View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:44



Reply to topic  [ 6 posts ] 
5847/404Aoch avo manualens data. 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post 5847/404Aoch avo manualens data.
Jag har en "platta" RCA 5847/404A. Från början 100 stycken. När jag testar dessa i AVO mk4 är mätresultaten lite hur som helst. Dålig isolation på en del, men framför allt mäter de flesta långt över spec. Kan manualens inställningar vara fel? Främst tänker jag på gallerförspänningen.
Någonsom har kunskap om detta

_________________
bneostman@live.se


03 Aug 2020, 13:18
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: 5847/404Aoch avo manualens data.
trälhavsvägen wrote:
Jag har en "platta" RCA 5847/404A. Från början 100 stycken. När jag testar dessa i AVO mk4 är mätresultaten lite hur som helst. Dålig isolation på en del, men framför allt mäter de flesta långt över spec. Kan manualens inställningar vara fel? Främst tänker jag på gallerförspänningen.
Någonsom har kunskap om detta

Om de har legat overksamma länge kan en del gas ha ackumulerats.
Ett par timmar i 100 grader i ugnen kan lösa detta.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


03 Aug 2020, 17:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: 5847/404Aoch avo manualens data.
Okay, man lär sig nya saker ibland.
Ska testa detta! Tack!
Har detta öven relevans för isolationen?

_________________
bneostman@live.se


03 Aug 2020, 19:11
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: 5847/404Aoch avo manualens data.
trälhavsvägen wrote:
Okay, man lär sig nya saker ibland.
Ska testa detta! Tack!
Har detta öven relevans för isolationen?

Det beror på vad det är som kallas "isolation".

Gas i rör ger normalt gallerström och i svåra fall kan man få överslag ( joniserande urladdning)
Nu skulle jag inte ta allför stor hänsyn till vad en rörtestare säger, det viktiga är hur de
fungerar i sin krets.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


03 Aug 2020, 20:06
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: 5847/404Aoch avo manualens data.
Isolationsproblem i helglasrör är inte så himla vanligt. Detta rör ska ju dessutom vara lite extra kvalitet på...

Utan att på något sätt säga emot tidigare kommentar, så vill jag föreslå, att du provar att testa samma rör flera gånger, dvs inkluderande att ta ut det och sätta i det igen. Rörprovare (en AVO?) är ju ofta lite vintagegrejer och då får man räkna med att det finns slitage, framför allt i de rörsocklar som används ofta (typ noval, oktal) och det kan finnas kontaktproblem som inte är helt uppenbara.

Gasrester ska ju normalt tas omhand av gettret, men som alla reaktioner går det fortare i värme (driftvarmt rör). Ett använt rör kan alltså ha mindre gasproblem än ett oanvänt. Att rör kan lagras länge såpass obehindrat är rätt intressant, men jag tror inte att det var en designfaktor ("de här produkterna blir nog liggande en 70 år eller så, det måste vi tänka på") utan snarare en sorts bonusfunktion av att man jobbar med vakuumteknik. Att man lyckats göra långtidstäta genomföringar av metalltrådar i glas är bara det en prestation, med tanke på att glas och de flesta metaller har rätt olika värmeutvidgning. Sorry för lite OT...


04 Aug 2020, 17:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: 5847/404Aoch avo manualens data.
Du har helt rätt i din misstanke om att det förekommer fel i AVOs manual. Ibland kan man konstatera detta genom att jämföra industriversionerna (bara siffror) med motsvarande kommersiella versioner. Men det har du uppenbarligen redan gjort.

Vet inte om det är relevant i detta fall, men ibland kan man ju återuppliva gamla rör genom grilla katoderna. Detta genom att höja glödspänningen en aning under kort tid, typ trettio sekunder.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


11 Sep 2020, 14:15
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.