View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 06:44



Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Yet another wreck (bygget surrar) 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Lödde klart distkanalen, mätte spänningar, i me rören, standby av, bruummm. 6,3V 100ohm-100ohm centertapp till jord. Brumm fortsättningsvis.. [:I]

Jordar man ingången efter drivepotten blir det tyst (V2a styrgaller). Jordning av EQ:ns "ingång" inverkar ej på brummet.

Any Ideas?

http://pp.kpnet.fi/joukainen/crash/schem/pre.jpg

EDIT:
Äsch, hela frampanelen/alla förstegets kablar blir emellanåt mikrofoniska [:p] Ska kopla hela försteget pånytt.. [xx(]

EDIT2:
Fick bort mikrofonin, men brummet finns fortfarande kvar. Har försökt kopla bort releerna ur signalvägen, flytta jordningar. Brummet låter ungefär som när man har en gitarrsladd fast i en förstärkare och petar på sladdens andra ända med fingret. (Joo har dubbel och trippelkollat att allt är lött på rätt ställe)


02 Apr 2008, 21:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Kolla om brummet försvinner om du tar bort feedbacken, för då sitter tåtarna från trafon till slutrören omkastade.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


03 Apr 2008, 10:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Hjälper icke, hade för mej att förstärkarn börjar tjuta(självsvängning?) om utgångstrafons tåtar är fel väg?
Men tack för tipset.

Kan vara lite väl långsökt, men kan en dålig gain/drive pot orsaka sånahär problem?


03 Apr 2008, 10:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
En annan sak, om jag förstog dig rätt innan?
Så har du både 2X100 ohm OCH centertap på glöden, du behöver inte dina 100 ohmare om du har centertapp.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


03 Apr 2008, 10:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Amp Healer wrote:

En annan sak, om jag förstog dig rätt innan?
Så har du både 2X100 ohm OCH centertap på glöden, du behöver inte dina 100 ohmare om du har centertapp.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


Nej, har altså en centertapp som består av 2st 100ohmare.


03 Apr 2008, 10:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Hm, det blir gissningar. Men, kolla det enklaste först!

Du har inte ett förstegsrör som helt enkelet är kasst? Vet inte hur många gånger jag letat fel i kabeldragning och bland komponenter åsså visare det sig att det är något skruttigt kinesrör eller liknande, trots att alla rören är nya.

Annars är det säkert så som du säger ett jordproblem någonstans. Vad har du för jordprincip? Stjärna? Buss?

I vilken frekvens ligger brummet? Det är väl inte 50Hz glödbrum? Jämför med tonhöjden på en gitarr. 50Hz är ju under E-strängen. 100Hz filament någonstans långt ned på E-strängen (typ kring G tror jag).

Såvrt att säga mer utan närbilder.

/Gunnar


03 Apr 2008, 13:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Har prövat med flera olika rör, i olika positioner, ingen skillnad.'

Jordningen är en kombination av stjärn och buss. Högspännings-ellyterna via egen buss till stjärnan, försteget via egen buss till stjärnan, masterns jord till stjärnan.

Brummet är runtomkring 100Hz

Ett par bilder, på den andra bilden(1391) har jag kopplat bort ett relee ur signalvägen. Och på den andra(1390) fattas det några kablar från tonestacken.

http://pp.kpnet.fi/joukainen/crash/debug

Tack för hjälpen!


03 Apr 2008, 20:18
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Du använder inte skärmen på ngn kabel som jordledare någonstans? Separata ledare till jord.

Jag har isolerade ingångs- och utgångsjack, gjorde väldigt gott för brum. Dvs du jordar inte jacken i chassit, utan i punkter så nära "källan" som möjligt.

Bygget ser ju annars väldigt snyggt och prydligt ut. Kanske finns några komponenter som ska flyttas till rörsocklarna för att korta signalledare?


/Lennart

http://www.specter.se


03 Apr 2008, 22:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Men kan du inte börja med bara slutrör i, och sen sätta i ett rör i tager = först fasvänade, andra o sen ingångröret, för att isolera var brummet kommer från?

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


03 Apr 2008, 23:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Skärmarna är endast koplade till jord i ena ändan, in och utgångsjacken är isolerade.

Brummet börjar då jag sätter i andra röret..


04 Apr 2008, 07:30
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
En liten undran med reservation för att jag läst schemat fel:

Brummet börjar när du sätter i V2.

- Har jag förstått schemat rätt så att V2 påverkar endast distkanalen?

- Brummar det med alla rör i om du kör på rena kanalen?

- Brummar det om du har kvar V1 men tar bort V2?


04 Apr 2008, 09:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Ocku wrote:

En liten undran med reservation för att jag läst schemat fel:

Brummet börjar när du sätter i V2.

- Har jag förstått schemat rätt så att V2 påverkar endast distkanalen?

- Brummar det med alla rör i om du kör på rena kanalen?

- Brummar det om du har kvar V1 men tar bort V2?


Ja, V2 är endast för distkanalen.

Rena kanalen är ej koplad, fick potten och kondingarna som saknades idag.. så får höra hur den kanalen låter idag, men det hinner jag göra först efter dagens tjänstgöring.
Brummet upphör då jag tar bort V2.


04 Apr 2008, 10:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Du kan ju testa att bypassa V2 genom att koppla gain-potens viper direkt till ditt 100n efter V2. På så sätt kan du isolera om brummet faktiskt sitter i/kring V2-röret eller kanske i tonstack-volym.

Får du inget brum då, sätt i V2 utan att koppla signal genom det. Brum? Om inte, koppla vipern till 3n3-kondingen och kör bara genom V2B... Brum? Om inte, kör bara V2A direkt in i 100n-kondingen...osv.

Ja du hajjar, försök isolera precis var det sitter.

Ibland kan man bli lurad att tro att ett brummande sitter t.ex. så som du misstänker kring V2, eftersom det försvinner när du tar bort eller stänger just det röret. Det skulle likväl kunna sitta kring V1, men eftersom signal OCH ev. brum förstärks så oerhört mkt i V2A och V2B kan man uppleva att det är där det sitter.

Det skulle också kunna sitta i fasvändaren eller slutsteget, men ger sig inte till känna förrän du släpper på ordentligt med signal från preamp. Och med V2 igång blir det förstås väldigt mkt signal. Lurigt det där. Men också spännande felsökning... [:)]

Jag antar (checking checking) att brummandet påverkas av mastervolymen, att det försvinner när du drar ned master!?

/Gunnar


04 Apr 2008, 10:28
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
wolfer wrote:

Ocku wrote:

En liten undran med reservation för att jag läst schemat fel:

Brummet börjar när du sätter i V2.

- Har jag förstått schemat rätt så att V2 påverkar endast distkanalen?

- Brummar det med alla rör i om du kör på rena kanalen?

- Brummar det om du har kvar V1 men tar bort V2?


Ja, V2 är endast för distkanalen.

Rena kanalen är ej koplad, fick potten och kondingarna som saknades idag.. så får höra hur den kanalen låter idag, men det hinner jag göra först efter dagens tjänstgöring.
Brummet upphör då jag tar bort V2.


Är du säker på att det inte är en <i>Madamp"] du byggt [;)]

Izzy har kämpat som ett djur med att jaga brum i min...


04 Apr 2008, 11:20
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Japp master på noll = brumm på noll [:)]

Det där med att flytta "insignalen" omkring runt kretsen hade jag inte tänkt på.. har bara stirrat blint på tonstacken [:D]
Det ska testas på kvällen.

Märkte nu desstuom att om jag har drive(volymen efter tonstacken) på noll, och drar upp mastern kommer det ett lågt brum/brus.. antagligen 6,3VAC som vill ha uppmärksamhet, men den får vänta på att resten att stärkarn funkar som jag vill.

Tack för all hjälp jag fått hittils!


04 Apr 2008, 11:25
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
polifemo wrote:
Är du säker på att det inte är en <i>Madamp"] du byggt [;)]

Izzy har kämpat som ett djur med att jaga brum i min...


[:D][:D]

tror att wreckkretsen överlag är mera mindwreck än trainwreck [:I]


04 Apr 2008, 11:29
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
wolfer wrote:

Skärmarna är endast koplade till jord i ena ändan, in och utgångsjacken är isolerade.

Brummet börjar då jag sätter i andra röret..


Vad gäller jordledningar så är det optimala att skärma även dem tidig i försteget. Då löder man ihop ledare och skärm i jordpunkten.

Vad gäller andra röret, ingen kabel som ligger nära glöden t.ex?

Owe har säkert något "helande" förslag...[:)]


/Lennart

http://www.specter.se


04 Apr 2008, 11:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Samma fenomen på rena kanalen..

EDIT:
Koplade bort 6,3V lindningens "centertapp" från jord, och satte istället releérnas "minus" till jord (Releérna får sin spänning av likriktat och regulerat 6,3V).

Resultat, brummet föll dramatiskt, men endå inte tillreklit. Might be on to something?

Ska kanske ennu ta och försöka flytta releérnas minus till ett högre DC-potential? Eller kanske det finns något bättre alternativ?


05 Apr 2008, 11:03
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Custom Sam wrote:
Vad gäller andra röret, ingen kabel som ligger nära glöden t.ex?


Kabeln som kommer från EQ:n korsar glöden vid en 90-graders vinkel. Men brummet ändras inte alls hur jag än flyttar på kablarna..


05 Apr 2008, 11:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Men filamentet genererar knappast 100Hz-brum? Det verkar vara något annat knas. Jag skulle testat att koppla ur swtichningen helt och dra signalen förbi alla reläerna.

Icke desto mindre kan du även passar på att flytta glödjorden till en DC-potential, säg 60-70V. T.ex. kan du sätta en spänngsdelare mot jord vid fasvändarens B+. Ungefär 330k/100k till jord med en 10uF-konding över 100k-motståndet för filtreringen. Mät så att du ligger i området 60-70V i punkten mellan motstånden och anpassa värdena i spänningsdelaren till det.

/Gunnar


05 Apr 2008, 12:22
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1848
Location: skaraborg
Post 
wolfer wrote:

Skärmarna är endast koplade till jord i ena ändan, in och utgångsjacken är isolerade.

Brummet börjar då jag sätter i andra röret..


En gissning som kan vara en feltolkning av din bilder [:I]
Dina pottar,s skärmkåpa är alla anslutna till jord via egna skärm-ledare och via chassit? Skapar du någon jord loop här som brummar?

Eller har du även isolerat pottarna får chassit?

/ralvejd
http://www.ralvejd.se/


05 Apr 2008, 12:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
ralvejd wrote:

wolfer wrote:

Skärmarna är endast koplade till jord i ena ändan, in och utgångsjacken är isolerade.

Brummet börjar då jag sätter i andra röret..


En gissning som kan vara en feltolkning av din bilder [:I]
Dina pottar,s skärmkåpa är alla anslutna till jord via egna skärm-ledare och via chassit? Skapar du någon jord loop här som brummar?

Eller har du även isolerat pottarna får chassit?


Nej, har inte isolerat pottarna från chassit, men skärmen är endast fast i potten och andra ändan "pinglar frit"(isolerad med krympslang, så att den inte tar i någonstans). Därmed kan det inte bildas en jordloop [:)]


05 Apr 2008, 12:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1848
Location: skaraborg
Post 
Izzy wrote:

Men filamentet genererar knappast 100Hz-brum? Det verkar vara något annat knas.

/Gunnar


Inte för att jag vet om detta är sant men enligt http://www.valvewizard.co.uk/ så dubbleras frekvensen som glöden introducerar, då den är centertappad
Quote:
Transformer centre tap: The traditional way to reduce hum is to use a heater supply with a centre tap and connect it to ground. In this way the valve heater will be at a positive voltage along half its length, and at an equal but opposite voltage along the other half, at any one time. The average stray current between filament and cathode is therefore reduced by a little more than half, and the frequency of the ripple voltage produced in the cathode is also doubled, so can be shunted to ground more easily by the cathode bypass capacitor. This method is usually enough to bring hum to a satisfactorily low level. Additionally, in a perfect world the out-of-phase radiated fields will cancel, and no hum will be induced in the cathode but that method either. The only problem with this system is that it is impossible for the centre tap on the transformer to be precisely centred to AC and DC, so perfect cancellation will not occur and some low level hum may be heard.
Image


/ralvejd
http://www.ralvejd.se/


05 Apr 2008, 12:45
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1848
Location: skaraborg
Post 
wolfer wrote:

ralvejd wrote:

wolfer wrote:

Skärmarna är endast koplade till jord i ena ändan, in och utgångsjacken är isolerade.

Brummet börjar då jag sätter i andra röret..


En gissning som kan vara en feltolkning av din bilder [:I]
Dina pottar,s skärmkåpa är alla anslutna till jord via egna skärm-ledare och via chassit? Skapar du någon jord loop här som brummar?

Eller har du även isolerat pottarna får chassit?


Nej, har inte isolerat pottarna från chassit, men skärmen är endast fast i potten och andra ändan "pinglar frit"(isolerad med krympslang, så att den inte tar i någonstans). Därmed kan det inte bildas en jordloop [:)]


Om nu kablarna till pottarna har sin skärm jordad via chassit så blir den väl inte helt bra? Känns inte helt rätt att använda:
chassi & aluminium oxid & pottchassi, som jordledning för en skärm!

Koppla skärmen i andra ändan direkt till jord, löd loss den från potten. Pottarna är redan ju halvtaskigt jordade via chassit så enda skillnaden med denna lösning blir att kablarna fram blir bättre skärmade?
Kanske en marginell förbättring dock.

En annan tanke är faserna på glöden, prova att kasta om den på V2, eller har du redan full koll på dem?



/ralvejd
http://www.ralvejd.se/


05 Apr 2008, 14:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Hadee först så att skärmarna var kopplade till jordbussen, å sedan böt jag om då jag koplade tonstacken pånytt. Märkte ingen skillnad..

Reläerna är bortkoplade från signalvägen..
brumsample:
http://pp.kpnet.fi/joukainen/crash/brum.mp3 ca. 320kB

faserna på glöden ska jag ennu pröva


05 Apr 2008, 14:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1848
Location: skaraborg
Post 
Såg en sak till i ditt schema, likrikning med 3 dioder i serie utan kondingar mellan varje diod skapar väl en massa snygga pikar, men hur de låter har jag ingen aning om [;)]

Image

Varför 3 dioder? 1N4007 pallar 1000 peak inverse voltage (PIV) vilket gör att den klarar 300VAC med god marginal.

/ralvejd
http://www.ralvejd.se/


05 Apr 2008, 14:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
ralvejd wrote:
Varför 3 dioder? 1N4007 pallar 1000 peak inverse voltage (PIV) vilket gör att den klarar 300VAC med god marginal.


För att alla andra också gör det :P Ärligt talat vet jag inte, men dom synns på så pass många scheman att dom 2 extra måste ha en uppgift.. Eller så är det bara så att nån på fender & co: ritade en brygga fel i misstag/flit nångång i tiden, å så har alla börjat göra så [:I] moujou hajfaj


05 Apr 2008, 14:57
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Minskade på likriktardioderna, ingen inverkan på brummet.

Koplade V2 bort från signalvägen, brummet borta.. eller.. drar åpp mastern på fullt, möjligen oförstärkt brum.

Koplade V2b till signalvägen, herr Brum flyttade tillbaks in.

Dålig layout heltenkelt..? mycket möjligt..

EDIT:
Lödde fast "rena"-kanalen, samma brum, b-e-a-utiful..
Vill ha oskilloskop :P


07 Apr 2008, 10:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
wolfer wrote:

Hadee först så att skärmarna var kopplade till jordbussen, å sedan böt jag om då jag koplade tonstacken pånytt. Märkte ingen skillnad..

Reläerna är bortkoplade från signalvägen..
brumsample:
http://pp.kpnet.fi/joukainen/crash/brum.mp3 ca. 320kB

faserna på glöden ska jag ennu pröva


Hm, låter skumt det där. Jag skulle kalla det för surr snarare än brum. Det kanske är så lågt som 100Hz men det låter mer som jordsurr eller typ som om du har en lysrörsdimmer eller anan störningskälla nära stärkaren... [:0]

Är relärerna helt urkopplade och avstängda (inte bara bortplockade från signalvägen)? Hur driver du dem?

Man hör när du slår an ackord att surret påverkas av att du lägger på signal. Det gör att man undrar om det är något med filtreringen trots allt, även om det inte riktigt låter så på surret. Nu är din stärkare väldigt välfiltrerad (många uF så att säga), men kan någon av de första e-lyterna vara kass?

Vilda gissningar...

/Gunnar


07 Apr 2008, 11:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post 
Jepp, tycker själv också att det låter som lysrörsbrum/surr. Alla sladdar från reläerna är bortplockade.

Surret/brummet påverkas faktist av att man drar på med ackord, som du lade märke till.

Alla glättnings-lyter är helt nya, men kan ju hända att jag fått ett måndagsexemplar.. något bra test för ellyter? Eller måste jag skaffa mej en ESR-mätare [B)]

EDIT:
Hade en 47uF/450V konding som jag provade i alla positioner, ingen skillnad i brusmängd..


07 Apr 2008, 12:21
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 83 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.