View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 13:32



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Biasjustering - hjälp! Justerat! 
Author Message

Joined: 29 Dec 2007, 01:23
Posts: 27
Post Biasjustering - hjälp! Justerat!
<b>Uppdatering:</b>
I dag har jag gjort min första biasjustering. Jag använde två multimetrar, en fastsatt på biasproben för att mäta katodströmmen och en satt på chassi + pin 7 för att mäta anodspänningen. Med två mätare blev det ju busenkelt att vrida lite på biaspoten, räkna om och justera.

Räknade enligt Amp Healers formel, och det verkade funka fint.

Det gick rätt smidigt också. Jag hade en rejält hög plate voltage, ca. 410 V. Ställde bias på ungefär 60%, alltså 18 mA.

Det återstår förstås en del spelande, rattande och testande för att se om jag är riktigt nöjd med ljudet och dylikt, men framgång i alla fall. Inget brann ju åtminstone. [;)]

Bytte från URGAMLA, slitna Engl originalrör till JJ Matched och det blev tämligen stor skillnad i slutstegets karaktär...


Hej hopp. Jag är gammal GMF-plankare och Diskant-anhängare. Har inte varit så aktiv på bojen dock. Jag skulle uppskatta hjälp med följande problem:

Jag har åtta st nya JJ EL84 som ska monteras in i mitt Engl E830/50 slutsteg, i stället för de gamla slitna Sovteks som nu sitter där.
Slutsteget har en separat bias-pot för varje kanal, så själva justeringen är inget problem, däremot mätningen.

Jag har för ändamålet en bra voltmeter samt en bias-probe från Tube-Town (http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... 52a691415a) .

Med denna probe är det enkelt att mäta rören, ett åt gången, och sedan avser jag att använda Webers Bias Calculator för att göra uträkningarna (http://www.webervst.com/tubes/calcbias.htm).

MEN: <b>Jag har inte klart för mig hur och var jag mäter plate voltage</b>. Jag är ganska grön på det här med biasjustering, och har läst på en hel del. Som jag förstår det måste jag mäta current i rören, plate voltage och sedan räkna ut "plate dissipation".

Och ja, jag är väl medveten om riskerna och den grad av försiktighet som krävs när man gör detta. Förhoppningsvis går inget fel, men jag måste i alla fall lista ut ovanstående.

Alternativt kanske någon vet plate voltage för ett Engl E830 slutsteg? [B)]

sing to me sirens
as the knives now align
and I flow through the cracks
burning heart in my hands


29 Dec 2007, 01:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hej Hizon!

Du mäter plate volt på pinne 7 på röret, med rören i.
Och rätt bias får du genom formlen:0,5-0,7X Pa/Volt (pa i ditt fall är 12W)

Lycka till!
Hör av dig om du inte var med på förklaringen.




Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


29 Dec 2007, 01:48
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 01:23
Posts: 27
Post 
Tack som tusan! Men...kan det vara så enkelt?
Kollar man till exempel Janjos text på nedanstående länk blir man ju mörkrädd och förvirrad.

http://shop.gmf.se/forums/index.php?act ... 6aeda06fa5


Och om jag mäter plate voltage på pin 7, stämmer det då att jag mäter katodspänning på pin 3?

sing to me sirens
as the knives now align
and I flow through the cracks
burning heart in my hands


29 Dec 2007, 02:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hizon wrote:


Och om jag mäter plate voltage på pin 7, stämmer det då att jag mäter katodspänning på pin 3?




Katoden mäter du genom din bias-probe

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


29 Dec 2007, 02:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Det finns ett inoficiellt ENGL-forum om du inte redan hittat detta, http://forum.lordriffenstein.com/index. ... a04a4abac6

I och för sig hoppas jag att du postar dina frågor här men ändå[:)]

Om ENGL <i>påstår"] sig få ut 50 watt ur fyra EL84:or (som Owe skriver effekten 12 watt per rör) kan man antaglien räkna med B+ (anodspänning) över 400 volt...

Diodlikriktare, stora elektrolyter också antagligen: Jag skulle räkna med att justera rören åt det kallare hållet i intervallet Owe anger (lite otydligt skrivet matematiskt) dvs 0.5x12.5(!)/anodspänningen. Kan tilläggas att du måste mäta anodspänningen med rören i socklarna.


29 Dec 2007, 02:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
woodstock wrote:

Owe anger (lite otydligt skrivet matematiskt) dvs 0.5x12.5(!)/anodspänningen. Kan tilläggas att du måste mäta anodspänningen med rören i socklarna.


Well glömde nämna att rören skulle vara i (korskerat nu)
Men min formel som jag gav var ej 12,5 utan 12W,
0.5-0,7 är 50 till 70% av max

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


29 Dec 2007, 02:17
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 01:23
Posts: 27
Post 
Tack igen för svaren!
Rätta mig om jag har fel:

Då mäter jag alltså katodspänning + plate voltage (pin 7) på varje rör med hjälp av min probe. Sedan är det bara att skruva på bias-potarna.

Men hur gör jag när jag har mätt alla fyra rören/kanal? Ska jag då bara lägga ihop alla siffror och räkna ut bias? Alltså addera katodspänningen + plate voltage för alla fyra rören till två totaler som jag sedan använder för att räkna ut bias? Jag kan ju inte justera bias för varje separat rör. Jag fattar inte detta riktigt.

Sen undrar jag också över denna formel: 0,5-0,7X Pa/Volt.

Är Pa alltså katodspänningen och Volt "plate voltage"? Eller?

sing to me sirens
as the knives now align
and I flow through the cracks
burning heart in my hands


29 Dec 2007, 07:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hizon wrote:

Tack igen för svaren!
Rätta mig om jag har fel:

Då mäter jag alltså katodspänning + plate voltage (pin 7) på varje rör med hjälp av min probe. Sedan är det bara att skruva på bias-potarna.

Men hur gör jag när jag har mätt alla fyra rören/kanal? Ska jag då bara lägga ihop alla siffror och räkna ut bias? Alltså addera katodspänningen + plate voltage för alla fyra rören till två totaler som jag sedan använder för att räkna ut bias? Jag kan ju inte justera bias för varje separat rör. Jag fattar inte detta riktigt.

Sen undrar jag också över denna formel: 0,5-0,7X Pa/Volt.

Är Pa alltså katodspänningen och Volt "plate voltage"? Eller?

sing to me sirens
as the knives now align
and I flow through the cracks
burning heart in my hands


Well du gör så här: sätt in dina rör med din bias-probe på ett av rören slå på stärkan med mastern på 0 (så behöver du ej ha någon högtalare inkopplad), man brukar även säga att man ska dra biaspoten på max (åt höger), men har presonligen inte märkt att detta varit nödvändigt så länge man har koll att rören inte glöder igenom.

Vänta några minuter så allt hinner stabilisera sig, nu måter du volten på pinne 7= B+ för att sen räkna ut vad din bias är.

Formlen jag gav dig funkar så här:

Pa= rörets max Watt i ditt fall 12W är max
Volt= plate voltage = pinne 7

Det finns egentligen inga "exsakta" värden för bias men konsensus är att man bör ligga mellan 50-70% av max Pa

Så om vi leker med ett exsempel så blir det så här:

0.5 X 12/300=0,02= 20 mA
0,7 x 12/300=0,028 =28 mA

När du ställt biasen till värdet som du vill ha genom din bias-probe, så kollar du B+ igen då den kan ha ändrat sig beronde på stärkare. och då får du göra om det hela igen tills det blir bra.
Om du köpt matchade rör behöver du egetligen bara mäta på ett rör, tyvärr så är oftast inte matchade rör inte så matchade som man skulle önska sig, men en viss omatching brukar som regel bara göra det bättre .


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


29 Dec 2007, 17:12
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 01:23
Posts: 27
Post 
Men dra åt... TACK SOM FAN OWE! [:)]

Jag har surfat runt, läst på (även köpt böcker), diskuterat med folk, frågat på forum etc. i sex månader. Men jag har aldrig hittills fått en så bra förklaring. Det mesta hade jag väl egentligen klart för mig vid det här laget, men du förklarar verkligen så att det blir tydligt för en nybörjar-pulare.

Efter att ha läst detta känner jag mig ganska trygg med arbetet som ligger framför mig. Innan hade jag ungefär koll på läget men var ganska osäker. Man vill ju inte gärna riskera att bränna stärkaren, dö eller sabba rören.

Så en stor eloge åt dig. Det är när man får sådana här svar och bra bemötande som man vill fortsätta lära sig mer och nörda in mer på ytterligare en bi-hobby. [:D]

sing to me sirens
as the knives now align
and I flow through the cracks
burning heart in my hands


30 Dec 2007, 02:14
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Dec 2007, 01:23
Posts: 27
Post 
Förresten! Att mäta på pinne 7, det gäller alltså för EL84 då? Så det inte är för octa-rör typ 6L6 menar jag.

sing to me sirens
as the knives now align
and I flow through the cracks
burning heart in my hands


31 Dec 2007, 01:31
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
nej anoden är pinne 7 på el84 or på 6l6 är det på pinne 3

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image


31 Dec 2007, 01:46
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7405
Location: Uddevalla
Post 
Lite onödig info men när jag var inne och justerade en sådan Engl hamnade Anodspänningen på 400V vid bias på 50%. Typ 100V över maxvärde på det röret men det tuffade på ändå och gör det mig veterligen fortfarande.


31 Dec 2007, 12:32
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 01:23
Posts: 27
Post 
Tubis, du har epost!

sing to me sirens
as the knives now align
and I flow through the cracks
burning heart in my hands


02 Jan 2008, 02:56
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Dec 2007, 01:23
Posts: 27
Post 
Jag pestar vidare med två följdfrågor till!

1) Stämmer det verkligen, som Lord Valve skriver, att man alltid ska ha den svarta proben på chassit för jordning medan man gör mätningarna med den röda proben?

2) Stämmer det verkligen att man inte behöver ha slutsteget/förstärkaren kopplat till en högtalare om man drar ned volymen? Jag har läst annorstädes att man ska måsta ha en "load" i vilket fall, (och givetvis särskilt när man testar om justeringen blev bra rent ljudmässigt).

sing to me sirens
as the knives now align
and I flow through the cracks
burning heart in my hands


02 Jan 2008, 20:50
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Hizon wrote:

Jag pestar vidare med två följdfrågor till!

1) Stämmer det verkligen, som Lord Valve skriver, att man alltid ska ha den svarta proben på chassit för jordning medan man gör mätningarna med den röda proben?

2) Stämmer det verkligen att man inte behöver ha slutsteget/förstärkaren kopplat till en högtalare om man drar ned volymen? Jag har läst annorstädes att man ska måsta ha en "load" i vilket fall, (och givetvis särskilt när man testar om justeringen blev bra rent ljudmässigt).

sing to me sirens
as the knives now align
and I flow through the cracks
burning heart in my hands


Vad vill du mäta? -Är det spänning stämmer det, du mäter mellan mätpunkten och jord.

Du skall alltid ha en last inkopplad!


02 Jan 2008, 21:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hizon wrote:

Jag pestar vidare med två följdfrågor till!

1) Stämmer det verkligen, som Lord Valve skriver, att man alltid ska ha den svarta proben på chassit för jordning medan man gör mätningarna med den röda proben?

2) Stämmer det verkligen att man inte behöver ha slutsteget/förstärkaren kopplat till en högtalare om man drar ned volymen? Jag har läst annorstädes att man ska måsta ha en "load" i vilket fall, (och givetvis särskilt när man testar om justeringen blev bra rent ljudmässigt).




Svar:

1.Det beror nog mest hur din bias- probe är konstruerad, jag har en i mina ägor som inte det behövs det på.
Men Svårt att tro någon probe skulle vara konstruerad så, att man först måste jorda i chassigt innan man kan trycka in kontakterna i multimetern.

2. Svar JA! Så länge mastern o volymerna är på 0, är det 100% säkert!
Vet att många säger: "man alltid ha en last inkopplad" men det blir blir sant i andra appligationer och när man mäter bias på annat sätt än med probe.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


04 Jan 2008, 03:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Skall man utveckla och <i>egentligen"] besvara frågan om "last eller inte med volymen på noll" är det riktiga svaret att man principiellt sett inte behöver last med volymerna på noll som Owe skriver. Skälet är att man då bara har DC på slutsteget som utgångstrafot i sin tur kommer att koppla bort, dvs inte överföra till den obelastade sekundären.

Å andra sidan är ofta det bästa sättet att undvika misstag att skaffa sig rutiner som minskar risken för att man klantar sig. Det är lätt att glömma en reverbpot öppen, att förstärkaren har något fel som man inte kalkulerat med osv... Dessutom vill man oftast testa hur förstärkaren låter i samband med själva justeringen i vilket fall och allt som behövs är en högtalarsladd (med en skarvhylsa för teleplugg om det är en combo).


04 Jan 2008, 11:24
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Dec 2007, 01:23
Posts: 27
Post 
Amp Healer: Jag menade inte biasproben, utan en vanlig multimeter. Men nu kan jag besvara den frågan själv: jo, det måste man. [:)]

Ang. last eller ej så stämmer väl det. Principiellt sett kan det gå utan men det är en bra säkerhetsåtgärd om inte annat.


Jag måste nog testa att justera upp bias lite högre tror jag, blev inte riktigt nöjd med ljudet. Ljudet känns mer "ofokuserat" och "skramligt" än det gjorde innan, trots att rören jag bytt till är hundra gånger bättre än de som satt i.

sing to me sirens
as the knives now align
and I flow through the cracks
burning heart in my hands


04 Jan 2008, 11:35
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.