

/ralvejd
http://www.ralvejd.se/


09 Apr 2008, 20:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
ralvejd wrote:
Hej ännu en vild fel-söknings-gissning, prova med att rycka säkringen till glöden, försvinner bruset direkt då eller tonas det ner?


Surret fortsätter + det kommer ett surr till, en oktav högre upp [:I] . Rören var ganska varma (4min standby) då jag knyckte säkringen.

EDIT:
Jordar jag signalledaren från baxandall volymen till V1b så försvinner bruset. Men bruset ändras inte ett dugg då jag jordar "ingången" till baxandall volymen.

1Mohm pot för stor eller?


10 Apr 2008, 08:43
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
wolfer wrote:



Jordar jag signalledaren från baxandall volymen till V1b så försvinner bruset. Men bruset ändras inte ett dugg då jag jordar "ingången" till baxandall volymen.

1Mohm pot för stor eller?


Kan det vara baxandallen som är boven?

Jag har väl samma Bax i en av mina förstärkare och jag klagade också på bruset i denna tråd: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=14259&SearchTerms=baxandall

Men din förstärkare brusar också när du använder den andra kanalen, eller hur. Kan baxen ha någon konstruktionsmiss som medför brus oberoende vilken kanal du använder.

Vad händer om du bypassar baxen helt och hållet. Eller är det ett idiotiskt förslag?


10 Apr 2008, 09:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Joo, brusar även med andra kanalen (då är baxen inte fast i kretsen på något vis). Ska pröva med att kopla bort tonstacken helt å se vad som spränger..erm..händer.

EDIT:
Från V1a anod till V1b styrgaller via en 100nF konding. bruset tystare. Gitarren ennu tystare = 0.
Går ändå att framkalla brum genom att röra plugspetsen med fingret.

Från V1a anod till V1b styrgaller direkt. Bruset som med 100nF, möjligen lite starkare. Gitarren hörs <u>väldigt</u> sakta igenom bruset.

BINGO; Nästan[:I].. V1a anod till fasvändaren via 47nF konding, *drrrrrrrrrrrrr* samma brus. Dags att smälla in en 68k före första styrgallret? 1M motståndet som sitter på ingångsjacket kanske också byts ut mot en nyare..


10 Apr 2008, 10:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Men är det bruset vi jagar nu eller surr eller är det samma sak? Jag trodde clean-kanalen var urkopplad?

Att din stärkare brusar är självklart. I varje fall om du har mastern högt uppskruvad. Det är oundvikligt eftersom du har en autobahn med tre gainsteg rakt in i slutsteget. Hela idén är ju att stärkaren ska dista baklänges: först knäar trumhinnorna, sedan slutrören, därefter fasvändaren och kanske om du spättar rejält även V2b, möjligen lite spräck i V2a.

Förstod jag rätt att surret påverkas av pillande med baxandallen?
Men utifrån försöket med att rycka glödsäkring undrar hur din trafo mår. Är det en ny fin trafo eller vrakgods?

/G


10 Apr 2008, 11:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
joo surr, förlåt, blysniffandet kollade bort mej igen på terminologin.

Koplade i cleankanalen istället för high-gain kanalen då jag felsökte. Och för att samma surr satt även i den då flyttade jag mej mer och mer mot V1a och ingångsjacket.

Nättrafo å utgångstrafo är från min AX84 october. Båda var nya då jag köpte dom.

Pillande på baxandallen = ? Då jag koplade bort hela steget V1b (V1a till fasvändaren) så blev surret mycket svagare.
När baxandallen är koplad så försvinner surret helt när man drar den rena kanalens volym på noll.

Ny upptäckt; Master på över hälften. Så hörs det ett knackande ljud från elementet. Takten på knacket hålls ungefär konstant i 3-4ggr/sekund.


10 Apr 2008, 11:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Okej. Men ska du inte testa helt utan clean-kanalen då, koppla ur switcharna och bara köra od-kanalen? Stäng/jorda V1b helt (dvs fortsätt att fösöka isolera problemet).

Att köra helt utan grind-motstånd på V1a tror jag inte på. Har ibland testat att ta bort det, men det har varit stärkare som låtigt väldigt trist och instängt. I en bra stärk blir det för hårt och vasst tycker jag. Kanske påverkar det också hur känsligt stärkaren är för yttre störningar. Dra dit i varje fall en 33k.

/G


10 Apr 2008, 11:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Izzy wrote:

Okej. Men ska du inte testa helt utan clean-kanalen då, koppla ur switcharna och bara köra od-kanalen? Stäng/jorda V1b helt (dvs fortsätt att fösöka isolera problemet).


Altså alla switchar OCH od-kanalen är för tillfället bortkopplade. Min tankegång var/är att så länge det surrar på rena kanalen, surrar det helt säkert på od-kanalen också.

Då stärkarn surrar med endast V1a kopplad rakt in i fasvändaren, så är det, enligt mitt tycke, onödigt att ha nån av kanalerna kopplad(?).
Felet ligger altså i spänningsförsörjning, V1a eller fasvändaren (om jag tolkat resultaten rätt[:I])


10 Apr 2008, 19:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Ah, då är jag med.

Ja, onekligen verkar det vara något i strömförsörjningen.

Fortfarande kan det vara så att du har en störning in i slutsteget/slutrören, inte säkert att det sitter i V1a eller fasvändare. Det kan vara så att surret hörs bara när du lägger på signal genom slutsteget.

Ett sätt att testa just detta är att om du har en annan stärkare som du vet är tyst. Koppla loss preamptåten som går in i fasvändaren på denna stärkare och dra den med skärmad kabel in i fasvändaren på din Wreck. Kopplingskonding mellan givetvis. Får du surr ändå sitter problemet inte i V1a.

Du kan göra det omvända också, dra en tåt från preampen på din Wreck till slutsteget på en stärkare du vet är tyst (och koppla ur preampen på den). Får du surr nu - ja då har du troligen problem kring V1 på något sätt.

Denna operation är enklare än det låter.

Man misstänker lik förbaskat att det är något skumt med PT:n

/Gunnar


10 Apr 2008, 21:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Surr med V1 koplat till en annans förstärkares effektloop-return.
Verkade vara surrfritt med effektloop-send till hemmabyggets fasvändare.

Skall testa lite mer då jag slipper hem.

EDIT:
Surr redan på V1a's anod [B)]


14 Apr 2008, 12:25
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
wolfer wrote:


Surr redan på V1a's anod [B)]


Har du redan testat med motstånd på grinden? Eller finns det risk för att det endast tar bort symptomen men inte botar felet?


15 Apr 2008, 12:29
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Det är inte så att V1:s placering mellan ingångsjack och komponentkort, nära volym- och ton-kontroller kan störa här? Normalt brukar ju röret sitta på andra sidan kortet. Nu blir det en del känslig kabeldragning nära röret.

Jag utgår från att du kör med skärmad kabel från jack till V1 (och grindmostånd) samt 1M mot jord!?

/Gunnar


15 Apr 2008, 14:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Skärmad kabel från jack till styrgallret, samt 1Mohm till jord placerat på jacket.

Surret ändras ej då jag flyttar på tonkontrollkablaget. Men det är ju inte konstigt, för surret skapas före dem (?).

Snart går jag å köper en marshall MG å smäller den i lådan, å litar på att psykoakustiken gör sitt jobb [:I]

EDIT Desperat försök #1:
Böt första lyten (100uF) till 50uF, böt medsamma 1K/25W motståndet mot en 10H drossel (you can see where this is going). Koplade en av 5V tåtarna i sockelfot #2, den andra 5V tåten gick till sockelfot #8 tillsammans med en tråd till första filterlyten och OT:ns mittentåt. 300-300 tåtarna till #4 och #6.
GZ34 in i sockeln och bad en kort bön i stil med "P*#RKE*E om int he nu S*#T#N funkkar så får he fara ti H#&V*#E".

Strömmen på, GZ34:ns glödrör lyser åpp *aah*, hörs knicksande å knacksande av förstegsrören som börjar sträcka på sej. Skruvar mastern på noll, knäpper av standby.....

*BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖL*
VA I HELV..
*KOKANDE LJUD*
*Checkar voltmätare, normala utslag*
VOI VITT.. utgångstrafon?
äh, kan väll lika bra skruva åpp master lite..
*SURR*
NEE NU PERK..
*Standby av*

Desperat försök #1 avslutat.


15 Apr 2008, 18:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
"Brööööl" brukar vara oscillation i slutsteget. Å så får man svänga om tåtarna till OT:n (byt plats på OT:ns primärer).
Men kom det med mastern på 0!? Brukar tvärtom komma när man drar upp mastern!?
Man kan kolla om det handlar om detta fenom genom att lyfta bort NFB:n. Har du OT:n "felkopplad" förvinner "bröööl" och den typen av oscillation.
Jag har varit med om att bakvänd koppling av OT:n givit upphov till andra audiella fenomen, fräsande och vischlande mm. Förvisso inte "surr", men man vet ju aldrig.

Inser att jag inte har någon bättre teori om vad du drabbats av [V]

Surret som du tycks få i V1 - är det inte bara så att du får en störning på din insignal, t.ex. av att input-kabel passerar för nära/korsar tåtarna till V1?

Har nog uttömt mina förslag nu.

Marshall är annars en bra stärkare, trevlig konstruktion [;)]

/Gunnar


16 Apr 2008, 15:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Ja.. har nu haft ot'n koplat bakvänt till att börja med i mina båda byggen, och det har resulterat i ett högt tjut.
If it only were that simple [:I]

Tror att jag satsar på ett oskilloskop före jag köper en ny PT..


16 Apr 2008, 19:33
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Trallallaa, en 200Hz(?)(5mS/div) 20Vp-p våg rider på B+, då 2st ecc83:or är i rörsocklarna, antagligen större våg med alla rör installerade... [B)]

Borde det inte vara en 100Hz våg från likriktning?

Image


29 May 2008, 11:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
wolfer wrote:


Borde det inte vara en 100Hz våg från likriktning?


Jo då 100Hz, fast inte sinusformad, mer som slö såg

Motorbåt ?

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/


29 May 2008, 19:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Njäe var glättningskondingarnas jordkabel som hade kommit lös då jag hade bytt kondingar.

Nu är det en slö såg på B+ med alla rören i (mycket liten, antagligen omöjligt att få bort helt).

Men hittade en avtagande sinusvåg på 0,02VACpp vid V1b's anod, altså ett MYCKET svagt surr kommer in någonstans mellan ingångsjacket och V1b's galler *suck*, förstärks av steget V1b till ett litet starkare surr o.s.v.

Ska försöka med metallfilm istället för kolfilm-motstånden som sitter fast nu. Tvivlar på att det löser problemet.


29 May 2008, 21:11
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 83 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.