View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:56



Reply to topic  [ 7 posts ] 
En annan sorts rör.. Får man ställa en "off topic"? 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post En annan sorts rör.. Får man ställa en "off topic"?
Ja det är bara att negligera mig om detta inte är ok, men jag har en bilrelaterad elektronikfråga som jag inte riktigt knäckt, kom att tänka på Herr Racing, som säkert vet precis svaret på mina funderingar.. Eller nån annan. På bilforumen kliar dom sig bara i huvudet så jag kom att tänka på the Mother of all Knowledge.. Rörsnack! :-)

Till saken: Jag har en MAF (luftmassemätare) av följande modell: https://www.ecstuning.com/b-bosch-parts/mass-air-flow-meter/99660612300~bos/,
den sitter såklart efter luftrenaren i ett rör av en given diameter. Innan gasspjället, vi pratar sugmotor, insprutare.

Då jag jagar lite mer effekt har jag bytt ut luftrenarboxen, gasspjäll, plenum, headers, cattar etc. Jag vill även gå upp ett snäpp i diameter på MAF:ens mäthus, dvs röret den sitter i. (OBS nu snackar vi alltså RÖR igen haha)Då

Normalt när man ökar luftinströmningen så känner MAF:en av detta och ger signal till ECU:n att mata på med mer bränsle och via O2-givaren på grenröret kollar den bränsle/luft-förhållandet och kompenserar med long term & short term fueltrim efterhand så att blandningen åter motsvarar det som är programmerat i ECU:ns map. Så långt frid och fröjd, mer eller mindre. (Man föredrar kanske en optimerad mappning, men det är en annan historia)

Problemet när jag byter till ett större MAF-rör är ju att ECU:n inte vet att röret är större, MAF-givaren mäter kanske samma lufthastighet som tidigare men då arean är större så kommer den verkliga luftmängden att vara större än vad den får signal om.
Då tänker jag som så att man borde väl kunna skala MAF-signalen som är en spänning så att den motsvarar x % ökat flöde? Om inte annat med en Arduino som i realtid läser MAF-signalen och spottar ur sig en kompenserad signal. Verkar dock inte som att nån gör såhär, vad är det jag missar? Jag har inte hunnit göra hemläxan riktigt och kollat nåt schema än på MAF:en men det ska väl gå att klura ut.

Tänker jag rätt?


21 Apr 2020, 19:56
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: En annan sorts rör.. Får man ställa en "off topic"?
Jag hittade en (rätt gammal) instruktionsbroschyr om motorkontroll. Där beskrevs luftmängdmätaren (varmtrådstyp) som att tråden ingår i en form av mätbrygga för resistans, så mätsignalen är inte i första hand en spänning, även om det såklart blir det efter "behandling". Principen var (i det beskrivna fallet) att tråden hölls vid en konstant temperatur (= konstant resistans) med en styrd krets och sedan mättes den skillnad i matningsström som krävdes beroende på hur mycket luft som passerade mättråden. Det är ju inte helt omöjligt att en större luftmängdmätare skulle kunna funka i en viss given krets, men att styrdonet måste kanske läras om för att kunna hantera läget. Eller så är luftmängdmätarna byggda så att olika storlekar ger samma resistansvärden (anpassning av tråden).

Jag misstänker att det finns en del forum "ute där", som är fokuserade på motorlabbande... ovanstående är baserat på rätt gammal info.


22 Apr 2020, 08:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: En annan sorts rör.. Får man ställa en "off topic"?
Svullo wrote:
Ja det är bara att negligera mig om detta inte är ok, men jag har en bilrelaterad elektronikfråga som jag inte riktigt knäckt, kom att tänka på Herr Racing, som säkert vet precis svaret på mina funderingar.. Eller nån annan. På bilforumen kliar dom sig bara i huvudet så jag kom att tänka på the Mother of all Knowledge.. Rörsnack! :-)

Till saken: Jag har en MAF (luftmassemätare) av följande modell: https://www.ecstuning.com/b-bosch-parts/mass-air-flow-meter/99660612300~bos/,
den sitter såklart efter luftrenaren i ett rör av en given diameter. Innan gasspjället, vi pratar sugmotor, insprutare.

Då jag jagar lite mer effekt har jag bytt ut luftrenarboxen, gasspjäll, plenum, headers, cattar etc. Jag vill även gå upp ett snäpp i diameter på MAF:ens mäthus, dvs röret den sitter i. (OBS nu snackar vi alltså RÖR igen haha)Då

Normalt när man ökar luftinströmningen så känner MAF:en av detta och ger signal till ECU:n att mata på med mer bränsle och via O2-givaren på grenröret kollar den bränsle/luft-förhållandet och kompenserar med long term & short term fueltrim efterhand så att blandningen åter motsvarar det som är programmerat i ECU:ns map. Så långt frid och fröjd, mer eller mindre. (Man föredrar kanske en optimerad mappning, men det är en annan historia)

Problemet när jag byter till ett större MAF-rör är ju att ECU:n inte vet att röret är större, MAF-givaren mäter kanske samma lufthastighet som tidigare men då arean är större så kommer den verkliga luftmängden att vara större än vad den får signal om.
Då tänker jag som så att man borde väl kunna skala MAF-signalen som är en spänning så att den motsvarar x % ökat flöde? Om inte annat med en Arduino som i realtid läser MAF-signalen och spottar ur sig en kompenserad signal. Verkar dock inte som att nån gör såhär, vad är det jag missar? Jag har inte hunnit göra hemläxan riktigt och kollat nåt schema än på MAF:en men det ska väl gå att klura ut.

Tänker jag rätt?

Kommer man inte ganska långt med att sätta i en annan kamaxel och höja kompressionen ? Jag tror att
in ut utandning är tillräcklig. Men det beror ju på motortyp, och jag bara gissar som amatör.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


22 Apr 2020, 16:49
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: En annan sorts rör.. Får man ställa en "off topic"?
Detta är ju ett mycket intressant ämne, även om det är fundamentalt OT, så att säga. Om man tittar på den angivna produkten, så verkar den passa till en hel del olika bilar (Porsche av olika sorter), troligen med rätt olika motorer. Det förefaller inte omöjligt, att den används i inloppsrör med olika diametrar. I och med att den bara kan mäta den luft som faktiskt passerar den, dvs om luft inte går förbi själva mätkroppen/värmetråden/whatever, kan den inte bli mätt. Det måste bygga på att det är en viss luftmängd per area i mätpunkten som är själva mätresultatet, och att sedan ECU faktiskt "vet" hur stor area inloppet vid mätpunkten har och att den därmed kan bestämma hur stor mängd luft som sugits in och sedan anpassa bränslet. Det jag försöker komma fram till, är att det kan vara en stötesten om din ECU är kalibrerad efter ett mätrör med viss diameter och du byter ut röret mot en större diameter. Då kan mätvärdet från luftmängdmätaren kanske inte passa in i den mappning som finns i ECU, även om själva mätkroppen is ig själv inte är fel komponent.

Men detta är rent resonemang, inte "vetskap" från min sida.


22 Apr 2020, 18:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: En annan sorts rör.. Får man ställa en "off topic"?
Ja.
Du har rätt,bland annat har jag varit inblandad i utvecklingen av tex ECU´er.

Normalt arbetar analoga sensorer med en potential av 5VDC i en bil,mer eller mindre oaktat vilket system och vilken bil.

Personligen tror jag inte du kommer se ngn större prestandaskillnad på ett byte,men att din idé genomförts tidigare skall stå helt klart. Den är inget nytt.

Iom adventet av bredbandare och EGT´er så kan du även som "amatör" idag mer eller mindre ha konstant tillgång till en form av facit,och har du då bara möjlighet att flasha sprutet (management) i någon form så låter det där sig göras.
Sedan ett antal år är det som kanske bekant inte bara eftermarknads lösningar som är programmerbara.

Så svaret på din fråga är ja. Du är rätt ute.

Jag antar att du vet att de flesta sprut arbetar utifrån matriser och att resp hel sådan interpolariserar mellan celler beroende på processorkapacitet?
Att däremot gå in och mixtra med den analoga signalen ser jag ingen större vits med. Rätt plats att justera är dessa tabeller.
Om så ett originalsprut,om det är modernt nog,brukar det finnas utrustning att lyfta ut infon som är aktuell,förändra den och putta tillbaka den nya infon.
Ett sådant exempel är en Kess V2.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Apr 2020, 12:00
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: En annan sorts rör.. Får man ställa en "off topic"?
Kul Racing, tack för inspel! (Och tack ni andra)

Jag förstår vad du säger, och det går att mappa om ECU:n i mitt fall Motronic 7.8. Kanske är på sin plats att jag förklarar bakgrunden, det handlar om Porsche Boxster 986 i första hand då S-modellen på 3.2 liter. Porsche har ju valt att strypa denna bil en del av marknadsmässiga skäl för att inte konkurrera med 911:an. Motorn M96 är i grunden samma som tex 911:an 996-modellen runt 2000 som låg på 3.4 liter och där man plockade ur 300hk att jämföra med Boxsterns 260hk så ser man att skillnaden i hk är större än vad skillnaden i cylindervolym indikerar, trots samma toppar, kammar etc. Det som i första hand skiljer är andningen. Det finns en väldigt aktiv Community (exempelvis på 986forum.com) som gillar att "åtgärda" detta, det man identifierat som en tydlig strypning är luftfilterboxen som är rejält strypt, om man jämför med Cayman eller Boxster 987 som har samma motor i grunden men högre effekt så sitter där en luftbox med ungefär dubbla filterarean. Så en populär modd är att byta till en sk 987 filterbox, på denna box dockar MAF-röret direkt in, så om man inte vill köra med 987:s större MAF-rör så behöver man göra ett "hack" för att modda dit det mindre röret från 986. Kontentan är att många vill göra denna modd och vill såklart använda 987:s MAF-rör, men man vill slippa kostnaden för en om-mappning. Så om man kunde bygga en liten box som skalar signalen bolt on så vore det nog väldigt poppis. Jag förstår ju att man kan sätta bredbandslambda och göra det "på riktigt" men då snackar vi andra pengar och det är den breda massan inte intresserade av. Så lite förenklat: Går det att få en sådan skalning att fungera bra? (Eller är det kanske så att det faktum att man jobbar med en narrowband-givare gör att det liksom inte kommer att fungera? Min hjärna tar slut ungefär här.. Jag fattar nog inte riktigt hur en narrowbandgivare fungerar, den indikerar väl mest när man ligger rätt, snarare än att ge en linjär signal som representerar ett bredd spann av varierande luftflöde?) Om det skulle vara en vettig ide´, hur bör jag tänka med spänningsnivåer om jag ska programmera in en kurva i en arduino typ 4,5 v in -> 4,7v ut etc etc.. (blir väl som en map för MAF:en)

Hoppas att det går att tolka mitt svammel.. :lol: Återigen ursäkta Off-Topic, men man kanske kan tolka det som positivt att jag uppfattar att de smartaste tänkarna befinner sig just på Rörsnack!


22 May 2020, 15:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: En annan sorts rör.. Får man ställa en "off topic"?
Om du är nyfiken på hur en lambdasensor fungerar kan du googla "nerst cell" för det är vad de aktivt använder.
Smal eller bredband har eg inte apmycket med cellen i sig att göra utan snarare hur konstant man kan hålla temperaturer vs den sk pumpcellen.

Informationen,för lekmannen,skiljer i att ur en smalbandare får man normalt en signal mellan 0 och 1 volt DC. Ur bredbandaren är vi tillbaka vid de där 5VDC de flesta sensorer använder i en bil.

Mkt riktigt är det så att man inte kan "lita" till 100% på utslaget ifrån en smalbandare,men mkt av det - som jag skriver ovan - handlar mer om hur sensorn är satt att fungera än sensorn i sig eg.
Om du tex får varierande temp över sensorn på en smalis så kommer utslaget från den variera med.
Därav att bredbandare har inbyggt värmeelement tex. Normalt arbetar en bredis,om inte minnet sviker,omkring 630-650gradC vilket är en rätt stor skillnad mot motsvarande smalis.

Oavsett handlar hela tanken med en lambda om closed loop förfarande,och hur det justeras samt används. Mao är det inte "bara" att ändra värden,arbetssätt och liknande eftersom det finns så många infallsvinklar som behöver vara under kontroll.
Ta ngt så simpelt som en given matris sk hysteresis. Om den hamnar fel har du fan en bil som väl varm skuttar fram eftersom sprutet inte har en aning om den tidsförskjutning som sker mellan motorn och lambdan,och det är bara ETT exempel i mängden.

Vad det ger för handen är att all sk "scaling" av sensor information eg måste vara på par. Som jag skrev tidigare,det RÄTTA sättet är därför att ändra värdena i de sk look up tabeller som är aktuella.
Med det sagt,GÅR det att få till brukbar scaling?
Ja,det gör det. Frågan är eg inte om utan bara till vilken nivå av kompromiss. Nu vet du ju tex signalamplituderna och eftersom det enbart handlar om volt och tröskelvärden så är det klart att du kan scalea sensorinformation.
Mitt råd isf e att koppla in dig med en DMM och rent fysiskt titta på råvärdena. Att tex kika på det via en mer avancerad OBD II läsare blir bara halvdant.
Med råvärdena i handen vet du iaf vad som behöver korrigeras för och därmed hur och till vilken grad. Märk då att även en MAF arbetar med en potential av 5VDC.
Mao? Det e lugnt så länge du nu scalear neråt,värre när det behövs mer.. Därför har motorfolk i alla tider kikat på sk pull-up lösningar (vad avser sensorspänning då) osv.

Ett rent praktiskt tips.
Nu vet jag inte hur DKW använder det hela idag,länge sedan jag var och spikade i de,men var medveten om att ifall vi nu bara talar MAF av instickstyp kan det vara mkt mkt avgörande var den placeras i det röret du ersätter med.
Luftströmning är inte alltid så enkelt självklart som det kan verka,och för lekmannen blir det därför ofta enklast att bara vara beredd på att flytta runt en sådan form av MAF sensor.

Om det däremot är en MAF av den lite äldre typen kompl med värmeelement och "screens" mm så..annan femma. Absolut inte olösbart men..

Så absolut enklast med modernare system och bilar är tveklöst att "flasha" de som det kallas. Kräver isf att ngn inom gruppen har tillgång till att öppna programvaran som föreligger,men har skrotet ngr år på nacken är det väl inte helt omöjligt att hitta på ngt torrent nånstans antar jag.

Jag var inblandad på ett hörn vid utvecklingen av det svenska VEMS systemet. En stor portion av just bredbandsstyrningen kom till ihop med Jörgen på mitt köksbord :lol:
Finessen med eftermarknadssprut är givetvis deras totala gränslöshet rent praktiskt,men samtidigt har utvecklingen nu sprungit ifrån de lite iom att i helt moderna bilar samarbetar så många system via CAN-BUS.
Fortfarande lösbart?
Ja,klart det är men..värt det däremot.? Mnja.

Min vardagspulka sedan goa många år tillbaka tex e en SAAB 9.3 Aero combi. Med V6 turbo,6 spettat osv. Å vet du vad? På den har jag knappt rört en skruv 8) :lol:
Men får väl i ärlighetens namn erkänna att både jag och gode vännen Timmy som åker detsamma som brukspulka skaffat oss varsin Mitsu T20 core...
Skall bara få röven ur vagnen nån dag å svarva om inducern på kompressorhuset så skiten passar...vilket jag sagt ngr år vid detta laget :lol:
Nåja.

Men i det fallet kommer vi just använda Kress tex.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 May 2020, 03:49
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.