View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 22:55



Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Flytta vibratopunkt... Ny Biaslösning... 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Flytta vibratopunkt... Ny Biaslösning...
Här kommer ett litet pyssel att fundera på så här i dessa vilsna dagar, frågan hade jag tänkt att lägga ut på rörPlanket, men där fick jag tji idag på morgonen...

Har en Dual Showman, (ja, det är den med alla optokopplarna för er som minns rörplanket). Av olika skäl vill jag flytta Vibratopunkten, dvs B på ett vanligt Fender Showmanschema till en plats längre bak i kedjan. Kanalerna kopplas ihop EFTER Mastervolymen. Normalkanalen har ingen Master, nämligen...

http://www.ampwares.com/ffg/schem/twin_ ... _schem.jpg

1 - För att få vibrato på båda kanalerna
2 - Inte få den gainminskning som finns med den vanliga placeringen.


Jag har fått tipset av Lars (Bluesdad) att sätta vibratopunkten efter PI, alldeles innan slutrören som på en gammal Vibroverb.

http://www.ampwares.com/ffg/schem/vibro ... _schem.gif

Att jag behöver två motstånd på 220k ser jag, men i övrigt? Behöver jag bygga om hela vibratokretsen eller räcker det med de två motstånden?

Tacksam för svar...


/Lennart

http://www.specter.se


27 Dec 2007, 17:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Lennart- Jag har i alla fall aldrig sett Fenders optokopplade tremolo direkt kopplat för biasmodulation. Om man istället väljer att utgå från en annan Fender tremolokrets som den i 6G16 Vibroverb vinner man dessutom en i mina öron mer attraktiv vågform, mindre "struttig" och mer pulserande:

Optokopplaren är mer som en switch, öppen eller stängd och jordar bort signalen via 50k intensity pot:en vilket ger en relativt kantig vågform, som en fyrkantsvåg. (50k pot:en är kopplad i ytterterminalerna mellan signalbana och jord och detta orsakar gain-förlusten.)

6G16-kretsen modulerar bias via ena katoden på tremoloröret när röret leder ungefär som en enkel transistorswitch men resultatet blir ändå en mjukare vågform (än den optokopplade varianten.)

En hundrawattare som använder biasmodulerande tremolo "orginal" är Fender Dual Professional. Här är tremolot lite annorlunda kopplat men även komponentvärdena är annorlunda skalade men för ungefär samma RC-konstant. Tiden för tremolots puls bestäms av produkten av ett antal kondensatorer och resistorer. I Dual Professional är kondensatorerna ca 3ggr större samtidigt som motstånden är ca 3ggrmindre om man jämför (med 6G16). http://www.schematicheaven.com/fenderam ... sional.pdf

Det vore kul om någon har praktisk erfarenhet från Dual Professionals tremolokrets att dela med sig av!

6G16-kretsen har fler komponenter som är gemensamma med det optokopplade tremolot och kretsen får ganska precis plats på layouten för det optokopplade. Jag har byggt om flera optokopplartremolon till biasmodulerande (bla en 78 twin där 6G16-kretsen funkade utmärkt) och andra före mig.

Nackdelar är ett ökat rörslitage och att det kan upplevas som lite vekare i intensitet men detta går att trimma, på bekostnad av ett visst ökat tickande eller kanske snarare: "boppande"[8D]...

Jag har 6G16-tremolot byggt i en AB763-klon, om du bestämmer dig för att testa kan jag ordna en bild och en layoutidé. -Peter


28 Dec 2007, 11:35
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
woodstock wrote:

Lennart- Jag har i alla fall aldrig sett Fenders optokopplade tremolo direkt kopplat för biasmodulation. Om man istället väljer att utgå från en annan Fender tremolokrets som den i 6G16 Vibroverb vinner man dessutom en i mina öron mer attraktiv vågform, mindre "struttig" och mer pulserande:

Optokopplaren är mer som en switch, öppen eller stängd och jordar bort signalen via 50k intensity pot:en vilket ger en relativt kantig vågform, som en fyrkantsvåg. (50k pot:en är kopplad i ytterterminalerna mellan signalbana och jord och detta orsakar gain-förlusten.)

6G16-kretsen modulerar bias via ena katoden på tremoloröret när röret leder ungefär som en enkel transistorswitch men resultatet blir ändå en mjukare vågform (än den optokopplade varianten.)

En hundrawattare som använder biasmodulerande tremolo "orginal" är Fender Dual Professional. Här är tremolot lite annorlunda kopplat men även komponentvärdena är annorlunda skalade men för ungefär samma RC-konstant. Tiden för tremolots puls bestäms av produkten av ett antal kondensatorer och resistorer. I Dual Professional är kondensatorerna ca 3ggr större samtidigt som motstånden är ca 3ggrmindre om man jämför (med 6G16). http://www.schematicheaven.com/fenderam ... sional.pdf

Det vore kul om någon har praktisk erfarenhet från Dual Professionals tremolokrets att dela med sig av!

6G16-kretsen har fler komponenter som är gemensamma med det optokopplade tremolot och kretsen får ganska precis plats på layouten för det optokopplade. Jag har byggt om flera optokopplartremolon till biasmodulerande (bla en 78 twin där 6G16-kretsen funkade utmärkt) och andra före mig.

Nackdelar är ett ökat rörslitage och att det kan upplevas som lite vekare i intensitet men detta går att trimma, på bekostnad av ett visst ökat tickande eller kanske snarare: "boppande"[8D]...

Jag har 6G16-tremolot byggt i en AB763-klon, om du bestämmer dig för att testa kan jag ordna en bild och en layoutidé. -Peter


Tusen tack för info Woodstock! Ja, det är något sådant som du föreslår som jag vill uppnå.

Jag ber om ursäkt, jag var lite otydlig kring detta med optokopplare. Min stärkare har en massa optokopplare i sig (snart 18 st) för att byta mellan olika kanaler, gainsteg m.m. Denna stärkare har jag terroriserat Planket (R.I.P) med ett drygt år, därav min kommentar.

Tremolot är ett standardtremolo för en -76a. Har hela tiden undrat vad den underliga symbolen varit bredvid intensity-potten, det är den du menar är optokopplaren?? Jaha, där ser man... Eller tänker du på mitt prat om optokopplare ovan? [:o)]

Mycket tacksam för bild och layoutidé, bockar och bugar! Det är rörslitage på slutrören du menar? Nu är det förmodligen inte tremolofunktionen som jag kommer att använda hela tiden precis, men jag vill att det ska funka...


/Lennart

http://www.specter.se


28 Dec 2007, 16:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Lennart- Alla black- och silverface med tremolo utom Vibro Champ/Bronco och Princeton använder en optokopplare i kretsen! Den är en lampa plus en fotoresistor i en krympslang. Lampan belyser en fotoresistor och är kopplad till röroscilatorn som får lampan att blinka. (Du var med andra ord inte först med att sätta en optokopplare i just din stärkare[;)][:)])

I takt med att lampan blinkar (det går att se blinkandet innuti krympslangen den är innesluten i) varierar fotoresistorns resistans och signalen jordas bort i varierande grad. Förutom att färga vibratoljudet fungerar oscillatorn som ett slags "interface" som isolerar signalbanan från (anoden på) oscillatorn.

I biasmoduleringstremolots fall behövs ingen optokopplare eftersom den påverkar biasspänningen (istället för signalen.) Dessutom av erfarenhet från diverse tremoloeffekter typ pedaler verkar tremolo (som biasmodulerande) låta bättre (?) ju längre ner i signalbanan det sitter. Erfarenheten bla av att jämföra samma pedaleffekt i gitarringång och i loop.

Bild kommer! -Peter


28 Dec 2007, 19:35
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
Tack för det, informativt och bra! Där fick jag (och säkert flera andra)klarhet i vad den underliga svarta saken var. Tur att det finns lite att lära [;)]...

Ja, att optomotstånd inte är något nytt visste jag, har en Philicordaorgel från tidigt 60-tal, volympedalen har ett fotomotstånd. Lite fräckt, faktiskt... Morleypedalerna ansågs en gång i tiden som väldigt avancerade med fotomotstånd, och de kom bortåt 15 år senare vad jag kan minnas.


/Lennart

http://www.specter.se


28 Dec 2007, 20:57
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
woodstock wrote:

I biasmoduleringstremolots fall behövs ingen optokopplare eftersom den påverkar biasspänningen (istället för signalen.) Dessutom av erfarenhet från diverse tremoloeffekter typ pedaler verkar tremolo (som biasmodulerande) låta bättre (?) ju längre ner i signalbanan det sitter. Erfarenheten bla av att jämföra samma pedaleffekt i gitarringång och i loop.



Well, det där med biasmoduleringstremolots är ju inte bara av godo, eftersom den även påverkar biasen och det kan ju vara lite diskutabelt om man ska labba med den?

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


29 Dec 2007, 01:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Hallå Owe! Var inne på detta med bias (rörens livslängd) tidigare men om det funkade för Leo[8D][:D] funkar det säkert nu också! -Även nutida Fender säljer pallvis med Custom Vibrolux mer eller mindre baserade på 6G16 utan större eller inga bekymmer...


29 Dec 2007, 01:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
woodstock wrote:

Hallå Owe! Var inne på detta med bias (rörens livslängd) tidigare men om det funkade för Leo[8D][:D] funkar det säkert nu också! -Även nutida Fender säljer pallvis med Custom Vibrolux mer eller mindre baserade på 6G16 utan större eller inga bekymmer...

Ja, men Peter argumeter med "Leo" känns tyvärr lite B,,,mig vetligen så har han inte kostruerat en ända stärkare, men bara givet direktiv hur det ska låta och framförallt:hitta ekonomiska lösningar som kostar mindre,,,man ser mer ljud befrämnade lösingar i i tidigare Fender än senare.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


29 Dec 2007, 02:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Amp Healer wrote:

woodstock wrote:

Hallå Owe! Var inne på detta med bias (rörens livslängd) tidigare men om det funkade för Leo[8D][:D] funkar det säkert nu också! -Även nutida Fender säljer pallvis med Custom Vibrolux mer eller mindre baserade på 6G16 utan större eller inga bekymmer...

Ja, men Peter argumeter med "Leo" känns tyvärr lite B,,,mig vetligen så har han inte kostruerat en ända stärkare, men bara givet direktiv hur det ska låta och framförallt:hitta ekonomiska lösningar som kostar mindre,,,man ser mer ljud befrämnade lösingar i i tidigare Fender än senare.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


Owe- Vad är det som är "B" och vad argumenterar vi om?

För övrigt hänger jag inte med alls, vi måste prata om olika Leo": Jag menar Leo Fender... Han har definitivt konstruerat ett flertal förstärkare. Oavsett Western Electric Circuits underlag så hittar hittar du inte många spår av dessa i tex 6G16, vilken Leo menar du? (Att påstå att Leo Fender inte har konstruerat någon förstärkare är ungefär som att säga att Kevin O'Connor inte skrivit någon bok så du <i>måste"] mena någon annan Leo...)

Ekonomiska lösningar som kostar mindre stämmer inte: Om vi håller oss till ämnet i tråden här så kom "optokopplingstremolot" (typ AB763) efter biasmoduleringstremolot och optokopplaren är en relatvt exklusiv komponent och båda lösningarna kräver ett helt 12AX7.

Vad du tänker på med tidiga Fender vet jag inte (tweed?) och vad som är ljudbefrämjande är en definitionsfråga: Ett bra tremolo är ljudbefrämjande som jag ser det!


29 Dec 2007, 03:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
woodstock wrote:

Amp Healer wrote:

woodstock wrote:

Hallå Owe! Var inne på detta med bias (rörens livslängd) tidigare men om det funkade för Leo[8D][:D] funkar det säkert nu också! -Även nutida Fender säljer pallvis med Custom Vibrolux mer eller mindre baserade på 6G16 utan större eller inga bekymmer...

Ja, men Peter argumeter med "Leo" känns tyvärr lite B,,,mig vetligen så har han inte kostruerat en ända stärkare, men bara givet direktiv hur det ska låta och framförallt:hitta ekonomiska lösningar som kostar mindre,,,man ser mer ljud befrämnade lösingar i i tidigare Fender än senare.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


Owe- Vad är det som är "B" och vad argumenterar vi om?

För övrigt hänger jag inte med alls, vi måste prata om olika Leo": Jag menar Leo Fender... Han har definitivt konstruerat ett flertal förstärkare. Oavsett Western Electric Circuits underlag så hittar hittar du inte många spår av dessa i tex 6G16, vilken Leo menar du? (Att påstå att Leo Fender inte har konstruerat någon förstärkare är ungefär som att säga att Kevin O'Connor inte skrivit någon bok så du <i>måste"] mena någon annan Leo...)

Ekonomiska lösningar som kostar mindre stämmer inte: Om vi håller oss till ämnet i tråden här så kom "optokopplingstremolot" (typ AB763) efter biasmoduleringstremolot och optokopplaren är en relatvt exklusiv komponent och båda lösningarna kräver ett helt 12AX7.

Vad du tänker på med tidiga Fender vet jag inte (tweed?) och vad som är ljudbefrämjande är en definitionsfråga: Ett bra tremolo är ljudbefrämjande som jag ser det!


Jo,jag menade Leo Fender, MEN skrev även VETLIGEN,detta pga att jag helt enkelt fått 100% klart för mig att Leo verkligen var konstruktör eller om han var mer "spindlen i nätet"/ ägare av företaget Fender? Så det handlar mer om min okundskap [:I]

Sen har jag alltid tyckt argumentet; "duger det åt Leo, så duger det åt mig" varit lite märkligt (till o med korkat[;)])som Mr Leo skulle vara en "gud" som gjorde allt pefekt,,,

För det var ju inte så att Leo valde att använda gemensama katoder o skippa midkontroller för det fanns ljudbefrämjande andledningar till detta utan mer ekonomiska.

Men Du har rätt Peter, jag har inte fördjupat mig nog om Leos tremolot lösningar för att argumentera ekonomiska lösningar, vilket ämnet på tråden var. Blev mest triggad av din kommentar: "funkade för Leo funkar det säkert nu också"


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


29 Dec 2007, 12:09
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Jag har två bruna Fender med biastremolo -
en '61 6G2 Priceton och en '62 6G11 Vibrolux.

Båda låter fantatiskt bra, och tremolot är i mina öron bättre än ett optokopplat. Faktum är att jag alltid har tremolot igång lite svagt. Det ger lite skimmer på tonen. När man spelar starkt försvinner effekten.

På Pricetonen måste man ställa bias ganska kallt, under 50%, annars tickar det för mycket. Det problemet har jag inte märkt i Vibroluxen.


29 Dec 2007, 12:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Owe- Det är lugnt[:)], läste din post igår kväll efter John Wayne-filmen på SVT <i>"Rio Bravo""]....: Leo Fender är en annan amerikansk ikon från samma era, biasmodulerande tremolo är ungefär lika gammalt på marknaden och säljs fortfarande i nyproducerade förstärkare.

Det jag menade var att det bästa beviset på att något fungerar är att det fungerat praktiskt under lång tid, (dessutom brukar 6G16 Vibroverb räknas till en av historiens mest åtråvärda förstärkare.)



Precis som Sven är inne på är det viktigt att justera bias extra noga. Appropå skillnaden mellan bruna Princeton och Vibrolux och ekonomiskt tänkande använder 6G2 Princeton bara en rörhalva och har oscillatorn direkt kopplad till biasmotstånden. Brown 6G2 Princeton är exakt samma krets som 5F11 Vibrolux återanvänd när den bruna 6G11 introducerades, ekonomiskt tänkande det också att återanvända en krets...

Lennart- Spräcker min förstärkare för bilden på mod:en i eftermiddag!

-Peter


29 Dec 2007, 13:22
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
woodstock wrote:




Lennart- Spräcker min förstärkare för bilden på mod:en i eftermiddag!

-Peter



Mycket tacksam för det Peter!

Vad gäller Leo så är det nog så att han mest var elektronikingenjör. Enligt "The Guitar Book" av Tom Wheeler hade Leo på 30-talet en radioreparationsverkstad. Redan på 20-talet byggde han custom förstärkare. Han specialbyggde förstärkare till musiker, främst steel guitarister. Dessa klagade ofta på dåliga mikar, vilket gjorde Leo intresserad av frågan, och gjorde att han riktade in sig på att förbättra och bygga förstärkarutrustning inklusive mikar. Ganska snart började han desutom bygga steel guitars. 1944 började han experimentera med solid body-gitarrer, med mik från steel guitar.

I mitten av 40-talet startade serieproduktion av Deluxe och Champ. Delux hade från början valnötskabinett, inte tweed.

Långt fram på 50-talet var han chefsdesigner för både förstärkare och instrument. Telecastern var Leos design, och strattan tillsammans med Freddie Tavares.

Att notera är att man hela tiden plockade in musiker som testade och kom med åsikter och förslag till förbättringar.

Mycket kort sammandrag av ett kapitel på 15 sidor...

Boken är för övrigt mycket läsvärd, om nu någon skulle hitta den på något antikvariat.


/Lennart

http://www.specter.se


29 Dec 2007, 15:05
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Custom Sam wrote:


Vad gäller Leo så är det nog så att han mest var elektronikingenjör. Enligt "The Guitar Book" av Tom Wheeler hade Leo på 30-talet en radioreparationsverkstad. Redan på 20-talet byggde han custom förstärkare. Han specialbyggde förstärkare till musiker, främst steel guitarister. Dessa klagade ofta på dåliga mikar, vilket gjorde Leo intresserad av frågan, och gjorde att han riktade in sig på att förbättra och bygga förstärkarutrustning inklusive mikar. Ganska snart började han desutom bygga steel guitars. 1944 började han experimentera med solid body-gitarrer, med mik från steel guitar.

I mitten av 40-talet startade serieproduktion av Deluxe och Champ. Delux hade från början valnötskabinett, inte tweed.

Långt fram på 50-talet var han chefsdesigner för både förstärkare och instrument. Telecastern var Leos design, och strattan tillsammans med Freddie Tavares.

Att notera är att man hela tiden plockade in musiker som testade och kom med åsikter och förslag till förbättringar.

Mycket kort sammandrag av ett kapitel på 15 sidor...

Boken är för övrigt mycket läsvärd, om nu någon skulle hitta den på något antikvariat.


/Lennart

http://www.specter.se


Tack Lennart för att ge mig den specifika infon om Leo som jag saknade[:I]

Lovara vara snällare mot Leo i fortsättningen [;)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


29 Dec 2007, 15:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Lennart- Har en 1X15" Fender 75 vibrato-/reverbkanalen från AB763 och biasmoduleringstremolo (6G9-16) byggt på en kopia av det fiberbord som sitter i din Showman. Bilden visar mest "en djävla massa kondensatorer" Hoppas istället du (och andra) kan då ut något av skissen på layout:en för att ändra det traditionella black- och silverfacetremolot till brownface (cad-användare som läser detta är välkomna att skriva rent...) Dubbelkolla mot schemat till 6G16: http://www.ampwares.com/ffg/schematics.html

Man kanske skall fundera både en och två gånger innan man moddar sin orginalförstärkare på det här viset idag. Jag byggde biasmodulerande tremolo efter 6G16 i en 135 watts Twin en gång så kretsen bör fungera bra för fyra slutstegsrör också. Ett 470k motstånd är byglat på bilden för att få mer intensitet.

Du behöver:

En linjär 250k potentiometer
3 st 470k motstånd
Ett 4.7k motstånd
2 st 1M motstånd (finns i orginalkretsen men med kortklippta ledare)
En 0.022mfd kondensator 400 volt eller bättre
2 st 0.1 mfd kondensatorer (100 volt eller bättre)




Image

Image


29 Dec 2007, 22:20
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
Tusen tack Peter, framför allt skissen är till stor hjälp.

Jag har tittat över vad jag har i lådorna, och det ser ut som om att det mesta som behövs finns.

<b>Edit:</b> Nej, potten och 4,7k-motståndet ser ut att saknas. Jaja, biasen ska mätas och ställas först kanske, komponenter till det kommer med posten vilken dag som helst. Rapport dröjer mao i detta ämnet.

Vad gäller att modda sin förstärkare så skulle jag tänkt på det 1983 i så fall, då jag borrade hål och satte i ett extra preamprör... [;)] Den förstärkaren vinner inga vintagepriser, kan man väl säga.

Mastervolymswitchen är bortplockad, efter intruktioner från Owe (Amp Healer) Den switchen har jag idag till att stänga av/på vibratot, för att inte tappa gain. Vibratot är idag kopplat på ingången till PI, vid kondingen som sitter alldeles före (om jag inte minns fel).

Den kopplingen ger vibrato i båda kanalerna, men den drar gain som sagt. Förstärkaren blir lite blodfattig...

Det är gjort massor med den stärkaren, jordning, seriekopplingar av rör via optokopplare, ombyggt reverbmixersteg m.m. Jag har lagt ut schema några gånger på Planket allt efter att bygget fortskridit, en gång t.o.m med bilder (inget för känsliga).

Nu är det snart dags för ytterligare ett steg, ännu fler optokopplare (har inget med vibratot att göra).

En sak jag har med mig hela tiden är att förstärkaren ska fungera utan pedalbordet, som styr alla optokopplare. Om jag drar ut två switchpottar kopplas alla konstigheter förbi, och det blir i stort sett en vanlig D Showman. Utvändigt, inklusive jätthögtalaren med två JBL D130F ser förstärkaren ovanligt fräsch ut för att vara 31 år.

Vad jag dock är lite rädd om är originalslutstegsrören från -76, så där kanske det kan vara en lite läskig känsla med denna modden, eftersom några varnat för att rören slits mer. Dock, det är inget jag kommer att köra med hela tiden, utan förmodligen bara någon enstaka låt.

Sven, du som har flera förstärkare med denna vibratolösning, har du upplevt att rören slits hårt? Behöver bytas ofta?

Tack än en gång för er hjälp, speciellt Peter som t.o.m skruvade isär stärkarn för att fotografera...

Jag återkommer med rapport.


/Lennart

http://www.specter.se


30 Dec 2007, 01:11
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Custom Sam wrote:
Sven, du som har flera förstärkare med denna vibratolösning, har du upplevt att rören slits hårt? Behöver bytas ofta?
Det vågar jag inte svara på, jag har inte haft dem så länge. I Vibroluxen satt det gamla GE 6L6:or när jag fick den, men jag har inte aning om hur många timmar de gått.


30 Dec 2007, 23:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
Har tittat på skissen från Peter (tack igen!) och på schemat på Showmanstärkaren och Vibroverb (se första inlägget i tråden för de).

På Peters skiss står "till Bias" på ena benet på Intensity-poten, frågan är var i biaskretsen inkopplingen lämpligen görs? Hittar inte motsvarande ställe på Showmankretsen.


En fundering som jag haft eftersom jag inte har komponenterna hemma är att använda optokretsen. om inte annat som ett test. Borde inte det gå, det ska till en konding mellan intensitypoten och jord, så pass förstår jag. Funktionen borde bli densamma, biasen moduleras?

Tacksam för hjälp.[:I]


/Lennart

http://www.specter.se


31 Dec 2007, 00:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Lennart- Med utgångspunkt från blackface biaskrets kopplar du intensity-pot:en till mittpinnen på biaspot:en. Ledaren från biaspot:en till 220k (eller motsvarande i silverface) "biasmatningsmotstånden"/gallerläckor flyttar du bara till den nya 250k intensity-pot:en och drar en ny ledare från intensity-pot:ens mitt-terminal till 220k-motstånden där biasspänningen var kopplad ursprungligen.

Har man silverface "bias-balanskretsen" krävs nog lite annorlunda lösning som bör innefatta att man leder biasspänningen till intensitypot:en före biasbalanspot:en och lägger till ett lastmotstånd eller en biasnivåpot före intensity-pot:en (hänger ni med?) Det enklaste är kanske att utgå från blackface biaskrets som är den jag haft....Glöm inte att samtidigt ta bort kopplingen från biasdioden som går till ett 2.2M motstånd (ger lite bias till oscillatorn men ingår inte i brownfacekretsen.)

Biasmodulationstremolot (6G16) varierar den fasta biasspänningen kanske +/- tio till femton volt. Dvs om man justerar bias till -42 volt som är vanligt med 6L6:or (obs: att bias justeras med tremoloeffekten bortjordad, intensity på noll räcker inte) varieras denna kanske mellan gissningsvis -30 och -55 volt. Om man stänger av tremolot återgår förstärkaren till -42 volt vid tomgångsström.

Det är när man spelar högt som den lägre biasspänningen kan bli <i>negativ"](notera det roliga..[8D][:I]) för rören. Å andra sidan stänger moduleringen av rören också. Totalen blir trots allt att det går mer ström genom rören genom att bias varierar när tremolot är aktiverat jämfört när det är avstängt. Peak:arna (mA) vid tomgång blir inte högre än tex vid normal katodbias och en del av tiden kommer det ju tremolot att minska strömflödet genom rören...

Med optokopplaren som biasmodulerare skulle denna bara "fungera i en riktning" (exempelvis jorda bort en andel av biasspänningen), dvs den skulle kunna göra biasspänningen antingen mindre- <u>eller</u> mer negativ men inte båda. -Peter


31 Dec 2007, 02:06
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
woodstock wrote:

Lennart- Med utgångspunkt från blackface biaskrets kopplar du intensity-pot:en till mittpinnen på biaspot:en. Ledaren från biaspot:en till 220k (eller motsvarande i silverface) "biasmatningsmotstånden"/gallerläckor flyttar du bara till den nya 250k intensity-pot:en och drar en ny ledare från intensity-pot:ens mitt-terminal till 220k-motstånden där biasspänningen var kopplad ursprungligen.

Har man silverface "bias-balanskretsen" krävs nog lite annorlunda lösning som bör innefatta att man leder biasspänningen till intensitypot:en före biasbalanspot:en och lägger till ett lastmotstånd eller en biasnivåpot före intensity-pot:en (hänger ni med?) Det enklaste är kanske att utgå från blackface biaskrets som är den jag haft....Glöm inte att samtidigt ta bort kopplingen från biasdioden som går till ett 2.2M motstånd (ger lite bias till oscillatorn men ingår inte i brownfacekretsen.)

Biasmodulationstremolot (6G16) varierar den fasta biasspänningen kanske +/- tio till femton volt. Dvs om man justerar bias till -42 volt som är vanligt med 6L6:or (obs: att bias justeras med tremoloeffekten bortjordad, intensity på noll räcker inte) varieras denna kanske mellan gissningsvis -30 och -55 volt. Om man stänger av tremolot återgår förstärkaren till -42 volt vid tomgångsström.

Det är när man spelar högt som den lägre biasspänningen kan bli <i>negativ"](notera det roliga..[8D][:I]) för rören. Å andra sidan stänger moduleringen av rören också. Totalen blir trots allt att det går mer ström genom rören genom att bias varierar när tremolot är aktiverat jämfört när det är avstängt. Peak:arna (mA) vid tomgång blir inte högre än tex vid normal katodbias och en del av tiden kommer det ju tremolot att minska strömflödet genom rören...

Med optokopplaren som biasmodulerare skulle denna bara "fungera i en riktning" (exempelvis jorda bort en andel av biasspänningen), dvs den skulle kunna göra biasspänningen antingen mindre- <u>eller</u> mer negativ men inte båda. -Peter




Tack Peter, jag ska sätta mig med schemat igen/titta i stärkaren. Låter inte allför märkvärdigt. Funderar på att sätta ett motstånd på ca 200k efter 50k-potten för att testa. Vårdslöst med slutrören kanske?

Med optomodulering blir det som ett stratasvaj som är låst "uppåt", det går bara att svaja nedåt. Kan tänka mig att det kanske låter mer naturligt med 6G16-kretsen, mjukare svängningar.


/Lennart

http://www.specter.se


31 Dec 2007, 12:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
Jaha, då har jag funderat och grejat ett tag. Har bl.a kontrollerat bias och ökat på sgm till 1k.

Här kommer lite "freeform" ideer, dvs det kan vara helt ute i det blå, men jag vill testa dem och se om jag har förstått detta rätt.
Jag har suttit och jämfört Dual Professionalkretsen och Vibroverb 6G16 (båda biasmodulerande tremolo) med Dual Showmankretsen, för att se om det går att få till en "snikvariant" på biasmodulerande tremolo, med användning av den befintliga vibratofunktionen.

Det går att sätta en pott mellan motståndet till jord, 15k som sitter på balanspotten och svepet på balanspoten för att få till en biaspot. Samtidigt gärna sänka 15 k till t.ex 10k för att få ett större reglerområde.

originalschema: http://www.ampwares.com/ffg/schem/twin_ ... _schem.jpg

Om man tänker sig att man på samma punkt, svepet på balanspotten, kopplar in tråden från intensity-poten i vibratot så att delar av bias jordas beroende på inställningen på intensitypoten via optomotståndet borde en tremoloeffekt uppnås.

För att inte riskera att hela bias blir åt skogen ska det sitta ett motstånd efter optokopplaren på 10k, för att sätta nedre gränsen för detta. Dessutom en konding på 0,1 om man ska följa Dual-schemat på denna punkt.

Att notera är att i vissa läge på intensitypoten kommer bias att ha två vägar att gå (original 15k + tremolokrets) -> halverat motstånd.

För det går väl inte att koppla Intensitypoten på samma sätt som i Dual P, dvs så att biasspänningen delas mellan tremolo och biasspänning av 50k-poten? Det skulle väl innebära att bias ökar avsevärt eftersom Intensitypotens motstånd kommer in i kretsen beroende på vilket läge intensity står på. Eller är jag helt ute och cyklar i detta? [:I]

Tacksam för svar... //


/Lennart

http://www.specter.se


27 Jan 2008, 00:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Custom Sam wrote:

Jaha, då har jag funderat och grejat ett tag. Har bl.a kontrollerat bias och ökat på sgm till 1k.

Här kommer lite "freeform" ideer, dvs det kan vara helt ute i det blå, men jag vill testa dem och se om jag har förstått detta rätt.
Jag har suttit och jämfört Dual Professionalkretsen och Vibroverb 6G16 (båda biasmodulerande tremolo) med Dual Showmankretsen, för att se om det går att få till en "snikvariant" på biasmodulerande tremolo, med användning av den befintliga vibratofunktionen.

Det går att sätta en pott mellan motståndet till jord, 15k som sitter på balanspotten och svepet på balanspoten för att få till en biaspot. Samtidigt gärna sänka 15 k till t.ex 10k för att få ett större reglerområde.

originalschema: http://www.ampwares.com/ffg/schem/twin_ ... _schem.jpg

Om man tänker sig att man på samma punkt, svepet på balanspotten, kopplar in tråden från intensity-poten i vibratot så att delar av bias jordas beroende på inställningen på intensitypoten via optomotståndet borde en tremoloeffekt uppnås.

För att inte riskera att hela bias blir åt skogen ska det sitta ett motstånd efter optokopplaren på 10k, för att sätta nedre gränsen för detta. Dessutom en konding på 0,1 om man ska följa Dual-schemat på denna punkt.

Att notera är att i vissa läge på intensitypoten kommer bias att ha två vägar att gå (original 15k + tremolokrets) -> halverat motstånd.

För det går väl inte att koppla Intensitypoten på samma sätt som i Dual P, dvs så att biasspänningen delas mellan tremolo och biasspänning av 50k-poten? Det skulle väl innebära att bias ökar avsevärt eftersom Intensitypotens motstånd kommer in i kretsen beroende på vilket läge intensity står på. Eller är jag helt ute och cyklar i detta? [:I]

Tacksam för svar... //


/Lennart

http://www.specter.se


Lennart-

Biasnivålösningen fungerar, tremolokopplingen är mer tveksam, eller för att vara helt tydlig en gång för alla: Glöm optokopplaren som biasmodulerare!

Med biastremolo som i 6G15 modulerar man en fast spänning med en vågformad. Om man modulerar biasspänningen med optokopplaren dvs en fast spänning med en rak puls får man ingen vågform, i vilket fall inget som liknar en sinusvåg.

Oscillatorn i biastremolot (6G16) adderar och subtraherar aktivt en egen vågformad spänning kontinuerligt till den fasta biasspänningen. Biasspänningen kommer att variera kring biaspunkten cykliskt så att den är högre och lägre ca 50/50% av tiden.

Med optokopplaren som biasmodulerare och bias inställd för 50-70% tomgångström med oscillatorn inaktiv kommer denna aktiverad att jorda bort biasspänningen pulsartat. Under varje puls kommer biasspänningen att befinna sig i fritt fall följt av en återuppbyggnadstid. Detta innebär att rören kommer att gå kontinuerligt med för låg biasspänning utan att man får någon egentlig vågform.

Tekniskt dålig lösning med andra ord som dessutom inte kommer att ha några som helst av de audiotativa kvalitéer som man normalt förknippar med ett bra eller ens fungerande tremolo!!!

Vad gäller kopplingen av intensitypot:en som du är inne på rent teoretiskt (som i typ 6G16) är biasspänningen mest en statisk spänning utan direkt strömutbyte i relation till rören. Det gör att den ökade serieresistansen i biaskretsen när man ökar intensiteten på tremolo:t ger ett relativt litet spänningsfall.

Samma sak med spänningsfallet över intensity-pot:en av oscillatorsidans koppling mot jord (via ett katodmotstånd) i typ 6G16: Den resistansen mot jord är relativt stor i förhållande till biaskretsens egen så spänningsfallet över pot:en blir relativt litet.

(Med "bias ökar" förutsätter jag att du menar att strömmen genom rören skulle öka dvs biasspänningen minskar?)

Som jag uppfattar din tänkta koppling och helt teoretiskt sett isolerar ju optokopplaren den tänkta lasten från biaskretsen (med en koppling liknande intensitykontrollen i typ 6G15.) Med oscillatorn aktiverad skulle biasspänningen ha ytterligare en väg att gå men det var väl din tanke med det hela?

Nu är detta i vilket fall ingen väg att gå: Biasmodulationstremolo med optokopplare är med all säkerhet en usel lösning. Behåll tremolo:t som det är, gör om kretsen från början för att använda biasmodulering, eller skippa det interna tremolot helt och använd oscillatorröret till en balanserad effektloop och skaffa en tremolopedal att koppla i loopen!


28 Jan 2008, 14:17
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
woodstock wrote:



Lennart-

Biasnivålösningen fungerar, tremolokopplingen är mer tveksam, eller för att vara helt tydlig en gång för alla: Glöm optokopplaren som biasmodulerare!

Tekniskt dålig lösning med andra ord som dessutom inte kommer att ha några som helst av de audiotativa kvalitéer som man normalt förknippar med ett bra eller ens fungerande tremolo!!!

Nu är detta i vilket fall ingen väg att gå: Biasmodulationstremolo med optokopplare är med all säkerhet en usel lösning. Behåll tremolo:t som det är, gör om kretsen från början för att använda biasmodulering, eller skippa det interna tremolot helt och använd oscillatorröret till en balanserad effektloop och skaffa en tremolopedal att koppla i loopen!



Tack Peter, jag förstår vinken. [:I] Tacksam för att du tar dig tid att förklara de olika delarna så utförligt.

Då är det att rikta in sig på ett biasmodulerande vibrato, som vi pratade om från början.

En sak som direkt kommer upp är att det i både 6G16 och Dual Pro sitter 2x 220k till bias, medan det på SF Dual Showman sitter 68k till balanspoten.

Då inställer sig frågan, om jag helt kopierar 6G16, ska jag även byta ut 68k-motstånden till 220k? Innebär inte de att det blir en annan bias? När jag spajsar och byter mellan 68 och 220 är det -55V i båda lägena. I den ritning som Peter lade ut tidigare var det 220k inritat.

Naturligtvis kommer jag att bygga in en biaspot när jag ändå är igång med detta, som man kan kompensera en eventuell förändring i bias med.

Vad händer egentligen när de motstånden ökas? Av vilken orsak väljer man det ena eller andra värdet?


/Lennart

http://www.specter.se


28 Jan 2008, 19:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
Vet inte om jag nu är ute och godda' yxskaftar lite (har inte läst hela långa tråden), men kan inte låta bli att påminna om att just 6G15 är ett rätt annorlunda och, tycker jag, läckert tremolo. Bas och diskant ligger där i nån slags växelfas. Kretsen används i Jeff Gehrings Revibe (lyssna in mp3:n här: https://taweber.powweb.com/store/kits_weber.htm#5H15)

Johan H


28 Jan 2008, 20:26
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
maglemer wrote:

Vet inte om jag nu är ute och godda' yxskaftar lite (har inte läst hela långa tråden), men kan inte låta bli att påminna om att just 6G15 är ett rätt annorlunda och, tycker jag, läckert tremolo. Bas och diskant ligger där i nån slags växelfas. Kretsen används i Jeff Gehrings Revibe (lyssna in mp3:n här: https://taweber.powweb.com/store/kits_weber.htm#5H15)

Johan H


Ja, det låter väldigt snyggt, de har lite väl mycket tremolo igång kanske för min smak, men de demonstrerar helt klart att det låter annorlunda. Lite mjukare och rundare, eftersom det svänger upp och ner på ett annat sätt än det "vanliga" SF tremolot, som bara går nedåt.

I Ljudfreaks tråd om hans Dual Pro är det åxå ett biasmodulerande tremolo, låter åxå klart snyggt.

Jag får titta över vad som behövs för en sådan omkonstruktion, Peter gjorde en ordentlig lista/ diagram tidigare...


/Lennart

http://www.specter.se


28 Jan 2008, 21:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
... vibratokretsen härrör visst från 6G12, om man ska vara noga, och inte 6G15 som jag skrev.[:I]

Johan H


28 Jan 2008, 22:14
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Custom Sam wrote:


En sak som direkt kommer upp är att det i både 6G16 och Dual Pro sitter 2x 220k till bias, medan det på SF Dual Showman sitter 68k till balanspoten.

Då inställer sig frågan, om jag helt kopierar 6G16, ska jag även byta ut 68k-motstånden till 220k? Innebär inte de att det blir en annan bias? När jag spajsar och byter mellan 68 och 220 är det -55V i båda lägena. I den ritning som Peter lade ut tidigare var det 220k inritat.

Vad händer egentligen när de motstånden ökas? Av vilken orsak väljer man det ena eller andra värdet?


/Lennart

http://www.specter.se


Samma sak med biasspänningen när du jämför mellan 220k och 68k-motstånden som med "intensity-pot:ens" varierande tillskott av serieresistans beroende på läge: U=RI, ingen ström - inget spänningsfall! För tremolokretsens del (biasmodulation) spelar värdet på motstånden ingen roll.

68k-motstånden, "bias feed" är grindarnas jordreferens, 220k är blackfacevärdet, 68k är typiskt silverface. De bestämmer framför allt hur mycket av signalen från fasvändaren som går till grindarna, även i viss mån frekvensresponsen och känsligheten för störningar som blockeringsdistorsion.

Skillnaden mellan 68k/220k är i och för sig inte milsvid som jag ser det, anledningen till att Fender gick ner i värde var att man ville minimera distorsion i allmänhet så om man istället eftersträvar (slutstegs-) distorsion eller kanske en snabbare mer "twangig" respons kanske kan det säkert vara värt att testa det högre värdet.....


28 Jan 2008, 22:37
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
woodstock wrote:


Samma sak med biasspänningen när du jämför mellan 220k och 68k-motstånden som med "intensity-pot:ens" varierande tillskott av serieresistans beroende på läge: U=RI, ingen ström - inget spänningsfall! För tremolokretsens del (biasmodulation) spelar värdet på motstånden ingen roll.

68k-motstånden, "bias feed" är grindarnas jordreferens, 220k är blackfacevärdet, 68k är typiskt silverface. De bestämmer framför allt hur mycket av signalen från fasvändaren som går till grindarna, även i viss mån frekvensresponsen och känsligheten för störningar som blockeringsdistorsion.

Skillnaden mellan 68k/220k är i och för sig inte milsvid som jag ser det, anledningen till att Fender gick ner i värde var att man ville minimera distorsion i allmänhet så om man istället eftersträvar (slutstegs-) distorsion eller kanske en snabbare mer "twangig" respons kanske kan det säkert vara värt att testa det högre värdet.....


Tack för info!

Eftersom jag har köpt hem ett par 2W 220k för ändamålet så får väl det testas...[:)]

En fråga som jag funderar på med anledning av det ovan sagda, behöver jag byta ut Intensitypoten till en 250k egentligen? Det är en 50k idag.

<u><b>Ny Bias-lösning</b></u>

Vad gäller biasinkopplingen med både balans och biaspott inkopplat till ett biasmodulerande vibrato tror jag att jag kommit på hur det ska vara kopplat. Har inte möjlighet att rita upp det just nu, eftersom jag sitter på jobbet.

I ord: Balanspoten kvar som den är, 15k motståndet till jord kopplas loss från svepet på balanspoten.

En ny biaspot kopplas in, 10k lin. Denna kopplas med ena sidan till 15kmotståndet.

Andra tråden på svepet på balanspoten kopplas loss, och sätts på motsatt sida av den nya biaspoten.

Från svepet på balanspoten dras en tråd till svepet på Intensitypoten.

Från biassidan av Intensitypoten dras en tråd till svepet på biaspoten.

Då, vad jag kan förstå, borde allt funka. Jag har utgått från främst Dual Pro-schemat när jag funderat ut detta.

Mycket tacksam för kommentarer!


/Lennart

http://www.specter.se


29 Jan 2008, 10:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Custom Sam wrote:
En fråga som jag funderar på med anledning av det ovan sagda, behöver jag byta ut Intensitypoten till en 250k egentligen? Det är en 50k idag.

<u><b>Ny Bias-lösning</b></u>

Vad gäller biasinkopplingen med både balans och biaspott inkopplat till ett biasmodulerande vibrato tror jag att jag kommit på hur det ska vara kopplat. Har inte möjlighet att rita upp det just nu, eftersom jag sitter på jobbet.

I ord: Balanspoten kvar som den är, 15k motståndet till jord kopplas loss från svepet på balanspoten.

En ny biaspot kopplas in, 10k lin. Denna kopplas med ena sidan till 15kmotståndet.

Andra tråden på svepet på balanspoten kopplas loss, och sätts på motsatt sida av den nya biaspoten.

Från svepet på balanspoten dras en tråd till svepet på Intensitypoten.

Från biassidan av Intensitypoten dras en tråd till svepet på biaspoten.

Då, vad jag kan förstå, borde allt funka. Jag har utgått från främst Dual Pro-schemat när jag funderat ut detta.

Mycket tacksam för kommentarer!


/Lennart

http://www.specter.se



Jag fattar analogin med 50k/250k pot:en och för biasspänningen är det sant. Men poängen är att signalen på den andra sidan av pot:en, den som tas från en av katoderna på oscillatorn, modulationsspänningen, "ser" en lägre resistans åt bisspänningens håll än omvänt dvs här flyter gärna ström som ger ett större spänningsfall: Svepet på 250k pot:en avgör hur mycket av (amplituden av) modulationsspänningen som kommer att finnas kvar när denna summeras med biasspänningen.

Fint uträknat med andra ord, biasspänningen som vi vill ha så opåverkad som möjligt påverkas lite, modulationsspänningen som vi vill styra påverkas mer och allt med en enkel pot och allt detta bara för att impedansen är relativt hög på ena sidan av pot:en (oscillatorn) och låg på den andra sidan.

Och därför skulle 50k pot:en lasta ner modulationsspänningen mer än 250k pot:en med full intensity och samtidigt ge en sämre dämpning med rester av tremoloeffekt med intensity på noll, allt är en fråga om reltion till resten av kretsen. Mindre av allt helt enkelt med det mindre värdet på pot:en.

Man skulle också kunna använda en 500k pot men då skulle en längre bit av det lägre intensityområdet bara vara dödgång. Dödgången kan man i och för sig kompensera för genom att sänka värdet på 470k-motståndet i serie med intensitypot:en på oscillatorns sida vilket också skulle ge mer intensity med poten på "tio" . Men samtidigt skulle biasspänningen påverkas mer av intensitypot:ens läge (högre dämpning vid små strömmar ger till slut en effekt...)

250k är bäst, dessutom skall den vara linjär.

470k motståndet (det som sitter i en vinkel med ett likadant och närmast röret på skissen) kan man däremot spela lite med även med "standard" 250k pot för mer tremoloeffekt utan problem. Ner till en 220k bör funka, sedan blir "vinsten" mest ökat taktfast bakgrundsljud....

Biaskopplingen verkar OK tycker jag.


29 Jan 2008, 12:17
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Ett tips på pot som jag kom att tänka på är en linjär 250k push-pull som bland annat GMF säljer: Den ger möjlighet till lite trix som av/på-funktion även via panelen (mindre nödvändigt kanske) eller valbart två olika tidsområden på speedkontrollen, från medelsnabbt (speed "0") till allegro allegrissimo ("10") och samtidigt med switchen aktiverad från riktigt riktigt långsamt till långsamt/medelsnabbt...

Allt du behöver för dubbla områden på speedkontrollen är egentligen en enpolig switch plus ledningstråd och en kondensator på förslagsvis 0.047 mfd (gärna några olika kondensatorer för att testa lite olika tider, 0.01-0.1 mfd.)


29 Jan 2008, 12:47
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.