View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 11:46



Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Flytta vibratopunkt... Ny Biaslösning... 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
woodstock wrote:

Ett tips på pot som jag kom att tänka på är en linjär 250k push-pull som bland annat GMF säljer: Den ger möjlighet till lite trix som av/på-funktion även via panelen (mindre nödvändigt kanske) eller valbart två olika tidsområden på speedkontrollen, från medelsnabbt (speed "0") till forte fortissimo ("10") och samtidigt med switchen aktiverad från riktigt riktigt långsamt till långsamt/medelsnabbt...

Allt du behöver för dubbla områden på speedkontrollen är egentligen en enpolig switch plus ledningstråd och en kondensator på förslagsvis 0.047 mfd (gärna några olika kondensatorer för att testa lite olika tider, 0.01-0.1 mfd.)


Ok, detta låter kul![:p] Tack Peter!

Jag är i Göteborg idag, det är väl dyra Elfa som gäller om ingen har ngt annat förslag...


/Lennart

http://www.specter.se


29 Jan 2008, 14:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Tror inte Elfa har push-pull-potar tyvärr, däremot relativt billiga enkla linjära 220k potar...


29 Jan 2008, 15:37
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
woodstock wrote:

Tror inte Elfa har push-pull-potar tyvärr, däremot relativt billiga enkla linjära 220k potar...


Tack för tipset Peter, det stämde, och inga push/pullpottar där inte. Annars är det handlat nu...[:p]


/Lennart

http://www.specter.se


29 Jan 2008, 18:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Custom Sam wrote:

<u><b>Ny Bias-lösning</b></u>

Vad gäller biasinkopplingen med både balans och biaspott inkopplat till ett biasmodulerande vibrato tror jag att jag kommit på hur det ska vara kopplat. Har inte möjlighet att rita upp det just nu, eftersom jag sitter på jobbet.

I ord: Balanspoten kvar som den är, 15k motståndet till jord kopplas loss från svepet på balanspoten.

En ny biaspot kopplas in, 10k lin. Denna kopplas med ena sidan till 15kmotståndet.

Andra tråden på svepet på balanspoten kopplas loss, och sätts på motsatt sida av den nya biaspoten.

Från svepet på balanspoten dras en tråd till svepet på Intensitypoten.

Från biassidan av Intensitypoten dras en tråd till svepet på biaspoten.

Då, vad jag kan förstå, borde allt funka. Jag har utgått från främst Dual Pro-schemat när jag funderat ut detta.

Mycket tacksam för kommentarer!


/Lennart

http://www.specter.se


Lennart- Såg din paralella tråd om bias balanspot:en och det fick mig att tänka till först som sist: Kombination av tankefel/önsketänkande från mig redan i en av de första vändorna i den här tråden, jag kollade egentligen inget schema på SF biaskrets och lyckades rationallisera bort det viktigaste, placeringen av 15k motståndet mot jord (det finns för övrigt två varianter på SF balanskrets, en tidig med standard biaspot med tre terminaler, och en senare/vanligare med en 50%tapp för anslutning av själva biasspänningen.)

Jag har utgått från motsvarande blackface (eller för all del Dual Professional) rena biaskrets som jag skrev och det är nog så enkelt att det är så man måste göra om man vill ha ett biasmodulationstremolo, lasten i biaskretsen, 15k motståndet måste ligga före ingången på intensitypot:en för att detta skall funka dvs biasbalans måste bort!

Med tanke på att de flesta rör man köper idag ändå är relativt välmatchade känns det kanske trots allt som ett någorlunda billigt offer?


30 Jan 2008, 01:04
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
woodstock wrote:


Lennart- Såg din paralella tråd om bias balanspot:en och det fick mig att tänka till först som sist: Kombination av tankefel/önsketänkande från mig redan i en av de första vändorna i den här tråden, jag kollade egentligen inget schema på SF biaskrets och lyckades rationallisera bort det viktigaste, placeringen av 15k motståndet mot jord (det finns för övrigt två varianter på SF balanskrets, en tidig med standard biaspot med tre terminaler, och en senare/vanligare med en 50%tapp för anslutning av själva biasspänningen.)

Jag har utgått från motsvarande blackface (eller för all del Dual Professional) rena biaskrets som jag skrev och det är nog så enkelt att det är så man måste göra om man vill ha ett biasmodulationstremolo, lasten i biaskretsen, 15k motståndet måste ligga före ingången på intensitypot:en för att detta skall funka dvs biasbalans måste bort!

Med tanke på att de flesta rör man köper idag ändå är relativt välmatchade känns det kanske trots allt som ett någorlunda billigt offer?



Tack Peter! Ja, det är i dagsläget ingen stor skillnad mellan de två paren i den nuvarande uppsättningen, 300 ohm är balanspoten inställd åt ena "sidan". Då mäter de 24,28,28,28 mA.

Jag kanske skulle rita upp hur jag tänkt, men återigen är jag ju på jobbet.

Den sista varianten, som ligger i den andra tråden, är exakt likadan som DualPro med skillnaden att sammankopplingspunkten för de två 68/220kmotstånden består av balanspoten.

Då hamnar ju, vad jag kan se, 15k på rätt ställe? Eller är jag helt fel ute?
Jag har inte rotat i slutsteget förrän nu de sista veckorna, tidigare är det enbart preampen som varit föremålet för mina "omsorger"...


/Lennart

http://www.specter.se


30 Jan 2008, 09:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
En liten lägesrapport sent omsider apropå detta med att ändra frekvens (hastighet) på vibratot i ett biasmodulerande vibrato.

Woodstock/Peter gav mig några förslag i denna tråden en gång i tiden, i helgen tog jag mig tid att sätta in ytterligare kondingkapacitet för att få en långsammare lägstafrekvens.

Genom att sätta ytterligare en paralellkopplad 0,01-konding närmast 0,022-kondingen mitt i Woodstocks layout tidigare i tråden fick jag ner ferkvensen alldeles lagom. Långsammare undrar jag om det är användbart. Är beskrivet tidigare i ett av Woodstocks inlägg.

Tack igen Peter för tipsen! Och, biasmodulerande vibrato är görsnyggt...[:p]


/Lennart

http://www.specter.se


27 Oct 2008, 22:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Lennart- Med undantag för en del förstärkare, främst VOX, är det oavsett elektrisk eller mellanmänsklig; alltid lika kul med <i>återkoppling"][:)][:)] -Peter


27 Oct 2008, 23:10
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.