View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 07:52



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Testa rör 
Author Message

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Testa rör
Jag har ett par rör E288CC SQ som jag vill testa för “microphonic noise” på både trioder.
Vet ni vart nånstans i Göteborg man kan gå för att testa rören?
När jag har tidigare behövt service har jag gått till Mugg men de inte har utrustning för det här.

Tack på förhand för tipsen!


13 May 2020, 18:34
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Testa rör
Vinceletah wrote:
Jag har ett par rör E288CC SQ som jag vill testa för “microphonic noise” på både trioder.
Vet ni vart nånstans i Göteborg man kan gå för att testa rören?
När jag har tidigare behövt service har jag gått till Mugg men de inte har utrustning för det här.

Tack på förhand för tipsen!

Sätt dem i en förstärkare och knacka försiktigt med en träpinne.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


13 May 2020, 18:50
Profile WWW

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Re: Testa rör
peterh wrote:
Sätt dem i en förstärkare och knacka försiktigt med en träpinne.


Okej, menar du även i en gitarrförstärkare? Jag har en Deluxe Reverb med ECC81 och ECC83, skulle jag sätta in dem preamp eller reverb ”slot”då?


13 May 2020, 20:06
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Testa rör
Vinceletah wrote:
peterh wrote:
Sätt dem i en förstärkare och knacka försiktigt med en träpinne.


Okej, menar du även i en gitarrförstärkare? Jag har en Deluxe Reverb med ECC81 och ECC83, skulle jag sätta in dem preamp eller reverb ”slot”då?

NEJ
du skall sätta dem i en förstärkare avsedd for E288CC . Absolut inte i något annat !!

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


13 May 2020, 21:56
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Testa rör
E288CC har en annan pinout för glöden än exvis ECC83/82/81 och en helt annan karaktär dessutom. Rören måste rimligen testas i en miljö som är avsedd för dem. Jag vet inte om det finns särskilda rörprovare som även testar för mikrofoni, men som nämnts är det enklast att knacka på dem lite försiktigt. Mikrofoni brukar vara rätt individbaserat. Röret i fråga är dessutom avsett för RF-kretsar i första hand; mikrofoni har nog inte varit prio ett vid designen.


13 May 2020, 22:16
Profile WWW

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Re: Testa rör
Okej, jag misstänkte nog från början att det inte var någon idé att sätta dem i ”fel” förstärkare.
Jag frågade eftersom jag missförstod ett inlägg.
Jag vet att det finns sån utrustning som ett slags oscilloskop med en switch för att testa de olika trioder.
Jag har NOS rör jag behöver testa och ingen förstärkare som kan ”ta” dem.


13 May 2020, 22:57
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Testa rör
Vinceletah wrote:
Okej, jag misstänkte nog från början att det inte var någon idé att sätta dem i ”fel” förstärkare.
Jag frågade eftersom jag missförstod ett inlägg.
Jag vet att det finns sån utrustning som ett slags oscilloskop med en switch för att testa de olika trioder.
Jag har NOS rör jag behöver testa och ingen förstärkare som kan ”ta” dem.

"behöver testa" ?? Varför då ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


14 May 2020, 05:41
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Testa rör
Om man vill prova rör, så behöver man nog egentligen en rörprovare. En sådan kan ju acceptera vilken pinout som helst och kan ställas in för olika egenskaper som rören har. Om man inte har tillgång till en rörprovare, så kan man ju såklart själv knåpa ihop en "testbänk" med en sockel av rätt sort där man drar ut anslutningarna till banankontakter i en platta, exempelvis, och kopplar upp enligt rätt mönster med spänningsaggregat och mätare etc som behövs. Då kan man testa att rören glöder och leder; kan man variera även gallerspänningen, kan man ju få en uppfattning om brantheten också. Det skulle inte förvåna mig om det finns byggsatser för att dra upp rörkurvor med hjälp av en PC eller nåt heller...

Mikrofoni är som sagt rätt mycket kopplat till rörindividen (enligt min erfarenhet). För att få en uppfattning är ju det enklaste att sätta ihop ett förstärkarsteg och knacka, som sagt. SQ-rör är oftast "bättre på allt" (livslängd, tajta specar, stöttålighet), men fokus är olika beroende på vad röret är avsett för (RF, AF, switchrör).


14 May 2020, 08:06
Profile WWW

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Re: Testa rör
peterh wrote:
Vinceletah wrote:
Okej, jag misstänkte nog från början att det inte var någon idé att sätta dem i ”fel” förstärkare.
Jag frågade eftersom jag missförstod ett inlägg.
Jag vet att det finns sån utrustning som ett slags oscilloskop med en switch för att testa de olika trioder.
Jag har NOS rör jag behöver testa och ingen förstärkare som kan ”ta” dem.

"behöver testa" ?? Varför då ?


Jag sitter på en del rör jag säljer åt min svärfar. Det är NOS rör. Jag satte upp en liten butik på reverb med några referenser och ger folk 48 timmar att testa rören när de tar emot dem. Men någon från Kanada hörde av sig och ville att jag testar dem innan han köper. Jag ser mig lite omkring om det går att testa dem för en rimlig summa innan jag svarar honom.

Jag misstänkte nog att man behöver en rörprovare, men även dem inte alltid kan användas för att testa lite mer ovanliga rör.


14 May 2020, 19:48
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Testa rör
En typisk rörprovare säger inget om mikrofoni. Här behövs en förstärkare byggd för dessa rör och någon
sorts referens av vad som räknas som mikrofoniskt. Alla rör är mikrofoniska, med somliga är skadligt
känsliga för skakningar, ett resultat av (oftast) smällar och skakningar i t.ex. transporter. Eller helt enkelt
för väl använda rör ett resultat av värmeutvidgningar och sammadragningar som öppnat upp
glimmerskivorna så att elektroder kan röra sig.
Så även om ett rör är tyst hos dig kan det skramla när det kommer fram.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


14 May 2020, 20:24
Profile WWW

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Re: Testa rör
Tack för hjälpen!
Jag har nu lite inblick över situationen


14 May 2020, 21:58
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Testa rör
@ Vinceletah.

Jag bor i Gbg och har i likhet med Peter H en modern,digital,rörtestare. Dessutom har jag ett sketlass sk socket saver socklar som jag moddar för att kunna prova "udda" rör.
Vi löser det där om du vill.

Slå mig en signal på 0737-189010 så tar vi det därifrån.

Med det sagt håller jag med Peter på den punkten att det vettigaste här kanske e att ta ngt gammalt lik till rörmaskin och modda den att ta de rör du vill ha provat på ett mer seriöst plan,tex vad avser mikrofoni.
Är inte världens ände,och en sådan maskin är enkel nog att "modda tillbaka" till vad den var väl färdig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 May 2020, 22:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.