View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:58



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Dynacord Rex 
Author Message

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Dynacord Rex
Har snubblat över en Dynacord Rex från 1963. Som jag förstår så finns det två kanaler på den - en ”vanlig” och en med tremolo. Som jag upplever det så är volymen betydligt lägre på kanalen med tremolo. Ska det vara så? och om det inte ska vara så, vad kan felet vara?


03 Nov 2020, 23:39
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Dynacord Rex
Jag har inget svar. Men Racing hade en lång utläggning om Dynacord Rex och hur den åtgärdades.

http://www.ljudbojen.se/viewtopic.php?f ... ef7c7390da


04 Nov 2020, 01:08
Profile

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Re: Dynacord Rex
arinihsd wrote:
Jag har inget svar. Men Racing hade en lång utläggning om Dynacord Rex och hur den åtgärdades.

http://www.ljudbojen.se/viewtopic.php?f ... ef7c7390da


Bilderna i tråden går inte att se?...


05 Nov 2020, 01:28
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Dynacord Rex
Kollade igen och bilderna är borta. Letade bilder i några gamla Racing byggtrådar på diskantforum och de saknas också. Några bilder finns här:

http://www.by-racing.se/2014-2/dynacord-rex/

Tråkigt men inte ovanligt. Jag använde tidigare Photobucket för annonsbilder. De ändrade policy för några år sedan och de bilderna går inte heller att se i gamla Bojeninlägg.


05 Nov 2020, 09:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord Rex
Ja.
Servern gick ner och många bilder därmed förlorade. Internet.vad skall jag säga?

Som svar på din fråga,mnja.
Det sitter en trimpott som sköter tremolots ingrepp OCH signalamplitud om inte minnet sviker. Återigen minnet,men är det inte Rö2 som är tremolot på de?

Vet vidare med mig att det är mkt vanligt med "sunkade" kondensatorer i de. Om inte redan gjort så byt som minst de mellan PI och slutrören.
Samma med den 470nF som hör till tremolot,mkt vanligt att den ledsnat.

Men ärligt talat.. nu givetvis beroende på vad du skall ha den till, byt klabbet säger jag. De där gamla WIMA mm som sitter i de..bäst före har gått ut för länge sen.

Däremot är det så att den enskilt absolut största förändringen du kan göra är att dels använda originalelementen som dörrstopp och i det att du hinkar ur de och ersätter med moderna 12´or (vad som helst är faktiskt bättre än skiten som sitter där) så gör dig av med "Pinternagel pappen" invändigt OCH..mkt viktigt, installera en bräda som avskiljare mellan elementen.
Du kan fortsatt gärna använda originalets "semi öppna" bakstycke men saken är den att cabben är för grund för att funka med 2 element som arbetar tillsammans inne i den där cabben varför en skiljebräda de emellan rent ut sagt gör underverk.

Enkelt summerat skulle man kunna säga att skiljebrädan och moderna 12´or gör en Rex till ngt användbart.

Vad sedan avser originalkretsen.
Som vanligt gör en massiv gridstopper in på concertina fastvändaren mkt gott. Installera en 3,3k katodresistor till PI´ns nedre del, gör även det gott.
Personligen har jag tröttnat på concertina sedan länge tillbaka, men de två mkt enkla modsen gör att det hårda och taggiga försvinner när den så smått börjar ryta iaf.

Sen. Visst går det att få en Rex att ryta. Gainsteg finns så det räcker iaf och brädan i de är som tagen ur en tysk Tiger tanks.

Byggkvaliteten är hög,givetvis..den e ju tysk,men se tyskar skall inte ens släppas i närheten av att designa sound - överhuvudtaget. :lol: :lol:
Så ja,jo. Jag för en röstar starkt för att man rent ut sagt moddar levande pisset ur en Rex. Först som då blir de till ngt användbart.
Som 212 "50 watts combo" däremot,i moddad form,är de underskattade. Relativt vettig vikt (givetvis beroende på element bla) och vettig uteffekt.
Att vidare använda en av flaskorna att agera loop istället ser jag som en bra idé,en som är användbar - till skillnad tex vs tremolot.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Nov 2020, 07:08
Profile

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Re: Dynacord Rex
Racing wrote:
Ja.
Servern gick ner och många bilder därmed förlorade. Internet.vad skall jag säga?

Som svar på din fråga,mnja.
Det sitter en trimpott som sköter tremolots ingrepp OCH signalamplitud om inte minnet sviker. Återigen minnet,men är det inte Rö2 som är tremolot på de?

Vet vidare med mig att det är mkt vanligt med "sunkade" kondensatorer i de. Om inte redan gjort så byt som minst de mellan PI och slutrören.
Samma med den 470nF som hör till tremolot,mkt vanligt att den ledsnat.

Men ärligt talat.. nu givetvis beroende på vad du skall ha den till, byt klabbet säger jag. De där gamla WIMA mm som sitter i de..bäst före har gått ut för länge sen.

Däremot är det så att den enskilt absolut största förändringen du kan göra är att dels använda originalelementen som dörrstopp och i det att du hinkar ur de och ersätter med moderna 12´or (vad som helst är faktiskt bättre än skiten som sitter där) så gör dig av med "Pinternagel pappen" invändigt OCH..mkt viktigt, installera en bräda som avskiljare mellan elementen.
Du kan fortsatt gärna använda originalets "semi öppna" bakstycke men saken är den att cabben är för grund för att funka med 2 element som arbetar tillsammans inne i den där cabben varför en skiljebräda de emellan rent ut sagt gör underverk.

Enkelt summerat skulle man kunna säga att skiljebrädan och moderna 12´or gör en Rex till ngt användbart.

Vad sedan avser originalkretsen.
Som vanligt gör en massiv gridstopper in på concertina fastvändaren mkt gott. Installera en 3,3k katodresistor till PI´ns nedre del, gör även det gott.
Personligen har jag tröttnat på concertina sedan länge tillbaka, men de två mkt enkla modsen gör att det hårda och taggiga försvinner när den så smått börjar ryta iaf.

Sen. Visst går det att få en Rex att ryta. Gainsteg finns så det räcker iaf och brädan i de är som tagen ur en tysk Tiger tanks.

Byggkvaliteten är hög,givetvis..den e ju tysk,men se tyskar skall inte ens släppas i närheten av att designa sound - överhuvudtaget. :lol: :lol:
Så ja,jo. Jag för en röstar starkt för att man rent ut sagt moddar levande pisset ur en Rex. Först som då blir de till ngt användbart.
Som 212 "50 watts combo" däremot,i moddad form,är de underskattade. Relativt vettig vikt (givetvis beroende på element bla) och vettig uteffekt.
Att vidare använda en av flaskorna att agera loop istället ser jag som en bra idé,en som är användbar - till skillnad tex vs tremolot.


Om man tänker sig att spela surfpop a'la tidiga Ventures och har ett echocord bandeko. Skulle Dynacorden vara användbar då, eller skulle man kunna åtgärda den så att den blev det?


01 Jan 2022, 02:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2063
Location: Tjörn
Post Re: Dynacord Rex
Nu har jag själv inte gjort något just med en Dynacord rex, men har en del andra Dynacordsaker som jag fixat till. främst ett Dynacordeko, dvs ett sådant som du har. Det har jag bytt alla kondingar i förutom de keramiska. Det låter fantastiskt, och kan liva upp vilken tråkig förstärkare som helst.

Det vill säga,om du nöjer dig med att byta kondingar för att få till en fungerande förstärkare så kommer det nog att låta OK för dina ändamål. Jag kan tänka mig att högtalarelementen är bra att byta också som Jesper skriver, med en mellanvägg kanske. Gärna något åt amerikanskt högtalarideal, med JBL som tänkt referens för surfsound. Något sådant här kanske: https://www.thomann.de/se/eminence_cannabis_rex_12_16_ohm.htm

Finns säkert begagnat att få tag på lite av varje som kan passa!

De andra sakerna tror jag Jesper främst tänker kring ifall man vill ha stärkaren till att dista, men det är ju inte Ventures längre då...

_________________
/Lennart


02 Jan 2022, 15:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.