View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 04:22



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Ram för högtalartyg - Hur skulle ni bygga? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post Ram för högtalartyg - Hur skulle ni bygga?
I och med att jag bygger med fast framskiva så måste högtalartyget fästas i en löstagbar ram.

Jag kommer antagligen att använda ribbor av storleken 12x34.

Hur lönar det sig att bygga ramen för att få den så stabil som möjligt?

Skall man köra med 45-graders vinkel i hörnen, skall man sänka in dem i varandra eller vad?


29 Dec 2007, 23:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Kanske en yttre baffel av tunnare t.ex. 8mm ply. högtalarhålen större än de på den den egentliga baffeln. det finns speciella anordningar för att fästa bafeln typ tryck-in-tills-det-snäpper-i-lås vad de nu egentligen heter.

Å andra sidan om du monterar högtalarna inifrån lådan som jag gör så kan du ju spänna tyget på baffeln.

Alex


30 Dec 2007, 00:05
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 01:21
Posts: 116
Location: Västra Götaland
Post 
Hi,
när jag byggt har jag gjort en kraftigare ram som jag gjort djupare i överkant (om man vill ha en tiltad baffel). I den har jag monterat "slagmuttrar". Sen drar jag fast den mot lådsidorna. Baffeln monterar jag från insiidan mot den monterade ramen med bult i slagmuttrarna. Det gör att man lätt kan byta högtalarkonfiguration med en ny baffel.

Hörnen i ramen gör jag med en skarv typ "halft i halft". När limmet torkat borrar jag ett hål rakt igenom skarven och sätter i en träplugg. Håller hur bra som helst.

ett par exempel finns här: http://s38.photobucket.com/albums/e123/steely_tom/

/Thomas


30 Dec 2007, 02:08
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
steely_tom wrote:



Hörnen i ramen gör jag med en skarv typ "halft i halft". När limmet torkat borrar jag ett hål rakt igenom skarven och sätter i en träplugg. Håller hur bra som helst.



Då blir det nog så som jag också gör. Kanske man kan ersätta träpluggen med en inslagsmutter?

Min framskiva kommer att vara permanent infälld i sidor, tak och botten. Om jag då ersätter träpluggen genom skarven med en inslagsmutter, då kan jag kanske fästa ramen bakifrån med maskinskruvar genom framskivan i inslagsmuttrarna.

hade först tänkt fästa ramen med kardborreband men inslagsmutter blir nog "heavier metal".


30 Dec 2007, 11:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.