View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:02



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Madamp A15 trixande, nu med ljud 
Author Message

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post Madamp A15 trixande, nu med ljud
hejsan nya planket

håller på och pular lite med min madamp,

1. för stor volymskillnad mellan kanalerna, har fixat det genom att ta ner 470k till 220k

2. instängt ljud på kanal 2, har grejet lite med tonstacken vacklar mellan 56k och 100k på resitorn

bifogar schema på det jag gjort, skulle vara tacksam för er input http://www.robertgren.se/1.TIF

God fortsättning
MVH
Robban


28 Dec 2007, 19:37
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Känns tveksamt med att byta 39k värdet i anodföljaren. Den bestämmer ju arbetspunkten i det steget. 39k värdet dök vad jag vet först upp i Soldano slo och ska vad jag vet vara för att ge en extremt assymetrisk klippning med väldigt lite förstärkning. 100k känns som det borde ge en extremt off arbetspunkt.
Vill man ändra distortionen till ett mindre skränigt skulle jag slänga en 1nF från anoden till jord på det steget för jag kan inte se någon diskantavrullning här. Det brukar ta bort en hel del skrän och göra ljudet rundare/fetare.
Vill man ha en lite torrare dist med bättre strängseparation skulle jag slopa C16 helt och hållet.
Nu är vad jag kan se flera kanaler interaktiva med varandra i rörstegen så det blir ju alltid lite kompromisser.

Hur ser resten av schemat ut?


28 Dec 2007, 20:03
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
ok, kanske ska ta tillbaks 39k men det lät för taskigt, vilka värden skulle man kunna tänkas ändra till?

Schemat skulla jag kunna maila dig om du vill titta på det. man ska väl inte lägga ut den till allmän förskådning eftersom det är del av en affärs ide.

MVH


28 Dec 2007, 20:17
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Det är ju alltid svårt att säga vad som blir bra i andras öron.
Hur tycker du det låter när det låter för jävligt och hur vill du att det ska låta istället?
Hur ändrades det när du bytte till 100k på katoden?(har aldrig testat att gå så stort där själv).
Jag slänger upp min mail en stund så kan du skicka schemat om du vill.


28 Dec 2007, 20:38
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
så som det steget låter nu(39K) är att det tillför för mycket brus och för mycket gain(dist) vill ha det mer så att det blir en förlängning av steget innan inte att det blir metal av det hela och ändrar hela karaktären, det ändrade karaktären helt med 100k med men det var mindre gain och brusa brum.

mailat dig

MVH


28 Dec 2007, 20:42
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Mail motaget, ska kika lite påt.


28 Dec 2007, 20:53
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
kalas.


Det som hände med 100k är att det blev mindre dist och mindre oljud i princip, kan kanske liknas vid att steget inte jobbade lika hårt sen om det blir fel arbetspunkt så får man väl bygga om lite runtikring helt enkelt för att uppnå det som ska vara dvs. ett gain steg till utan att bli totalt sönderdistad, har inte använt steget pga detta så jag ville ha det att bli användbart istället för att bara finnas där.

MVH


28 Dec 2007, 20:56
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Det är ju en krets som är väldigt lik Soldano Slo.

Undrar lite vad du vill ska hända när det steget kopplas in?
Anledningen att det finns där är att tillföra ett diststeg till vid inkoppling så det som sagt blir metal av det hela.
Alternativet är att ta bort det helt men då tappar man ju meningen med att ha den kanalen eller vad man ska kalla det.
Vill du bara ha ett litet påslag av dist får du sänka signalen rejält innan och sätta en ca 1k5 katodresistor istället för 39k och möjligen sänka signalen efteråt med.
Dom höga värdena på katodresistorerna typ 39k och 100k är högst troligt det som gör att du upplever karaktärsförändringen för det tillför en rejällt mer assymetrisk klippning av signalen.

Tilägg: Kan vara bra att koppla bort lite diskant med så många diststeg för att det ska låta bra och för att ta bort en hel del brus.
En konding på ca 1nF som shuntar bägga Anodresistorerna i det steget eller går från Anoden till jord.


28 Dec 2007, 21:28
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
testade det först med att sänka till 1k5 men det gjorde saken värre så det verkar vara uppånervända världen här, ju högre jag går ju lägre blir disten ju lägre mer dist mer oljud. testade med kondingarna, det blir fetare men problemet kvarstår.

meningen med steget är egentligen inte att få mer dist utan mer att få variation, så jag är nöjd så länge det inte blir mer dist men ett annorlunda ljud.

MVH


28 Dec 2007, 21:45
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Lägre katodvärde ger ju mer förstärkning och då mer dist, därför får man i sådana fall sänka signalen innan och kanske efter steget.
Kom att tänka på att istället för att shunta det steget skulle man kunna sätta switchen så det växlar mellan v2a och c2b som drivare av v3a och kanske ändra 39k till 10k(ala marshall 2203[:p]).
Annars vet jag inte riktigt hur man ska gå vidare. Det är liksom ett steg för mycket.
Vill jag inte ha metal skulle jag inte ha detta extra steg i kedjan. Kanske någon annan har en bra idé? [:(]


28 Dec 2007, 21:52
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
nu har jag testat och bytt c11 r18, nuläges värden, (C11(22n) R18 670k) + 470k i serie

nu närmas det vad jag vill ha, slänger med ett ljudklipp, första delen med kanal2 andra med kanal2 hi gain
http://www.robertgren.se/1.mp3

ljudklippet, såsigt spel bjuder jag på.

MVH

Robban

EDIT: Bara för att jag har tråkigt idag så får ni ett Les Paul klipp med fizzy switch på låg läge http://www.robertgren.se/2.mp3


28 Dec 2007, 22:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Hej Robban,

Kul att du mixtrar på [:)]
Får lite lust att sätta fart med mitt eget bygge, som alltid tenderar att självdö...

Ang ditt klipp så gillar jag "Higainklippet" mycker mer än "Kanal 2 klippet" - som jag tyckte lät "Buzzy/Fizzy" - men det är svårt att spela in så att det blir ett naturligt återgivet sound...

Båda låter säkert riktigt bra i verkligheten[:)]

Gott Nytt År [8D]


30 Dec 2007, 13:13
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
tackar peter

fizzy heten består i att jag har smooth switchen på max läget, så det blir lite fizzy, men det ska det jobbas på med, anledningen till att jag började med detta nu är att jag är så pass nöjd med rena kanalen att jag tyckte det vore bra om man kan använda båda kanalerna, kan hålla med om att higain kanalen kanske är lite bättre, men det var den ej igår så mycket kan jag säga, gräslig i original

God fortsättning


30 Dec 2007, 13:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Hej Robban,

Jag har förgäves försökt maila dig, men det funkar inte... (Ny adress?)

Hur som helst så ruttnade jag på mitt Madampbygge [xx(] och lät den förträfflige Izzy slutföra det åt mig [:I]

Vi kunde för första ggn spela lite på den igår, och det ÄR mycket dist i kanal 2.

Jag samlar på mig moddningstips och är nyfiken på vad du kom fram till.

Denna modd fanns föreslagen på (det i princip stendöda) Madampforumet:

<i>Yes I know A15 Mk1 is intended to be an amp with highgainfeatures,
BUT,
1 I like clean Fender sound = Brownface
2 I like bluescrunch
3 1 dont like highgain, to lifeless to my opinion.

Its OK if you disagree, this is just a suggestion.

This is a mod to get an A15 Mk1 as a Fenderstyle cleanamp and with
crunchy channel 2 with volumeincreased solo capabilities = ++


A15 Mk1 mods for â€Â


21 Jan 2008, 11:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Jämförde schema från MK1 och Mk2 igårkväll.

Bifogade bild visar Mk2

Image

I Mk1 var anodresistorerna "tvärt om" (dvs 68k i R25 och 33k i R26).
Vad är vinsten att byta plats på dessa, och vad ändras ifall man gör modden som föreslogs där båda blir 56k?
Jag antar att det är svårt att besvara frågorna utan att se helheten, så jag bifogar en större del av schemat:

Image

Hoppas att det blev tydligt nog.


21 Jan 2008, 13:22
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
polifemo wrote:

Jämförde schema från MK1 och Mk2 igårkväll.

Bifogade bild visar Mk2

Image

I Mk1 var anodresistorerna "tvärt om" (dvs 68k i R25 och 33k i R26).
Vad är vinsten att byta plats på dessa, och vad ändras ifall man gör modden som föreslogs där båda blir 56k?
Jag antar att det är svårt att besvara frågorna utan att se helheten, så jag bifogar en större del av schemat:

Image

Hoppas att det blev tydligt nog.


Du får mer gain ju mindre motstånd som ligger mellan röret och utgående signal, enkelt uttryckt.

Så när du byter plats på motstånden ökar du gain vidare till nästa steg i förstärkaren. Att sätta motstånden till 56+56 är ett mellanting. Summan av dem blir 112k, summan av 68+33 blir 101k. Försumbar skillnad.

Splittad anod kallas det.

Det finns säkert andra som kan ge mer och bättre info... Jag kan ju ha fel.[:)]


/Lennart

http://www.specter.se


21 Jan 2008, 15:16
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Så blir det ja [:)]

Mer gain till nästa steg... Hmm, vill man det...

I mitt fall är det väl gainminskande åtgärder som gäller som att tex minska anodresistor (R33) till nästa rörhalva (V3a) från 220k till 100k.
Tubis har ju varit inne på att skippa katodavkopplingen där (C16) för bättre strängseparation, och han har ju koll på highgainproblematiken.

Finns saker att jobba på [;)]


21 Jan 2008, 15:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Tubis wrote:
Kom att tänka på att istället för att shunta det steget skulle man kunna sätta switchen så det växlar mellan v2a och <u><b>c2b</b></u> som drivare av v3a och kanske ändra 39k till 10k(ala marshall 2203[:p]).



Jag antar att du menar V2b.

Vad kan jag förvänta för skillnad i sound av denna mod?

Tubis, I need you [8D]


21 Jan 2008, 15:39
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
polifemo wrote:

Tubis wrote:
Kom att tänka på att istället för att shunta det steget skulle man kunna sätta switchen så det växlar mellan v2a och <u><b>c2b</b></u> som drivare av v3a och kanske ändra 39k till 10k(ala marshall 2203[:p]).



Jag antar att du menar V2b.

Vad kan jag förvänta för skillnad i sound av denna mod?

Tubis, I need you [8D]

Du får ju ett gainsteg mindre i kedjan. I ena läget är ju v2a borta ur leken och andra v2b. Då kan man ha lite olika katodresistorer på dom stegen för att få två väldigt olika steg.

Ska man ha det som det är nu med tre diststeg(v2a-v2b-v3a ser jag ingen annan utväg än att koppla bort diskant för att få en snyggare dist.
Att inte ha en rejäl diskantbortkoppling med så många steg har jag aldrig fått att låta bra. Disten blir skräning och otrevlig och ganska fizzig och man hör en jädra massa brus på de frekvenserna.
Kopplar man bort diskant låter det helt plötsligt inte så überdistat utan mer rivit och skönt. Soldano Slo som många hyllar har en 1nF över anodresistor(erna)på v2b vilket jag tycker är alldeles lagom för så här mycket dist.

Men, det finns ju ingen presence på denna som lyfter upp diskanten igen om man tar bort den i disten vilket jag tycker är[xx(]
Jag skulle satt dit presence omedelbart så jag får mer möjlighet att ställa in soundet.

En annan sak man kan testa är att byta ut R33 mot 47k vilket gör att den driver tonstacken bättre och jag tycker inte man behöver all den förstärkningen där. Testa.


21 Jan 2008, 16:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Glömde en sak. Jag skulle även försökt höja B+ till preampstegen så mycket det bara gick utan att filtreringen blev undermånlig. Tycker ljudet blir så mycket bättre i highgainkretsar av nån anledning som jag inte riktigt kan förklara varför. Förutom att det blir större headroom då.


21 Jan 2008, 16:29
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
tjena Peter
jag ändrade tonstacken till 56K, R35 220K, samt detta C11(22n) R18 670k) + 470k i serie, sen var det nog bra tror jag, har ändrat lite på tonstacken på clean kanalen, bytte tåtarna på baspoten så den gör lite mer verkan, verkar som han gjort den baklänges från början, men men. bytte låda till en 2X12 V30, det gjorde en del skillnad till det bättre, kör annars med G12H, men men det är mest en smaksak och humör så att säga.

Men kvarstår gör ++ läget, c11 r18 modden gjorde så den blev en del bättre, mindre diskant uppfattade jag det som.

sista ljudklippet http://www.robertgren.se/1.mp3 jag gjorde efter moddandet är på ++ kanalen om du kommer ihåg hur den lät på ljudklippen innan så är det en klar förbättring, oja den låter bättre IRL.

MVH


21 Jan 2008, 19:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Tubis wrote:

Glömde en sak. Jag skulle även försökt höja B+ till preampstegen så mycket det bara gick utan att filtreringen blev undermånlig. Tycker ljudet blir så mycket bättre i highgainkretsar av nån anledning som jag inte riktigt kan förklara varför. Förutom att det blir större headroom då.



<u>Tubis:</u>

Kul att ha en "High Gain Guru" med på tåget [:)]

Det är tyvärr en väldigt klen PT i den... men jag har också som ambition att få upp spänningen så mycket som går.

Blir jag nöjd med stärkaren så kanske jag så småningom investerar i både ny PT och OT .

<u>Robban: </u>

Är "Fat boosten" aktiv på båda kanalerna i din Mk1:a?


22 Jan 2008, 10:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Tubis wrote:

polifemo wrote:

Tubis wrote:
Kom att tänka på att istället för att shunta det steget skulle man kunna sätta switchen så det växlar mellan v2a och <u><b>c2b</b></u> som drivare av v3a och kanske ändra 39k till 10k(ala marshall 2203[:p]).



Jag antar att du menar V2b.

Vad kan jag förvänta för skillnad i sound av denna mod?

Tubis, I need you [8D]

Du får ju ett gainsteg mindre i kedjan. I ena läget är ju v2a borta ur leken och andra v2b. Då kan man ha lite olika katodresistorer på dom stegen för att få två väldigt olika steg.

Ska man ha det som det är nu med tre diststeg(v2a-v2b-v3a ser jag ingen annan utväg än att koppla bort diskant för att få en snyggare dist.
Att inte ha en rejäl diskantbortkoppling med så många steg har jag aldrig fått att låta bra. Disten blir skräning och otrevlig och ganska fizzig och man hör en jädra massa brus på de frekvenserna.
Kopplar man bort diskant låter det helt plötsligt inte så überdistat utan mer rivit och skönt. Soldano Slo som många hyllar har en 1nF över anodresistor(erna)på v2b vilket jag tycker är alldeles lagom för så här mycket dist.

Men, det finns ju ingen presence på denna som lyfter upp diskanten igen om man tar bort den i disten vilket jag tycker är[xx(]
Jag skulle satt dit presence omedelbart så jag får mer möjlighet att ställa in soundet.

En annan sak man kan testa är att byta ut R33 mot 47k vilket gör att den driver tonstacken bättre och jag tycker inte man behöver all den förstärkningen där. Testa.


En presencekontroll vore kanske bra.
Det finns en 3-lägesswitch på slutsteget (som vi skippat att koppla in eftersom vi behöver hålet till annat) som skulle ge lite kontroll över presence, men en pot vore bättre.
Får se hur mycket som går att klämma in i förstärkaren...


22 Jan 2008, 10:33
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
Quote:

<u>Robban: </u>

Är "Fat boosten" aktiv på båda kanalerna i din Mk1:a?


Ja, den är aktiv på båda, men den är inte så dramatisk att man ramlar av stolen direkt[;)]

hur låter din tycker du?

MVH


22 Jan 2008, 17:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
robbangitarr wrote:

Quote:

<u>Robban: </u>

Är "Fat boosten" aktiv på båda kanalerna i din Mk1:a?


Ja, den är aktiv på båda, men den är inte så dramatisk att man ramlar av stolen direkt[;)]

hur låter din tycker du?

MVH




Har inte provat så mycket ännu, då det jagas brum, men jag tycker att den låter riktigt trevligt. Gainen måste tämjas en del men det finns definitivt potential!

Ang brummet så ökar det en del då fatswitchen är "off" (1uF över första katod) och minskar då den är "on" (47uF över första katod) vilket är lite förbryllande...
Beter sig din på samma sätt?


23 Jan 2008, 01:13
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
polifemo wrote:

robbangitarr wrote:

Quote:

<u>Robban: </u>

Är "Fat boosten" aktiv på båda kanalerna i din Mk1:a?


Ja, den är aktiv på båda, men den är inte så dramatisk att man ramlar av stolen direkt[;)]

hur låter din tycker du?

MVH




Har inte provat så mycket ännu, då det jagas brum, men jag tycker att den låter riktigt trevligt. Gainen måste tämjas en del men det finns definitivt potential!

Ang brummet så ökar det en del då fatswitchen är "off" (1uF över första katod) och minskar då den är "on" (47uF över första katod) vilket är lite förbryllande...
Beter sig din på samma sätt?


Tjena Peter

Jag hade en del brum i början(fixade det genom att köra skärmad kabel från input jacket) men inte så att jag härledde det till fat switchen, min är helt brumfri förutom på ++ gain läget där det finns om man kör full spätta. Skulle tro att du fixar brummet genom att kolla input jacket och fatswitch dragningen.

testade den nyss och gillar hur den låter nu, min har inte alls lika mycket gain på ++ läget som original (C11(22n) R18 670k) + 470k i serie) fixade det.

MVH
Robban


23 Jan 2008, 18:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
robbangitarr wrote:
min är helt brumfri MVH
Robban



[:0] [:(] [xx(] [;)]


23 Jan 2008, 20:49
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
haha, vi får träffas och se vad ni kommer fram till någon gång!

MVH
Robban


23 Jan 2008, 20:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
robbangitarr wrote:


jag ändrade tonstacken till 56K, R35 220K,


Hej Robban, har nu själv kommit till tonstacken.

Jag förstår att du ändrat R35 till 220k (470k i orginal) eller hur!?

Vad vann du med detta tycker du?

Vad menar du med: <i>jag ändrade tonstacken till 56K"]?

Är det R34 du refererar till här?


18 Feb 2008, 12:31
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.