View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 03:38



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Projekt Plexi 
Author Message
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
knut wrote:

Jag har testat sozo premium i en 18w och det var en rätt stor skillnad mellan de vanliga sozo som satt där innan bytet och de premium som sattes in senare. Premium lät mycket mer senap än de reguljära, de tillförde ett lägre mellanrister och en rundare topp. Helt klart ett steg i rätt riktning.

Har också joxat en hel del med en RI 100w, där jag först bytte ut originalkondingarna mot reguljära sozo vilket medförde en klar förbättring. Bytte senare igen mot riktiga mustards vilket gjorde en STOR skillnad mot sozos kondingar, faktiskt så stor att jag aldrig kan tänka mig en marshall utan riktiga mustards. Jag rekommenderar definitivt att skaffa riktiga mustardkondingar om du vill komma plexiljudet nära!

Jag har några stycken som jag kan laborera med. Var i kretsen kan man tänka sig att det gör störst skillnad?


03 Jan 2008, 20:03
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post 
I hela signalvägen helst. Ju tidigare i signalvägen de sitter desto större blir effekten på slutresultatet. Om man nu måste välja var man sätter dem...

Sven Wickström wrote:

knut wrote:

Jag har testat sozo premium i en 18w och det var en rätt stor skillnad mellan de vanliga sozo som satt där innan bytet och de premium som sattes in senare. Premium lät mycket mer senap än de reguljära, de tillförde ett lägre mellanrister och en rundare topp. Helt klart ett steg i rätt riktning.

Har också joxat en hel del med en RI 100w, där jag först bytte ut originalkondingarna mot reguljära sozo vilket medförde en klar förbättring. Bytte senare igen mot riktiga mustards vilket gjorde en STOR skillnad mot sozos kondingar, faktiskt så stor att jag aldrig kan tänka mig en marshall utan riktiga mustards. Jag rekommenderar definitivt att skaffa riktiga mustardkondingar om du vill komma plexiljudet nära!

Jag har några stycken som jag kan laborera med. Var i kretsen kan man tänka sig att det gör störst skillnad?


http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


03 Jan 2008, 20:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
knut wrote:

Jag har testat sozo premium i en 18w och det var en rätt stor skillnad mellan de vanliga sozo som satt där innan bytet och de premium som sattes in senare. Premium lät mycket mer senap än de reguljära, de tillförde ett lägre mellanrister och en rundare topp. Helt klart ett steg i rätt riktning.

Har också joxat en hel del med en RI 100w, där jag först bytte ut originalkondingarna mot reguljära sozo vilket medförde en klar förbättring. Bytte senare igen mot riktiga mustards vilket gjorde en STOR skillnad mot sozos kondingar, faktiskt så stor att jag aldrig kan tänka mig en marshall utan riktiga mustards. Jag rekommenderar definitivt att skaffa riktiga mustardkondingar om du vill komma plexiljudet nära!


Nu är det ju ett elände att få tag på mustarder, i varje fall 22n, till ett vettigt pris. Förstår jag dig rätt att du i varje fall anser att skillnaden mellan Sozos standard och premium är så pass stor att det är värt slanten att ska premium? Det är väl dubbla priset eller något sådant.
/Gunnar


03 Jan 2008, 21:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Ja hela signalvägen bör det nog vara!

Problemet med sozo premium är att de är lika dyra som NOS mustards, eller var iallafall när jag kollade sist. Sist jag köpte mustards betalade jag 11 dollar st för 22orna, om jag minns rätt. Tror till och med metroamp säljer (de har sålt dessa förut iaf...), vet inget pris dock.


03 Jan 2008, 22:13
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
synd att trimlog stängde igen ..... jag lyckades genom dem få tag i nya mustards 0,0047 uf för 2:- st dem var på g med flera värden sen la dem ner sin verksamhet[:(][:(]

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image


03 Jan 2008, 22:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
knut wrote:

Ja hela signalvägen bör det nog vara!

Problemet med sozo premium är att de är lika dyra som NOS mustards, eller var iallafall när jag kollade sist. Sist jag köpte mustards betalade jag 11 dollar st för 22orna, om jag minns rätt. Tror till och med metroamp säljer (de har sålt dessa förut iaf...), vet inget pris dock.


Okej! Men hos Sozo kostar Premium numera bara kring 5 dollar (22n). Och det känns klart överkomligt.. iii, nu fick jag nästan lust dra iväg en beställning [:p]
/G


03 Jan 2008, 23:03
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Vad säger panelen om kopplingskondensatorn efter V1b (leadkanalen), 22 nF (0,022 uF) eller 2,2 nF (0,0022 uF)?
MetroAmps skriver 22 nF på layouten, 2,2 nF i schemat, och skickar med 2,2 nF i kitet.

Som jag har förstått det har denna kondensator varierat över tiden i 1987-kretsen, i kombination med värdena på katodavkopplingen.
De modeller som hade 2,2 nF i orignal, var detta också en mustard-cap?


04 Jan 2008, 14:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Vad gäller "Plexi" är <i>det mest historiskt korrekta "] värdet på kondensatorn i fråga 0.0022 mfd. Värdet på första katodavkopplaren mig veterligen alltid 0.68 mfd. Variationen i katodavkopplare ligger i att "Plexi" har en andra 0.68 katodavkopplare på V2A som försvinner runt -73. En kul sak i sammanhanget är att Marshalls egen återutgåva av 1987 är en "small box", dvs tidsmässigt "rätt" fram till 1971, men den saknar den andra 0.68 katodavkopplaren....

0.022 eller 0.0022 förresten: Du får väl göra en "flexi", och välja avkoppling via en switch[8D][:)]...


04 Jan 2008, 15:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Aah, smaksak. Här måste du testa dig fram.
Jag har såsat mellan gemensam V1-katod 820/250uF (finns på många tidiga, även plexi) och mer hårdkokt split katod V1A 2.7k/0.68uF + 2.2nF.
Där är jag nu i min JMP. Men jag tvekar lite (mycket...) fortfarande.
Beror lite på om du ska köra båda ingångarna parallellt eller bara den ena? Byglad input ger mer gain och tidigare dist i försteget. Men med "kanalerna" mkt olika i katod och signalkonding får du större justerings-range.
En mer pregnant fråga än 22nF vs. 2.2nF blir värdena på brightkondingarna på brightkanalen.
/Gunnar


04 Jan 2008, 17:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
Jag skulle gått på 2n2 om allt annat var detsamma, tycker man får lite mer kontrollerbar botten då, särskilt om guran har mycket botten. Med 22nf känns det som det knappt går att andas på basen i eq innan det blir för mycket(enligt mitt tycke)


04 Jan 2008, 17:03
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tubis wrote:

Jag skulle gått på 2n2 om allt annat var detsamma, tycker man får lite mer kontrollerbar botten då, särskilt om guran har mycket botten. Med 22nf känns det som det knappt går att andas på basen i eq innan det blir för mycket(enligt mitt tycke)


Beror också på vad du har efter fasvändaren. Och om du har 0.68-kondingen på V2. Och vad du kör för trattar/lådda (lite i alla fall). Filtreringen. Och gura, som sagt... en oändlig massa variabler.

Ska du låta vintage fet lågdistad eller rock'n roll?

/G


05 Jan 2008, 00:53
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Det verkar finnas varianter med splittad katod på V1, men med 0,68uF/820 på V1b också.
http://www.marstran.com/10513%201987.gif

I detta schema är bright-capen över volympoten 5000pF. I andra scheman är den 500pF.
Jag skippar nog denna eftersom jag ändå alltid kör på 11. [8D]

Förstärkaren är förresten klar för första test. Jag återkommer med bilder och rapport.


06 Jan 2008, 10:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Sven Wickström wrote:

Det verkar finnas varianter med splittad katod på V1, men med 0,68uF/820 på V1b också.
http://www.marstran.com/10513%201987.gif

I detta schema är bright-capen över volympoten 5000pF. I andra scheman är den 500pF.
Jag skippar nog denna eftersom jag ändå alltid kör på 11. [8D]

Förstärkaren är förresten klar för första test. Jag återkommer med bilder och rapport.



Separerade katoder är det schemamässigt/traditionellt/historiskt alltid på JMP 1987, oavsett avkopplare på V1b. Samma sak med 5000pF-kondensatorn över volymkontrollen.

På nyritade schema:n gissar jag att den som ritar schemat backar till 500pF (som de flesta upplever mer användbart), precis som med 0.0022/0.022 avkopplingen efter V1b. 500pF har Marshall även använt själva paralellt i 1989/orgel.


06 Jan 2008, 11:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
woodstock wrote:

Sven Wickström wrote:

Det verkar finnas varianter med splittad katod på V1, men med 0,68uF/820 på V1b också.
http://www.marstran.com/10513%201987.gif

I detta schema är bright-capen över volympoten 5000pF. I andra scheman är den 500pF.
Jag skippar nog denna eftersom jag ändå alltid kör på 11. [8D]

Förstärkaren är förresten klar för första test. Jag återkommer med bilder och rapport.



Separerade katoder är det schemamässigt/traditionellt/historiskt alltid på JMP 1987, oavsett avkopplare på V1b. Samma sak med 5000pF-kondensatorn över volymkontrollen.

På nyritade schema:n gissar jag att den som ritar schemat backar till 500pF (som de flesta upplever mer användbart), precis som med 0.0022/0.022 avkopplingen efter V1b. 500pF har Marshall även använt själva paralellt i 1989/orgel.


<font size="2">
Icke desto mindre är det ofta man ser tidiga 1987:or (1967-68) med gemensam katod på V1 (820ohm/330uF). Man hittar i Marstrans "arkiv" många exempel på det. Och det verkar vara origingal. Till och med en del 70-talare. Men man hittar det som sagt inte i scheman, som du påpekar Peter.
http://www.marstran.com/Marshall%20Pictorial%20Page.htm

Jag har testat delad katod med 820ohm/0.68uF på V1B i min JMP. Jag gillade inte alls detta. Har gått tillbaka till 2.7k/0.68uF.

Förresten - hade inte Eddie v H gemensam katod på V1 i sin mytiska Marshall? Inte för jag tycker att han representerar ngt plexisound, men ändå.

Jag kör med en så liten konding som 120pF över bright-volymen. Värdet på denna konding bör dock sättas utifrån hur mycket du normalt vrider upp den volymen. Och om du kör med 0.68 på V2-katod eller inte.
Jag kör sällan mer än upp till kl 12. Och då blir 120pF schysst, med 0.68 på V2.
Med 250pF blir brightkanalen rätt oanvändbar på låg volym, upp till kl 10. Sedan börjar det funka.
500pF kan nog vara läckert om man ofta ligger en bit efter kl 12.
Men 5n har jag aldrig förstått vitsen med.

/Gunnar</font id="size2">


06 Jan 2008, 14:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Gunnar- Det har du rätt i: 1987-modellen/"Lead" finns tidigare med typgemensam katod och typ 470-560pF över volym plus 470k mixresistor, 56k/250pF tonstack och 27k återkoppling men utan V1b katodavkopplare.

Det finns säkert massor av mellanvarianter också som är orginalvärden i, typiskt för ett litet företag med små produktionsserier antagligen.

Appropå Marstran är en lite "udda" variant här: http://www.marstran.com/6869%2011710.htm

Det är annars väligt små skillnader enligt schema mellan olika modeller, utgår man från en 1986 (bas) ger en kondensator på 100pF extra över volymkontrollen en 1989 (orgel) osv.

Separerade katoder, 2.7k/0.68mfd på V1b och 820/0.68 på V1a enligt sena 60-tals/tidiga 70-tals schema:n är nog ändå det som förknippas mest med begreppet Plexi 1987?


06 Jan 2008, 17:11
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Izzy wrote:

Men hos Sozo kostar Premium numera bara kring 5 dollar (22n). Och det känns klart överkomligt.. iii, nu fick jag nästan lust dra iväg en beställning [:p]
/G


Hallå! 5 dollar/st för kondensatorer. Fast nåja, vad betalar inte endel för xf2:or.

Men denna reklamtext...
Quote:
This is my premium line of capacitors which are entirely built by hand, with no machine automation at all. This the only way to fully achieve that vintage analogue sound..


...luktar oxdynga på långt håll. En kondensator kan inte ha någon aning om huruvida den blivit skapad av en maskin eller av händer. Inte kommer den att låta annorlunda p.g.a. det.

Maskiner går dessutom att justera, så om kondensatorerna under romarriket var sämre och slappare byggda än nuförtiden så går det nog att få en maskin att göra dem lika dåligt.

Och jag undrar vems händer har byggt dessa kondingar. Hur länge tar det att göra en kondensator? Om man räknar en skälig ersättning och annat så det nog inte herr Sozo själv som sitter och tvinnar kondingar. Då skulle de kosta avsevärt mer.

"Hand made in USA" skriver han. Jag tror inte på ett ord av vad han skriver på sin webbplats.


07 Jan 2008, 00:32
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Nu är det dags för slutrapport av första delen i detta projekt. Forstättning följer i form av av förändringar och förbättringar.
Kanske att man inte vågar ha kvar Sozo-kondingarna? [8D]

Image
Vi rev som tidigare beskrivet ut det mesta. Socklarna till slutrören är bytta efter spår av brand. Tidigare moddare har monterat 1,5 k styrgallermotstånd (bra!) och switchbar mastervolym. Det är en 250k pot cross mastervolym. Den låter skräp, men får sitta kvar så länge.
Vi har lött in 1ohms motstånd för biasmätning.


Image
Färdiglödat kort.


Image
Färdig kabeldragning. Det här tog en jäkla tid. Jag förstår om man vill bygga med kretskort istället. Själv har jag byggt med lödstöd och mer direkt på socklarna tidigare. Jag tycker nog att det är en väl så snabb metod.

Jordningen är potentiellt förbättrad med en buss som jordas vid första filterkondingen. Det verkar funka ganska bra. Det brummar inte.
Däremot är den ganska brusig. Utrymme för förbättringar.

Image
Kretslösningen är identisk med denna layouten, med 47 k återkopplingsmotstånd. Syns bättre [url="http://www.bullerhus.se/images/marshall/080107-6.JPG"]här[/url]


Image
Testgitarr.

Hur låter det då?
Starkt, punchigt, auktoritärt. Bra, helt enkelt.
Vi har inte så mycket referenser på detta ljudet ännu. Det kommer efterhand.

Projekt har varit väldigt trevligt så här långt.
Jag och Oskar tackar alla som bidragit med råd och tips. De som inte använts ännu kommer säkert til nytta i nästa fas av projektet.

Vi är [:)]


07 Jan 2008, 22:26
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Sven Wickström wrote:
Däremot är den ganska brusig. Utrymme för förbättringar.

Kul! Ser bra ut. Ljudklipp!?

Klart du ska ha Sozo kvar. Hackandet på dem har tagit märkliga proportioner. De låter bra, men också allt bättre och bättre med tiden. Ha tålamod rätt många speltimmar så kommer tonen kännas allt klarare och sprillig (min erfarenhet från fyra stärkare med Sozos...).

Brusar den mkt även på normalkanalen? Då har du kanske ett dåligt förstegsrör som ställer till det eller, högst osannolikt, något trasigt anodmotstånd.

Är det bright-kanalen som brusar? Det gör den! Det är ju fullt blås på höga frekvenser, ingen mkt brusbroms alls mellan V1 och V2.
Man kan dämpa brus genom att gå nedåt i värde på brightkondingen över volymen. Det är stor skillnad på 120, 250 o 500pF.

/G


08 Jan 2008, 01:14
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Izzy wrote:
Är det bright-kanalen som brusar? Det gör den! Det är ju fullt blås på höga frekvenser, ingen mkt brusbroms alls mellan V1 och V2.
Man kan dämpa brus genom att gå nedåt i värde på brightkondingen över volymen. Det är stor skillnad på 120, 250 o 500pF.

Det är brightkanalen som brusar. Vi har ingen brightkonding över volymen. Jag skall testa andra rör och att byta anodmotstånd till metallfilm.

Ljudklipp kan säkert bli aktuellt när vi lärt oss att tämja besten.


08 Jan 2008, 09:22
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Sven Wickström wrote:
Det är brightkanalen som brusar. Vi har ingen brightkonding över volymen. Jag skall testa andra rör och att byta anodmotstånd till metallfilm.

Ljudklipp kan säkert bli aktuellt när vi lärt oss att tämja besten.


Hm, men det ser i alla fall inte ut att vara kolmassa nu, eller hur? Kolfilm? Det borde inte göra så stor skillnad med metallfilm, men det är ju bara att testa.

En "risk" med att inte ha någon brightkonding alls på volymen är att man kompenserar det alltför "mörka" ljudet genom att vrida upp treble och precsense mkt vilket också ger brus. Det är ju en smaksak, men jag tycker det är bättre att låta preampen jobba med ordentligt med diskant och hellre vrida bort lite i tonstack o hålla ned precense.

Ett annat sätt att få ned brus (och brum om man har ddet problemet) är faktiskt en bra master. Jag vill principiellt inte ha master i en JMP... men föreslår ändå det, lite pragmatiskt[B)]

Bara genom att vrida ned mastern från fullt till kl 14-15 förvinner mkt oljud. Man dämpar volymen kanske 3-5dB, det blir bra repvolym, men oljudet försvinner i mkt hög utsträckning. Jag kör ppimv typ 2 i mina Marshall-stärkare. Funkar fint där.

/G


08 Jan 2008, 10:24
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Det är nog kolfilm. Kanske inte gör någon skillnad mot metallfilm, men det kan ju som sagt vara värt att testa.
Test av brighkondingar och olika mastervolymer inryms nog i nästa del av projeket. Det väntar vi lite med.


08 Jan 2008, 10:59
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Intressant tråd som jag tyvärr inte har följt.

Det är inte helt omöjligt att jag kan fixa senapskondingar åt dig om du skulle vilja ha det... [;)] Du kan också få titta i och känna på min original 67:a Plexi 50W om du vill. Kanske kan ge dig/er några uppslag...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


08 Jan 2008, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Sven Wickström wrote:

Image

Jordningen är potentiellt förbättrad med en buss som jordas vid första filterkondingen. Det verkar funka ganska bra. Det brummar inte.
Däremot är den ganska brusig. Utrymme för förbättringar.




Brusigt, ja där ser man [:I] men åt andra sidan så anammade du inte mitt råd om använda skärmade kablar från ingångarna och ha motstånden lödda direkt på rörhållaren [;)][:D]

Annas ser den trevlig ur Sven bra jobbat !

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


09 Jan 2008, 00:23
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Sven-Johan wrote:
Det är inte helt omöjligt att jag kan fixa senapskondingar åt dig om du skulle vilja ha det... [;)] Du kan också få titta i och känna på min original 67:a Plexi 50W om du vill. Kanske kan ge dig/er några uppslag...
Mer senap, ja, kanske det.[:p]
Det skulle vara mycket intressant att testa denna bredvid din 67:a. Då hade vi fått de ljudreferenser vi saknar.
Amp Healer wrote:
Brusigt, ja där ser man [:I] men åt andra sidan så anammade du inte mitt råd om använda skärmade kablar från ingångarna och ha motstånden lödda direkt på rörhållaren [;)][:D]
Lugn och fin, det kommer. Vi ville testa med originalkrets och layout först för att ha något att jämföra med.


09 Jan 2008, 09:21
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Image

Nu har vi hårdtestat och jämfört med diverse pjäser, bla. original Plexi.
Kontentan är att vi är mer än nöjda. Det finns inget att ändra på. [:)]


23 Feb 2008, 20:26
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2345
Location: Varberg
Post 
Nice familjefoto![:p][:D][8D]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
<font size="1">
http://www.myspace.com/marshallkarlsson</font id="size1">


24 Feb 2008, 01:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 20:36
Posts: 739
Location: Lund, Skåne, Sweden
Post 
Jajjamen tjusigt liten samling det där! [;)][:D][8D]


24 Feb 2008, 09:38
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.